Adaptiva aktiva absorbenter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lilltroll

Adaptiva aktiva absorbenter

Inläggav lilltroll » 2011-05-16 14:46

Absorbenter till rummet kan byggas på många sätt för att bekämpa rumsresonanser, nu till en variant som jag undrar om andra redan prövat.

Tänk att man i lysningspositionens närhet placerar 2 små basar som kan återge ljud upp till 400 Hz. Genom att mäta upp den sk. primära kanalen (P) dvs från huvudhögtalarna till lysningspositionen OCH den sekundära kanalen (S1 & S2)* från de 2 basarna till lysningspositionen, kan man nu släcka ut de låga frekvenserna under 400 Hz i lyssningspositionen om förfiltreringen -P/S1 resp -P/S2 äger rum av ljudsignalen innan den matas till de 2 basarna.

Detta brukar vanligtvis kallans ANC AutomaticNoiseControl och man behöver oftast göra det långsamt adaptivt.

Nu kan man göra ett alternativ, man låter direktvågen i den primära kanalen nå fram orörd, och sedan anfaller man endast efterklangen i rummet med utsläckning. Ett ganska bedrövligt rum kan då akustikförbättras i en lyssningspunkt, utan att man påverkar huvudhögtalarna med signalbehandling, och gör någon typ av halvmesyr mha EQ.

Jag kan säga att hjärnan blir jäkligt lurad i början. Den förväntar sig inte att omgivningen beter sig så här. När man slår av systemet och allt är som i ett vanligt rum så tror hjärnan först att man slagit på de två basarna och att de börjat spela rumsbuller, men så ändrar sig hjärnan med svansen mellan benen om man rör lite på huvudet och hela hjärnans ansats bara faller i bitar.

*Det krävs någon form av minsta kvadrat anpassning för att minimera felet här. Det kan låta krångligt, men i enklare drag: Kanalen S1 kommer innehålla nollställen, som då inte är styrbara i lyssningspunkten, men sannolikheten att S2 har ett nollställe på precis samma ställe är inte så stor - så de delar på jobbet och väljer de frekvenser som de klarar av bäst att släcka.

Någon som är intresserad? Det inbegriper förvisso vissa antydningar av signalbehandling :lol:

Man skulle kunna rita en bild för att förtydliga
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-05-16 15:26

Du klurar på mycket du...

Vad är målet med övningen? Att vi skall lyssna ensamma och sitta still när vi gör det? :wink:

Jag tycker det är intressant men avstår av moraliska-etiska skäl och grupptryck.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-16 15:29

Häftigt! Det skulle jag vilja testa :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-16 15:31

Vad blir skillnaden mot att lägga in det som signal i bashögtalarna i stället?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-05-16 15:45

Basätare är ju ett känt begrepp på hififorum.nu:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78912

Det du beskriver är ju lite annorlunda, eftersom det inbegriper lyssningsplatsen. Just sådana korrigeringar är jag sunt skeptisk till. :-)

Att däremot sätta en bashögtalare i ett hörn, för att låta denna släcka ut besvärliga rumsmoder, tycker jag vore spännande att prova.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-16 22:43

paa skrev:Vad blir skillnaden mot att lägga in det som signal i bashögtalarna i stället?

Det handlar ju om en tidsreglerad rumsakustisk åtgärd, om jag förstod rätt.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2011-05-19 22:03

Det här konceptet är högintressant, i min mening är det en aning naivt att skicka ljudsignalen obehandlad till multipla subwoofers i hopp om bra återgivning, när möjligheterna är så stora med en touch digital magi.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-19 22:15

luminous skrev:Det här konceptet är högintressant, i min mening är det en aning naivt att skicka ljudsignalen obehandlad till multipla subwoofers i hopp om bra återgivning, när möjligheterna är så stora med en touch digital magi.
Hur tänker du nu?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2011-05-19 22:46

MagnusÖstberg skrev:
luminous skrev:Det här konceptet är högintressant, i min mening är det en aning naivt att skicka ljudsignalen obehandlad till multipla subwoofers i hopp om bra återgivning, när möjligheterna är så stora med en touch digital magi.
Hur tänker du nu?

Rummets inverkan på ljudet kan beskrivas som ett linjärt filter i varje punkt. Om man placerar sina subwoofers smart kan man minimera den negativa inverkan på frekvensgång och dess spatiella variationer.

Men, att driva alla subwoofers med samma signal är ändå lite att "hoppas på det bästa" när man skulle kunna lägga på ett individuellt linjärt filter på varje kanal och uppnå all den potential som multipla kanaler ger för styrning av ljudfältet. Det har ju demonstrerats iom tekniken som kallas "Double bass array", att under vissa förhållanden kan man till och med släcka ut spatiella variationer helt över hela lyssningsrummet.

Jag är övertygad om att "smart" bass management m.h.a. multipla subwoofers och digital signalbehandling kommer bli nästa stora händelse inom high end som möjliggör bättre ljud i alla typer av rum.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-19 23:48

Då är jag mer med, även om det där magiska för mig är lite svårbegripligt.

Ett coolt gui där man kan mata in miljarder parametrar om begränsningsytorr, rumshöjd, väggmatarerial (styvhet) och avsedda strålningspunkter och där man sedan fick ut X antal signaler att lämna över till basmodulstegen vore förstås smutt...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-20 00:16

Det fixar Lilltroll på en kafferast ... :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-05-20 00:24

MagnusÖstberg skrev:Då är jag mer med, även om det där magiska för mig är lite svårbegripligt.

Ett coolt gui där man kan mata in miljarder parametrar om begränsningsytorr, rumshöjd, väggmatarerial (styvhet) och avsedda strålningspunkter och där man sedan fick ut X antal signaler att lämna över till basmodulstegen vore förstås smutt...

Och sedan ett klistermärke i pannan så att en kamera kan skanna av huvudrörelser och förflyttningar och aktivt anpassa kompensationen. -Helst för mer än en lyssnare!
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-20 03:56

luminous skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Hur tänker du nu?

Rummets inverkan på ljudet kan beskrivas som ett linjärt filter i varje punkt. Om man placerar sina subwoofers smart kan man minimera den negativa inverkan på frekvensgång och dess spatiella variationer.

Men, att driva alla subwoofers med samma signal är ändå lite att "hoppas på det bästa" när man skulle kunna lägga på ett individuellt linjärt filter på varje kanal och uppnå all den potential som multipla kanaler ger för styrning av ljudfältet. Det har ju demonstrerats iom tekniken som kallas "Double bass array", att under vissa förhållanden kan man till och med släcka ut spatiella variationer helt över hela lyssningsrummet.

Jag är övertygad om att "smart" bass management m.h.a. multipla subwoofers och digital signalbehandling kommer bli nästa stora händelse inom high end som möjliggör bättre ljud i alla typer av rum.

+1

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-05-20 12:47

RogerJoensson skrev:
MagnusÖstberg skrev:Då är jag mer med, även om det där magiska för mig är lite svårbegripligt.

Och sedan ett klistermärke i pannan så att en kamera kan skanna av huvudrörelser och förflyttningar och aktivt anpassa kompensationen. -Helst för mer än en lyssnare!

Hörlurar?

Återgå till Teknikforum