Mediaspelare ok signalkälla?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bonkas

Mediaspelare ok signalkälla?

Inläggav Bonkas » 2011-05-20 16:52

Jag kör bl.a en mycket enkel western digital tv live som signalkälla. Kopplad via den optiska utgången till en hyfsad dac (det analoga ljudet är anskrämligt) tycker jag att flac och wav-filer låter mycket bra. Skiljer det något överhuvudtaget mot när en cd-spelare får agera transport och läsa från en skiva så är det i alla fall högst marginellt.

Detta gör att jag nu överväger att köpa en lite finare mediaspelare med intern lagring, och slopa cd-spelare helt och hållet. Rippar jag skivorna till wav i foobar eller dbpoweramp och kör via mediaspelaren låter det ju lika bra.
Samtidigt funderar jag på om jag lurar mig själv...
Är verkligen mediaspelare fullgoda "transporter" även för kritisk lyssning eller borde jag rensa öronen?
En stor kuk skänker glädje i ett fattigt hem..

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-05-20 19:12

Det har tagits upp tusentals gånger här, tror jag: en 100% ripp är just 100%, ingen transport i världen hur uberbra den än är kan prestera _bättre_ än 100%. Och så är det med det.

Väl gjorda rippar i FLAC, sen är det bara DAC och eventuellt optimalt lågt jitter fram till DACen(USB är inte det bästa för att få lite jitter tex) som skiljer resten av signalkedjan från en perfekt "source".

Själva fonogrammet är ju en begränsning förstås, hade gärna sett 24-bitars skivor innan de försvinner. men nu blir det alltså ändå nätet som får stå för 24-bitars uppgraderingen vilket gör en transport ännu mer obsolete.

Angående kvaliteten på själva mediaspelaren, ja, som sagt en dyrare har säkert lägre jitter.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-20 21:01

De flesta dacar idag har ju rätt fin jitterhantering..
Men man undrar ju om de skickar vad som brukar kallas en "bitkorrekt" signal.. Jag körde HTPC rätt länge och körde flac och wav. Tyckte det var mycket smidigt, och att det lät bra. Sedan hörde jag att windows har en massa grejer för sig och att man inte alls får korrekt signal utan "asio" drivrutiner och en massa hokus pokus..

Det analoga ljudet är generellt skräp, i alla fall i de varianter av mediaspelare jag lyssnat på. Den jag har nu är sämre än de flesta. Enda analoga utgången är en 3.5mm-kontakt..
Frågan är om de behandlar den digitala signalen som de ska..
Jag hör som sagt, om någon, marginell skillnad mellan cd och rippad wav..
Fruktansvärt smidigt om det är kvalitetsmässigt ok. All film, all musik.. Avspelad med bra kvalitet och allt på samma ställe utan en massa spring med skivor.
Viva la evolution...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-05-20 22:17

Ursäkta, men har du hört talas om Squeezebox?
:?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-05-20 23:24

Jag tror du borde fundera mer på hur du själv uppfattar din återgivning! :)
Vad andra tycker är i slutändan ointressant. 8)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-21 08:41

nadifierad skrev:Jag tror du borde fundera mer på hur du själv uppfattar din återgivning! :)
Vad andra tycker är i slutändan ointressant. 8)

Exaktamente. :)

Själv kör jag WD Live som källa till bioriggen närjag vill lyssna på musik där - den kör ju alla upptänkliga format, även flerkanal - så det är ju mycket praktiskt.
Och det låter inte tokigt. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-21 08:58

Nefilim skrev:Ursäkta, men har du hört talas om Squeezebox?

Jodå.. Jag är dock inte så intresserad av att "strömma" musik utan jag nöjer mig med att ha den lagrad i mediaspelaren istället för i datorn. Jag rippar och flyttar över. Att behöva ha datorn igång för att spela musik via anläggningen känns onödigt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-21 09:06

Bonkas skrev:
Nefilim skrev:Ursäkta, men har du hört talas om Squeezebox?

Jodå.. Jag är dock inte så intresserad av att "strömma" musik utan jag nöjer mig med att ha den lagrad i mediaspelaren istället för i datorn. Jag rippar och flyttar över. Att behöva ha datorn igång för att spela musik via anläggningen känns onödigt.

Du kommer ju långt med en USB-disk.:)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-05-21 13:07

Jag använder min Popcornhour C200 som musikspelare optiskt till en 10 år gammal surroundpreamp. Dacen i preampen är den svaga länken i den kedjan, men jag tror det blir svårt för mig att detektera den i blindtest....
Jag har ungefär 2 TB lossless musik och kanske 200 GB lossy. Det blir svårt att administrera så mycket internt i en spelare med eller utan en farm av usb-diskar så jag strömmer det från en server istället för att det är enklare. Systemet är skaffat för filmtittning, men funkar lika bra för musik. Servern står i ett annat rum och är alltid på när jag är hemma.
Jag funderar på att spela musiken från en squeezebox istället för att slippa ha en skärm igång när jag "poppar", men tvekar över att skaffa in ännu en apparat som dessutom måste ha sin egen fjärrkontroll ( SB Duet ) för att det ska va nån vits med den. Mina flesta fjärrkontroller är ersatta av en Harmony One.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-21 13:38

Idag skulle jag aldrig använda en Duet fjärr. Kör iPad och Ipeng så går det att använda systemet. En Duetfjärr är kul tills man sett ljuset i tunneln.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2011-05-21 13:46

Harryup skrev:Idag skulle jag aldrig använda en Duet fjärr. Kör iPad och Ipeng så går det att använda systemet. En Duetfjärr är kul tills man sett ljuset i tunneln.

mvh/Harryup
En annan fördel med en iPad är ju att det går att styra en Linn DS via den... :mrgreen:

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-05-21 13:46

Hmm.....

Kan Ipad/Ipeng styra resten av mina apparater eller ersätter dom bara duet-fjärren?

Jag vill om möjligt få NER antalt apparater och prylar för jag har så himla många redan... :cry:

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-05-21 13:47

Vad är Linn DS? :lol:

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2011-05-21 13:49

AndersP skrev:Hmm.....

Kan Ipad/Ipeng styra resten av mina apparater eller ersätter dom bara duet-fjärren?

Jag vill om möjligt få NER antalt apparater och prylar för jag har så himla många redan... :cry:
detta kanske är nåt för dig:http://www.gear4.com/showcase-unity/

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2011-05-21 13:52

AndersP skrev:Vad är Linn DS? :lol:
http://linn.co.uk/what_is_linn_ds

Edit: lite sammanfattande info på svenska återförsäljaren Tonlägets hemsida: http://tonlaget.com/dsintroduktion.html

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-05-21 13:58

Now we´re talking :o :)

Det var det hårdaste argumentet för ifån-inköp jag upplevt. Kanske tom jag måste släppa 1990-talsteknologin? :roll:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-21 14:22

Här har du ännu mer möjligheter till fjärsstyrning.

www.sydia.se

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2011-05-22 20:39

Även en popcornhour går att styra med ifån eller Android-lur. Man installerar Music player daemon och nåt mer så finns det ett gäng appar som kan styra musikspelandet över nätverket. Kanske inte det snyggaste gränssnittet men man ser skivomslaget till det man spelar. Finns även plugin till FireFox så man kan styra med datorn.

Finns en rätt bra tråd om hur man installerar allt som behövs på minhembio/prisjakts forum.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-05-22 22:21

Du råkar inte ha en länk? :oops:

Återgå till Generellt om hifi