Faital Pro elliptiska tractrix hf-horn

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Faital Pro elliptiska tractrix hf-horn

Inläggav paa » 2011-05-17 17:27

Har ni sett Faital Pro's ellipiska tractrixhorn för 1" drivers?
Dom har en kortare och en längre modell.
Det märkliga är att spridningen växlar riktning åt vilket håll den är störst, och den växlar åt olika håll i de olika hornen.
Dessutom verkar det som om det långa hornet har bäst spridning av de två för höga frekvenserna, vilket ju är oväntat när det gäller tractrixhorn.
Polärdiagrammet verkar utförda på olika sätt, det för den mindre uppvisar betydligt lägre maxnivå rakt framåt i övre frekvenserna än det stora där alla frekvenser ligger på 0 dB rakt fram.
Någon som tror att dom är användbara för hifi eller har andra synpunkter?

http://www.faitalpro.com/products/sched ... =903010100
http://www.faitalpro.com/products/sched ... =903010110

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-17 21:45

dom ser ju väldigt bra ut iaf. men den större tycker jag ser ut att ge bättre/jämnare spridning.

Annars tror jag nog mer på de där waveguidesen som Jacro tipsade om. Vad jag förstår är det många som är överens om att de sk spheroid oblate profilerna som är bland de bättre. http://www.diysoundgroup.com/WaveGuides.htm
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-17 22:21

En del tycker ju att tractrix färgar mindre, men de brukar ju ibland inte sprida så jämt och bra i högsta registret, men dessa långa Faital ser ju spännande ut så sett.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-18 09:32

Just det där med spridning har jag blivit lite nyfiken på sedan jag såg att flera påpekat att pi-60 låter olika med centimeterpassning i vinkligen som ett måste. Hur viktigt är spridningen egentligen? Är ett lite riktat horn ett större problem än en pi-60? Dessutom så minskar förstareflexen med aningen riktade högtalare så allt kanske inte är så tokigt. Dessutom så om man kör med aktiva filter och delay så är min erfarenhet att ytan med bra ljud växer dramatiskt även med horn. Har däremot personligen gått ifrån tractrix till ett japansk trähorn som låter väsentligt bättre så principen är nog inte oviktig men tractrix låter inte på ett visst sätt enligt mina begränsade jämförelser utan tractrixar låter individuellt olika också.
Personligen så skulle jag inte fästa någon större uppmärksamhet på folks erfarenhet av spridning om dom inte kan utförligt redogöra för hur ett hornsystem är tidskompenserat. Om man har gjort det med måttband och kör ett filter med papper i kolja kondingar och annat skoj så finns det enligt mitt nuvarande synsätt en väldigt begränsad möjlighet till att det låter bra.
Men kul kan det ju låta.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-05-18 18:54

Det är väl ingen skillnad på behovet av tids/faskompensering på system med horn/waveguides jämfört med typ domediskantsystem?
Det har egentligen inte så mycket med de fysiska måtten på elementen att göra.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-18 19:34

Kraniet skrev:dom ser ju väldigt bra ut iaf. men den större tycker jag ser ut att ge bättre/jämnare spridning.

Annars tror jag nog mer på de där waveguidesen som Jacro tipsade om. Vad jag förstår är det många som är överens om att de sk spheroid oblate profilerna som är bland de bättre. http://www.diysoundgroup.com/WaveGuides.htm

Dom här är väl något åt det hållet också i så fall?

http://www.parts-express.com/pe/showdet ... ro%20PH612
Dom kräver dock en adapter om man inte har skruva-in-drivers.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-18 19:48

DanNorman skrev:Det är väl ingen skillnad på behovet av tids/faskompensering på system med horn/waveguides jämfört med typ domediskantsystem?
Det har egentligen inte så mycket med de fysiska måtten på elementen att göra.

Kanske, kanske inte. Man skulle kunna tänka sig att det kan ha att göra med mängden direktljud i förhållande till tidiga reflexer. Låt säga att en högtalare inte har något direktljud alls d v s 0%. Då blir det enbart reflexer och då kanske man kan tänka sig att det inte blir betydelsefullt med time alignment. Sedan har vi den andra änden där vi spelar med 100 % direktljud och 0 % reflekterat ljud och då blir kanske skillnaden stor. Däremellan finns det då en uppsjö kvoter där hornet kanske ligger nära 90 % direktljud och domen kanske på, säg 30 %. Då kan man tänka sig att slutresultatet i praktiken skiljer sig mellan horn och domediskant.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-05-18 20:42

Det är riktigt. Men det skadar ju inte reflexerna om man lägger lite arbete på att få direktljudet faskoherent*, även om det bara är en del av totalenergin högtalaren spottar ur sig.

*Vad det heter har diskuterats till leda. Faskorrekt, faskoherent, faslinjärt osv osv.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-18 22:03

DanNorman skrev:Det är riktigt. Men det skadar ju inte reflexerna om man lägger lite arbete på att få direktljudet faskoherent*, även om det bara är en del av totalenergin högtalaren spottar ur sig.

*Vad det heter har diskuterats till leda. Faskorrekt, faskoherent, faslinjärt osv osv.

Nejnej faslinjärt är samma som ett minimumfassystem, och det behövs inte alls, bara för att det är ett horn som delas, men faskoherent får man ju när man delar med fjärde ordningens Likwitz-Rileyfilter akustiskt sett. Och en lösning som liknar det blir säkert väldigt bra.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-05-18 22:28

Hehe, förvirrande, som sagt :)
Men det blir inte faskoherent om elementen är 3 meter från varandra.
Eller bara nån cm fel i djupled, right? Det intressanta är ju vad man alignar efter. Akustiskt centrum, vågformscentrum, talspolarna? Finns många teorier :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-18 22:31

Jo men det finns ju dom som fått till det i praktiken också, Geddes t.ex.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-05-18 22:50

Men det känns som om han har lite koll :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-19 00:28

DanNorman skrev:Hehe, förvirrande, som sagt :)
Men det blir inte faskoherent om elementen är 3 meter från varandra.
Eller bara nån cm fel i djupled, right? Det intressanta är ju vad man alignar efter. Akustiskt centrum, vågformscentrum, talspolarna? Finns många teorier :)

Jag har gjort det efter akustiskt centrum. Talspolarna har absolut inget med alignment att göra om man kör aktiv delning med ett digitalt filter är mina erfarenheter. Vågformscentrum vet jag inte hur man skall mäta ut. Jag har mätt impulsrespons och kollat på tiden som det tar för ljudet att nå micken ifrån respektive element. Och skillnaden är gigantisk om man jämför hur det låter om man alignar med måttband.
Om detta gäller passivt filter också kan säkert många andra svara på.
Det jag fortfarande är nyfiken på är om någon med multipla basar kunde visa hur impulssvaret ändras med olika kombinationer av basar jämfört med summan.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-05-19 00:42

Impulser vid nån specifik frekvens? Det är väl mest intressant vid frekvenser runt delningen. Det gäller passiva filter på samma sätt som aktiva. Man får ju placera de multipla basarna lite smart, typ I56 :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-21 11:02

För basar är det svårt att mäta akustiskt centrum med någon större säkerhet i rum om man delar vid 80Hz. Jag körde en bredbandigare signal och lätt basarna gå till 500Hz för att få ganska säkra mätningar. Sen lyssnade jag förstås också samtidigt som jag finjusterade.
Efter det kan man ju få ett någotlunda värde på basen och väldigt exakta upprepbara värden på mellan och diskant. Sen återstår att justera fasen så att bas-mellan spelar så mycket som möjligt i fas över ett så stort område som möjligt vid delningen. Vilket jag kommer testa mer med i sommar. Inställningsmöjligheterna i filtren upplevs som oändliga.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-21 14:05

Jag undrar hur tracteroidiska dessa horn egentligen är då dom inte är runda. Tycker faktiskt inte dom ens ser tracteroidiska ut i någon vinkel.

mvh/Harryup

Återgå till Teknikforum