Moderator: Redaktörer
Aerob skrev:Hur fasen lär jag mig att konstruera en högtalare egentligen?
Aerob skrev:Jag undrar alltså om det går att konstruera en vettig högtalare utan
att ha tillgång till mätutrustning? Har förstått att tillverkares T/S ofta
inte helt stämmer med reälla värden, men om man har tillgång till T/S
från exempelvis Zaph, och lär sig hantera ett simuleringsverktyg ok,
kan man då uppnå en bra konstruktion utan att faktiskt mäta på den?
Jag misstänker också att det kan vara farligt att försöka konstruera
en högtalare efter mätningar, om man inte behärskar mätteknik och
förståelse för mätningar fullt ut, kan detta vara en berättigad misstanke?
Frågan skulle också kunna omformuleras så här: Hur fasen lär jag mig
att konstruera en högtalare egentligen?
-Martin- skrev:Aerob skrev:Hur fasen lär jag mig att konstruera en högtalare egentligen?
Du kanske skulle gå Svantes högtalarkurs?
celef skrev:jag är av uppfattningen att man inte kan bygga högtalare utan att mäta, och det är oxå lite klurigt att lära sig, när jag började mäta testade jag lite olika ljudkortsbaserade mätsystem med uselt resultat, och repeterbarheten var obefintlig, allt krångel fick mig att skaffa clio, och vilken lättnad, helt plötsligt blev resultaten tillförlitliga och inställningarna var busenkla, allt var perfekt utom att det var ett dos-program, det och ett helt tappat intresse för högtalare fick mig att sälja iväg clio, å det ångrar jag bittert idag kan jag lova
så mitt råd till alla som vill börja mäta är att skaffa ett "riktigt" mätsystem med egen hårdvara så som clio
diesel skrev:Tonkurvemätningar (i alla dess former) är ju ett kraftfullt verktyg i jakten på förståelse för varför en konstruktion låter som den gör. Det är oerhört lärorikt att "ändra-mäta-lyssna" fram och tillbaka för att få förståelse för varför det låter "si" när kurvan (i olika ritningar) ser ut "så".
simulera -+-> bygga -+-> mäta -> simulera -+-> lyssna -+- leta riskkapital - bli rik
| | | |
------------------ <- -- tänka - |
| |
--------------- <- --- tänka ----n3mmr skrev:celef skrev:jag är av uppfattningen att man inte kan bygga högtalare utan att mäta, och det är oxå lite klurigt att lära sig, när jag började mäta testade jag lite olika ljudkortsbaserade mätsystem med uselt resultat, och repeterbarheten var obefintlig, allt krångel fick mig att skaffa clio, och vilken lättnad, helt plötsligt blev resultaten tillförlitliga och inställningarna var busenkla, allt var perfekt utom att det var ett dos-program, det och ett helt tappat intresse för högtalare fick mig att sälja iväg clio, å det ångrar jag bittert idag kan jag lova
så mitt råd till alla som vill börja mäta är att skaffa ett "riktigt" mätsystem med egen hårdvara så som clio
Man kan bygga utan att mäta. Om man som ett led i byggprocessen dessutom mäter kan resultatet bli bättre.
Obs: "kan", inte "måste".
celef skrev:jag håller då inte med, utan mätdata står man ju inte ens på ruta ett, ju fler mätdata du har tillgång till ju närmare slutmålet är du, men jag tänker inte hindra någon från att börja i fel ände
i skrev:Jag brukar också simulera. Särskilt när jag har ebb i kassan låtsas jag att jag sitter och lyssnar på MBL:s topmodeller och dricker Brut Imperial i ett enormt ekboaserat bibliotek med gotiska fönster med anor från 1400-talet.
Väldigt prisvärt!
KarlXII skrev:i skrev:Jag brukar också simulera. Särskilt när jag har ebb i kassan låtsas jag att jag sitter och lyssnar på MBL:s topmodeller och dricker Brut Imperial i ett enormt ekboaserat bibliotek med gotiska fönster med anor från 1400-talet.
Väldigt prisvärt!
Får man lov att medsimulera en smula?
Jag finns bakom den stora kandelabern därborta.
Nattlorden skrev:celef skrev:jag håller då inte med, utan mätdata står man ju inte ens på ruta ett, ju fler mätdata du har tillgång till ju närmare slutmålet är du, men jag tänker inte hindra någon från att börja i fel ände
Tror nog de som börjar med att simulera trots allt använder fådda mätdata.
i skrev:Jag brukar också simulera. Särskilt när jag har ebb i kassan låtsas jag att jag sitter och lyssnar på MBL:s topmodeller och dricker Brut Imperial i ett enormt ekboaserat bibliotek med gotiska fönster med anor från 1400-talet.
Väldigt prisvärt!
i skrev:KarlXII skrev:i skrev:Jag brukar också simulera. Särskilt när jag har ebb i kassan låtsas jag att jag sitter och lyssnar på MBL:s topmodeller och dricker Brut Imperial i ett enormt ekboaserat bibliotek med gotiska fönster med anor från 1400-talet.
Väldigt prisvärt!
Får man lov att medsimulera en smula?
Jag finns bakom den stora kandelabern därborta.
Den bredvid den massiva silverskålen med valnötter och hasselnötter ?
diesel skrev:Off axis respons (i alla dess former) går ej att simulera fram. Simulerade off axis beteenden bygger ofta till stor del på driverdiamater och denna är bara en liten del i sammanhanget när det gäller spridningen.
Max_Headroom skrev:diesel skrev:Off axis respons (i alla dess former) går ej att simulera fram. Simulerade off axis beteenden bygger ofta till stor del på driverdiamater och denna är bara en liten del i sammanhanget när det gäller spridningen.
Jo, det kan man. Men anledningen till att det allt som ofta misslyckas beror på att man använder beräkningsmodeller som är allt för förenklade. Och då blir det förståss fel.
Aerob skrev:Hur fasen lär jag mig att konstruera en högtalare egentligen?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 23 gäster