Moderator: Redaktörer
overture skrev:Jag vill kunna lyssna på musik och njuta av den idag, inte om ett par år i ett rum med rätt mått och basfälla infälld i taket. Jag vill kunna komma hem från jobbet och kunna slå mig till ro med en skiva utan att oroas över återgivningen (eller för den delen praktiska detaljer som att NAS:en inte får kontakt med med iPaden).
overture skrev:Bara en kort ytterligare reflektion:
Jag tror att vi alla vill ha vårt ljud på lite olika sätt men personligen har jag som sagt varit förvirrad en längre stund då jag tittat mer på "fakta" än gått på känsla. En inställning vilken jag nu anser varit fel för mig. Det är inte så att mitt Ino Audio system egentligen låter dåligt men i mitt rum men de förutsättningar och elektronik jag har för tillfället så är det inte njutbart. Kanske skulle det gå att åtgärda på olika sätt med luriga absorbenter och diffusorer, förändring av placering etc men poängen för min del är att detta är bara ett ok; en kamp mot teknik och förutsättningar, att aldrig bli nöjd; en väg som är allt för lång att vandra just nu.
Jag vill kunna lyssna på musik och njuta av den idag, inte om ett par år i ett rum med rätt mått och basfälla infälld i taket. Jag vill kunna komma hem från jobbet och kunna slå mig till ro med en skiva utan att oroas över återgivningen (eller för den delen praktiska detaljer som att NAS:en inte får kontakt med med iPaden)
Det känns skönt att efter flera år i "plåga" tänka på en framtid där man åter igen kan återgå till den som var skälet till att jag gav mig in i hifi-intresset: Kärleken till musiken.
ps: Jag har nu sett att det faktiskt finns flera andra trådar på samma tema. Känns skönt se att man inte är ensam i sina tankebanor.
phloam skrev:Men det är inte musikälskandet som bestämmer var du ska ligga teknikmässigt - utan hifi-intresset....!!!
phloam skrev:"HiFi-intresse" kan betyda lite vad som helst beroende på vem du frågar
phloam skrev:Ok, kan du formulera en exakt definition på vad ordet "Hifi-intresse" betyder så är jag mycket intresserad
Men det spelar kanske mindre roll. framför allt undrar jag om du håller med om min poäng m a p det trådskaparen skrev om "kärleken till musiken" och hur saker förhåller sig till den...?
KarlXII skrev:phloam skrev:Ok, kan du formulera en exakt definition på vad ordet "Hifi-intresse" betyder så är jag mycket intresserad
Men det spelar kanske mindre roll. framför allt undrar jag om du håller med om min poäng m a p det trådskaparen skrev om "kärleken till musiken" och hur saker förhåller sig till den...?
+1 Ska bli mycket intressant att få reda på detta faktum.
phloam skrev:Ok, kan du formulera en exakt definition på vad ordet "Hifi-intresse" betyder så är jag mycket intresserad
phloam skrev:Ok, vad heter det när man är intresserad av DIY eller vintage? Är man inte hifi-intresserad då eller?
Vi kan skippa det, jag undrar mest om du menar att din definition har nån betydelse för mitt resonemang ovan..? Jag antar det efter som du lägger stor vikt vi definitionen?
Nattlorden skrev:phloam skrev:"HiFi-intresse" kan betyda lite vad som helst beroende på vem du frågar
Nej, det BETYDER alltid detsamma. Däremot är det frekvent förekommande att folk inte vet vad det betyder och därför felanvänder.
Nattlorden skrev:Visst kan man det, men det blir inte så praktiskt att kommunicera med andra om man definierar om ord själv... Det är som att programmera PL/1 efter att ha definierat om IF till THEN och THEN till IF...
Nattlorden skrev:
Du skrev ju "Men det är inte musikälskandet som bestämmer var du ska ligga teknikmässigt - utan hifi-intresset....!!!" vilket jag tycker helt korrekt... om du inte har målsättningen hög trohet mot originalet så ställs inga specifika krav på vad du behöver för att älska musiken. Men har man hög trohet mot originalet som mål så ställer det solklart teknikkrav.
KarlXII skrev:Nattlorden skrev:Visst kan man det, men det blir inte så praktiskt att kommunicera med andra om man definierar om ord själv... Det är som att programmera PL/1 efter att ha definierat om IF till THEN och THEN till IF...
Det där tycks ju inte vara ovanligt på faktiskt.se....men så blir det ju som det blir också.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster