Moderator: Redaktörer
Vem har påstått att de skall stå på olika avstånd?Harryup skrev:Och jag kan inte se att de skulle minska med subbar på olika avstånd utan snarare öka.
mvh/Harryup
Det var nog ingen sammanfattning du kan få konsensus bakom.ThePreTor1aN skrev:Skulle man kunna sammanfatta det som om man tror sig få bättre återgivning med 2+ eller 4+ subbar är felen/bristerna av annan art såsom icke akustikbehandlat rum?
MagnusÖstberg skrev:Åh, jag älskar en styv vägg BAKOM högtalarna!
-Martin- skrev:Ett rum med "styva väggar" är enligt min uppfattning alltid av ondo...
MagnusÖstberg skrev:Åh, jag älskar en styv vägg BAKOM högtalarna!
MagnusÖstberg skrev:Vem har påstått att de skall stå på olika avstånd?Harryup skrev:Och jag kan inte se att de skulle minska med subbar på olika avstånd utan snarare öka.
mvh/Harryup
Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Vem har påstått att de skall stå på olika avstånd?Harryup skrev:Och jag kan inte se att de skulle minska med subbar på olika avstånd utan snarare öka.
mvh/Harryup
Antar att 4 subbar är svåra att få på lika avstånd och att 8 känns riktigt motigt. Dessutom om man följer rådet att ställa subbarna i hörnen. Då lär sidosystemen komma att stå närmare lyssnaren.
Mvh/Harry
MagnusÖstberg skrev:Ja, jag har definitivt inte sett någon som förespråkar det i alla lägen, men att man får mest stöd i de lägsta frekvenserna är sant.
Låter som en tummregel som inte alltid är bästa lösningen.
Poppen skrev:Jag har nyligen inskaffat en Canton Sc 65 sub från Tradera.
Och ljudet i stereon blev bättre eftersom MA silver / i inte är den mest djubbasade högtalaren på marknaden.
Frågan är om det blir bätre med en sub til.
En för höger kanal och en för vänster.
Märkligt nog låter det bra trots jag har ett passivt försteg.
subjektivisten skrev:Har du gjort dessa tester på olika lyssningsplatser?
UnholyRishna skrev:Skulle också vilja veta vad du har för väggmaterial i ditt lyssningsrum Steveo.
steveo1234 skrev:I olika rum, men alltid i sweetspot.
EDIT: Förtydligande.
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:I olika rum, men alltid i sweetspot.
En av poängerna med flera SW är att basen blir jämnare i större delen av rummet.
steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:I olika rum, men alltid i sweetspot.
En av poängerna med flera SW är att basen blir jämnare i större delen av rummet.
Jag förstår och köper den. Men, jag menar att då blir det jämndåligt i hela rummet istället för bra någonstans.
Konstigt hur det kan talas om exakta 1.18-ratios men att basen minsann ska vara bra i hela rummet. Det kommer den aldrig att bli och det är inte ett alternativ. Man kan få det jämndåligt i hela rummet eller riktigt bra på en plats och riktigt dåligt i resterande rummet.
Harryup skrev:Mina erfarenheter är likartade. JAg tyckte dock att jag inte hade något problem med en sub tills jag kopplade in nästa. Då kändes det som om ljudbilden varit en aning konformad bakom subben som stod ganska i mitten. Med 2 subbar så blev den jämbred bakåt. När det gäller var man sitter och hur det låter med peq så sitter största problemet i delayen mellan de olika registren. Skiljer jättemycket på bara nån cm när i delay i vissa lägen. Och som det skrivits lite överraskande om här är ju att flera har funnit att pi-60 måste vridas med mycket stor precision för att få bra ljudbild och då undrar man ju hur dessa låter om man sätter siig offcenter med och utan sub/subbar. Jättedåligt ljud på andra ställen än svitspått tycker jag är en hifi-klyscha.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Är det nån som sett impulsmätningar på t.ex. 4 olika subbar som kopplas in i olika kombinationer eller alla tillsammans? Att rumsresonanser smetas ut är helt klart men hur går det med tiden? Känns som en stor risk för tidsutsmetning också, i vart har det varit så på dom platser jag har mätt flera olika baskanaler.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Tänker på upplevd rumsakustik ifrån skivor, inga jätteskillnader men jag hörde det direkt att inspelningslokalen gick så att säga rakt bakåt som en fortsättning bakom mina högtalare med 2 subbar. Medans det kändes som orkestern spelade på en konformad scen med en sub i mitten.
mvh/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster