Impedansen ändras vid olika spänning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
W201

Impedansen ändras vid olika spänning?

Inläggav W201 » 2005-05-12 10:53

I tidigare tråd diskuterades (och förklarades :D ) det ingående hur en högtalares impedanskurva visar i princip alla egenskaper som är kritiska för slutsteget.

se här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5611

Men vad jag sett genomför man väl alltid (?) impedansmätningar med låga effekter. Kommer kurvan att se likadan ut när man driver högtalaren till realistiska ljudnivåer? (känns som en retorisk fråga :D ) T/S-parametrarna har väl inte fått synonymen "småsignalparametrar" utan anledning. :wink:
Ett mindre baselement behöver ju i allmänhet inte belastas speciellt hårt för att avvika ganska kraftigt från det beteende som ges av T/S-parametrarna. Kommer inte dessa "större-signal-parametrar" * att generera ett annat impedansförlopp?
Eller kommer de olika olinjäriteterna att:
- (helt/delvis) kompensera varandra
- ge endast små förändringar
- sakna betydelse för förloppet

* = Då menar jag inte så stora signaler att diverse "lavinfenomen" inträffar!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-12 11:36

Jo impedanskurvan kommer att ändra sig. Hur mycket beror på hur elementet är funtat. Det som är vanligast är att upphängningen blir styvare vid större slaglängder vilket gör att impedanspuckeln förskjuts högre upp i frekvens och förändringarna i Qms (vilket beror på fs) gör att impedanspeaken blir högre. Hur mycket beror på vilket element det rör sig om men problemen tenderar att vara mer märkbara hos PA-element och de som är anpassade för bilbruk.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-05-12 11:47

Sitter elementet i en basreflexlåda så kommer ju förskjutningen av portavstämningen vid höga nivåer att påverka impedanskurvan också.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-12 16:49

Jo, och fläskar man på mycket effekt så blir talspolen varm och då ökar Re. Vilket får till följd att känsligheten sjunker och Qts stiger.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-12 16:52

Svante skrev:Jo, och fläskar man på mycket effekt så blir talspolen varm och då ökar Re. Vilket får till följd att känsligheten sjunker och Qts stiger.

Men kan man säga att det är självreglerande då ? :wink:
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-12 17:01

mike34 skrev:
Svante skrev:Jo, och fläskar man på mycket effekt så blir talspolen varm och då ökar Re. Vilket får till följd att känsligheten sjunker och Qts stiger.

Men kan man säga att det är självreglerande då ? :wink:

Hehe, ja precis vid resonansen motverkar ju de två effekterna varandra, så på sätt och vis är det ju sant.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum