lennartj skrev:Jawohl, ordagrant var det:
När å-tågföraren idag bröllop har.
Mer normal översättning:
Ångloksföraren ska gifta sig idag,
sedan handlar texten om att han kör som en blådåre och konduktören (der Schaffner) får förklara.
Kassettdäcksfronterna är i ganska tunn (2 mm?) aluminium.
Knapparna är fejk (metalliserad plast).
De har låtit förvånansvärt bra för vad de kostade 1984/-85.
Efter några års stilleståd fungerar inget av dem.
Sannolikt har capstanrullar och remmar torkat.
Det ena skenar och det andra drar inte bandet.
Jag har ingen lust att grotta i dem nu.
Tack så mycket för översättningen! Jag får lite kalla kårar av den där låten, när man tänker på vilka slags tåg som åkte omkring i Europa under det skivsläppet, eller åtminstone strax efter. Det var ju inte direkt giftaslystna ångloksförare som dundrade fram, i synnerhet.
Alltså, en kompis till mig säger att ALLA tekniska prylar förfaller när de inte används längre, det är nog mycket sant, i synnerhet när det gäller kassettdäck med gummirullar, remmar och allehanda rörlig mekanik!
Du skulle kunna hitta något fin Yamaha-däck på Second Hand, såsom jag gjorde, de är billiga och på vissa ställen testar personalen utrustningen, om än de mest sätter i ett band och ser att det snurrar. (Har köpt en del bandspelare som jag fått kassera, senare, men detta däck jag har nu, som heter Yamaha K-420, fungerar perfekt... Fick torka av kapsanrullarna med lite balsamterpenting (tack Svalander, för tipset!) och sedan dess går det jämnt och fint!
Har för övrigt justerat tallrikhastigheten på min gamla Phillips 604, det var mycket enkelt, en stor fläskig potentiometer satt under tallriken, och den var inte alls känslig, så jag skruvade lite, mätte med stroboskiva, osv., så nu snurrar den klockrent 33/45/78!
Det drar lite i Second Hand-tarmen... Men det är så långt att gå dit.
Kanske kör in en liten ripp med någon skivspelare, tillsvidare skulle jag vilja delge en kompis ripp, från en svensk version av en låt från Tolvskillingsoperan:
http://user.faktiskt.io/Falkis/78-varv/mackie.flac
Han har en gammal Lenco L78, tror jag, och en Shure M75 78-varvsnål.