Årets DAC klipp??

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2011-05-15 18:19

kodapa skrev:Jag har upptäckt ett problem med denna DAC hos mig :( . Någon kanske har tpis på hur det löses. Lite då och då så knäpper det till i högtalarna, som ett litet hack i en vinylskiva ungefär. Problemet ligger i DAC:en/datorn, det försvinner när jag byter DAC/ljudkort. När jag hade med min rigg i Götebrog igå så var problemet kvar så det har inte med min hemmamiljö att göra.


Det är inte så att det knäpper när den byter mellan 44,1 och 48 bitars omvandling. Min förförstärkare knäpper så när det byts mellan 44,1 och 48.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Sondek
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2003-10-02

Inläggav Sondek » 2011-05-15 18:26

Den låter kort sagt trevligt att lyssna till, och då man byter mellan Benchmark och BRIK så saknar man inte den ena eller den andra, de låter bara olika. Inte så att man vid byte till BRIK tänker - Var tog musikglädjen vägen? Musiken flyter så att säga på utan att man fastnar i "Hifi-lyssnande" där man fokuserar på "hur det låter", och inte på själva musiken.
Har även lyssnat länge, länge på "Classic FM" via nätet utan att någon lyssningströtthet infann sig.


Tolkar jag som att den kan vara ett litet kap för pengarna då den dessutom har flera ingångar.

Ha också i beaktande att den kanske öppnar sig ytterligare och låter en anings bättre efter ett antal instpelningningstimmar :!:
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Sondek
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2003-10-02

Inläggav Sondek » 2011-05-15 18:39

Kanske finns tips att hämta i denna tråd angående att det smäller när man kör via usb.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=79027
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2011-05-15 18:41

Sondek skrev:
Den låter kort sagt trevligt att lyssna till, och då man byter mellan Benchmark och BRIK så saknar man inte den ena eller den andra, de låter bara olika. Inte så att man vid byte till BRIK tänker - Var tog musikglädjen vägen? Musiken flyter så att säga på utan att man fastnar i "Hifi-lyssnande" där man fokuserar på "hur det låter", och inte på själva musiken.
Har även lyssnat länge, länge på "Classic FM" via nätet utan att någon lyssningströtthet infann sig.


Tolkar jag som att den kan vara ett litet kap för pengarna då den dessutom har flera ingångar.

Ha också i beaktande att den kanske öppnar sig ytterligare och låter en anings bättre efter ett antal instpelningningstimmar :!:


...fast detta innebär ju inte per automatik att BRIK- dacen låter bättre än en billig, transparent, Sony dvd vid cd- avspelning.

Troligen inte.

Transparent är transparent- oavsett pris. Att BRIK är billig är bra, men det finns andra billiga grejor som låter lika bra.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Inläggav oa51 » 2011-05-15 18:50

Låter som ett kap då..
Om den bara är marginellt sämre än en Benchmark känns det som 800 välinvesterade kronor...

Tror du att du skulle sakna mycket om du inte haft Benchmarken att jämföra med? Alltså att det, om du inte hört Benchmark, skulle vara ett ljud du utan vidare kunnat leva med?

1. Om den är ett kap låter jag vara osagt, har inte lyssnat på så mycket annat.
2. Saken är den att min Benchmark aldrig tillfört så mycket till min anläggning, jag tycker den är lite för steril för min smak.
(Köptes begagnad "blint" efter ett tips från ljudmakarn när jag frågade om ett separat ingångskort till min Wadia 301, så att den skulle kunna kopplas till Squeezeboxen) Jag återkommer sedan dess till min Wadia som har något som är svårt att beskriva, en sorts lugn i återgivningen.
3.Jag skulle klart kunna leva med ljudet (men ändå alltid undra om det fanns något bättre, som den Hifi- tok jag är..... 8) )

Sondek
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2003-10-02

Inläggav Sondek » 2011-05-15 19:01

Troligen inte.


Jasså..


men det finns andra billiga grejor som låter lika bra.


Okej.. så du har alltså redan testat och hunnit jämföra denna? :?
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2011-05-15 19:16

Sondek skrev:
Troligen inte.


Jasså..


men det finns andra billiga grejor som låter lika bra.


Okej.. så du har alltså redan testat och hunnit jämföra denna? :?


Nix, men risken blir att denna dac ( som ju finns liknande lika bra dac- kort för datorbruk, för mindre pengar dessutom ) blir överhypad.

Det är bra att en hifiprodukt som denna prissätts på ett normalt sätt för en gångs skull, inte marknadsförs med en massa hokus- pokus prat om takt och stämda instrument, eller holografiskt perspektiv: dvs denna dacs innehåll speglar priset, inte som det brukar, att enkla konstruktioner får minst en nolla till i priset endast för att det är lättlurade hifi- entusiaster som ska köpa den.

Databranschen har sedan länge betydligt mera kompetenta ljudkort kring
tusenlappen som inte är överprisatta.

Därmed inte sagt att denna dac säkerligen är lika välljudande som den som sitter i en pioneer 668, Benchmark, eller denon dvd 1940 , eller Linn Ikemi...
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Inläggav oa51 » 2011-05-15 19:46

Jag tycker att det till stor del handlar om att en produkt är "tillräckligt bra" för att inte störa musikupplevelsen. Sen om det är ett "kap" eller ej är i längden ointressant med tanke på avskrivningstiden.
Flera av mina största ljudupplevelser får jag t.ex. numera i köket via Squeezebox Boom-> Nad 3020i -> EPS ( slutna 5-liters hembyggen).

Vill poängtera att skall använda DAC:en på jobbdatorn (som jag inte får byta ljudkort på) tillsammans med en hembyggt slutsteg och ett par MUPPS. För detta duger den utmärkt, och den snygga formgivningen är ett klart plus.

Användarvisningsbild
Keso77
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2010-03-10

Inläggav Keso77 » 2011-05-15 23:30

Testar en jag med, beställd från Kjell.
Känns som byte av väggbula blir bland det första jag testar.

Användarvisningsbild
Bonkas
 
Inlägg: 390
Blev medlem: 2011-02-08
Ort: Mönsterås

Inläggav Bonkas » 2011-05-16 09:50

Keso77 skrev:Testar en jag med, beställd från Kjell.
Känns som byte av väggbula blir bland det första jag testar.


Kom MYCKET gärna med intryck...
En stor kuk skänker glädje i ett fattigt hem..

Användarvisningsbild
Keso77
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2010-03-10

Inläggav Keso77 » 2011-05-16 10:44

Återkommer. Lånar en väns Dacmagic för lite jämnförelse eftersom jag sålt min egen.

Användarvisningsbild
Bonkas
 
Inlägg: 390
Blev medlem: 2011-02-08
Ort: Mönsterås

Inläggav Bonkas » 2011-05-16 11:08

Keso77 skrev:Återkommer. Lånar en väns Dacmagic för lite jämnförelse eftersom jag sålt min egen.


:D
En stor kuk skänker glädje i ett fattigt hem..

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Inläggav kodapa » 2011-05-16 11:36

Sondek skrev:Kanske finns tips att hämta i denna tråd angående att det smäller när man kör via usb.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=79027

De beskriver problem med Music Streamer Dac, denna funkade alldeles utmärkt på min burk. Schumt... :roll:

Sondek
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2003-10-02

Inläggav Sondek » 2011-05-16 11:56

De beskriver problem med Music Streamer Dac, denna funkade alldeles utmärkt på min burk. Schumt...


Jo jag vet. Tänkte väl att det kanske ändå fanns något att hämta från den tråden. Kör ju själv med Music Streamer 2 + och har aldrig någonsin råkat ut för det felet så det verkar som att det hänger ihop mer med dator + OS eller konfiguration. I mitt fall problemfritt med XP.
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2011-05-16 12:01

Det är nog snarare ett OS / driverproblem, ja.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Sondek
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2003-10-02

Inläggav Sondek » 2011-05-16 12:02

Vill gärna se fler jämförelser med Brik DAC:ens övriga ingångar då jag tänkt använda den tillsammans med PS3 och Digital TV.
Just i de fallen har jag svårt att se något annat lika prisvärt alternativ om man nu inte kikar på Ebay o.s.v.
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Inläggav kodapa » 2011-05-16 12:10

KarlXII skrev:Det är nog snarare ett OS / driverproblem, ja.

Ja, jag misstänker det också. Jag ska prova med drivrutinerna som kommit upp på kjelles hemsida. Nu körde jag med de som länkas till i denna tråd...

Sondek
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2003-10-02

Inläggav Sondek » 2011-05-17 13:23

Tycker att ljudkvaliteten i Squeezebox i original också är helt suverän, klarar sig bra utan extra DA-omvandlare.


Ursäkta om jag förvirrar genom att quota från en tråd till en annan.. texten ovan är från "touch" tråden i detta forum.

Kan inte låta bli och undra om du OA51 testade att koppla in Brik DAC:en på Touchens spdif? :?:
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Inläggav oa51 » 2011-05-17 13:38

Citat från annan tråd:
Tycker att ljudkvaliteten i Squeezebox i original också är helt suverän, klarar sig bra utan extra DA-omvandlare.

Ursäkta om jag förvirrar genom att quota från en tråd till en annan.. texten ovan är från "touch" tråden i detta forum.

Kan inte låta bli och undra om du OA51 testade att koppla in Brik DAC:en på Touchens spdif?


Jag har ingen Touch utan körde en SB Classic via toslink. Har inte provat RCA ännu då jag inte har någon bra 75- ohms kabel för detta.
mvh
OA51

Användarvisningsbild
Bonkas
 
Inlägg: 390
Blev medlem: 2011-02-08
Ort: Mönsterås

Inläggav Bonkas » 2011-05-20 08:09

Nu är jag galet nyfiken på om fler har lyssnat på denna DAC! Jag har tidigare ägt, och varit nöjd med, en Dacmagic och är i behov av att skaffa D/A igen. Planerar en ny Dacmagic, Arcam rDac eller en Musical Fidelity M1 men är den allmänna inställningen att denna gör jobbet lika bra så vill jag ju inte offra några flaskor fin whisky på ett namntryck och snygga lampor...
En stor kuk skänker glädje i ett fattigt hem..

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Inläggav kodapa » 2011-05-20 16:19

Nu har jag testat lite mer och hittade direkt felet. Det var så enklet att jag behövde ändra från 48 till 44khz... Nu låter det bra igen.

Användarvisningsbild
Keso77
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2010-03-10

Inläggav Keso77 » 2011-05-20 21:46

Sondek skrev:

Kan inte låta bli och undra om du OA51 testade att koppla in Brik DAC:en på Touchens spdif? :?:


Jag har. Touchen presterar över förväntan och Brik'en tillförde ingenting jag kunde höra. Alls.

Användarvisningsbild
Keso77
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2010-03-10

Inläggav Keso77 » 2011-05-20 21:52

Bonkas skrev:Nu är jag galet nyfiken på om fler har lyssnat på denna DAC! Jag har tidigare ägt, och varit nöjd med, en Dacmagic och är i behov av att skaffa D/A igen. Planerar en ny Dacmagic, Arcam rDac eller en Musical Fidelity M1 men är den allmänna inställningen att denna gör jobbet lika bra så vill jag ju inte offra några flaskor fin whisky på ett namntryck och snygga lampor...


Jag och en vän har lyssnat på både Brik och Dacmagic ikväll och de lät förvillande lika, främst när Dacmagics filter var på minimal. Såpass att jag kröp in bakom stärkaren för att kolla vilken som satt på vilken ingång och misstänkte att det var kanalöverhörning.

Personligen anser jag att denna Dac från Brik är väldigt prisvärd. Otroligt svårt, med min anläggning, att skilja dem åt.

Edit: Skall tillägga att vi inte jämnförde USB-ingången, bara de digitala.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2011-05-20 23:35

Jag tycker att det är svårt att jämföra DAC`s mot varandra, sådär pang på.
Visst kan man kanske höra skillnad, men att veta vilken man väljer i längden kan ta tid att avgöra.
Det är som två par sköna skor! Vilka går man längst i!? 8O :)

Användarvisningsbild
Bonkas
 
Inlägg: 390
Blev medlem: 2011-02-08
Ort: Mönsterås

Inläggav Bonkas » 2011-05-21 12:41

Keso77 skrev:
Bonkas skrev:Nu är jag galet nyfiken på om fler har lyssnat på denna DAC! Jag har tidigare ägt, och varit nöjd med, en Dacmagic och är i behov av att skaffa D/A igen. Planerar en ny Dacmagic, Arcam rDac eller en Musical Fidelity M1 men är den allmänna inställningen att denna gör jobbet lika bra så vill jag ju inte offra några flaskor fin whisky på ett namntryck och snygga lampor...


Jag och en vän har lyssnat på både Brik och Dacmagic ikväll och de lät förvillande lika, främst när Dacmagics filter var på minimal. Såpass att jag kröp in bakom stärkaren för att kolla vilken som satt på vilken ingång och misstänkte att det var kanalöverhörning.

Personligen anser jag att denna Dac från Brik är väldigt prisvärd. Otroligt svårt, med min anläggning, att skilja dem åt.

Edit: Skall tillägga att vi inte jämnförde USB-ingången, bara de digitala.


Well, då är det inte mycket att be för.. Bättre nätdelar (12v 3.8A) har jag i mängder så då är det bara att handla!
Fantastiskt..
En stor kuk skänker glädje i ett fattigt hem..

Sondek
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2003-10-02

Inläggav Sondek » 2011-05-23 12:22

Rubriksättningen blev nog inte så tokig i alla fall :D
Men om någon här känner till en annan DAC som presterar lika bra eller bättre så är det bara att fylla på. Den bör klara usb, coax å optisk å inte bara usb!
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Sondek
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2003-10-02

Inläggav Sondek » 2011-05-23 12:35

Pris någorlunda samma.
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Köpt en Brik DAC idag

Inläggav lennartj » 2011-05-23 17:17

Upptäckte att Kjell & Company har slut på DACen i Nordstan och begränsat lager på Allum och Frölunda torg.
Det kanske betyder något, så jag pinnade iväg till Frölunda torg och inhandlade en för att stilla min nyfikenhet.
Dessvärre är de kommande tre kvällarna inbokade med andra aktiviteter, men jag ville inte ta risken att de är slut i hela göteborgstrakten om jag väntar till torsdag med att handla.

Till att börja med kan jag jämföra Brik DACens TOSlink och SPDIF-ingångar med min gamla Marantz DA-12 och köra parallellt,
för min CD-12 drive har en TOS-link och två SPDIF-utgångar som lämnar utsignal samtidigt och mitt försteg har nivåkalibrering på ingångarna.

Snabba A/B-jämförelser eller blindtester mellan
Dator-KS-USB ==> Brik ==> försteg och
Dator-KS-USB ==> hiface ==> SPDIF-DA-12 ==> försteg
låter sig väl inte göras utan att stoppa foobar2000 och byta driver (och dessutom byta ingång på försteget)?

Jag har laddat ner och kollat att Briks W7 driver kör KernelStreaming som jag normalt gör mot mitt hiface idag.

Dock har jag fått indikationer på att Windows Direct Sound (om jag tolkat S rätt) inte ska förkastas utan är värt att kritiskt jämföras med DS, mitt hiface stöder även DS.
Har någon koll på om Brik gör det också?

Ytterligare varianter jag kan testa och jämföra med är
Dator-DS-USB ==> Edirol UA-25EX ==> försteg
Dator-DS-USB ==> Edirol UA-25EX ==> TOSLINK ==> Brik ==>försteg
Dator-DS-SoundMAX-SPDIF ==> Brik ==> försteg

samt att jag lätt kan övertala ett antal bekanta med diverse DACar att ta med dem för jämförelse.

Efter att ha anlyserat vad det sitter för komponenter i Brik DAC'en hoppas jag att de har använt standardlösningar så jag har chans att "fånga smulorna från de rikas bord",
nämligen att komma över op-ampar i "nästan toppklass" som bekanta bytt ut mot ännu bättre i sina DACar i 10' kr-klassen.
Senast redigerad av lennartj 2011-05-23 17:59, redigerad totalt 1 gång.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Inläggav kodapa » 2011-05-23 17:29

@LennartJ: Bild

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2011-05-23 19:59

Bild Bild

+1 :)

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster