http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=22006
frågar chrisss om det är lämpligt att plugga porten på sina piPs när de ska användas som toppar mot en sluten subwoofer. paa har också undersökt vilka typer av topp- och subsystem som gifter sig bäst med varandra.
I miniDSP-tråden pratas det nu om att timing alignment är av stor betydelse för hur transienter upplevs i lyssningsposition. Genom timing alignment kan man få toppar och subbar att samarbeta bättre i fas vid delningsfrekvensen. Mina fråga är då: eftersom mina portade pK har de typiska kamelpucklarna vad gäller fasen, hade jag vunnit på att plugga igen dem (mjukt eller hårt) för att kunna göra fasintegrationen mellan dessa och subbarna lättare.
Om jag vill ge mig på att mäta upp detta och börja labba med timing, var skall jag placera micken? Mitt system:
Baspallarna körs i mono. Jag kan välja att mäta på ena kanalen i taget, då borde väl micken placeras i en linje från mittemellan pall och pK och lyssningspos. Eller så mäter jag på systemet i stereo (båda kanaler får samma signal) och mäter på en position på mittlinjen mellan högtalarna (kanske lyssningspositionen?)
Jag är ju intresserad av hur systemet integrerar kring delningsfrekvensen. En fråga blir ju: vilken delningsfrekvens bör väljas. Idag ligger jag på 80Hz, med 24 dB/oktav för både pK och subbar.
PS. Det ser kalt och trist ut, men när barnen har alla sina grejer framme så blir det diffuserande minsann! Lillans lekfilt gör sitt till också.