Pi60s

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-05-17 11:27

Det är knappast ngn idé att diskutera teknik med en tekniknolla.
Jag vet det för jag själv är en super tekniknolla.
Däremot (eller kanske därför) nosar jag mig till an annan tekniknolla, ty jag själv, en gång i tiden, har uppträtt som om jag fattade något.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-17 11:29

norman skrev:Är det inte lite som att kasta pärlor till svin när man försöker förklara saker för såna där troll? Det gör väl inget om ett å annat troll tycker INO är kasst, blir ju bara kortare väntetid för dem som verkligen vill ha högtalarna. (och det gör förhoppningsvis inget för INO heller då dom/han säljer så mycket som går iaf)

Ja det är sannerligen tur att de inte säljs med ekonomisk vinning för ögonen. Då hade de troligen sålt som smör för en kvarts mille. Det är ju en två-vägshögtalare vars element tillverkas för hand i en källare i Täby, samt fullregister, spikrakt ända ner till 30 Hz!!! Den åttatummaren pumpar luft må jag säga.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-17 11:29

rhenrics skrev:
Nattlorden skrev:
Nix, bara att det är extremt sällsynt att det görs.

Finns en tidigare tråd där IÖ berättade om några stycken standardelement som var bra nog om du är intresserad.

Nej, vad den mannen säger intresserar mig inte ett dyft, eftersom han enbart och alltid talar i eget syfte. Hur kommer det sig att du litar blint på vad han säger?
Det är skillnad på att inte lita blint och att blunda. Du vill ju inte ens läsa vad han skriver och värdera det. Om du slutate att döma så kategoriskt och försöka läsa vad som står i stället med sund skepsis så kanske vi kan ha en vettig dialog med dig här på forumet (tex genom att tänka på ifall någon konstruerar och säljer högtalare, vad får man ut av den informationen tex, har alla som säljer något bara som syfte att tjäna pengar? Kan det finnas andra syften eller är det uteslutet? I så fall varför?). Man får se saker för precis vad det är och nöja sig med det så länge. Vill man ta reda på mer så läser man.

Du kan ju fundera på vad det är som du är så rädd för att läsa av det IÖ mfl skriver och varför. (att du är rädd är ju helt uppenbart eftersom du å ena sidan säger att du inte är intresserad av vad en viss person skriver men samtidigt är väldigt intresserad av att prata negativt om samma person oavsett grund) Är det något som är i konflikt med ditt syfte, tidigare övertygleser eller vad kan det vara?
Senast redigerad av Martin 2005-05-17 11:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-17 11:31

rhenrics skrev:
norman skrev:Är det inte lite som att kasta pärlor till svin när man försöker förklara saker för såna där troll? Det gör väl inget om ett å annat troll tycker INO är kasst, blir ju bara kortare väntetid för dem som verkligen vill ha högtalarna. (och det gör förhoppningsvis inget för INO heller då dom/han säljer så mycket som går iaf)

Ja det är sannerligen tur att de inte säljs med ekonomisk vinning för ögonen. Då hade de troligen sålt som smör för en kvarts mille. Det är ju en två-vägshögtalare vars element tillverkas för hand i en källare i Täby, samt fullregister, spikrakt ända ner till 30 Hz!!! Den åttatummaren pumpar luft må jag säga.
Dom tillverkas inte för hand. Läser du vad någon skriver här? Om inte så börja med det om vi ska kunna ha en vettig dialog.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-05-17 11:34

Det kan väl inte bli mer uppenbart att rhenrics är ett troll? Han vill inte föra dialog med någon, han vill bara provocera. Ignorera honom så försvinner han. Mata honom genom att svara hans provokationer så lyckas han förstöra en tråd till.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-17 11:36

Ok, det var klantigt av mig att dras in. Tills han börjar läsa inlägg och skriver något vettigt så ska jag inte svara mer.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-17 11:36

Martin skrev: Läser du vad någon skriver här? Om inte så börja med det om vi ska kunna ha en vettig dialog.

Undviker du frågan om T&P elementens tillkortakommanden med vilje?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-17 11:39

iffe skrev:Det kan väl inte bli mer uppenbart att rhenrics är ett troll? Han vill inte föra dialog med någon, han vill bara provocera. Ignorera honom så försvinner han. Mata honom genom att svara hans provokationer så lyckas han förstöra en tråd till.

Det finns redan fem inlägg som påpekar att jag är ett troll. Det är knappast nödvändigt att upprepa in absurdum. Hej grabbar, titta jag uppfann hjulet, igen, visst är jag duktig :lol:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-17 11:46

dimitri skrev:Det är knappast ngn idé att diskutera teknik med en tekniknolla.
Jag vet det för jag själv är en super tekniknolla.
Däremot (eller kanske därför) nosar jag mig till an annan tekniknolla, ty jag själv, en gång i tiden, har uppträtt som om jag fattade något.

Tekniknolla kanske är att ta i. Har ändå en examen från F, KTH (om vi nu kommit till det stadiet i debatten att vi måste börja jämföra "penisstorlek" också).

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-05-17 11:50

"Tekniknolla kanske är att ta i. Har ändå en examen från F, KTH "
Desto mera pinnsamt.
Var ligger KTH, i Grönköping?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-17 11:51

Men för guds skull - uppför dig som en Ingenjör då!

§9. Ingenjören bör enskilt och offentligt, i tal och skrift, sträva efter ett sakligt framställningssätt och undvika felaktiga, missvisande eller överdrivna påståenden.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-17 11:52

rhenrics skrev:
Martin skrev: Läser du vad någon skriver här? Om inte så börja med det om vi ska kunna ha en vettig dialog.

Undviker du frågan om T&P elementens tillkortakommanden med vilje?
Nej, det gör jag inte. Jag tog en paus och missade några inlägg på slutet av förra sidan.

Exempel på nackdelar med T&P-elementen. Motorerna är olinjära vid ganska blygsamma konutslag. Konkava formen i kombination med avsaknaden av mittkalott och de stela membranen gör att spridningen blir lidande (både att den blir extremt snäv och ojämn, det färgar ljudet och försämrar stereoperspektivet). Även de konkava diskanterna har det problemet. En annan nackdel är att det inte är särskillt svårt att spela sönder dem. Detta gör tillsammans att de låter bäst på lägre volym eller i flervägskonstruktioner.

Metallmembran (som är konformade, med centrumkalott) har fördelen att de har bättre och jämnare spridning inom passbandet (eller under konuppbrytningen) med bibehållen låg membranrelaterad dist.
Senast redigerad av Martin 2005-05-17 11:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-17 11:53

Ni måste lära Er att skärpa upp språket, samt visa lite ödmjukhet. Att HiFi rör upp känslor är inget nytt, men försök iallfall att kyla dem lite. :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2005-05-17 11:53

Det känns som att behovet av en ignoreraknapp har aktualiserats igen! :(

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-17 11:54

Då kommer även:

§6. Ingenjören får inte använda otillbörliga metoder i tävlan om anställning, uppdrag eller beställning, ej heller försöka skada kollegors anseende genom obefogade beskyllningar.

...väl till pass.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-17 12:00

dimitri skrev:Var ligger KTH, i Grönköping?

Nja, det ligger i hufvudstaden... :wink:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-17 12:05

Nattlorden skrev:... ej heller försöka skada kollegors anseende genom obefogade beskyllningar.

Ingemar är väl bara självtitulerad ingenjör? Rent formellt en kvacksalvare alltså. Således ej att betrakta som kollega. Dessutom anser jag att mina beskyllningar är högst befogade. Märk väl att dessa inte primärt rör ljudkvalité eller prisvärdhet, utan främst trovärdigheten i uttalade syften med försäljningen och branschtillhörighet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-17 12:09

rhenrics skrev:
Nattlorden skrev:... ej heller försöka skada kollegors anseende genom obefogade beskyllningar.

Ingemar är väl bara självtitulerad ingenjör? Rent formellt en kvacksalvare alltså. Således ej att betrakta som kollega. Dessutom anser jag att mina beskyllningar är högst befogade. Märk väl att dessa inte primärt rör ljudkvalité eller prisvärdhet, utan främst trovärdigheten i uttalade syften med försäljningen och branschtillhörighet.

Det har jag ingen aning om.
Men du kanske skall fundera över hur många utbildade ingenjörer som ställer upp på led för att intyga kvalitén på hans kunskaper, du skadar i alla fall samtliga dessas anseenden.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-05-17 12:10

Vem är Ingemar?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-17 12:13

... och citera mig själv igen...
Jax skrev:Jag får väl citera mig själv.
Jax skrev:Grabbar, ignorera rhenrics, han är inte värd er tid.

Ni gör exakt vad han vill här. Matar honom. Det är ju ganska uppenbart att sakfrågorna inte intresserar honom, bara bråket.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-17 12:13

Thomas_A skrev:Vem är Ingemar?

Sladd?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-05-17 12:15

Naqref™ skrev:

Sladd?

Boxaren??? :roll:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-17 12:19

Martin skrev: Nej, det gör jag inte. Jag tog en paus och missade några inlägg på slutet av förra sidan.

Exempel på nackdelar med T&P-elementen. Motorerna är olinjära vid ganska blygsamma konutslag. Konkava formen i kombination med avsaknaden av mittkalott och de stela membranen gör att spridningen blir lidande (både att den blir extremt snäv och ojämn, det färgar ljudet och försämrar stereoperspektivet). Även de konkava diskanterna har det problemet. En annan nackdel är att det inte är särskillt svårt att spela sönder dem. Detta gör tillsammans att de låter bäst på lägre volym eller i flervägskonstruktioner.

Metallmembran (som är konformade, med centrumkalott) har fördelen att de har bättre och jämnare spridning inom passbandet (eller under konuppbrytningen) med bibehållen låg membranrelaterad dist.

1. Är flervägskonstruktioner något dåligt som bör undvikas :?:

2. T&P elementen är typiskt specade till mellan 60 och 100 W:s effektålighet. Vi talar inte om PA tillämpningar här, så denna effekt borde vara fullt tillräcklig för normalt hemmabruk. Lägre volymer får du nog definiera lite tydligare vad du menar med alltså.

3. " ...de stela membranen gör att spridningen blir lidande (både att den blir extremt snäv och ojämn, det färgar ljudet och försämrar stereoperspektivet). " Förespråkar du membran som flexar :?: Det är väl bra med stela membran så att man slipper få en massa energiförluster o dyl. Snarare borde ett membran som flexar ge dåligt stereoperspektiv. Eftersom jag lyssnat på dessa element känner jag inte alls igen beskrivningen.

4. " ...inte svårt att spela sönder dem. " Återigen, för hemmabruk är detta näppeligen ett problem.

5. Olinjära motorer vid blygsamma konutslag är väl något som borde synas på en frekvenssvarskurva? Tycker kurvorna på accuton.com :s hemsida ser helt ok ut.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-17 12:21

Förlåt jag menade så klart Ingrid. Ville ju inte bryta mot PUL.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-17 12:24

Nattlorden skrev:
Det har jag ingen aning om.
Men du kanske skall fundera över hur många utbildade ingenjörer som ställer upp på led för att intyga kvalitén på hans kunskaper, du skadar i alla fall samtliga dessas anseenden.

Det är möjligt, men rent konkret så har väl jag aldrig ifrågasatt hans kompetens, inom vilket område det än må vara? Jag diskuterar mer mjuka frågor här; moral, etik, trovärdighet, affärsmässighet etc

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-05-17 12:26

:?: Rhenrics :?:

Det har nog aldrig funnits någon person på faktiskt.se som uppvisat så mycket oförstånd som du. Det är ganska roligt att läsa dina inlägg, det är som att läsa serierna i tindingen Ernie. Ett riktigt fjantande i okunskap, spekulationer och baktaleri. SUCK ! Är du seriös i det du skriver? Det verkar ju onekligen så!

Och det dära med att bygga högtalare för 4000:- menade du i Sverige eller skulle det vara nått barn i nått låglöneland som skulle skruva ihop detta?
NN

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-17 12:27

rhenrics, du har verkligen fått många saker om bakfoten. Jag ska försöka förklara.

5. Olinjära motorer vid blygsamma konutslag är väl något som borde synas på en frekvenssvarskurva? Tycker kurvorna på accuton.com :s hemsida ser helt ok ut.
Olinjära motorer syns inte på statiskt uppmätta frekenskurvor. Man måste mäta distorsion vid olika nivåer för att ta reda på elementens linjäritet. Det är dynamiska egenskaper det handlar om. Elementen ändrar karaktär med ökad nivå/konutslag. Till slut så spräcks de, med kraftiga transienter. Om det är ett problem beror på vilka krav man har men kraven får sättas lägre med dessa element.

3. " ...de stela membranen gör att spridningen blir lidande (både att den blir extremt snäv och ojämn, det färgar ljudet och försämrar stereoperspektivet). " Förespråkar du membran som flexar Det är väl bra med stela membran så att man slipper få en massa energiförluster o dyl. Snarare borde ett membran som flexar ge dåligt stereoperspektiv. Eftersom jag lyssnat på dessa element känner jag inte alls igen beskrivningen.
Om du verkligen är intresserad av att förstå vad jag menar så rekommenderar jag dig att läsa om ämnet. Det som styr hur spridningen från ett element ser ut är många saker, bland annat ljudhastigheten i konmaterialet och formen på membranet mm.

edit: Dessutom har du klippt bort halva meningen när du citerade mig! Hur seriöst är det? Du måste läsa hela meningen för att du ska ha någon möjlighet att förstå hur jag menar, tyvärr.

1. Är flervägskonstruktioner något dåligt som bör undvikas
En nackdel med element med snäv spridning är att möjlighetena begränsas att använda få element om man skulle vilja det av någon anledning. Fler element innebär andra nackdelar och kompromisser. Det beror helt på vad man vill göra. Jag förespråkar varken det ena eller det andra, jag säger bara att kompromisserna blir större om man använder element med smalare spridning i en 2-eller 3-vägare tex.
Senast redigerad av Martin 2005-05-17 12:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-17 12:32

rhenrics skrev:Jag diskuterar mer mjuka frågor här; moral, etik, trovärdighet, affärsmässighet etc

Okej, då vänder vi på det... vilken annan högtalartillverkare menar du varit mer öppen angående samtliga de delarna då? *skrattar*

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-17 12:39

Martin skrev: Olinjära motorer syns inte på statiskt uppmätta frekenskurvor. Man måste mäta distorsion vid olika nivåer för att ta reda på elementens linjäritet. Det är dynamiska egenskaper det handlar om. Elementen ändrar karaktär med ökad nivå/konutslag. Till slut så spräcks de, med kraftiga transienter. Om det är ett problem beror på vilka krav man har men kraven får sättas lägre med dessa element.

Om du verkligen är intresserad av att förstå vad jag menar så rekommenderar jag dig att läsa om ämnet. Det som styr hur spridningen från ett element ser ut är många saker, bland annat ljudhastigheten i konmaterialet och formen på membranet mm.

En nackdel med element med snäv spridning är att möjlighetena begränsas att använda få element om man skulle vilja det av någon anledning. Fler element innebär andra nackdelar och kompromisser. Det beror helt på vad man vill göra. Jag förespråkar varken det ena eller det andra, jag säger bara att kompromisserna blir större om man använder element med smalare spridning i en 2-eller 3-vägare tex.

1. Man kanske kan mäta frekvenssvaret vid olika nivåer då helt enkelt? Fortfarande statiskt, eftersom varje mätning blir en ögonblicksbild. Hur mätte du för att komma fram till detta? Menar du att Accuton inte kan mäta samma sak?

2. Du svarade inte på frågan, ska membranet vara stelt eller ska det flexa, enligt dig? Jag kan näppeligen läsa mig till det någon annanstans, eftersom det är din åsikt jag är ute efter här.

3. En nackdel med få element torde då vara problem att täcka hela registret, dvs ner till 20 Hz. Vilket i Pi60s fall uppenbarligen kompromissats bort. Eller?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-17 12:41

En gång för längesedan hade jag en kollega på jobbet som kom och frågade mig varför han inte kunde mäta 75 ohm i en koaxkabel som var specad till 75 ohms impedans.

Efter lite frågande kom det fram att han försökt mäta med en resistansmätare.

Jag lyckades inte förklara vad karakteristisk impedans var hur jag än försökte.

Kollegan i fråga var utexaminerad civilingenjör i elektroteknik på en välrenommerad högskola i landet. Så det läcker ut lite ur våra högskolor.
- Militant slacker

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi