Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:Jag med jag med !!!!![]()
Därför jag håller mig till 2st 4,5"are i portade lådor som luftförflyttare...
MagnusÖstberg skrev:Han tänker sig att rummets volym är densamma
(för inte flyttade du några väggar)
perstromgren skrev:MagnusÖstberg skrev:Han tänker sig att rummets volym är densamma
(för inte flyttade du några väggar)
Jo, det gjorde han väl? Typ. Rummets avgräningsyta utgörs ju till en pytteliten andel av högtalarmembranen. På en sluten låda innebär ju det att rummets väggar då flyttas så att volymen minska och ökar rätt ofta.
MagnusÖstberg skrev:Jo, jag vet att du menade så
Yttervolymen av en lådhögtalare lär väl inte ändra sig mer än i storleksordningen +/- någon liter i normalfallet. Rätt duktigt försumbart i förhållandde till rumsvolymen!
Strmbrg skrev:MagnusÖstberg skrev:Jo, jag vet att du menade så
Yttervolymen av en lådhögtalare lär väl inte ändra sig mer än i storleksordningen +/- någon liter i normalfallet. Rätt duktigt försumbart i förhållandde till rumsvolymen!
Men det är likafullt hörbart.
Strmbrg skrev:MagnusÖstberg skrev:Jo, jag vet att du menade så
Men det är likafullt hörbart.
2-ch skrev:Jag har fått för mig att basen vill trycksätta hela volymen i rummet.
Hur kommer det då sig att när baskonerna knappt rör sig att man ändå hör ganska djupa toner i rummet?
Strmbrg skrev:Men då jag andas så handlar det ju om att pumpa luft på ett annat sätt:
Då jag andas in så utvidgas jag och då jag andas ut så drar jag ihop mig.
Alltså, jag kanske tänker tokigt. Men det är ju oväsentligt om jag tänker rätt eller fel.
Det väsentliga är vad som är rätt. Och hur det hänger ihop.
Strmbrg skrev:Ja, jo...
Men vad jag reflekterar över är att det borde bli lite olika fysikaliska förutsättningar.
Min egen erfarenhet är att basen från en låda låter lite mer "tryckande" än basen från en dipol.
Det är alltså min upplevelse.
Efter att ha noterat själva upplevelsen, så brukar jag (emellanåt i alla fall) grubbla på vad upplevelsen orsakas av.
Det är därför som jag prövar tanken kring de skilda metodernas påverkan på rummet.
2-ch skrev:Jag har fått för mig att basen vill trycksätta hela volymen i rummet.
Hur kommer det då sig att när baskonerna knappt rör sig att man ändå hör ganska djupa toner i rummet?
Svante skrev:Hjälpte det?
2-ch skrev:Svante skrev:Hjälpte det?
Njo... lite.
Tror inte jag blandat ihop något, men det är för mig lite förvånande att många baselement verkar ha en rejäl överkapacitet.
Även om jag spelar riktigt starkt med musik som har djupa toner så är det ändå inga enorma konutslag.
Känns som om högtalarens kapacitet helt enkelt inte kommer till full användning.
Förutom fördelen med låg dist då.
celef skrev:vad händer om jag har ett enormt korsdrag i lyssningsrummet, kommer luftmolekylerna då att packas väldigt olika i rummet och ljudet blir då helknas?
celef skrev:vad händer om jag har ett enormt korsdrag i lyssningsrummet, kommer luftmolekylerna då att packas väldigt olika i rummet och ljudet blir då helknas?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster