Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:Beror det inte en hel del på inspelningen? "Modern" närupptagen musik innehåller inte mycket reflekterat ljud... samband?
Bill50x skrev:[...] men ett alltför dämpat rum är inte trevligt att vistas i.
Jocke skrev:Beror det inte en hel del på inspelningen? "Modern" närupptagen musik innehåller inte mycket reflekterat ljud... samband?
Almen skrev:Jag tror man skall vara någonstans mellan dessa ytterligheter.
Almen skrev:Jämför följande två fall:
- ställ upp högtalarna i ett ekofritt rum (eller lyssna med hörlurar)
- ställ upp högtalarna i en kyrka
Jag tror man skall vara någonstans mellan dessa ytterligheter.
Strmbrg skrev:Till att börja med kanske bör reflekteras över om det finns ett förhållande som gäller för alla lyssnare.
Nästa infallsvinkel kan ju vara att det kanske inte är så enkelt som att bara betrakta hela den reflekterade ljudenergin som en enhet.
Rimligtvis bör energivinklarna inom den reflekterade delen av ljudenergin inverka.
Finns det någon hyfsat lättbegriplig utredning om denna något nördiga, men dock fråga?
Sanny_X skrev:Almen skrev:Jag tror man skall vara någonstans mellan dessa ytterligheter.
Typ 0,7 eller?
-Martin- skrev:Frågan är tämligen felställd. Det finns många olika "kvoter" på direktljud/refelkterat ljud som förmodligen kan uppfattas som identiskt lika sett ur ett realism-perspektiv. Jag röstade således på det sistnämnda alternativet.
Strmbrg skrev:Hur skall frågan ställas?
-Martin- skrev:Strmbrg skrev:Hur skall frågan ställas?
Ingen aning. Det kanske inte finns någon frågeställning(?) Det kanske bara finns svar. Det gäller bara att hitta dem i den djungel vi har trasslat in oss i; ibland är det rätt skönt att sträcka på sig i bänken och räcka upp handen...
Tillbaka på kontoret. Hon är kvar. Varför? Jag vill ju ha bananer till fikat! Det skulle aldrig ha accepterats under återinträdet mot jorden. Var är mina tofflor? De satt ju på mina fötter så sent som igår. Nej, skärpning!
Imorgon åker jag någon annanstans.
Strmbrg skrev:-Martin- skrev:Strmbrg skrev:Hur skall frågan ställas?
Ingen aning. Det kanske inte finns någon frågeställning(?) Det kanske bara finns svar. Det gäller bara att hitta dem i den djungel vi har trasslat in oss i; ibland är det rätt skönt att sträcka på sig i bänken och räcka upp handen...
Tillbaka på kontoret. Hon är kvar. Varför? Jag vill ju ha bananer till fikat! Det skulle aldrig ha accepterats under återinträdet mot jorden. Var är mina tofflor? De satt ju på mina fötter så sent som igår. Nej, skärpning!
Imorgon åker jag någon annanstans.
Men, hur vet du då att frågan är felställd?
Eller snarare: Varför skriver du att frågan är det?
Var finns referensen, som du bedömer frågans ställande mot?
-Martin- skrev:Du ställer en massa frågor... Jag kan tyvärr inte se in i framtiden där svaren eventuellt finns.
-Martin- skrev:Så nu har jag tagit mina tabletter och är mig själv igen. (Mitt andra jag iklädde sig rollen som Lasse O'Månsson där ett tag)
Dock har jag inga svar på frågorna...
Strmbrg skrev: Jag tänker mer på effekten av diverse infallsriktningar mot örat.
Mindre på den tidsmässiga aspekten av efterklang.
Vi har ju både tid och rum (inkl riktningar) att laborera med.
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Varför Strmbrg funderar på detta alls
14% [ 1 ]
Vem fasen svarade så?
![]()
lennartj skrev:Varför är korven svart? undrade Månsson,
varför är mina Carlsson vita?
De klingar "vitare" än många andra utanför sweetspot, men det innebär bara att klangfärgen i stort sett bevaras när man lämnar sweetspot.
Vissa, bl.a. panelhögtalare, ger mig en känsla av att ta av mig hörlurarna när jag lämnar sweetspot. Då får jag en känsla av att högtalarna luras och det förtar, nästan undermedvetet, känslan av realism för mig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster