KorkSniff skrev:Tumregel=
..alla överens?
Det där är trallvirke, inte reglar.
Moderator: Redaktörer
Conan skrev:Jag fattar mig inte på er; när vi enas om en definition på "tumregel" som varande en "enkel minnesregel", så hävdar ni ändå att tumregler är allt från yrkeserfarenhet till fysikaliska samband.![]()
Peter S, anser du på riktigt att en skicklig och erfaren violinbyggare använder sig av "[b]enkla minnesregler" i sin yrkesutövning?[/b]
Använder du dig av "enkla minnesregler" när du ska rosta frukostmackan, bre på smör och tillslut lägga på ett smarrigt pålägg?
"Får se nu...jag ska ju välja ett pålägg som börjar på samma bokstav som dagen börjar på... hmmm... onsdag.... då ska pålägget börja på "o"... ost får det bli alltså. Synd att osten börjar bli lite torr... det hade varit gott med salami istället, men den får vänta till på söndag ju...
Professor i Fysik John Backus in 'The Acoustical Foundations of Music' skrev:As might be expected, the positions and spacings of these resonances are crucial in determining how the violin will sound. The rule-of-thumb methods employed by the violin makers were such as to put these resonances in approximately the right places, although the artisans were unaware that this was what was being accomplished.
Precis som man kan förvänta sig, så är positionerna och spridningen av dessa resonanser avgörande för hur violinen kommer att låta.
De tumregelmetoder som användes av violinbyggarna var på sådant sätt att dessa resonanser hamnade approximativt på rätt ställen även fast hantverkarna var omedvetna om att det var detta som åstadkoms.
Morello skrev:En tumregel är att det är bättre att tillämpa ett teorem eller lemma än att missbruka en tum- tillika dumregel.
E skrev:Svante!
Tycker du att en passande beskrivning på grundregler, eller låt säga
verklig kunskap, är "enkla regler som gäller ungefärligen i normalfallet"?
En regel som alltid gäller är det ju bara tokerier att kalla för en
tumregel.![]()
Mvh E*
PS.
"Om man sträcker fram armarna, sätter tummarna mot varandra och
spretar utåt med fingrarna, så …" Var det den du tänkte på, Ingvar?
Kimpost skrev:Tumregel:
Män är fysiskt starkare än kvinnor.
petersteindl skrev:Conan skrev:Jag fattar mig inte på er; när vi enas om en definition på "tumregel" som varande en "enkel minnesregel", så hävdar ni ändå att tumregler är allt från yrkeserfarenhet till fysikaliska samband.![]()
Peter S, anser du på riktigt att en skicklig och erfaren violinbyggare använder sig av "[b]enkla minnesregler" i sin yrkesutövning?[/b]
Använder du dig av "enkla minnesregler" när du ska rosta frukostmackan, bre på smör och tillslut lägga på ett smarrigt pålägg?
"Får se nu...jag ska ju välja ett pålägg som börjar på samma bokstav som dagen börjar på... hmmm... onsdag.... då ska pålägget börja på "o"... ost får det bli alltså. Synd att osten börjar bli lite torr... det hade varit gott med salami istället, men den får vänta till på söndag ju...
Svaret är entydigt JA. Det är en fullständig självklarhet att att en skicklig och erfaren violinbyggare använder sig av tumregler d v s enkla minnesregler i sin yrkesutövning. Annars skulle han inte kunna göra sitt arbete på ett rationellt sätt. Detta förhållande kan överhuvudtaget inte vara på något annat sätt. Därmed inte sagt att allt de gör är enkla minnesregler.
Men nedanstående regler är tumregler för violinbyggare, eller om man vill kalla dem för enkla minnesregler.
Några tumregler för hur ljudpinnens placering påverkar ljudkvaliteten i instrumentet:
Om ljudet är för tunt och gällt, är ljudpinnen placerad för nära f-hålet eller också spänner den för hårt eller så kan ljudpinnen vara för tunn.
Om ljudet är svagt genom förlust av ljudstyrka, särskilt i det lägre registret, är ljudpinnen placerad alltför nära mitten av instrumentet och mitten i det här fallet är för nära mittsträngarna.
Om det är en försvagning av ljudstyrka och ton, så kan ljudpinnen vara för långt placerad bakom stallet, eller så kan ljudpinnen vara för tjock.
Jag citerar än en gång:Professor i Fysik John Backus in 'The Acoustical Foundations of Music' skrev:As might be expected, the positions and spacings of these resonances are crucial in determining how the violin will sound. The rule-of-thumb methods employed by the violin makers were such as to put these resonances in approximately the right places, although the artisans were unaware that this was what was being accomplished.
Jag översätter denna gång eftersom jag förutsätter att det inte förstås vad som står, annars borde frågorna ha besvarats och därmed tagit slut:Precis som man kan förvänta sig, så är positionerna och spridningen av dessa resonanser avgörande för hur violinen kommer att låta.
De tumregelmetoder som användes av violinbyggarna var på sådant sätt att dessa resonanser hamnade approximativt på rätt ställen även fast hantverkarna var omedvetna om att det var detta som åstadkoms.
De gamla violinbyggarna visste inte vad som var felet då det inte lät bra om violinen och därmed visste de inte heller vad som skulle åtgärdas eftersom de inte hade klart för sig att det var resonansers påverkan som satte ljudet på violinen. De kände inte till resonansers funktion i violiner. Då experimenterade man praktiskt och kom fram till följande tumregler:
Om ljudet är för tunt och gällt, är ljudpinnen placerad för nära f-hålet eller också spänner den för hårt eller så kan ljudpinnen vara för tunn.
Om ljudet är svagt genom förlust av ljudstyrka, särskilt i det lägre registret, är ljudpinnen placerad alltför nära mitten av instrumentet och mitten i det här fallet är för nära mittsträngarna.
Om det är en försvagning av ljudstyrka och ton, så kan ljudpinnen vara för långt placerad bakom stallet, eller så kan ljudpinnen vara för tjock.
Detta är praktexempel på tumregler. Man gjorde en praktisk förändring som resulterade i förändrat ljud men man hade ingen aning om varför det fungerade.
Vad gäller människans minne som du raljerar över, så blir svaret för långt för att reda ut frågeställningen. Men jag kan säga en sak, om du inte hade något minne så fick du lära dig allt på nytt inför varje ny situation, som t.ex. att rosta en skiva bröd. Utan minne så vet du inte ens vad bröd är. Utan minne vet du inte vad en brödrost är. Utan minne vet du ingenting av vad som hänt sekunden innan. Du kommer att vara nollställd genom hela livet. Ingen som helst information kommer du kunna minnas strax efter det har inträtt och situationen passerat. Sätt dig in i den situationen. Var glad för att du har ett minne och att du kan komma ihåg vad bröd är för något eller vad en brödrost är eller vad en tandborste är d v s att du kan använda dig av ditt minne för att kunna uträtta nästa sak som står på tur utan att behöva utforska allt på nytt.
MvH
Peter
UrSv skrev:Svante skrev:KorkSniff skrev:Tumregel=
..alla överens?
Det där är trallvirke, inte reglar.
Jag tyckte redan 34 mm blev rätt styft men du bygger alltså trall av 45 mm virke?
IngOehman skrev:Tror de flesta är rätt överens om definitionen på vad som konstituerar en
tumregel.
IngOehman skrev:Här kommer ett förslag på definition av vad tumregler är (som jag håller med
om helt) från en person som gillar dem, bara så ingen skall tro att det är en
vinklad uppgift:
http://helgo.net/barse/archives/000440.html
Kimpost skrev:IngOehman skrev:Tror de flesta är rätt överens om definitionen på vad som konstituerar en
tumregel.
Tror du? Hela tråden är ju en enda definitionsdebatt.Jag tycker att det är rätt uppenbart att flera här menar olika saker med ordet tumregel. Jag tycker t ex att du och E mest använder andra ord för att uttrycka att dåliga tumregler är dåliga.
IngOehman skrev:Problemet med tumregler har ingenting med definitionen på vad de är att
göra. Deras dålighet/problemen med dem, är ju en konsekvens bara, av
deras roll som ersättare av verklig kunskap.
IngOehman skrev:Men låt oss testa såhär då:
Håller du med om de definitioner som jag har visat, som är vanligt förekom-
mande? Om så, är vi överens. Då kan vi går vidare till frågan om huruvida
de är bra, och slippa flera påståenden om att någon har andra definitioner
på dem, och att det är det vi talat om.
IngOehman skrev:Du kan ju tro eller påstå vad du vill om MIN definition, men du måste väl
ändå acceptera att det inte är du som vet den bäst?
IngOehman skrev:Vikipedia:
Tumregel syftar på en regel eller ett samband som gäller ungefärligen.
Engelska Wiki skrev:A rule of thumb is a principle with broad application that is not intended to be strictly accurate or reliable for every situation. It is an easily learned and easily applied procedure for approximately calculating or recalling some value, or for making some determination.
Tyska Wiki skrev:Eine Faustregel (auch Faustformel) ist eine Methode zur schnellen Ermittlung eines mathematischen oder technischen Wertes, ohne präzise technische Berechnungen durchzuführen. Die Bezeichnung Daumenregel ist ein Anglizismus, abgeleitet aus dem englischen Ausdruck rule of thumb.
Die Berechnungen, die eine Faustregel beinhaltet, sind immer so einfach, dass sie sich auch schnell durch Kopfrechnen bestimmen lassen. Die meisten Faustregeln resultieren aus Erfahrungen.
Man kann unterscheiden zwischen Faustregeln, die Erfahrungswerte kennzeichnen, ohne dass es überhaupt ein exaktes Rechenverfahren gibt, und Faustregeln, die Abschätzungen ermöglichen, wenn die exakte Berechnung zu lange dauern würde oder im Kopf nicht durchführbar wäre (Redensart "Pi mal Daumen"). Wissenschaftlich werden Faustregeln in der Kognitionswissenschaft, der Künstlichen Intelligenz und der Informatik unter dem Begriff Heuristik untersucht.
Peters översättning från tyska Wikipedia skrev:En tumregel är en metod för snabb bestämning av ett matematiskt eller tekniskt värde, utan att utföra exakta tekniska beräkningar. Termen tumregel är en anglicism, som härrör från det engelska uttrycket ’rule of thumb’.
Beräkningar, som innehåller en tumregel, är alltid så enkla att de snabbt kan fastställas genom huvudräkning. De flesta tumregler är resultat av erfarenhet.
Man kan skilja mellan tumregler som kännetecknar erfarenhetsvärden utan att det någonsin resulterat ur en exakt beräkningsmetod och tumregler som möjliggör uppskattningar när den exakta beräkningen skulle ta för lång tid eller som inte skulle vara möjliga att utföra med huvudräkning. På vetenskaplig nivå undersöks tumregler under begreppet heuristik och det sker inom kognitionsvetenskap, artificiell intelligens och datavetenskap.
IngOehman skrev: ...Jag tror på, att du tror på de där påståendena om byggarnas nollkoll, som
jag inte tror på. Till och med att du tror det i sådan grad att du anser dig
veta det, tror jag på.
Frågan är vad det finns för skäl att ha en åsikt om saker som det inte finns
information nog om, för att man skall kunna veta dem?
Jag brukar hålla alla ovetbara saker öppna. Det vill säga, visst kan jag tro
något, men då kallar jag det också tro.
Vh, iö
IngOehman skrev:Tror de flesta är rätt överens om definitionen på vad som konstituerar en tumregel.....
IngOehman skrev:.....Jag vet inte om du är en av dem dock ....
Engelska Wiki skrev:A rule of thumb is a principle with broad application that is not intended to be strictly accurate or reliable for every situation. It is an easily learned and easily applied procedure for approximately calculating or recalling some value, or for making some determination.
Peters översättning från tyska Wikipedia skrev:En tumregel är en metod för snabb bestämning av ett matematiskt eller tekniskt värde, utan att utföra exakta tekniska beräkningar. Termen tumregel är en anglicism, som härrör från det engelska uttrycket ’rule of thumb’.
Beräkningar, som innehåller en tumregel, är alltid så enkla att de snabbt kan fastställas genom huvudräkning. De flesta tumregler är resultat av erfarenhet.
Man kan skilja mellan tumregler som kännetecknar erfarenhetsvärden utan att det någonsin resulterat ur en exakt beräkningsmetod och tumregler som möjliggör uppskattningar när den exakta beräkningen skulle ta för lång tid eller som inte skulle vara möjliga att utföra med huvudräkning. På vetenskaplig nivå undersöks tumregler under begreppet heuristik och det sker inom kognitionsvetenskap, artificiell intelligens och datavetenskap.
MagnusÖstberg skrev:IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Helt enig, men ibland är tillräckligt bra helt enkelt bra nog, och det är ofta där som tumreglar skapas.
Håller med dig tillbaka. Det är säkerligen så det går till. En sorts försök till
rationalisering. Då talar jag om ambitionen, inte om resultatet.
Ja, ambitionen är självfallet att något skall bli tillräckligt bra.
Bara för sakens skull, är det okej för dig om något är tillräckligt bra - även med vetskapen om att det visst skulle kunna göras bättre? För vissa är det aldrig en acceptabel lösning därav min fråga.Ja, jag förstår att du ser möjliga problem, men det du ser som en genväg ser andra kanske som den smartaste vägen att verkligen få något gjort. Det blir inte perfekt, men det blir tillräckligt bra. En medveten avvägning.IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Det må finnas en mycket mer exakt lösning teoretiskt, men erfarenhetsmässigt över tid och med ett väldigt stort urval av empiriska försök har man funnit att något fungerar om man gör på ett visst sätt - en tumregel blir till.
Livet blir enklare om man inte behöver göra allt perfekt jämt helt enkelt.
Igen håller jag med om mekanismerna, men min erfarenhet är att det för det mesta (alltid?) handlar om självbedrägeri - om att välja en lösning som är "enkel och effektiv nu", men som man får betala dubbelt för i framtiden, i form av att man kommer att sakna de kunskaper som man skulle kunna ha haft.Det där ser jag inte som en tumregel, snarare som långsiktigt dåliga beslut utan tillräckligt underlag. Tumregler som begrepp används väldigt slentrianmässigt både hit och dit. Det kanske är en av orsakerna till din affektion mot dem?IngOehman skrev:Ungefär som när en nation tar utlandslån, det verkar bra just då. Eller när en politiker tar ett beslut som är rätt om man bara tittar på ett konto, det som politikern har ansvaret för, men som man ser är fel (blir dyrare) om man gör ansträngningarna för att se helheten. Konsekvenserna kommer senare, när framtiden hinner ikapp...
Det du beskriver ovan är ju långt ifrån att man följer något som andra gjort under lång tid och i många sammanhang med ett känt resultat - ett resultat där man inte kunnat se konsekvenser som pekar på att förfarandet ger ett utfall som är oacceptabelt sämre (eller ens kan påvisa en större felprocent).Det är helt okej att inte gilla tumregler. Kompromisslöshet är inte enträget negativt, det kan bara bli onödigt omständigt och fördyrande.IngOehman skrev:[Tumregler är kortsiktigt tänkande. Eller kännande kanske det borde heta, för den som alls tänker kanske inte väljer att leta efter tumregler?
Jag tror inte tumregler är kortsiktigt tänkande alls. Och jag tror inte de som använder tumregler är lata och ointresserade av att lära sig saker. Jag tror på att använda tumregler i vissa fall där det av tidsmässiga skäl eller andra orsaker helt enkelt inte finns rationella skäl att gräva ner sig djupare i en fråga. Detta eftersom man har en så god överblick av utfallet med att använda en appromixation att det helt enkelt närapå är korkat att engagera sig mer. Livet är för kort.
Men tumregler har inte en plats i alla sammanhang och man kan inte skapa tumregler som är värda att betrakta hur som helst ty för det krävs som sagt ett stort antal fälstudier över lång tid. Därför ter det sig naturligt att tumregler utvecklas för moment som är återkommande och där det finns tydliga gemensamma nämnare mellan de situationer som ligger till grund för tumregeln.
Det är som sagt en fråga om förhållningssätt och som jag ser inget negativt med att aldrig vilja utföra något approximativt utan där man alltid vill säkerställa den bästa lösningen. Men det är inte mitt sätt att leva.
Jag tror det är farligt att sätta sig till doms över de som kan accepera en och annan tumregel i tillvaron och kalla dem "lata och ointresserade" eller "oförmögna att tänka långsiktigt". Det är nog ofta tvärtom - det är personer som fullt medvetet valt att ha mer tid och mer resurser till andra saker där det verkligen krävs.
Sedan finns det naturligtvis dom som inte tänker alls, och därför kopierar jag in delar av ditt sista stycke och fetar lite i det:Här ligger nog kärnpunkten - de som inte vill tänka utan vill att någon annan gör det åt en. De använder förmodligen inte tumregler alls. De bara härmar andra eller gör på det sätt som känns enklast just då....IngOehman skrev:[..... Eller kännande kanske det borde heta, för den som alls tänker kanske inte väljer att leta efter tumregler?
Att inte tänka själv utan bara göra som andra är naturligtvis rätt korkat, och har inget med tumreglar att göra. Det är förövrigt lika korkat som att göra som man tror är rätt utan att först bekrafta det.
IngOehman skrev:Diskussionen handlar hur som helst inte om det, utan om att vissa vill att andra skall ha påstått något annat än det de påstått, för att det skall bli lättare att trycka till dem. Det är fulretorik på hög nivå, och det gör tyvärr att diskussioner blir om inte omöjliga så i varje fall onödigt svåra.
IngOehman skrev:Med "klara" menar jag att vi skulle ha börjat med att klara av definitionerna, och sedan kommit överens om allting som är objektivt, och till sist ha fått veta vad alla tycker om det som är subjektivt. Det vill säga så långt man kan komma.
MagnusÖstberg skrev:....ibland är tillräckligt bra helt enkelt bra nog, och det är ofta där som tumreglar skapas.
Det må finnas en mycket mer exakt lösning teoretiskt, men erfarenhetsmässigt över tid och med ett väldigt stort urval av empiriska försök har man funnit att något fungerar om man gör på ett visst sätt - en tumregel blir till.
Livet blir enklare om man inte behöver göra allt perfekt jämt helt enkelt.
petersteindl skrev:Om ljudet är för tunt och gällt, är ljudpinnen placerad för nära f-hålet eller också spänner den för hårt eller så kan ljudpinnen vara för tunn.
petersteindl skrev:Vad gäller människans minne som du raljerar över, så blir svaret för långt för att reda ut frågeställningen. Men jag kan säga en sak, om du inte hade något minne så fick du lära dig allt på nytt inför varje ny situation, som t.ex. att rosta en skiva bröd. Utan minne så vet du inte ens vad bröd är. Utan minne vet du inte vad en brödrost är. Utan minne vet du ingenting av vad som hänt sekunden innan. Du kommer att vara nollställd genom hela livet. Ingen som helst information kommer du kunna minnas strax efter det har inträtt och situationen passerat. Sätt dig in i den situationen. Var glad för att du har ett minne och att du kan komma ihåg vad bröd är för något eller vad en brödrost är eller vad en tandborste är d v s att du kan använda dig av ditt minne för att kunna uträtta nästa sak som står på tur utan att behöva utforska allt på nytt.
Conan skrev:Tycker du att det där var ett bra exempel på en "enkel minnesregel" ("eller" så kan det vara det "eller" så kan det vara det)?
E skrev:Är det svårare att tänka sig att alla tumregler är (kan vara) dåliga, än
att all ondska är dålig? "Det måste ju finnas bra ondska!" Eller …?
E skrev:Är det svårare att tänka sig att alla tumregler är (kan vara) dåliga, än
att all ondska är dålig?
MichaelG skrev:E skrev:Är det svårare att tänka sig att alla tumregler är (kan vara) dåliga, än
att all ondska är dålig?
Ja, på ungefär samma sätt som det är svårt att tänka sig att alla "stolar" är dåliga. Visst tusan finns det stolar som är hopplösa, obekväma - jag rent av usla. Men det finns också en hel del stolar som - i rätt sammanhang - är riktigt användbara. På vilket sätt (och i så fall varför) tycker du tumregler skiljer sig från stolar i det avseendet?
Hälsn. Michael
Användare som besöker denna kategori: smorgar och 17 gäster