E skrev:perstromgren!
Att kalla erfarenhet, minnesregler eller intuition för tumregler är väl
ändå att uppmuntra till språkförsunkning?
Det är möjligt, men jag vill få bort fokus från t-ordet, som har blivit så nedsmutsat.
Moderator: Redaktörer
E skrev:perstromgren!
Att kalla erfarenhet, minnesregler eller intuition för tumregler är väl
ändå att uppmuntra till språkförsunkning?
MagnusÖstberg skrev:Jag håller inte riktigt med Bill här (vilket man nog förstår om man läser mina två tidigare inlägg).
MagnusÖstberg skrev:Jag håller inte riktigt med Bill här (vilket man nog förstår om man läser mina två tidigare inlägg).
Faktiskt.se - där vi tar definitionerna på allvar
Bill50x skrev:Att en tumregel som är bra/korrekt/lämplig egentligen borde heta något annat - så långt har jag förstått att vissa menar.
Men varför inte kalla det just för en tumregel och hålla isär bra och dåliga sådana? Det blir en urlakning av språket annars.
För mig är en tumregel något som man beräknar/estimerar "mellan tummen och pekfingret". Dvs som att sticka upp ett vått finger i luften för att avgöra åt vilket håll det blåser. Allvarligare än så behöver det inte vara.
För den som använder sig av tumregler finns det säkert en uppfattning att de inte är allmängiltiga utan att man måste ta i beräkningen vilket sammanhang de används. En tumregel för mig är att söder är i solens riktning mitt på dan. Det räcker för vissa tillämpningar men knappast om man ska navigera på de sju haven. Eller ställa in parabolantenner. Inte fungerar det om det är molnigt heller...
Fast ibland så känns det ändå som att när man hittat en tumregel som fungerar (med ovanstående inskränkningar) så är det helt plötsligt ingen tumregel...
/ B
Får nog lov att korrigera dig där. Du har inte definitionsföreträde i frågan.E skrev:perstromgren skrev:Hela de här tråden bygger väl på en enda persons motvilja mot begreppet?
Knappast. Att tumregler är dumregler är inget som Ingvar har hittat på.
Mvh E*
E skrev:Att jag tycker det, menar jag nog framgår av min formulering.
Mvh E*
TED.com skrev:Barry Schwartz makes a passionate call for "practical wisdom" as an
antidote to a society gone mad with bureaucracy. He argues powerfully
that rules often fail us, incentives often backfire, and practical,
everyday wisdom will help rebuild our world.
Jag delar såklart den uppfattningen.petersteindl skrev:Jag trodde tumregler kommer från sunt förnuft.
TED.com skrev:Barry Schwartz vädjar enträget om "praktisk visdom" som botemedel
mot ett samhälle byråkratiserat till bristningsgränsen. Han lägger fram
kraftfulla argument för att regler och incitament ofta misslyckas och att
praktisk vardagsvisdom kommer att hjälpa oss att forma vår värld till
det bättre.
E skrev:Nej. Det motsatta, förstås.
..... praktisk vardagsvisdom kommer att hjälpa oss att forma vår värld till det bättre.
Ragnwald skrev:Om en person tillägnar sig praktisk visdom, så blir denna visdom bara dumma tumregler för andra, som ju inte förstår den.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 24 gäster