Felsökning, kraftigt konutslag vid spårbyte.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonka_

Felsökning, kraftigt konutslag vid spårbyte.

Inläggav Jonka_ » 2011-04-01 09:04

Vet inte riktigt om det här är rätt del av forumet för detta inlägg, Men jag hoppas det.

Har lödit om mitt delningsfilter för någon dag sedan, Och i förrgår när jag kopplade in en utav mina stativare för att provspela så fick jag uppleva något konstigt.
Vid spårbyte på en cd-skiva så gav bas/mellan elementet ifrån sig ett kraftigt konutslag, eller det var faktiskt flera stycken. Helt okontrollerat.

Som tur var hade jag relativt låg volym då jag endast ville kolla om allt var kopplat som det skulle.. Jag provade flera skivor och böt spår flera gånger men det hände inte igen.

Har gått igenom alla kopplingar på filtret och det stämmer överens med det filterschema jag gått efter.

När jag provspelade så var endast en högtalare ikopplad.
Jag hade en väldigt tunn högtalarkabel, 2 meter lång.

Vad tror ni det skulle kunna ha varit som orsakade detta?
Jag vill helst inte att det ska hända när jag har lite högre volym då det känns som att den effekten skulle kunna förstöra elementet ganska ordentligt.
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-04-01 09:09

Det känns som att problemet ligger i källan (dvs CD spelaren/skivan). Har du vågat prova samma skiva och spår igen?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-01 10:27

Om du väntar till i morgon, dvs. till 2 April så
skall du se att det kanske har lagat sig sjävt . . . :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-01 11:25

Inte att rekommendera, att spela musik utan att ha båda högtalarutgångarna anslutna till högtalare.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-04-01 17:43

Jag testade att ta samma spår igen, men då var det okej men jag märkte att det var hack i skivan.

Det kan ju ha varit något med att endast den ena var ikopplad, Men det fanns ingen risk att högtalarkabeln till den andra skulle ha kunnat orsaka någon kortslutning.

Konstigt detta..

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-05-09 16:19

Idag har jag pillat lite med mina högtalare och laborerat med fyllnadsmängs osv.

Det jag märkt när jag höll på var att den ena högtalaren har några konstigheter för sig.

När man sitter och lyssnar på en låt, Och sen höjer volymen så det blir lite mer bastyngd så "sprakar" eller det låter som att det glappar i kontakten i bas/mellanregistret. Efter en stund så lägger hela högtalaren till och med av tills man slår om förstärkaren.

Har ni någon aning om vad det kan vara?

Det enda jag har gjort som jag kan i sådant fall tänka mig är att det skulle vara någon komponent som pajjat efter att jag lött om det (fast då borde det vara regelbundet och inte bara ibland) eller att mina ihopsnurrade EKK kan orsaka problemet, Vad tror ni?

EKK är 4*1,5 och den är väll ca 3 meter lång.
Saknar mina gamla HT pro 9 :( dom kunde man lita på

Funkar ypperligt för tillfället, Men man vill inte att detta ska hända när man har gäster som ska imponeras. :(

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-05-09 16:30

Har du testat om problemet är i stärkaren? Du kan ju flytta över kablarna så vänster spelar på höger. Utgångsreläer är en tanke som poppar upp i skallen på mig...

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-05-09 16:32

Bra idè, Det ska jag göra så snart det börjar strula igen.. Konstigt nog har det gått helt felfritt i en halvtimme nu på ganska ordetnlig volym

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-05-09 16:49

Jonka_ skrev:Bra idè, Det ska jag göra så snart det börjar strula igen.. Konstigt nog har det gått helt felfritt i en halvtimme nu på ganska ordetnlig volym

Gör det innan det strular istället. :)

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-05-09 16:51

kodapa skrev:
Jonka_ skrev:Bra idè, Det ska jag göra så snart det börjar strula igen.. Konstigt nog har det gått helt felfritt i en halvtimme nu på ganska ordetnlig volym

Ja egentligen kanske det är smartast :) Det jag gjorde nu var att tvinna upp kablarna en decimeter till bakom högtalaren så dom inte ligger nära och stör varandra, efter det har det inte kommit tillbaka..

Kanske jag som gjort en dundertabbe när jag tvinna kabeln :S

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-05-09 16:56

Jonka_ skrev:
kodapa skrev:

Ja egentligen kanske det är smartast :) Det jag gjorde nu var att tvinna upp kablarna en decimeter till bakom högtalaren så dom inte ligger nära och stör varandra, efter det har det inte kommit tillbaka..

Kanske jag som gjort en dundertabbe när jag tvinna kabeln :S

Låter osannolikt att det ska bero på hur du tvinnat kabeln, såvida du inte får kortis någonstans...

Återgå till Teknikforum