arta - fråga

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

arta - fråga

Inläggav celef » 2011-05-15 21:42

hej, när jag mäter med arta och ställer nivåerna kan jag ibland bli få konstiga resultat om jag i arta sänker utnivån, arta utläser nivån till samma oavsett om jag ställer utnivån till 0 eller -20 eller -6, varför blir det så? det hörs ju lång väg att ljudnivåerna är helt olika men arta registrerar nivåerna som samma, det är irriterande
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-23 13:07

det fungerar fortfarande inte bra, vad har gått snett?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-05-23 14:19

Vet inte vad det kan bero på och har inte sett liknande problem själv som jag minns.

Köra en ominstallation av ARTA + ev. drivisar?

/Peter

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2011-05-23 15:12

Har inte heller ett svar på din fråga men undrar om detta kan ha att göra med under vilken nivå du urspungligen kalibrerat ljudkort och mikrofon i ARTA (Setup > Calibrate devices)?

/Suomela

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-23 17:58

hm, så det funkar korrekt hos er?

alltså, om ni sänker utnivån i arta så syns denna sänkning i frekvensplotten?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-25 08:10

en annan sak, hur räknar man ut gainet på mikampen? i arta sätter man gainet i gånger medans mikstärkaren visar i db, hur omvandlar man db till gånger? 20db är väl 10 gånger?
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-25 09:32

Använd miniräknaren.
Dela ditt dB-tal med 20, ta sen antilog (invers log) för resultatet.
Gäller spänningar, för effekter delar du med 10 istället.

20dB delat med 20 är 1. Antilog 1 är 10. 20dB är 10 gånger.
40db delat med 20 är 2. Antilog 2 är 100. 40db är 100 gånger.

20db + 20dB är 40dB.
10 gånger x 10 gånger är 100 gånger.

Att plussa dB motsvarar att gångra gånger. (phew, vilken svenska ... :o )

... åsså kan man fördjupa sig, men det gör jag inte här ... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-05-25 09:49

Antilog(x) är alltså tio upphöjt med x.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-25 10:37

alright,

så 13,4db är lika med 4,68 gånger?

å 3db är lika med 1,4 gånger?

å 6db är lika med 2 gånger?

ja det verkar ju stämma, danke schönen fur helpen handen!
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-25 11:05

Vassego. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-28 17:12

celef
Jag får samma resultat som du. Det är nog så att Arta sätter referenskanalen till 0dB oavsett faktisk nivå och sen jämför mätkanalens nivå gentemot den nivån.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-05-28 17:49

gäller det även en kanals mätningar?
dvs utan referens kanal?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-28 18:00

rikkitikkitavi skrev:gäller det även en kanals mätningar?
dvs utan referens kanal?

Tror det. Jag testade det nyss och fick samma resultat. Osäker här men tror att programmet sätter en kanal som referens till noll i alla fall men utan att "rätta" den andra kanalens mätfel typ ev. tappad nivå i bas och diskant.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-28 19:26

jag tycker inte att detta är så bra, vad kan orsaken till att resultatet blir så här, vill man ha det så eller är det bara en bugg?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-28 19:55

celef skrev:jag tycker inte att detta är så bra, vad kan orsaken till att resultatet blir så här, vill man ha det så eller är det bara en bugg?

Tippar att de mätfunktioner som ingår i programmet jobbar bäst under de här förutsättningarna att maxnivån hamnar runt noll dB för att t.ex. redovisningen skall bli tydligare. Tycker du att det ger en känsla av att du inte kan lita på mätningen? Att den blir lite hur som helst?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-28 20:21

Flint skrev:Tycker du att det ger en känsla av att du inte kan lita på mätningen? Att den blir lite hur som helst?

nej då, jag tycker arta upplevs ganska stabilt och därmed lika tillförlitligt, men att använda arta till absoluta mätningar känns mer å mer omöjligt, när nivåerna in och ut inte kan hanteras inom arta så är det ett mindre helvete att sätta nivåerna rätt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-28 20:35

celef skrev:
Flint skrev:Tycker du att det ger en känsla av att du inte kan lita på mätningen? Att den blir lite hur som helst?

nej då, jag tycker arta upplevs ganska stabilt och därmed lika tillförlitligt, men att använda arta till absoluta mätningar känns mer å mer omöjligt, när nivåerna in och ut inte kan hanteras inom arta så är det ett mindre helvete att sätta nivåerna rätt

Så här då. Om man vet kortets nivå vid 0dB på in- och utgång (+2dBV (1.26V) i mitt fall) och man ser till att referenskanalen får exakt den nivån så kan man ju lita på det som hamnar på mätkanalen. Om nivån på mätkanalen visar -8dB så ligger den alltså 8dB under +2dBV och det kan man ju räkna om till mV om man vill.

Eller tänker du på mätning med mick och mickförstärkare och vill få svaret rättkalibrerat i dB ljudtryck.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-28 20:45

Snön har äntligen smält och Flint är tillbaka. Så trevligt.

Välkommen

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-28 20:54

Tack!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-28 21:46

Flint skrev:Eller tänker du på mätning med mick och mickförstärkare och vill få svaret rättkalibrerat i dB ljudtryck.

just precis så, men det går säkert att klura ut ett sätt som funkar i längden, bäst är väl att skaffa en kalibrerad ljudnivåmätare för att hålla koll på de faktiska nivåerna och använder arta för relativ plottning
Bikinitider

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-28 22:15

celef skrev:
Flint skrev:Eller tänker du på mätning med mick och mickförstärkare och vill få svaret rättkalibrerat i dB ljudtryck.

just precis så, men det går säkert att klura ut ett sätt som funkar i längden, bäst är väl att skaffa en kalibrerad ljudnivåmätare för att hålla koll på de faktiska nivåerna och använder arta för relativ plottning

Borde kunna lösa sig om man accepterar att räkna baklänges från 0 dB. Om man utgår från kapselns känslighet och lägger på stärkarens stärkning och kollar med Arta hur många dB man hamnar under nollan. Jag hade tänkt starta en tråd om det för jag är osäker på om det funkar så men du har ju redan startat en - den här. Jag vill också hitta en metod som jag kan lita på med t.ex. WM61 som mätmick. Tycker att det borde fungera. Om man t.ex. väljer förstärkning så att säg 100dB tryck ger 0 dB uppmätt så är det ju bara att räkna neråt sen. Uppmätt -40dB borde då vara 60dB ljudnivå. Går ju att ge stärkaren några fasta lägen som man kan välja på för att täcka ett större område. Va?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-29 09:38

jo det går säkert, men jag vill helst inte mecka så, jag vill ha det enkelt och idiotsäkert :) jag önskar verkligen att denna del i arta var lite bättre utformad, men kanske bör man följa rekommendationen och använda en akustisk kalibrator, sätter man nivån med den och sedan anpassar högtalarljudet med förstärkarens volymratt så blir det nog rätt nivåer i arta

en akustisk kalibrator är ju inte så himla dyr, 1500:- för en i klass 2
Bikinitider

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-29 11:20

Ett sätt att slippa nollan är att lägga in en kalibreringsfil på säg -50dB frekvenslinjärt. Då flyttas redovisningen upp 50dB. Det värdet väljs då förstås beroende på mickens känslighet och mickstegets förstärkning. Tippar att mickens känslighet håller sig inom någon dB:s tolerans från tillverkarens angivna värde och förtärkarens förstärkning går ju att mäta eller räkna fram med mycket stor noggrannhet. Den totala toleransen borde alltså bli relativt hög.

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-05-29 11:41

celef skrev:jo det går säkert, men jag vill helst inte mecka så, jag vill ha det enkelt och idiotsäkert :) jag önskar verkligen att denna del i arta var lite bättre utformad, men kanske bör man följa rekommendationen och använda en akustisk kalibrator, sätter man nivån med den och sedan anpassar högtalarljudet med förstärkarens volymratt så blir det nog rätt nivåer i arta

Varför kalibrerar du inte bara enligt manualen och kör med en mikrofon med känd känslighet då, det ger ju också korrekta absolutnivåer och kostar 0:- (eller möjligen kostnad för en multimeter om du inte har en sån, övrig utrustning har du såklart). Jag kan inte ARTA tillräckligt bra för att hjälpa dig för jag har använt det alldeles för lite men varför ändrar du utnivån (efter att du har kalibrerat antar jag)?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-29 12:05

Flint skrev:Ett sätt att slippa nollan är att lägga in en kalibreringsfil på säg -50dB frekvenslinjärt. Då flyttas redovisningen upp 50dB. Det värdet väljs då förstås beroende på mickens känslighet och mickstegets förstärkning. Tippar att mickens känslighet håller sig inom någon dB:s tolerans från tillverkarens angivna värde och förtärkarens förstärkning går ju att mäta eller räkna fram med mycket stor noggrannhet. Den totala toleransen borde alltså bli relativt hög.

jag förstår nog inte riktigt hur du menar, men min setup har följande värden:

ljudkort max ut: 1436mV
ingångsnivå satt för lägsta dist: 679mV

mikstärkaren har variabel gain men används oftast med 15db eller 5,6 gånger (tack phon!) gain

miken är 17mv/pa
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-29 12:11

LasseA skrev:
celef skrev:jo det går säkert, men jag vill helst inte mecka så, jag vill ha det enkelt och idiotsäkert :) jag önskar verkligen att denna del i arta var lite bättre utformad, men kanske bör man följa rekommendationen och använda en akustisk kalibrator, sätter man nivån med den och sedan anpassar högtalarljudet med förstärkarens volymratt så blir det nog rätt nivåer i arta

Varför kalibrerar du inte bara enligt manualen och kör med en mikrofon med känd känslighet då, det ger ju också korrekta absolutnivåer och kostar 0:- (eller möjligen kostnad för en multimeter om du inte har en sån, övrig utrustning har du såklart). Jag kan inte ARTA tillräckligt bra för att hjälpa dig för jag har använt det alldeles för lite men varför ändrar du utnivån (efter att du har kalibrerat antar jag)?

utnivån vill man kunna ställa noggrant när man till exempel vill mäta vid samma ljudnivå på flera olika element eller vid samma ljudnivå men vid olika mättillfällen, som det funkar nu så syns inte nivåändringen som görs inom arta på mätgrafen - och det är ju jätteknasigt tycker jag
Bikinitider

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-29 12:17

celef
Ska se om jag kan simulera ihop något. Mick med försteg. Det finns ju spice på WM61 där man kan ange ljudtryck och se hur många mV man får ut.

LasseA
Det är klart att du har rätt. I mickkalibreringen anger man mickens känslighet och utspänning. Då borde ju mätresultatet hamna rätt i dB ljudtryck. Ska omgående testas.

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-05-29 12:29

celef skrev:utnivån vill man kunna ställa noggrant när man till exempel vill mäta vid samma ljudnivå på flera olika element eller vid samma ljudnivå men vid olika mättillfällen, som det funkar nu så syns inte nivåändringen som görs inom arta på mätgrafen - och det är ju jätteknasigt tycker jag
Om man vill göra det du säger så kalibrerar man väl ARTA? Jag kan inte ARTA bra nog för att ens fatta varför du ändrar på utnivån, ska pula lite med programmet och testa själv...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-29 12:59

Japp. Nu börjar det funka. Kalibrering var ordet.
Med den här inställningen i "Audio devices setup"-

Bild

-blev mätningen så här:

Bild

Nu gäller det bara att klura ut mickens känslighet och att bestämma lämplig förstärkning i micksteget.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-29 15:10

LasseA skrev:
celef skrev:utnivån vill man kunna ställa noggrant när man till exempel vill mäta vid samma ljudnivå på flera olika element eller vid samma ljudnivå men vid olika mättillfällen, som det funkar nu så syns inte nivåändringen som görs inom arta på mätgrafen - och det är ju jätteknasigt tycker jag
Om man vill göra det du säger så kalibrerar man väl ARTA? Jag kan inte ARTA bra nog för att ens fatta varför du ändrar på utnivån, ska pula lite med programmet och testa själv...

visst, man kalibrerar arta, men det betyder inte att man ska behöva låsa sig vid en nivå. i arta finns ingen möjlighet att anpassa innivån men med utnivån går, det betyder att arta och ljudkortet har möjlighet att användas som försteg, men när detta försteg används så är plottas allt vid samma nivå, varför är frågan
Bikinitider

Nästa

Återgå till Teknikforum