Kan man simulera sig fram till en vettig högtalare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Aerob

Kan man simulera sig fram till en vettig högtalare?

Inläggav Aerob » 2011-04-28 22:18

Jag undrar alltså om det går att konstruera en vettig högtalare utan
att ha tillgång till mätutrustning? Har förstått att tillverkares T/S ofta
inte helt stämmer med reälla värden, men om man har tillgång till T/S
från exempelvis Zaph, och lär sig hantera ett simuleringsverktyg ok,
kan man då uppnå en bra konstruktion utan att faktiskt mäta på den?

Jag misstänker också att det kan vara farligt att försöka konstruera
en högtalare efter mätningar, om man inte behärskar mätteknik och
förståelse för mätningar fullt ut, kan detta vara en berättigad misstanke?

Frågan skulle också kunna omformuleras så här: Hur fasen lär jag mig
att konstruera en högtalare egentligen?

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-04-29 00:04

Ja, det går att göra en helt ok högtalare utifrån simuleringar om man tänker sig för.
Vill man ha perfekt och optimerat så har man nog inget annat val än att börja mäta och bygga prototyper.

-Martin-

Re: Kan man simulera sig fram till en vettig högtalare?

Inläggav -Martin- » 2011-04-29 00:46

Aerob skrev:Hur fasen lär jag mig att konstruera en högtalare egentligen?

Du kanske skulle gå Svantes högtalarkurs?

Användarvisningsbild
ollen

Inläggav ollen » 2011-04-29 08:02

Här: http://www.rjbaudio.com/Audiofiles/FRDtools.html,

kan kanske finnas något!

//Olle

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2011-04-29 09:06

Aerob skrev:Jag undrar alltså om det går att konstruera en vettig högtalare utan
att ha tillgång till mätutrustning? Har förstått att tillverkares T/S ofta
inte helt stämmer med reälla värden, men om man har tillgång till T/S
från exempelvis Zaph, och lär sig hantera ett simuleringsverktyg ok,
kan man då uppnå en bra konstruktion utan att faktiskt mäta på den?

Jag misstänker också att det kan vara farligt att försöka konstruera
en högtalare efter mätningar, om man inte behärskar mätteknik och
förståelse för mätningar fullt ut, kan detta vara en berättigad misstanke?

Frågan skulle också kunna omformuleras så här: Hur fasen lär jag mig
att konstruera en högtalare egentligen?

Det går säkert att få till en vettig konstruktion utan att mäta. Svantes "Basta" är väl t o m utrustat med funktioner som gör att man ska kunna simulera på ett vettigt sätt utan att behöva mäta (om jag förstått det hela rätt).

Men, man missar mycket om man inte mäter!

Tonkurvemätningar (i alla dess former) är ju ett kraftfullt verktyg i jakten på förståelse för varför en konstruktion låter som den gör. Det är oerhört lärorikt att "ändra-mäta-lyssna" fram och tillbaka för att få förståelse för varför det låter "si" när kurvan (i olika ritningar) ser ut "så".

Många anser att "fokalpunkten" är viktig att fastställa för att kunna konstruera ett bra filter, här måste man mäta (på ett eller annat sätt), lite svårt att lyssna eller simulera fram denna.

Off axis respons (i alla dess former) går ej att simulera fram. Simulerade off axis beteenden bygger ofta till stor del på driverdiamater och denna är bara en liten del i sammanhanget när det gäller spridningen.

Sammantaget är jag av den åsikten att simulering i kombination med diverse mätningar gör att man kommer långt.

Handen på hjärtat, mätutrustning går att köpa för en "spottstyver" idag. För 1000-1500kr får man fungerande prylar och detta är i slutändan välinvesterade pengar.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-04-29 09:40

Tack för inspel allihop! Angående mätning så är det inte kostnaden som jag
är orolig över, utan snarare metodik och förståelse för resultaten. Har nog
allt som behövs för mätning, förutom mikrofon då, kanske är det på tiden
att köpa en och börja experimentera. Tips på en vettig mik runt 1000kr?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-04-29 14:56

-Martin- skrev:

Du kanske skulle gå Svantes högtalarkurs?

Kan man gå den på distans? :wink:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-04-29 21:52

jag är av uppfattningen att man inte kan bygga högtalare utan att mäta, och det är oxå lite klurigt att lära sig, när jag började mäta testade jag lite olika ljudkortsbaserade mätsystem med uselt resultat, och repeterbarheten var obefintlig, allt krångel fick mig att skaffa clio, och vilken lättnad, helt plötsligt blev resultaten tillförlitliga och inställningarna var busenkla, allt var perfekt utom att det var ett dos-program, det och ett helt tappat intresse för högtalare fick mig att sälja iväg clio, å det ångrar jag bittert idag kan jag lova

så mitt råd till alla som vill börja mäta är att skaffa ett "riktigt" mätsystem med egen hårdvara så som clio
Bikinitider

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-04-30 01:25

Intressant frågeställning filosofiskt sett, vad är en mätning ? För att kunna simulera måste man ju ha någon form av data till sin modell och varifrån kommer då dessa rådata? eller menas det att man ska simulera allt från första atom genom hela processen till färdig högtalare.
Man kan nå mycket bra resultat med en "normal" högtalarbyggsimulator" men den ska ju matas med korrekt data, ofta så kan ju tex elementtillverkaren ha mätt upp dem.
Att simulera allt har väl hittills inte gjorts, men det borde gå om man har datorkapacitet nog.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-04-30 15:02

celef skrev:jag är av uppfattningen att man inte kan bygga högtalare utan att mäta, och det är oxå lite klurigt att lära sig, när jag började mäta testade jag lite olika ljudkortsbaserade mätsystem med uselt resultat, och repeterbarheten var obefintlig, allt krångel fick mig att skaffa clio, och vilken lättnad, helt plötsligt blev resultaten tillförlitliga och inställningarna var busenkla, allt var perfekt utom att det var ett dos-program, det och ett helt tappat intresse för högtalare fick mig att sälja iväg clio, å det ångrar jag bittert idag kan jag lova

så mitt råd till alla som vill börja mäta är att skaffa ett "riktigt" mätsystem med egen hårdvara så som clio

Man kan bygga utan att mäta. Om man som ett led i byggprocessen dessutom mäter kan resultatet bli bättre.

Obs: "kan", inte "måste".
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-04-30 17:20

Och man kan mäta utan att bygga :lol:
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-01 01:23

diesel skrev:Tonkurvemätningar (i alla dess former) är ju ett kraftfullt verktyg i jakten på förståelse för varför en konstruktion låter som den gör. Det är oerhört lärorikt att "ändra-mäta-lyssna" fram och tillbaka för att få förståelse för varför det låter "si" när kurvan (i olika ritningar) ser ut "så".

Instämmer.

Jag skulle vilja komplettera med en loop som ser ut så här:

Kod: Markera allt
simulera -+-> bygga -+-> mäta -> simulera -+-> lyssna -+- leta riskkapital - bli rik
          |          |                     |           |
           ------------------ <- -- tänka -            |
                     |                                 |
                      --------------- <- --- tänka ----

...på ett ungefär.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-01 10:22

n3mmr skrev:
celef skrev:jag är av uppfattningen att man inte kan bygga högtalare utan att mäta, och det är oxå lite klurigt att lära sig, när jag började mäta testade jag lite olika ljudkortsbaserade mätsystem med uselt resultat, och repeterbarheten var obefintlig, allt krångel fick mig att skaffa clio, och vilken lättnad, helt plötsligt blev resultaten tillförlitliga och inställningarna var busenkla, allt var perfekt utom att det var ett dos-program, det och ett helt tappat intresse för högtalare fick mig att sälja iväg clio, å det ångrar jag bittert idag kan jag lova

Man kan bygga utan att mäta. Om man som ett led i byggprocessen dessutom mäter kan resultatet bli bättre.

Obs: "kan", inte "måste".

jag håller då inte med, utan mätdata står man ju inte ens på ruta ett, ju fler mätdata du har tillgång till ju närmare slutmålet är du, men jag tänker inte hindra någon från att börja i fel ände

mitt råd att skaffa ett bra mätprogram står fast
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-01 12:40

ja min erfarenhet är också att man borde/måste börja med ett bra mätsystem*. vilken skillnad det hade gjort för mig om jag för tio år sen hade lagt dom där tusenlapparna på ett bra mätsystem som är ett måste för att få ett bra slutresultat.

edit: * och lära sig hantera det förstås..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-01 12:43

celef skrev:jag håller då inte med, utan mätdata står man ju inte ens på ruta ett, ju fler mätdata du har tillgång till ju närmare slutmålet är du, men jag tänker inte hindra någon från att börja i fel ände

Tror nog de som börjar med att simulera trots allt använder fådda mätdata. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-05-01 13:03

Jag brukar också simulera. Särskilt när jag har ebb i kassan låtsas jag att jag sitter och lyssnar på MBL:s topmodeller och dricker Brut Imperial i ett enormt ekboaserat bibliotek med gotiska fönster med anor från 1400-talet.
Väldigt prisvärt! :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-01 13:46

Det där skulle jag gärna simulera ihop med dig, i! :D
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-01 17:06

i skrev:Jag brukar också simulera. Särskilt när jag har ebb i kassan låtsas jag att jag sitter och lyssnar på MBL:s topmodeller och dricker Brut Imperial i ett enormt ekboaserat bibliotek med gotiska fönster med anor från 1400-talet.

Får man lov att medsimulera en smula?
Jag finns bakom den stora kandelabern därborta.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-05-01 17:19

KarlXII skrev:
i skrev:Jag brukar också simulera. Särskilt när jag har ebb i kassan låtsas jag att jag sitter och lyssnar på MBL:s topmodeller och dricker Brut Imperial i ett enormt ekboaserat bibliotek med gotiska fönster med anor från 1400-talet.

Den bredvid den massiva silverskålen med valnötter och hasselnötter ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-01 19:51

Nattlorden skrev:
celef skrev:jag håller då inte med, utan mätdata står man ju inte ens på ruta ett, ju fler mätdata du har tillgång till ju närmare slutmålet är du, men jag tänker inte hindra någon från att börja i fel ände

Tror nog de som börjar med att simulera trots allt använder fådda mätdata. :wink:

precis, det går liksom inte att simulera utan mätdata
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-01 19:55

så gör faktiskt jag oxå, man det krävs en enorm träning, flera år faktiskt, för att nå ett naturtroget resultat
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-01 20:02

i skrev:
KarlXII skrev:

Den bredvid den massiva silverskålen med valnötter och hasselnötter ?

Vet inte. Öronlapparna på fåtöljen är så groteskt stora att jag inte ser, och jag sitter för bekvämt för att luta mig fram.

Jag misstänker att man kan komma bara ganska nära ett bra högtalarljud med simulering. Tonalt kanske den är någorlunda korrekt mätmässigt sett, men om den låter som den ska fråga om såna mjuka parametrar som blodfattighet eller spelglädje m.m. måste man nog lyssna sig fram till...
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-05-02 10:01

diesel skrev:Off axis respons (i alla dess former) går ej att simulera fram. Simulerade off axis beteenden bygger ofta till stor del på driverdiamater och denna är bara en liten del i sammanhanget när det gäller spridningen.

Jo, det kan man. Men anledningen till att det allt som ofta misslyckas beror på att man använder beräkningsmodeller som är allt för förenklade. Och då blir det förståss fel.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2011-05-03 19:47

Max_Headroom skrev:
diesel skrev:Off axis respons (i alla dess former) går ej att simulera fram. Simulerade off axis beteenden bygger ofta till stor del på driverdiamater och denna är bara en liten del i sammanhanget när det gäller spridningen.

Jo, det kan man. Men anledningen till att det allt som ofta misslyckas beror på att man använder beräkningsmodeller som är allt för förenklade. Och då blir det förståss fel.

Jo, förvisso. Med tillräckligt exakta hjälpmedel går det att simulera allt, kanske t o m så noggrant att det motsvarar mätfelet som blir när man mäter.

Ifrågasätter dock om det finns något verktyg tillgängligt för den inbitne DIYaren som gör mätningar helt onödiga.

Användarvisningsbild
Marten_med_E

Inläggav Marten_med_E » 2011-05-04 12:29

På samma sätt som det mesta här i livet, öva, öva och öva

Här finns några exempel som Svante var inne på tidigare i tråden
http://www.kirchner-elektronik.de/gb-fotos.php
Bortse från dom fantastiska "Mug-shots" liknande bilderna på skaparna av högtalaren..

http://www.kirchner-elektronik.de/~kirchner/LoadspeakerMeasurementTechnology.pdf

Sen en sida om det där med simulera vs mäta.

http://sites.google.com/site/undefinition/simulated-measurements

http://sites.google.com/site/undefinition/simulated-measurements2

//M
Nu vän med fifunerna...

My advice is keep your lips away from the spinning things.
Adam Savage

Användarvisningsbild
Marten_med_E

Inläggav Marten_med_E » 2011-05-04 13:14

Den här letade jag efter, från en artikel om återskapandet av BBC LS3/5A

Bild

Vad tänkte jag skriva nu då... Har tok glömt det, skyller på att det luktar brand här i Stockholm idag.

//M
Nu vän med fifunerna...

My advice is keep your lips away from the spinning things.
Adam Savage

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-05-07 20:53

Frågan gällde om man kan göra en ok högtalare gen om att bara simulera.
De som hört mina alster har inte haft något att klaga över och den enda mätningen jag gjort var en väldigt enkel närfältsmätning efter att allt var klart.
Allt var linjärt och såg fint ut.

Förra bygget jag gjorde fick idel lovord och min kompis som köpte dem spelar fortfarande på dem många år senare.

Klart att mätningar är ett kraftfullt verktyg och viktigt om man eftersträvar ett perfekt resultat men man kommer rätt långt med enkla simuleringar och en smula sunt förnuft.

När man byggt ett par eller två så tror jag att det är ganska naturligt att börja se sig omkring efter lite mätprylar men det är kanske inte det första man gör när man vill bygga sitt första par högtalare.

Återgå till Teknikforum