Vad är det för DAC i Marantz recivers?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-15 12:48

zapanasta skrev:Förstår boom att han blir irriterad,jag kommer nog aldrig att skaffa en hembioreciver för jag skulle bli vansinnig på krångliga inställningar osv.

Då kör jag hellre med mina lite primitiva delningar,det funkar det med och jag förstår hur det funkar :)

Det är inte så svårt faktiskt. Jag gick vilse i menyerna några gånger först, men
nu tycker jag att det är väldigt skönt att kunna namnge ingångar, styra
delningsfrekvenser och så vidare.

Kommer aldrig att köpa en stereoförstärkare igen. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-15 13:06

boom skrev:Jo det fungerar :oops: :oops: så som du säger men :cry:

Vilken tur då. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-05-15 13:28

Roligaste tråden på flera år! :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-15 15:15

På sätt och vis håller jag med boom. Boom tillhör som jag ser det den grupp som kallas konsumenter d v s köparna. På andra sidan staketet finns gruppen som utgörs av säljarna. Säljarna säljer produkter som är konstruerade av ingenjörerna. Ingenjörerna bygger apparater som är ingenjörsmässigt byggda och liktänkande personer klarar av dess hantering.

Mellan apparaterna och konsumenterna finns det man kallar för användargränssnitt. Detta användargränssnitt finns mellan två grupperingar som tänker på olika sätt och som har helt annan inblick i hur apparaten fungerar. Nu gäller det att hitta den där gruppen som finns i tänkandets gränsland mellan ingenjörer och köpare. De bör kunna ge feedback från köparna till ingenjörerna och de bör kunna förmedla det ingenjörerna byggt på ett språk som lätt förstås av konsumenterna och speciellt den del av konsumenterna som utgörs av kunderna. Säljarna är inte så intresserade av kunderna, men däremot av konsumenterna eftersom de är potentiella kunder. Marknadsförarna vänder sig enbart till den del av konsumenterna som inte utgörs av kunderna. Vem skall bry sig om kunderna? Jo, supportavdelningen och serviceavdelningen är de som kunderna får hoppas på.

Problemet är att dessa avdelningar oftast ser kunderna som fiender och obehagliga aliens tillhörande en annorlunda ras med helt imbecillt DNA.

Där har vi ekvationen som skall gå ihop på komplicerade produkter.

Jag delar inte Lindroos uppfattning att kunder som köpt apparater och betalt sina surt förvärvade pengar för apparaterna skall springa omkring och be säljarna om ursäkt för att användargränssnittet på apparaterna inte har kunnat förklaras. Kunden har tamejfan rätt att bli förbannad om ingen av säljarna kan förklara hur deras apparater fungerar. Samma gäller distributörernas roll. De bör om någon kunna förklara.

Den dagen då kunder och konsumenter som de facto har betalat skall behöva be om ursäkt med mössan i hand för att säljarna inte har gjort ett fullgott arbete så har hela processen fallerat.

Jag anser således att Johan_Lindroos bör fundera både en och annan gång på vad han håller på med i sina smått otroliga utsvävningar mot de som befinner sig på andra sidan gränssnittet, nämligen kunderna.

Johan_Lindroos har detta tekniska område som sitt yrke och arbetar på SR eller SVT, samt sitter på tekniksektionen för LTS och fullständigt rankar ner på konsumenter och kunder som på ett eller annat sätt betalt för sina apparater men inte förstår hur de fungerar. Det är ju faktiskt så att det är köparnas pengar som är säljarnas lön. Det är alltså inte chefens eller företagets pengar som går till säljaren i lönekuvertet, utan det är köparens pengar.

Oftast är det så att användarmanualerna är skrivna av ingenjörer och därefter maskinöversatta. Det är inte världens enklaste sak att som konsument tillgodogöra sig dessa texter.

Då kan man som yrkesman och som synnerligen insatt i problematiken på ett anständigt sätt förklara det som behöver förklaras. Det tycker jag borde vara en självklarhet.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-05-15 16:23

Jag tycker också att Johan var väl hård mot boom. Men jag sätter upp det som ett olycksfall i arbetet, förmodligen baserat på frustration för att han inte lyckats göra sig förstådd. Det där är ju inte hans normala uttryckssätt.

Johan är förövrigt också att betrakta som kund i sammanhanget. En som kan produkten ifråga visserligen, men ändå. Han är hursomhelst inte säljaren som misslyckades med att förklara för boom vad han gjorde för fel. Tvärtom har han ju försökt hjälpa, även om det blev burdust i slutet.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-15 17:03

Kimpost skrev:Jag tycker också att Johan var väl hård mot boom. Men jag sätter upp det som ett olycksfall i arbetet, förmodligen baserat på frustration för att han inte lyckats göra sig förstådd. Det där är ju inte hans normala uttryckssätt.

Johan är förövrigt också att betrakta som kund i sammanhanget. En som kan produkten ifråga visserligen, men ändå. Han är hursomhelst inte säljaren som misslyckades med att förklara för boom vad han gjorde för fel. Tvärtom har han ju försökt hjälpa, även om det blev burdust i slutet.

Jag håller till dels med Peter Stendl.
LTS har ibland en raljerande ton utåt, samtidigt är ju deras arbete ( som är ideellt) fantastiskt. Heder åt Lindroos och gänget.

Men de får nog räkna med dumma frågor samt spekulationer från både mig själv och Boom, om de gör trådar om nyligen testade intressanta apparater.

Det skapar ju frågor från de som läser, och blir de avsnästa kan det uppfattas som raljangt från LTS.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-15 17:19

Kimpost skrev:Jag tycker också att Johan var väl hård mot boom. Men jag sätter upp det som ett olycksfall i arbetet, förmodligen baserat på frustration för att han inte lyckats göra sig förstådd. Det där är ju inte hans normala uttryckssätt.

I sammanhanget är Johan inte en kund. Däremot är Johan en konsument. I sammanhanget är Johan också sittandes i tekniksektionen samt Testansvarig i LTS.

Johan_Lindroos skrev:...Nästa gång, läs manualen (RTFM!), och begrip även vad som står.
Det är dessutom enkelt att verifiera med hörseln vad som händer.

--> Det är dags att be om ursäkt för Paul på Septon.

--> Sedan skulle jag ge rådet till Reference Audio att inte ta tillbaka apparaten, och dessutom att inta en försiktig ställning till påståenden kommande från dig.

Här står det i klartext att det uppmanas att begripa. Jag förstår inte hur en person i sådan ställning kan sätta sådana krav på andra främmande människor. Det existerar inga krav på konsumenten att de skall förstå instruktionsmanualen. Bomm skall väl inte söka jobb hos Johan. I sådant fall kan det vara befogat. Att läsa en manual är dock ett krav som tillverkaren kan ställa mot deras kunder innan kunden kontaktar supportavdelningen.

Kravet kan däremot sättas så här: Skriv begripligt så att kunden enklare kan förstå. Då lägger man kravet mot tillverkaren, d v s den som tjänar pengar på apparaten. Jag är ju själv tillverkare så jag vet vilka svårigheter man ställs inför.

Sedan har vi dessa uppmaningar om att kunden skall springa och ursäkta sig.

Jag ser det som förmyndarfasoner, d v s att utöva makt mot någon annan. Det är att inkränka på annans personliga integritet.

Att Johan_Lindroos kan sin sak vad gäller detta borde vara en självklarhet. Jag hänvisade också boom till att lyssna på Johan, men då hade jag ingen aning om allt efterföljande ordkväde som skulle komma.

Därför ger jag nu min syn på saken.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-15 17:36

petersteindl skrev:
Johan_Lindroos skrev:Nästa gång, läs manualen (RTFM!), och begrip även vad som står.
Det är dessutom enkelt att verifiera med hörseln vad som händer.

--> Det är dags att be om ursäkt för Paul på Septon.

--> Sedan skulle jag ge rådet till Reference Audio att inte ta tillbaka apparaten, och dessutom att inta en försiktig ställning till påståenden kommande från dig.

Här står det i klartext att det uppmanas att begripa. Jag förstår inte hur en person i sådan ställning kan sätta sådana krav på andra främmande människor. Det existerar inga krav på konsumenten att de skall förstå instruktionsmanualen. Bomm skall väl inte söka jobb hos Johan. I sådant fall kan det vara befogat. Att läsa en manual är dock ett krav som tillverkaren kan ställa mot deras kunder innan kunden kontaktar supportavdelningen.

Kravet kan däremot sättas så här: Skriv begripligt så att kunden enklare kan förstå. Då lägger man kravet mot tillverkaren, d v s den som tjänar pengar på apparaten. Jag är ju själv tillverkare så jag vet vilka svårigheter man ställs inför.

Sedan har vi dessa uppmaningar om att kunden skall springa och ursäkta sig.

Jag ser det som förmyndarfasoner, d v s att utöva makt mot någon annan. Det är att inkränka på annans personliga integritet.

Att Johan_Lindroos kan sin sak vad gäller detta borde vara en självklarhet. Jag hänvisade också boom till att lyssna på Johan, men då hade jag ingen aning om allt efterföljande ordkväde som skulle komma.

Därför ger jag nu min syn på saken.

MvH
Peter

Det är bra att han vet vad jag och paul på septon har pratat om bara en sån sak gör mig förbannad och han har troligen inte ens läst manualen till marantz AV 7005 då den är av en så dålig pedagogisk uppläggning att till och med paul på septon tycker att den inte är andvändar vänlig och det som är utrönat nu det står inte ens så i manualen men tydligen så skall man akta sig när det gäller Johan Lindroos så man inte ställer fel fråga för då får man bara skit och glåpord.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-05-15 17:48

Ja, jag sa redan att jag tyckte att Johan gick för långt. Det var fel. Men jag ville bara poängtera att han inte är säljaren i fallet, och således inte bär säljarens ansvar. Han bär ansvar sitt utbrott (vilket är illa nog), men inte för mer än så.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-15 18:00

Kimpost skrev:Ja, jag sa redan att jag tyckte att Johan gick för långt. Det var fel. Men jag ville bara poängtera att han inte är säljaren i fallet, och således inte bär säljarens ansvar. Han bär ansvar sitt utbrott (vilket är illa nog), men inte för mer än så.

+1 :)

+ att Johan faktiskt förklarade hur det fungerar och att boom fick ordning på problematiken. Men, har Johans attityd gjort att samförstånd uppnåtts? Är klyftan mindre eller större? Den hade kunnat vara i stort sett helt borta. Jag tror dock att den fortfarande kan tyna bort om det är detta som är önskemålet.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-05-15 18:16

petersteindl skrev:
Kimpost skrev:Ja, jag sa redan att jag tyckte att Johan gick för långt. Det var fel. Men jag ville bara poängtera att han inte är säljaren i fallet, och således inte bär säljarens ansvar. Han bär ansvar sitt utbrott (vilket är illa nog), men inte för mer än så.

+1 :)

+ att Johan faktiskt förklarade hur det fungerar och att boom fick ordning på problematiken. Men, har Johans attityd gjort att samförstånd uppnåtts? Är klyftan mindre eller större? Den hade kunnat vara i stort sett helt borta. Jag tror dock att den fortfarande kan tyna bort om det är detta som är önskemålet.

MvH
Peter

boom* är nog fortfarande lite stött, vilket han har rätt att vara. Men de sista inläggen från Johan var ju aningen snällare än de föregående, så det går nog över, hoppas jag. Som du säger så hjälpte ju faktiskt Johan boom. Problemet var bara att han, så att säga, slog ihjäl getingen på booms kind med en hammare.

Det hade varit bättre att vifta bort den med handen. :)

*) Skriver man egennamn med gemener eller versaler i början av en mening, när egennamnet i sig är gement? Ska alltså boom i början av en mening skrivas som boom eller som Boom?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-15 18:20

Men den skadan som han har gjort mot LTS borde vara värre då han har i sin profil testansvarig så borde den skadan var större av hans ut brott men det finns också i en annan tråd som han helt oprovocedrade var inne och kastade glåpp ord så det är ingen så kallad händelse om han har personliga problem så borde det inte gå ut på ett forum och dess medlemar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-15 18:23

Kimpost skrev: *) Skriver man egennamn med gemener eller versaler i början av en mening, när egennamnet i sig är gement? Ska alltså boom i början av en mening skrivas som boom eller som Boom?

Detta har jag också undrat över i några år :lol: :) Jag vet inte. Oftast använder jag stor bokstav.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-05-15 18:31

boom skrev:Men den skadan som han har gjort mot LTS borde vara värre då han har i sin profil testansvarig så borde den skadan var större av hans ut brott men det finns också i en annan tråd som han helt oprovocedrade var inne och kastade glåpp ord så det är ingen så kallad händelse om han har personliga problem så borde det inte gå ut på ett forum och dess medlemar.

Sådant där får i sådant fall LTS ta ställning till. Det var fel att hoppa på dig sådär, men du kanske kan erkänna att du är lite envis du också? Det är lätt hänt att man undrar, eller blir lite frustrerad, när du skriver tvärsäkra påståenden, som du ibland gör.

Du sågade ju den "buggiga" förstärkaren rätt hårt, trots att det nu visat sig att det var du som ställde in den fel. Det ursäktar inte Johans utbrott, men om du inte hade varit så tvärsäkert förkastande själv, så hade nog bemötandet också blivit ett annat.

Alla bör helt enkelt tänka efter lite före, innan de vräker ur sig en massa bokstäver. Annars blir det lätt lite fel.
Senast redigerad av Kimpost 2011-05-15 19:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2011-05-15 19:02

Tycker det såg ut som att Johan_L försökte måna om att eventuella spekulanter till burken inte skulle avfärda den för "fel" den inte hade. Manualer till AV-recievers är ofta jättetorftiga så jag förstår booms ilska dock. Är inne på min tredje AV-receiver nu. Dassiga manualer. :(

Men det var ju en rejält bra förklaring till vad LFE + Main innebär. !
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-15 19:34

Hm. Vilken tråd. :?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-15 19:34

petersteindl skrev:Jag delar inte Lindroos uppfattning att kunder som köpt apparater och betalt sina surt förvärvade pengar för apparaterna skall springa omkring och be säljarna om ursäkt för att användargränssnittet på apparaterna inte har kunnat förklaras. Kunden har tamejfan rätt att bli förbannad om ingen av säljarna kan förklara hur deras apparater fungerar. Samma gäller distributörernas roll. De bör om någon kunna förklara.

Jag tycker du gör något riktigt dåligt med det här inlägget Peter.

Johan har ingenstans krävt att boom skall be om ursäkt över sin frustration över att han inte får svar ifrån butik/generalagent.

Johan tycker boom skall be om ursäkt för att han med bestämdhet hävdat buggar och snackat negativt om en produkt på felaktiga grunder. boom har använt Ragnwald i en massa inlägg som garant för att det som han påstår är bekräftat och inte kan ifrågasättas.

Jag har startat en tråd om att hembioreceivers är komplicerade grunkor som inte alltid är enkla att förstå sig på, så det är ingen tvekan om att det finns förbättringar att göra där. Jag är dock väldigt osäker på om boom lyckats förklara vad han vill göra.

Jag ser inget fel i att boom faktiskt visar att han var ute och cyklade i den här frågan. Det är ju synd om en bra produkt solkas ner av felaktiga uppgifter så som skett lite här och där av boom nu i hans frustration av att inte få till det.

Tyvärr måste jag säga att boom får skylla sig själv till slut om man blir irriterad på honom eftersom han är så jävla självsäker då han och Ragnwald har övertygat varandra om dessa felaktigheterna till den milda grad att de knappt är mottagliga för argument ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2011-05-15 19:47

mx skrev:Hm. Vilken tråd. :?

Jamen DAC-mysteriet är ju löst sedan länge. 8) Väl?
Tråden skulle väl ha blivit lite för kort.

edit: absolut , de e bara å åk ! 8) (det blir så offtopic om jag skulle ha skrivit ännu ett inlägg.)
Senast redigerad av mrGaskill 2011-05-15 19:56, redigerad totalt 1 gång.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-15 19:48

mrGaskill skrev:
mx skrev:Hm. Vilken tråd. :?

Jamen DAC-mysteriet är ju löst sedan länge. 8) Väl?
Tråden skulle väl ha blivit lite för kort.

Haha, enligt sann faktiskt.se-manér. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-15 21:26

MagnusÖstberg skrev:
petersteindl skrev:Jag delar inte Lindroos uppfattning att kunder som köpt apparater och betalt sina surt förvärvade pengar för apparaterna skall springa omkring och be säljarna om ursäkt för att användargränssnittet på apparaterna inte har kunnat förklaras. Kunden har tamejfan rätt att bli förbannad om ingen av säljarna kan förklara hur deras apparater fungerar. Samma gäller distributörernas roll. De bör om någon kunna förklara.

Johan har ingenstans krävt att boom skall be om ursäkt över sin frustration över att han inte får svar ifrån butik/generalagent.

Johan tycker boom skall be om ursäkt för att han med bestämdhet hävdat buggar och snackat negativt om en produkt på felaktiga grunder. boom har använt Ragnwald i en massa inlägg som garant för att det som han påstår är bekräftat och inte kan ifrågasättas.

Jag har startat en tråd om att hembioreceivers är komplicerade grunkor som inte alltid är enkla att förstå sig på, så det är ingen tvekan om att det finns förbättringar att göra där. Jag är dock väldigt osäker på om boom lyckats förklara vad han vill göra.

Jag ser inget fel i att boom faktiskt visar att han var ute och cyklade i den här frågan. Det är ju synd om en bra produkt solkas ner av felaktiga uppgifter så som skett lite här och där av boom nu i hans frustration av att inte få till det.

Tyvärr måste jag säga att boom får skylla sig själv till slut om man blir irriterad på honom eftersom han är så jävla självsäker då han och Ragnwald har övertygat varandra om dessa felaktigheterna till den milda grad att de knappt är mottagliga för argument ;)

Du får tycka vad du vill Magnus. Det är din ensak. Som jag ser det har du inte förstått pudelns kärna. Det finns inget i mitt inlägg som jag nu ser annorlunda på än då jag skrev det. Koncentrera dig istället på vem som har betalt för apparaten och vem som borde kunna ge kunden svar så att kunden får igång apparaten utan att käbbel uppstår så att den fungerar som det är tänkt att den skall göra, så skall du se att du lär dig något om samspelet mellan köpare och säljare.

Boom har till slut fått hjälp att få igång sin apparat, men det är inte från de som sålt apparaten. Distributören har inte kunnat lösa kundens problem och inte butiken heller. Där har du fakta i målet.

Nu kan kunden ge upp och inte säga något, eller också kan kunden bli förbannad och härskna till och försöka se till att svar ges. Han har ju betalt för produkten. Om kunden fått apparaten gratis så kan jag hålla med om att kunden inte kan ställa alltför höga krav och inte bör käbbla. Men skillnaden mellan att betala för produkten och att få den gratis är milsvidd. I det här fallet har kunden försökt se till så att svar fås. Det hade inte behövts mer käbbel om de som sålt och tjänat pengar på apparaten åtgärdat problematiken eller om manualen hade varit enklare att förstå. De som sålt apparaten har i detta fall fallerat helt enkelt. Svårare än så är det inte. Detta är klara och tydliga fakta.

Utifrån dessa fakta har nu kunden fått ännu mer stryk för att han är mopsig och försöker få igång apparaten. Kunden har betalt och vill få valuta för sina pengar. Han kan ju inte utgå från något annat än att något är knas med apparaten eftersom varken butik eller distributör visar sig kunna hjälpa sin kund. I den här världen kan jag tala om för dig så kommer man ingenstans utan att visa klorna och det gjorde kunden. Lyckades han då? Jo, det gjorde han.

Att du ställer dig på den andra sidan är fullständigt uselt som jag ser det. Bara det faktum att du skriver att det är synd om produkten och kunden får skylla sig själv säger ju det mesta om en inställning som tyvärr är förhärskande på marknaden där ute. Jag ser den inställningen som grotesk.

Nu skall jag tala om för dig varför produkten solkas ner. Produkten solkas ner för att manualen är dålig, så enkelt är det eftersom en produktmanual ingår i själva produkten. Men det stannar inte vid det. Produkten solkas ytterligare ner då varken distributör eller butik kan hjälpa kunden eftersom support ingår i produkten. Hur många kunder tror du det finns som inte kan använda apparaten ifråga på det sätt som de förväntat sig eller som inte vet att något kan åtgärdas eller som helt enkelt inte orkar hålla på att käbbla? Ja, boom hade varit en av dessa om han inte fortsatt. Men i det här fallet räcker det inte med detta för produktens nedsolkning. Produkten solkas ytterligare ner på grund av det bemötande tidigare kunder får från diverse håll. En presumtiv kund som ser vad som på internet står skrivet i frågan och som ser vad som eventuellt väntas om han inte förstår manualen kommer med stor sannolikhet att avskräckas från inköp och inte på grund av problemen som varit med den tidigare kunden och inte heller av att apparaten har fåtts igång vilket ju i sig är ett positivt budskap, utan på grund av att kunden riskerar att offentligen förlöjligas om kunden inte får igång apparaten. Jag ser därför Johans utspel som långt mer solkande för produkten och ett avskräckande exempel som leder till eftertanke och rädsla för att presumtiva kunder skall råka likadant ut. Jag ser alltså inte booms utspel som avskräckande. Antingen har boom rätt och då skall det vara avskräckande eller också har boom fel och då är det inte ett dugg avskräckande från booms sida, eftersom apparaten har fåtts att fungera, men däremot från Johans sida. Vem vill riska att hamna i booms kläder? Så roligt är det inte.

Det man lär sig av att läsa här från testansvarige på Ljudtekniska Sällskapet, är att konsumenten skall pröjsa och hålla käft oavsett om apparaten funkar eller inte. Nåde den kundjävel som tar till ton, då skall han minsann få se på annat. Då skall han förlöjligas och släpas i dyn och då kommer vi lära kunden att det är hans eget fel. Kunden skall lära sig att tuktas och krypa fram för att be om förlåtelse för att kunden tagit till orda. Det är kravet och kunden skall veta att kravet dessutom är att kunden inte bara skall läsa manualen utan kunden skall även begripa det som står skrivet.

Skall man bedöma kunder på det sättet du gör genom att säga att de får skylla sig själva och genom att med slagträ slå på dem som blir sura på grund av att de inte får tillbörlig hjälp med att få igång sina apparater som de köpt, så är det som Johan skrivit långt mer avskräckande för de flesta nya presumtiva kunder. Det är för mycket skit för många att ta för att få igång en stereoapparat. Detta är min bestämda uppfattning i frågan.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-05-15 22:22

Richard skrev:

Jag håller till dels med Peter Stendl.
LTS har ibland en raljerande ton utåt, samtidigt är ju deras arbete ( som är ideellt) fantastiskt. Heder åt Lindroos och gänget.

Men de får nog räkna med dumma frågor samt spekulationer från både mig själv och Boom, om de gör trådar om nyligen testade intressanta apparater.

Det skapar ju frågor från de som läser, och blir de avsnästa kan det uppfattas som raljangt från LTS.

Självklart är man beredd på att det dyker upp frågor och spekulationer när man startar den typen av trådar, men det är inte vad det handlar om. Jag tycker istället du ska backa bandet lite och fundera på vem det är som är raljerande i, i princip, varje inlägg. Om du inte vill fundera på det så kan jag berätta att det är boom. Att han varit fel ute i flera trådar har ju varit helt uppenbart. Efter att ha blivit tillrättavisad på ett helt normalt sätt fortsätter han att tjafsa emot och hävda att det är andra som inte förstår. Klart nån lackar ur till slut. En lite mer ödmjuk hållning från booms sida i fortsättningen hade varit på sin plats, imho.

En lösning på problemet med komplicerade hemmabioreceivers kanske kan vara att det krävs "köplicens" i form av en demokväll hos tillverkaren där man dels får höra historien bakom produkterna och har möjlighet att ställa alla frågor man vill? :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-15 22:53

petersteindl skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Du får tycka vad du vill Magnus. Det är din ensak. Som jag ser det har du inte förstått pudelns kärna. Det finns inget i mitt inlägg som jag nu ser annorlunda på än då jag skrev det. Koncentrera dig istället på vem som har betalt för apparaten och vem som borde kunna ge kunden svar så att kunden får igång apparaten utan att käbbel uppstår så att den fungerar som det är tänkt att den skall göra, så skall du se att du lär dig något om samspelet mellan köpare och säljare.

Boom har till slut fått hjälp att få igång sin apparat, men det är inte från de som sålt apparaten. Distributören har inte kunnat lösa kundens problem och inte butiken heller. Där har du fakta i målet.

Nu kan kunden ge upp och inte säga något, eller också kan kunden bli förbannad och härskna till och försöka se till att svar ges. Han har ju betalt för produkten. Om kunden fått apparaten gratis så kan jag hålla med om att kunden inte kan ställa alltför höga krav och inte bör käbbla. Men skillnaden mellan att betala för produkten och att få den gratis är milsvidd. I det här fallet har kunden försökt se till så att svar fås. Det hade inte behövts mer käbbel om de som sålt och tjänat pengar på apparaten åtgärdat problematiken eller om manualen hade varit enklare att förstå. De som sålt apparaten har i detta fall fallerat helt enkelt. Svårare än så är det inte. Detta är klara och tydliga fakta.

Utifrån dessa fakta har nu kunden fått ännu mer stryk för att han är mopsig och försöker få igång apparaten. Kunden har betalt och vill få valuta för sina pengar. Han kan ju inte utgå från något annat än att något är knas med apparaten eftersom varken butik eller distributör visar sig kunna hjälpa sin kund. I den här världen kan jag tala om för dig så kommer man ingenstans utan att visa klorna och det gjorde kunden. Lyckades han då? Jo, det gjorde han.

Att du ställer dig på den andra sidan är fullständigt uselt som jag ser det. Bara det faktum att du skriver att det är synd om produkten och kunden får skylla sig själv säger ju det mesta om en inställning som tyvärr är förhärskande på marknaden där ute. Jag ser den inställningen som grotesk.

Nu skall jag tala om för dig varför produkten solkas ner. Produkten solkas ner för att manualen är dålig, så enkelt är det eftersom en produktmanual ingår i själva produkten. Men det stannar inte vid det. Produkten solkas ytterligare ner då varken distributör eller butik kan hjälpa kunden eftersom support ingår i produkten. Hur många kunder tror du det finns som inte kan använda apparaten ifråga på det sätt som de förväntat sig eller som inte vet att något kan åtgärdas eller som helt enkelt inte orkar hålla på att käbbla? Ja, boom hade varit en av dessa om han inte fortsatt. Men i det här fallet räcker det inte med detta för produktens nedsolkning. Produkten solkas ytterligare ner på grund av det bemötande tidigare kunder får från diverse håll. En presumtiv kund som ser vad som på internet står skrivet i frågan och som ser vad som eventuellt väntas om han inte förstår manualen kommer med stor sannolikhet att avskräckas från inköp och inte på grund av problemen som varit med den tidigare kunden och inte heller av att apparaten har fåtts igång vilket ju i sig är ett positivt budskap, utan på grund av att kunden riskerar att offentligen förlöjligas om kunden inte får igång apparaten. Jag ser därför Johans utspel som långt mer solkande för produkten och ett avskräckande exempel som leder till eftertanke och rädsla för att presumtiva kunder skall råka likadant ut. Jag ser alltså inte booms utspel som avskräckande. Antingen har boom rätt och då skall det vara avskräckande eller också har boom fel och då är det inte ett dugg avskräckande från booms sida, eftersom apparaten har fåtts att fungera, men däremot från Johans sida. Vem vill riska att hamna i booms kläder? Så roligt är det inte.

Det man lär sig av att läsa här från testansvarige på Ljudtekniska Sällskapet, är att konsumenten skall pröjsa och hålla käft oavsett om apparaten funkar eller inte. Nåde den kundjävel som tar till ton, då skall han minsann få se på annat. Då skall han förlöjligas och släpas i dyn och då kommer vi lära kunden att det är hans eget fel. Kunden skall lära sig att tuktas och krypa fram för att be om förlåtelse för att kunden tagit till orda. Det är kravet och kunden skall veta att kravet dessutom är att kunden inte bara skall läsa manualen utan kunden skall även begripa det som står skrivet.

Skall man bedöma kunder på det sättet du gör genom att säga att de får skylla sig själva och genom att med slagträ slå på dem som blir sura på grund av att de inte får tillbörlig hjälp med att få igång sina apparater som de köpt, så är det som Johan skrivit långt mer avskräckande för de flesta nya presumtiva kunder. Det är för mycket skit för många att ta för att få igång en stereoapparat. Detta är min bestämda uppfattning i frågan.

MvH
Peter
Jadu Peter, det är uppenbart att du inte förstod mitt inlägg alls. Och vet du, jag skiter i det.

Du har ALLDELES för otrevlig ton och lägger ord i min mun på ett så frapperande löjjeväckande sätt att det känns helt omotiverat att engagera sig för att få dig att förstå.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-05-16 19:12

Undra om man vågar sig på att ställa lite frågor, jag duckar...

1) Om man anger small på vissa högtalare. Kommer de lägre frekvenserna i dessa kanaler att alltid gå till SW?
eller beter sig olika apparater olika?
eller kan man i vissa apparater välja att få ut detta ljud i frontarna?

2) I vilken situation bör man dela LFE kanalen?

3) Jag tycker det verkar mycket märkligt att det går att ställa in så vissa ljud (basen i frontarna) kommer i två olika högtalare (frontarna + SW). När skulle man vilja ha det så?

4) Vad var det för fenomen (inställning) som boom fick som han inte tyckte om... går det att enkelt summera det? (ja, jag har läst i tråden, men inte greppat det)

//Michael

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-16 19:50

Mich skrev:Undra om man vågar sig på att ställa lite frågor, jag duckar...

4) Vad var det för fenomen (inställning) som boom fick som han inte tyckte om... går det att enkelt summera det? (ja, jag har läst i tråden, men inte greppat det)

//Michael

Jag fick inte till det med filtren då maskinen fortfarande lider av en bugg .
om man skall ha sub och front igång samtidigt så måste man ställa så här

1. ställ front på large = fullrange.
2 sen går man bass setings och ställer lfe+ main
3 sen går man till crossover och ställer in lpf där det står front.
Och det är det som har vilseledat mig där borde det stå front large
och sedan skulle det vara en separat del där man ställer lpf filtret till sub
Och inget av detta står i den urusla manualen .
Men Eric på ref tackade för infon .

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-16 20:46

Mich skrev:Undra om man vågar sig på att ställa lite frågor, jag duckar...

1) Om man anger small på vissa högtalare. Kommer de lägre frekvenserna i dessa kanaler att alltid gå till SW?
eller beter sig olika apparater olika?
eller kan man i vissa apparater välja att få ut detta ljud i frontarna?

2) I vilken situation bör man dela LFE kanalen?

3) Jag tycker det verkar mycket märkligt att det går att ställa in så vissa ljud (basen i frontarna) kommer i två olika högtalare (frontarna + SW). När skulle man vilja ha det så?

//Michael

För mig behöver du inte ducka. Jag träffar ändå :) Skämt åsido. Jag tror att du inte är den enda som inte har greppat det hele.

1. Normalt är det så. Jag har aldrig sett att de inte skulle fördelas till subwoofern, men jag har å andra sidan inte sett så mycket vad gäller A/V-förstärkare.
Om du t.ex. sätter small på surroundhögtalarna samt ingen center, så fördelas basen som egentligen skulle gå till surrounderna till subwoofern d v s precis som man kan tänka sig.

Dock skulle det kunna finnas en alternativ lösning att om man t.ex. inte har basmodul eller att man inte vill köra surroundernas bas till basmodulen som ju är mono. De främre högtalarna går som large och därför skulle man teoretiskt kunna fördela basen som finns i kanalerna för surround till att bli i kanalerna L-Front och R-Front istället som ju går vidare till fronthögtalarna, men normalt sett så förutsätter small speakers på surrounderna att man även kan ställa in HP-delningsfrekvens på surrounderna och då bör man även kunna ställa in delningsfrekvens på LP någonstans och har man ingen basmodul så undrar jag om det finns LP inställningar för surroundbasen som ju skulle funnits i dessa (surround)kanaler om man ställt surround på large. Denna surroundbas skall ju vidarebefordras någonstans och i det här fallet till frontarna. Då skall det alltså finnas LP att ställas in på frontkanalerna utan att denna LP-inställning påverkar själva kanalerna L-Front och R-Front.

Jag har aldrig sett någon sådan lösning, men jag har heller aldrig letat efter det.

2. Vet inte. Dolby har en skrift angående LFE.

Dolby skrev:What is the LFE channel

5.1-channel audio consists of five discrete, full range main channels (Left, Center, Right, Left Surround, and Right Surround) plus an optional band-limited Low-Frequency Effects (LFE) channel.

In contrast to the main channels, the LFE channel delivers bass-only information (below120 Hz) and has no direct effect on the perceived directionality of the reproduced soundtrack. Its purpose is to supplement the overall bass content of the program or to ease the burden on the other channels. The LFE channel was originally devised for 70 mm movie productions to deliver a separate bass signal to one or more additional subwoofers placed behind the movie screen. This allowed deep bass effects to be added to movie soundtracks without having to upgrade the existing speakers and amplifiers in the three main screen channels. It also meant that the headroom of the 70 mm magnetic audio recordings would not be taxed at low frequencies, which would have detracted from their loudness capability at mid and high frequencies. Finally, no additional frequency crossovers would need to be retrofitted into existing cinema processors to redirect the bass from the main left, center, and right channels to the subwoofer(s). Taking advantage of the available channel capacity on 70 mm prints to deliver a separate bass effects signal proved to be the most direct, convenient and economical way to supplement the low frequency capability of movie soundtracks.

To maintain full compatibility with existing theatres, the Dolby Digital film format includes a separate LFE channel. When movies formatted for the consumer use Dolby Digital, the same tracks as originally produced are usually used, including the LFE track if available. Consumer Dolby Digital products that reproduce multichannel sound must combine the LFE channel in the proper acoustic mixing ratio with the bass from the other channels for proper reproduction.

LFE does not equal subwoofer

Dolby Digital programs may include a bass-only LFE channel, but this channel does not correspond directly to a subwoofer output. It is possible for a program to contain an LFE channel, but a decoder may provide no subwoofer output because all of the bass information in the program, including the LFE channel, can be reproduced by the main speakers. The opposite is also true: it is possible for a program to not contain an LFE channel, yet a decoder may provide a subwoofer output because some or all of the main speakers are unable to reproduce the bass information in the program. The difference between the LFE channel and the subwoofer output is that the LFE channel is used to carry additional bass information in the Dolby Digital program while the subwoofer output represents how some or all of the bass information will be reproduced.

The LFE channel carries additional bass information to supplement the bass information in the main channels. The signal in the LFE channel is calibrated during soundtrack production to be able to contribute 10 dB higher SPL than the same bass signal from any one of the screen (front) channels. Even if all three screen channels are active, enough bass could be delivered by the LFE channel alone to bring the theatre’s subwoofer into acoustic balance with the screen channels. This allows filmmakers to unburden the main channels by diverting the strongest bass to the separate LFE channel, as needed. Under the most demanding program conditions, where the bass is fully loading the left, center, and right channels, the LFE channel could increase the bass intensity by up to 6 dB. The subwoofer output, on the other hand, is bass information from up to all six channels that has been selected to be reproduced by a subwoofer. The specific combination of bass information in the subwoofer output is determined by the bass management settings chosen for that particular playback system’s speakers. For example, in addition to the bass information from the LFE channel, the subwoofer output may include the bass information from the center and surround channels when those speakers are unable to adequately reproduce the bass frequencies. As can be seen from the above explanation, the terms LFE and subwoofer are not interchangeable, and the distinction between the two terms is very important. Care should be taken to avoid confusion by using these terms appropriately.

3. Då subwoofern är väsentligen mycket mer kapabel i basen än frontarna, så skulle men kunna fördela basen i L-Frontkanalen och basen i R-Frontkanalen till subwoofern och på så sätt kunna spela betydligt starkare. Fronthögtalarna sparas på lågbas vid sådan inställning. Nu ser jag att det inte är det du frågar om utan snarast motsatsen, ... tror jag :lol: :) och i så fall vet jag inte riktigt.

Johan Lindroos kan nog svara på dina frågor. Hans krav är dock att du läst instruktionsmanualen och att du begriper det som står i den. Vi får se om du behöver ducka.

4. Boom har svarat och jag vet inte riktigt om jag kan tillföra något ytterligare på den frågan.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-05-16 21:15

Alltså, Johan har en poäng. Sådana där apparater är komplicerade och det är inte självklart att det går att förstå dem utan att läsa manualen. Jag skulle snarare säga att man är chanslös om man inte tittar i manualen.

Men Peter Steindls väldigt fyrkantiga uppdelning av folk i olika fack kan jag inte ställa upp på.

Jag är visserligen ingenjör. Men jag är tamefan människa också. Och jag vill också ha trevligare användargränsnitt i min hemmabiomusikdundermaskinapparat.

Så Det Så.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-16 21:18

jonasp skrev:Alltså, Johan har en poäng. Sådana där apparater är komplicerade och det är inte självklart att det går att förstå dem utan att läsa manualen. Jag skulle snarare säga att man är chanslös om man inte tittar i manualen.

Men Peter Steindls väldigt fyrkantiga uppdelning av folk i olika fack kan jag inte ställa upp på.

Jag är visserligen ingenjör. Men jag är tamefan människa också. Och jag vill också ha trevligare användargränsnitt i min hemmabiomusikdundermaskinapparat.

Så Det Så.

Ja, det finns ju väldigt avancerade antisladdsystem, fjädringsinställningar etc.
i nya bilar och dessa är inte alls särskilt svåra att ställa in eller förstå sig på.
Trots att jag inte har en blekaste aning om hur Haldex arbetar i bakgrunden
när min bil tappar fästet.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-16 21:34

niklas skrev:En lösning på problemet med komplicerade hemmabioreceivers kanske kan vara att det krävs "köplicens" i form av en demokväll hos tillverkaren där man dels får höra historien bakom produkterna och har möjlighet att ställa alla frågor man vill? :wink:

+1
Typ den berömda källarlyssningen. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-16 21:35

Ragnwald skrev:
niklas skrev:En lösning på problemet med komplicerade hemmabioreceivers kanske kan vara att det krävs "köplicens" i form av en demokväll hos tillverkaren där man dels får höra historien bakom produkterna och har möjlighet att ställa alla frågor man vill? :wink:

+1
Typ den berömda källarlyssningen. :)

Skrämmande likt Linn.
Alea iacta est.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-16 21:44

jonasp skrev:Alltså, Johan har en poäng. Sådana där apparater är komplicerade och det är inte självklart att det går att förstå dem utan att läsa manualen. Jag skulle snarare säga att man är chanslös om man inte tittar i manualen.

Här är en manual på AV7005 läs den sen kan du förklara den
http://us.marantz.com/DocumentMaster/US ... UG_v00.pdf

Och då är det den som är ganska lätt att förstå den svenska är rena katasrofen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi