Ska jag skaffa mig en sub till ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-09-17 12:27

Du kan ladda ner en 30 dagars demo av Smaart i vilken du kan mäta impulser. Programmet visar ju tiden till impulsen sen får man jämföra tidsskillnader. http://rationalacoustics.com/pages/Smaart_Download

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-17 12:32

Harryup skrev:Och jag kan inte se att de skulle minska med subbar på olika avstånd utan snarare öka.

mvh/Harryup
Vem har påstått att de skall stå på olika avstånd? ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-09-17 14:28

Skulle man kunna sammanfatta det som om man tror sig få bättre återgivning med 2+ eller 4+ subbar är felen/bristerna av annan art såsom icke akustikbehandlat rum?
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-09-17 14:37

Ett rum med "styva väggar" är enligt min uppfattning alltid av ondo. Med två eller fler subbar kan man komma en bit på väg till det "ickeresonanta ljudet", men ända fram kommer man aldrig. Bäst tycker jag är att bygga väggarna ordentligt absorberande (> 200 mm isolering) och genomsläppliga mot yttervärlden.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-17 15:10

Åh, jag älskar en styv vägg BAKOM högtalarna!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-17 15:11

ThePreTor1aN skrev:Skulle man kunna sammanfatta det som om man tror sig få bättre återgivning med 2+ eller 4+ subbar är felen/bristerna av annan art såsom icke akustikbehandlat rum?
Det var nog ingen sammanfattning du kan få konsensus bakom.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-09-17 15:11

MagnusÖstberg skrev:Åh, jag älskar en styv vägg BAKOM högtalarna!

+1 8) :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-09-17 15:15

-Martin- skrev:Ett rum med "styva väggar" är enligt min uppfattning alltid av ondo...

MagnusÖstberg skrev:Åh, jag älskar en styv vägg BAKOM högtalarna!

Hm, skriver ni fortfarande om väggar och basar nu, eller är det nåt mer subliminalt på gång? :wink:

Sorry för OT, blev bara så full i skratt när jag skumläste, och helt plötsligt märkte att jag hajade till.
/G

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-17 15:26

:D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-09-17 17:41

MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:Och jag kan inte se att de skulle minska med subbar på olika avstånd utan snarare öka.

mvh/Harryup

Antar att 4 subbar är svåra att få på lika avstånd och att 8 känns riktigt motigt. Dessutom om man följer rådet att ställa subbarna i hörnen. Då lär sidosystemen komma att stå närmare lyssnaren.
Mvh/Harry

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-17 18:33

Vilket råd?

Är det en tumregel?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
lennartj

Svårt rum men enkel placering

Inläggav lennartj » 2010-09-17 19:00

Harryup skrev:
MagnusÖstberg skrev:

mvh/Harryup

Antar att 4 subbar är svåra att få på lika avstånd och att 8 känns riktigt motigt. Dessutom om man följer rådet att ställa subbarna i hörnen. Då lär sidosystemen komma att stå närmare lyssnaren.
Mvh/Harry

4 subbar på lika avstånd från lyssningsplatsen, men ändå osymmetriskt är inte så svårt att åstadkomma, om man vågar trycka upp en sub i ett bakre takhörn, och hela uppställningen är lite förskjuten mellan sidoväggarna. Då kan den andra bakre subben stå på golvet lite längre bort åt sidan.
Det senare är oftast naturligt om fronthögtalarna står mot en långvägg, men det kanske inte är lämpligt för dipolanvändare?
Mitt grundtips för de främre subbarna är symmetrisk placering i förhållande till både lyssningsplats och fronthögtalare, men om subbar och frontar ska vara tätt intill varandra eller ej beror på deras relativa fasläge vid delningsfrekvensen.
Vi som av olika orsaker undviker digitala delningsfilter kan ju bara polvända subbarna, övrig anpassning av fas får naturligtvis hanteras genom att flytta på lådorna.
Jag har inte ens möjlighet att testa med mina fyra subbar i varsitt hörn för ett saknas helt (öppning mot hallen) och ett har ett par trappsteg upp till terrassdörren. Kortväggarna är i betong, ena långväggen mest i glas (där frontarna står) bakre långvägg till största delen gips på reglar, fast den och närmaste sidovägg är nästan helt täckta av bok-, skiv- och apparathyllor samt Helmholtzabsorbent. Andra rum kanske kan tämjas med en enda subb samt eq, men jag tror inte det är möjligt i mitt fall.
Min idé är i stället att subbarna ska stå osymmtriskt i förhllande till både hörn och väggar.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-09-17 19:55

MagnusÖstberg skrev:Vilket råd?

Är det en tumregel?

Vet inte om IÖ vill kalla det för det, men rådet har definitivt förekommit på faktiskt. Har du missat det?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-17 20:14

Ja, jag har definitivt inte sett någon som förespråkar det i alla lägen, men att man får mest stöd i de lägsta frekvenserna är sant.

Låter som en tummregel som inte alltid är bästa lösningen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-09-17 20:24

MagnusÖstberg skrev:Ja, jag har definitivt inte sett någon som förespråkar det i alla lägen, men att man får mest stöd i de lägsta frekvenserna är sant.

Låter som en tummregel som inte alltid är bästa lösningen.

Jag har inte skrivet "i alla lägen". Jag skrev "om man följer" och jag skrev "rådet har definitivt förekommit på faktiskt". Men jag har inte sagt i alla lägen och jag tror inte heller att det är lämpligt eller möjligt.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Ska jag skaffa mig en sub till ?

Inläggav steveo1234 » 2011-05-04 16:04

Poppen skrev:Jag har nyligen inskaffat en Canton Sc 65 sub från Tradera.
Och ljudet i stereon blev bättre eftersom MA silver / i inte är den mest djubbasade högtalaren på marknaden.

Frågan är om det blir bätre med en sub til.
En för höger kanal och en för vänster.

Märkligt nog låter det bra trots jag har ett passivt försteg.

Nu har jag skaffat mig tillräckligt mycket underlag för att ha en en välgrundad åsikt.
Jag har experimenterat med:

A. 1SW (subwoofer)
B. 1SW med PEQ
C. 2SW
D. 2SW med PEQ

Min slutsats är att tonkurvan och avklingning fortfarande är de parametrar som påverkar ljudet mest hörbart. Och toppar i tonkurvan som är bredbandiga är mycket mer störande är motsvarande dippar.
De ljudförbättringar som kommer att multipla baslådor beror på att de basarna som används inte är tillräckligt bra. En SW med PEQ är överlägset 2 SW utan PEQ.

Jag kan få samma tonkurva med 1SW och PEQ som med 2SW utan PEQ och de låter nära nog identiskt.
Det är första när man närmar sig gränsen för vad en SW klarar av som det är lönt att skaffa en till framför att skaffa en PEQ.
Så. Min rekommendation kommer att fortsätta att vara i första hand att skaffa en riktigt kapabel SW och därefter komplettera med en PEQ och förståelse för hur en sådan ska användas och först därefter komplettera med fler SW´s.

Att förespråka multipla SW men utan att använda PEQ är i min erfarenhet inte meningsfullt under förutsättning att SW`n är kapabel.

Jag är antagligen rätt ensam om denna uppfattning här på faktiskt. Men, mina mätningar och lyssnande säger mig att det är så.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-04 16:33

Har du gjort dessa tester på olika lyssningsplatser?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-05-04 16:47

Skulle också vilja veta vad du har för väggmaterial i ditt lyssningsrum Steveo.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-04 16:58

subjektivisten skrev:Har du gjort dessa tester på olika lyssningsplatser?

I olika rum, men alltid i sweetspot.

EDIT: Förtydligande.
Senast redigerad av steveo1234 2011-05-04 17:01, redigerad totalt 1 gång.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-04 16:59

UnholyRishna skrev:Skulle också vilja veta vad du har för väggmaterial i ditt lyssningsrum Steveo.

Gips på träregel i väggarna. Gold är heltäckningsmatta på parkett och taket är trä på gips på träregel.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-04 17:07

steveo1234 skrev:I olika rum, men alltid i sweetspot.

En av poängerna med flera SW är att basen blir jämnare i större delen av rummet.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-04 17:12

subjektivisten skrev:

En av poängerna med flera SW är att basen blir jämnare i större delen av rummet.

Jag förstår och köper den. Men, jag menar att då blir det jämndåligt i hela rummet istället för bra någonstans.

Konstigt hur det kan talas om exakta 1.18-ratios men att basen minsann ska vara bra i hela rummet. Det kommer den aldrig att bli och det är inte ett alternativ. Man kan få det jämndåligt i hela rummet eller riktigt bra på en plats och riktigt dåligt i resterande rummet.

EDIT: Eller naturligtvis dåligt i hela rummet också om man verkligen anstränger sig. Men det kanske inte är så intressant.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-04 17:19

Vem säger det bli jämndålig?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-04 17:22

steveo1234 skrev:
subjektivisten skrev:

Jag förstår och köper den. Men, jag menar att då blir det jämndåligt i hela rummet istället för bra någonstans.

Konstigt hur det kan talas om exakta 1.18-ratios men att basen minsann ska vara bra i hela rummet. Det kommer den aldrig att bli och det är inte ett alternativ. Man kan få det jämndåligt i hela rummet eller riktigt bra på en plats och riktigt dåligt i resterande rummet.

Kommentar till det som jag fetat:
Att det skulle bli "jämndåligt" med fler basmoduler kan jag inte hålla med om. Tvärtom kan man höja "artikulationen" i basregistret, ganska dramatiskt dessutom. Dessutom är det mycket enklare att undertrycka exciteringen av rumsresonanser (egenmoder). Förstås kan ju någon klantpelle koppla basmoduler i motfas eller heltokiga placeringar, men sådana felkopplingar/felmöbleringar måste ju särbehandlas, och jag förutsätter att det är inte dessa spacialfall du menar. Jag vill mena att det är väldigt mycket svårare att få en ensam bashögtalare i ett rum att låta bra, jämfört med två eller fler.

Så, nej, jag kan inte hålla med dig.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-04 17:23

Mina erfarenheter är likartade. JAg tyckte dock att jag inte hade något problem med en sub tills jag kopplade in nästa. Då kändes det som om ljudbilden varit en aning konformad bakom subben som stod ganska i mitten. Med 2 subbar så blev den jämbred bakåt. När det gäller var man sitter och hur det låter med peq så sitter största problemet i delayen mellan de olika registren. Skiljer jättemycket på bara nån cm när i delay i vissa lägen. Och som det skrivits lite överraskande om här är ju att flera har funnit att pi-60 måste vridas med mycket stor precision för att få bra ljudbild och då undrar man ju hur dessa låter om man sätter siig offcenter med och utan sub/subbar. Jättedåligt ljud på andra ställen än svitspått tycker jag är en hifi-klyscha.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-04 17:27

Harryup skrev:Mina erfarenheter är likartade. JAg tyckte dock att jag inte hade något problem med en sub tills jag kopplade in nästa. Då kändes det som om ljudbilden varit en aning konformad bakom subben som stod ganska i mitten. Med 2 subbar så blev den jämbred bakåt. När det gäller var man sitter och hur det låter med peq så sitter största problemet i delayen mellan de olika registren. Skiljer jättemycket på bara nån cm när i delay i vissa lägen. Och som det skrivits lite överraskande om här är ju att flera har funnit att pi-60 måste vridas med mycket stor precision för att få bra ljudbild och då undrar man ju hur dessa låter om man sätter siig offcenter med och utan sub/subbar. Jättedåligt ljud på andra ställen än svitspått tycker jag är en hifi-klyscha.

mvh/Harryup

Du får nog förklara mer hur du menar med ljudbilden för att man (t ex jag!) ska förstå. Ljudbilden kan ju beskrivas som du gör vid låga frekvenser, men jag tror de flesta tänker på ljudbilden mer allmänt, alltså i högre frekvensregister mestadels. Ditt inlägg blir därför svårt att förstå.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-04 17:28

Är det nån som sett impulsmätningar på t.ex. 4 olika subbar som kopplas in i olika kombinationer eller alla tillsammans? Att rumsresonanser smetas ut är helt klart men hur går det med tiden? Känns som en stor risk för tidsutsmetning också, i vart har det varit så på dom platser jag har mätt flera olika baskanaler.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-04 17:30

Tänker på upplevd rumsakustik ifrån skivor, inga jätteskillnader men jag hörde det direkt att inspelningslokalen gick så att säga rakt bakåt som en fortsättning bakom mina högtalare med 2 subbar. Medans det kändes som orkestern spelade på en konformad scen med en sub i mitten.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-04 17:30

Harryup skrev:Är det nån som sett impulsmätningar på t.ex. 4 olika subbar som kopplas in i olika kombinationer eller alla tillsammans? Att rumsresonanser smetas ut är helt klart men hur går det med tiden? Känns som en stor risk för tidsutsmetning också, i vart har det varit så på dom platser jag har mätt flera olika baskanaler.

mvh/Harryup

Benämningen "rumsresonanser smetas ut" är jättekonstig. Vad menar du egentligen?

"Tidsutsmetning", vad menar du då? Tänker du på om man spelar sinuston och sedan stänger av, och studerar avklingningen, eller något annat?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-04 17:33

Harryup skrev:Tänker på upplevd rumsakustik ifrån skivor, inga jätteskillnader men jag hörde det direkt att inspelningslokalen gick så att säga rakt bakåt som en fortsättning bakom mina högtalare med 2 subbar. Medans det kändes som orkestern spelade på en konformad scen med en sub i mitten.

mvh/Harryup

Ok, jag förstår liiiite tror jag hur du menar. Jag skulle här gissa på integrationsproblem vid delningsfrekvensen och/eller att bashögtalarna ger lokaliseringseffekter på grund av för flack lågpassfiltrering. Kanske.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi