Moderator: Redaktörer
rikkitikkitavi skrev:gäller det även en kanals mätningar?
dvs utan referens kanal?
celef skrev:jag tycker inte att detta är så bra, vad kan orsaken till att resultatet blir så här, vill man ha det så eller är det bara en bugg?
Flint skrev:Tycker du att det ger en känsla av att du inte kan lita på mätningen? Att den blir lite hur som helst?
celef skrev:Flint skrev:Tycker du att det ger en känsla av att du inte kan lita på mätningen? Att den blir lite hur som helst?
nej då, jag tycker arta upplevs ganska stabilt och därmed lika tillförlitligt, men att använda arta till absoluta mätningar känns mer å mer omöjligt, när nivåerna in och ut inte kan hanteras inom arta så är det ett mindre helvete att sätta nivåerna rätt
Flint skrev:Eller tänker du på mätning med mick och mickförstärkare och vill få svaret rättkalibrerat i dB ljudtryck.
celef skrev:Flint skrev:Eller tänker du på mätning med mick och mickförstärkare och vill få svaret rättkalibrerat i dB ljudtryck.
just precis så, men det går säkert att klura ut ett sätt som funkar i längden, bäst är väl att skaffa en kalibrerad ljudnivåmätare för att hålla koll på de faktiska nivåerna och använder arta för relativ plottning
Varför kalibrerar du inte bara enligt manualen och kör med en mikrofon med känd känslighet då, det ger ju också korrekta absolutnivåer och kostar 0:- (eller möjligen kostnad för en multimeter om du inte har en sån, övrig utrustning har du såklart). Jag kan inte ARTA tillräckligt bra för att hjälpa dig för jag har använt det alldeles för lite men varför ändrar du utnivån (efter att du har kalibrerat antar jag)?celef skrev:jo det går säkert, men jag vill helst inte mecka så, jag vill ha det enkelt och idiotsäkertjag önskar verkligen att denna del i arta var lite bättre utformad, men kanske bör man följa rekommendationen och använda en akustisk kalibrator, sätter man nivån med den och sedan anpassar högtalarljudet med förstärkarens volymratt så blir det nog rätt nivåer i arta
en akustisk kalibrator är ju inte så himla dyr, 1500:- för en i klass 2
Flint skrev:Ett sätt att slippa nollan är att lägga in en kalibreringsfil på säg -50dB frekvenslinjärt. Då flyttas redovisningen upp 50dB. Det värdet väljs då förstås beroende på mickens känslighet och mickstegets förstärkning. Tippar att mickens känslighet håller sig inom någon dB:s tolerans från tillverkarens angivna värde och förtärkarens förstärkning går ju att mäta eller räkna fram med mycket stor noggrannhet. Den totala toleransen borde alltså bli relativt hög.
LasseA skrev:Varför kalibrerar du inte bara enligt manualen och kör med en mikrofon med känd känslighet då, det ger ju också korrekta absolutnivåer och kostar 0:- (eller möjligen kostnad för en multimeter om du inte har en sån, övrig utrustning har du såklart). Jag kan inte ARTA tillräckligt bra för att hjälpa dig för jag har använt det alldeles för lite men varför ändrar du utnivån (efter att du har kalibrerat antar jag)?celef skrev:jo det går säkert, men jag vill helst inte mecka så, jag vill ha det enkelt och idiotsäkertjag önskar verkligen att denna del i arta var lite bättre utformad, men kanske bör man följa rekommendationen och använda en akustisk kalibrator, sätter man nivån med den och sedan anpassar högtalarljudet med förstärkarens volymratt så blir det nog rätt nivåer i arta
en akustisk kalibrator är ju inte så himla dyr, 1500:- för en i klass 2
Om man vill göra det du säger så kalibrerar man väl ARTA? Jag kan inte ARTA bra nog för att ens fatta varför du ändrar på utnivån, ska pula lite med programmet och testa själv...celef skrev:utnivån vill man kunna ställa noggrant när man till exempel vill mäta vid samma ljudnivå på flera olika element eller vid samma ljudnivå men vid olika mättillfällen, som det funkar nu så syns inte nivåändringen som görs inom arta på mätgrafen - och det är ju jätteknasigt tycker jag
LasseA skrev:Om man vill göra det du säger så kalibrerar man väl ARTA? Jag kan inte ARTA bra nog för att ens fatta varför du ändrar på utnivån, ska pula lite med programmet och testa själv...celef skrev:utnivån vill man kunna ställa noggrant när man till exempel vill mäta vid samma ljudnivå på flera olika element eller vid samma ljudnivå men vid olika mättillfällen, som det funkar nu så syns inte nivåändringen som görs inom arta på mätgrafen - och det är ju jätteknasigt tycker jag
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster