Koppla om Riia, [78-varv i allmänet!]

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Bröllop

Inläggav lennartj » 2011-04-24 21:27

Jawohl, ordagrant var det:
När å-tågföraren idag bröllop har.

Mer normal översättning:
Ångloksföraren ska gifta sig idag,
sedan handlar texten om att han kör som en blådåre och konduktören (der Schaffner) får förklara.

Kassettdäcksfronterna är i ganska tunn (2 mm?) aluminium.
Knapparna är fejk (metalliserad plast).
De har låtit förvånansvärt bra för vad de kostade 1984/-85.
Efter några års stilleståd fungerar inget av dem.
Sannolikt har capstanrullar och remmar torkat.
Det ena skenar och det andra drar inte bandet.
Jag har ingen lust att grotta i dem nu.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj

Brusreducering - helst inte

Inläggav lennartj » 2011-04-25 01:40

DanNorman skrev:lennartj: Jag lekte lite med brusreducering på dina rippar, med varierande resultat :)
Tycker nog det funkade bäst på Nice work. Försökte eq:a upp lite bas i Die seer.

Kul att du provade.
Jag håller med om att brusreduceringen gjorde minst skada på "Nice work..." men jag tycker inte att återgivningen blev bättre med brusreduceringen.
På "Sjörövarjenny" pumpar brusreduceringen helt oacceptabelt för mig som är mycket uppmärksam på att mikrodynamik inte förvanskas eller slätas ut.
Det finns nästan alltid ganska högt rumble på 78-varvare, så det är en knepig balansgång att försöka lyfta mellanbasen utan attt rumblet blir alltför störande (djupbas går inte att vaska fram, så längst ner är det bara att skära).
Även på "Blommornas vals" kröp det i kroppen på mig med brusreduceringen, men jag vet att jag är mer lättstörd av sådana fenomen än de flesta.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Nagrania

Re: Brusreducering - helst inte

Inläggav Nagrania » 2011-04-25 11:42

lennartj skrev:På "Sjörövarjenny" pumpar brusreduceringen helt oacceptabelt för mig som är mycket uppmärksam på att mikrodynamik inte förvanskas eller slätas ut.
.

Det beror troligen på att din brusreducering är av fullbandstyp och att inspelningen är frekvensbegränsad.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-04-25 11:59

Jag använder ingen brusreducering på mina 78-varvsrippar.
Min DBX 128 är inte med i loopen.
Det var DanNormans bearbetning av mina rippar jag kommenterade.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2011-04-25 12:30

Okej. :oops:

Falkis
Forumpoet

Re: Bröllop

Inläggav Falkis » 2011-04-28 08:45

lennartj skrev:Jawohl, ordagrant var det:
När å-tågföraren idag bröllop har.

Mer normal översättning:
Ångloksföraren ska gifta sig idag,
sedan handlar texten om att han kör som en blådåre och konduktören (der Schaffner) får förklara.

Kassettdäcksfronterna är i ganska tunn (2 mm?) aluminium.
Knapparna är fejk (metalliserad plast).
De har låtit förvånansvärt bra för vad de kostade 1984/-85.
Efter några års stilleståd fungerar inget av dem.
Sannolikt har capstanrullar och remmar torkat.
Det ena skenar och det andra drar inte bandet.
Jag har ingen lust att grotta i dem nu.

Tack så mycket för översättningen! Jag får lite kalla kårar av den där låten, när man tänker på vilka slags tåg som åkte omkring i Europa under det skivsläppet, eller åtminstone strax efter. Det var ju inte direkt giftaslystna ångloksförare som dundrade fram, i synnerhet.

Alltså, en kompis till mig säger att ALLA tekniska prylar förfaller när de inte används längre, det är nog mycket sant, i synnerhet när det gäller kassettdäck med gummirullar, remmar och allehanda rörlig mekanik!

Du skulle kunna hitta något fin Yamaha-däck på Second Hand, såsom jag gjorde, de är billiga och på vissa ställen testar personalen utrustningen, om än de mest sätter i ett band och ser att det snurrar. (Har köpt en del bandspelare som jag fått kassera, senare, men detta däck jag har nu, som heter Yamaha K-420, fungerar perfekt... Fick torka av kapsanrullarna med lite balsamterpenting (tack Svalander, för tipset!) och sedan dess går det jämnt och fint! :D

Har för övrigt justerat tallrikhastigheten på min gamla Phillips 604, det var mycket enkelt, en stor fläskig potentiometer satt under tallriken, och den var inte alls känslig, så jag skruvade lite, mätte med stroboskiva, osv., så nu snurrar den klockrent 33/45/78! :D

Det drar lite i Second Hand-tarmen... Men det är så långt att gå dit. :(

Kanske kör in en liten ripp med någon skivspelare, tillsvidare skulle jag vilja delge en kompis ripp, från en svensk version av en låt från Tolvskillingsoperan:

http://user.faktiskt.io/Falkis/78-varv/mackie.flac

Han har en gammal Lenco L78, tror jag, och en Shure M75 78-varvsnål. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-02 11:35

Falkis skrev:Här är en som verkligen lirar! :D

http://www.youtube.com/watch?v=K81tRmggfC8

Grammofonen ser ut att vara från 40-talet, och kakan är från 1936 eller något sådant...

Förbluffande välljudande!

Gissar att det beror på den tunga, för ändamålet helt korrekt tjocka nålen, och det "rör:iga" i "korrigeringen", i hans anläggning????

För för många år sedan spelades det i P3:s morgonprogram något liknande (när Tomas Tengby var morgonpratare). Häpnade över att det lät så bra och att musiken "satt" så rätt! Ungefär samtidigt kom också en samlings-CD med musik från Sonora ut. Missade att köpa den... Kommer ihåg att det spelades "Öppna ditt fönster" och att den likt den tyska skivan i youtube-inslaget lät väldigt trevlig.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2011-05-02 14:19

Jag har en hel bunt med LP-skivor som heter "Melodier som Bedårar" från Sonora. Jag vet inte riktigt hur många jag har men det börjar i mitten av 30-talet och slutar framåt mitten av 50-talet. Den jag nu plockat fram är från 1947 och innehåller bl.a Per Olssons bonnagård. Gissa vad låten kan hetta på engelska. Skivorna finns utgivna på CD från 1940-49 och kostar 59 spänn/st.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-05-20 14:22

RogerGustavsson skrev:
Falkis skrev:Här är en som verkligen lirar! :D

http://www.youtube.com/watch?v=K81tRmggfC8

Grammofonen ser ut att vara från 40-talet, och kakan är från 1936 eller något sådant...

Förbluffande välljudande!

Gissar att det beror på den tunga, för ändamålet helt korrekt tjocka nålen, och det "rör:iga" i "korrigeringen", i hans anläggning????

För för många år sedan spelades det i P3:s morgonprogram något liknande (när Tomas Tengby var morgonpratare). Häpnade över att det lät så bra och att musiken "satt" så rätt! Ungefär samtidigt kom också en samlings-CD med musik från Sonora ut. Missade att köpa den... Kommer ihåg att det spelades "Öppna ditt fönster" och att den likt den tyska skivan i youtube-inslaget lät väldigt trevlig.

Kan tyvärr meddela att ljudet vi hör i videon icke kommer från den gamla fina grammofonen, utan från en modern shure 78-varvspickup...

The sounds comes from a modern recordplayer. The record is played with an Shure78m cartridge and stylus and recorded with a Phillips CD recorder. By using a sound restauration programm the file is declicked an denoised and mixed to the video.

Så brast förlåten.

Men han är väldigt duktig på att göra snygga videos och på att restaurera ljudet. :) Han skriver också att om skivan är i mycket dåligt skick, så spelas den direkt på den gamla skivspelaren, och att han rengör samt spelar dem på den gamla, innan han spelar den med shure-pickupen. :)

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-05-20 14:23

Nagrania skrev:Jag har en hel bunt med LP-skivor som heter "Melodier som Bedårar" från Sonora. Jag vet inte riktigt hur många jag har men det börjar i mitten av 30-talet och slutar framåt mitten av 50-talet. Den jag nu plockat fram är från 1947 och innehåller bl.a Per Olssons bonnagård. Gissa vad låten kan hetta på engelska. Skivorna finns utgivna på CD från 1940-49 och kostar 59 spänn/st.

Old MacDonald had a farm? :D

Föregående

Återgå till Teknikforum