Årets DAC klipp??

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Sondek
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2003-10-02

Inläggav Sondek » 2011-05-24 20:25

Blir det en testrapport på fredag kväll då måntro :?
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Inläggav lennartj » 2011-05-24 23:50

Först ett irriterande missöde.
Jag skröt med mina goda testmöjlighteter, bland annat för att min Marantz CD-12 drive har två SPDIF- (koax-) utgångar och en TOSlink- (optisk) utgång. Därför gjorde jag en ny SPDIF-kabel och fin skullle den vara, med kontakter som inte glappar.
Nu har driven bara en av varje. :evil:

Använd aldrig Neutriks dyra RCA-kontakter NF2C-B2 Bild
för att ansluta till chassikontakter liknande dem på bilden nedan
Neutrik-kontaktens skärmhylsa har så högt kontakttryck att chassikontaktens hylsa slets loss från CD-driven och satt fast i sladdkontakten.
Bild

Bild
Ettan är alltså borta nu (arkivbilder).

En kunnig kompis har redan gjort grundlig okulärbesiktning av Brik-DACens innanmäte, identifierat de viktigasteste kretsarna och dragit slutsatser om konstruktionen. På torsdag räknar jag med att skriva rent hans kommentarer och referera till högupplösta makrobilder som jag hoppas hinna ta och lägga upp på Photobucket då också.

Lite förhandsläckage; mina förhoppningar att enkelt kunna uppgradera analogutgången med bättre op-ampar grusades.
Det finns inga!
I stället sitter det en NPN-transistor som impedansomvandlare på vänster och höger utgång efter en mystisk ytmonterad 24-bens krets.
Han hittade bl.a en Cirrus CS8421 DAC.

Nog om teknik för ikväll.

Efter fadäsen med SPDIF-utgången fich första provlyssningen ske med TOSlink mellan Marantz CD-12 och DA-12 och koax till Brik D/A'n.
Förförstärkaringångarnas känslighet kalibrerades. Sedan har jag lyssnat på utvalda stycken från ett halvdussin skivor i mycket olika genrer.
Min första reaktion var att det är verkligen inga jätteskilllnader när man spelar CD som är ansluten till båda men Brik hade mindre "kropp" i återgivningen och "skramliga" pop-CD från 1980-talets mitt lät mer tröttande för öronenoch perspektivåtergivningen var nog lite begränsad. Sedan några timmar kändes det inte så lätt att höra skillnad längre."Inbränning" har nog betydelse.

Jag hade satt upp fjärren så att jag snabbt kunde växla DAC utan att se vilken jag lyssnade på och skiftade vilt så att jag tappade bort vilken jag lyssnade på, men gjorde snart iakttagelsen att foten vickade takten efter varannan växling och slutade vicka efter varannan. Efter en stund tittade jag efter efter vilken ingång som var aktiv.

Fortsättning följer. :)
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2011-05-25 07:48

Bra initiativ, Lennart !

Försök att också blind- lyssna till musik du aldrig hört förut, så du inte " blir van" hur det brukar låta med musiken i din egen anläggning och den invanda dacen.


Det verkar finnas reläer på utgången- det är verkligen påkostat i denna prisklass där det annars brukar användas transistorer istället som öppnar eller stänger.

Jag ser fram emot lyssningsrapporten !*

* men din Marantz " dinosaurie- dac " med 16 bits linjär teknik låter troligen minst lika bra som BRIK: en . Infon på cd- skivan är ju ändå inte högre än 16 bit...


Förresten- jag antar att du optimerat och ställt in allting med dina aktiva subbasar med marantzdacen som referens ?
Finns det någon karaktärsskillnad klangligt mellan dacarna, dvs. Skulle BRIK: en vinna på att nivån till tex subbasarna ändrades med någon dB ?

Bara en spekulation från min sida.....
Senast redigerad av Richard 2011-05-25 08:07, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2011-05-25 08:01

Litet teknisk info om dacen i BRIK.

Denna är kraftigt överlägsen phillips 16 - bitare rent tekniskt.

...och den är dessutom asynkron ! ... Så alla linnister bör klappa sina händer.


CS8421
Request Samples Buy Now
32-bit, 192 kHz, Asynchronous Stereo Sample-Rate Converter


The CS8421 is a 32-bit, 192 kHz, asynchronous, stereo sample-rate converter. Digital audio inputs and outputs can be 32-, 24-, 20-, or 16-bits. Input and output data can be completely asynchronous, synchronous to an external data clock or the part can operate without any external clock by using an integrated oscillator. Audio data is input and output through configurable 3-wire input/output ports and the part does not require any software control for mode configuration.

............


High performance, asynchronous sample rate converter
16-, 20-, 24-, 32-bit support
Supports sample rates 8 kHz to 192 kHz
Input/Output ratios from 7.75:1 to 1:8
175 dB dynamic range
-140 dB THD+N
H/W mode - no programming required
Low group delay
Bypass mode
TDM mode with matched phase for daisy chaining
On-chip crystal oscillator
Flexible 3-wire serial digital audio input port
+2.5 V digital power supply (VD)
+3.3 V or 5 V interface power supply (VL)
Space-saving 20-pin QFN or TSSOP package; lead-free assembly
Consumer and automotive D-grade availability
Odogmatisk sekt- granskare

Sondek
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2003-10-02

Inläggav Sondek » 2011-05-25 12:14

Jag hade satt upp fjärren så att jag snabbt kunde växla DAC utan att se vilken jag lyssnade på och skiftade vilt så att jag tappade bort vilken jag lyssnade på, men gjorde snart iakttagelsen att foten vickade takten efter varannan växling och slutade vicka efter varannan. Efter en stund tittade jag efter efter vilken ingång som var aktiv.

Fortsättning följer.


Litet teknisk info om dacen i BRIK.

Denna är kraftigt överlägsen phillips 16 - bitare rent tekniskt.

...och den är dessutom asynkron ! ... Så alla linnister bör klappa sina händer.




Nä nu får ni sluta.. 8O

Blir ju alldeles till mig i trasorna :oops:

Nog med förspel nu :D
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2011-05-25 12:30

8O
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare
 
Inlägg: 1594
Blev medlem: 2007-06-14

Inläggav FalloutBoy » 2011-05-25 15:52

Richard skrev:men din Marantz " dinosaurie- dac " med 16 bits linjär teknik låter troligen minst lika bra som BRIK: en . Infon på cd- skivan är ju ändå inte högre än 16 bit...
Så enkelt är det tyvärr inte. Att en DAC kallas 16 eller 24 bits säger bara vilka signaler den kan ta emot, inte vad den verkliga prestandan är.
Och det finns stora fördelar med 24 bits D/A-omvandlare även när det gäller 16 bitssignaler.

Richard skrev:Litet teknisk info om dacen i BRIK.

Denna är kraftigt överlägsen phillips 16 - bitare rent tekniskt.
CS8421 är inte en D/A-krets utan en SRC. CS4353 är D/A-kretsen.
SRC-kretsen används för uppsampling (skulle gissa på till 24bit/192kHz) och omklockning innan datan skickas till D/A-kretsen.

...och den är dessutom asynkron ! ... Så alla linnister bör klappa sina händer.
Det är överföringsläget mellan transporten och mottagaren som avses när man pratar om fördelar med asynkron överföring, inte själva D/A-kretsen (eller som i det här fallet en SRC). USB-överföring kan göras asykront, isynkront eller synkront, och i just det här fallet skulle jag gissa på att överföringen är isynkron (och begränsad till 16bit/48kHz).

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Inläggav Michael » 2011-05-25 20:26

Nästan helt otroligt (men man kanske skall vara van, efter att ha läst forum i några år) va ni kan hitta på. Så som FalloutBoy säger så är CS8421 inte en DAC. men ändå så är det någon som har lyckats jämföra den med en annan dac :?

Jag önskar att om ni hittar på saker som ni skriver, så förtydliga gärna att ni just hittar på. ...eller kanske en lämplig smilie i slutet. Det finns dom som är seriösa och skriver i denna tråd. Förstör den inte.

//Michael

Användarvisningsbild
Tresor
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2011-04-06

Inläggav Tresor » 2011-05-26 10:12

Köpt en igår efter de chockerande varningarna att den höll på att ta slut i Göteborgs området.

Satt och lyssna på musik hela kvällen och den slår mitt onboard VIA cipset ljudkort med hästlängder :) Hade väl vart fan om inte men ändå.
Mitt mål att bli av med bruset löste den galant, lite synd bara att den har extern strömförsörjning. Är lite bökigare att ta med den till bion när man vill lyssna på musik där med den bärbara datorn.
Någon som vet artikelnummer på väggbulan kjelle skickar med?

//Tresor

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2011-05-26 11:40

Mich skrev:Nästan helt otroligt (men man kanske skall vara van, efter att ha läst forum i några år) va ni kan hitta på. Så som FalloutBoy säger så är CS8421 inte en DAC. men ändå så är det någon som har lyckats jämföra den med en annan dac :?

Jag önskar att om ni hittar på saker som ni skriver, så förtydliga gärna att ni just hittar på. ...eller kanske en lämplig smilie i slutet. Det finns dom som är seriösa och skriver i denna tråd. Förstör den inte.

//Michael


Det var inte någon mening från min sida att saboter något. :?

Tack falloutboy för rättelsen.

Jag ser fram emot Lennarts test.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
patjoh
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 2008-08-07

Inläggav patjoh » 2011-05-26 14:40

DAC chipet är ett verkligt mellan chip, som sitter i low-end apparater oftast. CS4398 (och den under) är den bästa DACen från Cirrus.

Men den kan ju låta ok för det

Sondek
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2003-10-02

Inläggav Sondek » 2011-05-26 16:06

Finns gott om higend apparater som inte klarar av att presentera musik på ett underhållande sätt trots skyhög å detaljerad upplösning så jag skulle nog inte fästa mig vid modellbeteckningen på ett chip. Å vi är väl inget gäng med blondiner här? Nog förstår vi att så kallad highend inte kostar 800 kronor å säljs på Kjelles 8)
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Användarvisningsbild
patjoh
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 2008-08-07

Inläggav patjoh » 2011-05-26 16:09

Näe...men det finns DACs med Burr Brown, Wolfson och Cirrus bästa DAC chip i för liiite mer pengar ;)

Musical Fidelity V-DAC fås för 1800 sek från England, den är kanon för de pengarna

Användarvisningsbild
hevi
iller
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2003-10-12

Inläggav hevi » 2011-05-26 21:24

FalloutBoy skrev:
...och den är dessutom asynkron ! ... Så alla linnister bör klappa sina händer.
Det är överföringsläget mellan transporten och mottagaren som avses när man pratar om fördelar med asynkron överföring, inte själva D/A-kretsen (eller som i det här fallet en SRC). USB-överföring kan göras asykront, isynkront eller synkront, och i just det här fallet skulle jag gissa på att överföringen är isynkron (och begränsad till 16bit/48kHz).


För att vara petig så heter det "isocronous", eller på svengelska "isokron", eller på svenska periodisk, regelbunden.

Just C-Media chippet som används i den här konstruktionen kan köras både iskokront och asynkront beroende på vilken driver som används. Eftersom jag har en hel del erfarenhet av realtidssystem och USB kan jag inflika följande kuriosa i ämnet isokron överföring:

Isokron överföring, dvs "streamande" anses mest av historiska skäl som sämre i ljudsamanhang eftersom bitklockan måste rekonstrueras på mottagarsidan med hjälp av en PLL. Eftersom iskokron överföring i USB innebär att hosten periodiskt skickar paket till mottagaren (1 paket varje millisekund, och olika storlek på paketen) så får man ett väldigt knepigt jitterproblem att ta hand om när klockan skall rekonstureras i mottagaren. Detta var något de tidiga USB-reciversarnas PLLer inte riktigt var konstruerade för att hantera. Med lågfrekvent jitter som slår igenom i den rekonstruerade klockan som används för att latcha (klocka ut) DA omvandlaren så skapas distortion i form av symmetriska sidband (en hel del, faktiskt, och troligtvis klart hörbart om jittret är stort) i utsignalen. I dagens isokrona USB DACar så har man förbättrade PLLer som bättre undertrycker lågfrekvent jitter och samtidigt klarar av att "låsa" (dvs hitta frekvensen som ska rekonsrueras) drägligt snabbt.

Ett bättre sätt, som helt eliminerar problemet (som idag inte är speciellt stort) är att låta DACen klocka signalen och USB-recievern i sin tur beställa paket med samples från hosten när bufferten börjar ta slut i mottagaren, dvs en asynkron överföring där DACen håller i taktpinnen.

Det som är lite förvånande är att trots att man idag är medveten om problematiken man hade runt USB så uppvisar "många" av lösningarna för HDMI-överföring av ljud (som idag blivit nästan standard) samma typ av jitterproblem som första generationens USB-DACar led av...

H

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Köpt en Brik DAC idag

Inläggav sprudel » 2011-05-26 23:08

lennartj skrev:Efter att ha anlyserat vad det sitter för komponenter i Brik DAC'en hoppas jag att de har använt standardlösningar så jag har chans att "fånga smulorna från de rikas bord",
nämligen att komma över op-ampar i "nästan toppklass" som bekanta bytt ut mot ännu bättre i sina DACar i 10' kr-klassen.


Aha! Lavry da 10 gissar jag. Blev det bättre?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Bilder

Inläggav lennartj » 2011-05-27 00:29

Lavry DACen vann enligt oppgift på op-ampsbyte, jag har inte hunnit lyssna på den, och som sagt, Brik DACen har inte op-amp på utgångarna, så där har jag inget att hämta.

De utlovade bilderna var knepigare att få till än jag räknat med.
Med belysningsvinkel som som gör beteckningarna på en komponent lättlästa gör att andra blir oläsliga.

Jag ska försöka göra en översiktsbild med hänvisningar till delbilder enligt markeringarna.

Bild

Exempel på delbild

Bild

men inte i natt 8)
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Bilder

Inläggav xeizo » 2011-05-27 08:23

lennartj skrev:Lavry DACen vann enligt oppgift på op-ampsbyte, jag har inte hunnit lyssna på den, och som sagt, Brik DACen har inte op-amp på utgångarna, så där har jag inget att hämta.


Det stämmer, enligt databladet är det en integrerad DAC med linjenivå ut. OP är så att säga inbyggd i DACen, så tweakmöjligheterna är små.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Inläggav lennartj » 2011-05-27 09:16

FalloutBoy skrev:
Richard skrev:men din Marantz " dinosaurie- dac " med 16 bits linjär teknik låter troligen minst lika bra som BRIK: en . Infon på cd- skivan är ju ändå inte högre än 16 bit...
Så enkelt är det tyvärr inte. Att en DAC kallas 16 eller 24 bits säger bara vilka signaler den kan ta emot, inte vad den verkliga prestandan är.
Och det finns stora fördelar med 24 bits D/A-omvandlare även när det gäller 16 bitssignaler.

Du är välkommen att berätta vilka stora fördelar du ser (hör?) med 24 bits D/A-omvandlare när det gäller 16 bitssignaler.

Beträffande "dinosaurie-dac" hör jag till dem som litar mer på sina öron än på datablad och är inte ensam:
http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/TDA1541%20corner/TDA1541.html
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
rylandes
 
Inlägg: 908
Blev medlem: 2006-10-29
Ort: Strängnäs

Inläggav rylandes » 2011-05-27 10:47

Audio över USB är ju ett relativt nytt begrepp och rätt så komplicerat med ett antal nya "buzzwords" från olika säljare som "asynkrona DAC'ar.

Så här har jag förstått det i förenklad form:

USB 1-2 har 4 överförings sätt:

Kontroll (Control) - Korta enkla som Status flaggor Tex.

Interrupt (eg. pollad) - korta men tidskritiska till möss och tangentbord tex.

Burst (Filöverföring) - Tar all fri bandbredd. Här fungerar felhantering och omsändning.

Isokron (strömmande) - Skyddad bandbredd med "slots" som återkommer med fasta mellanrum (synkront). Ur Signalen får man även klocka, tidsinformation och checksumma. Dock är omsändning av felaktiga bitar ej möjlig. För Video och Audio.


Isokron sändning kan i sig vara 1 av 3 typer: Synkron, Adaptiv eller Asynkron.

I Synkront läge låser man upp mot sändarens klocka med en enkel PLL och lägger data i en liten FIFO. Problemet här är att skillnaden mellan klockorna kan göra att FIFO'n snabbt fylls, vilket ger ett smällande ljud. Detta kan man ofta få på moderkort med inbyggda ljudkort (samma effekt).

I Adaptivt läge försöker man låta den lokala klockan följa den sändande. Detta kan göras på flera olika sätt i hårdvara. Enkelt eller mycket sofistikerat.

I Asynkront läge försöker mottagaren att styra sändaren med olika kommandon för att öka eller minska takten.

Till detta får man också lägga problem med drivrutiner i OS. Speciellt Windows har/har haft problem här. Vilket gör att många tillverkare av DAC använder speciella drivrutiner vare sig de är adaptiva eller asynkrona. Windows tillåter ej heller mer än 96 kHz via USB än så länge i sina drivrutiner.


Vad är då en "USB asynkron DAC"? Jo en av två möjliga:

1. Den får USB data i strömmande isokron kommunikation i asynkront läge. Fördelarna är att man i viss mån styr sändaren och därmed kan reglera takten. Det är inte självklart att detta läge är bättre för ljud än Adaptiv. Beror på den specifika lösningen. Asynkron kräver också speciella drivrutiner. De flesta asynkrona USB DAC'ar som kommer nu verkar vara "isokron asynkron typ". Benchmark USB DAC 1 och många andra bra är adaptiva.

2. Den använder sig av "Burst Mode" vilket är mer likt ett traditionellt asynkron kommunikation med handskakning och omsändning vid fel mm. Fördelarna är felhanteringen, inget jitter osv. Nackdelar är kravet på mottagande hårdvara, minneskapacitet mm. Den här kommunikationen är snabb i USB 2 om man inte har annan isokron sändning samtidigt som lastar ned. Då är detta läge att föredra. Kräver också speciella drivrutiner. Än så länge finns det bara några DAC'ar som använder burst mode.

USB 3 kommer förmodligen att vända ovanstående på ända. Men hur återstår att se.

Några bidrag och/eller avvikande åsikter? :)
[/b]

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2011-05-27 17:32

Efter denna eminenta tekniska genomgång väntar vi på Lennarts utförliga test av dacen.... :)
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2011-05-27 17:53

lennartj skrev:
Beträffande "dinosaurie-dac" hör jag till dem som litar mer på sina öron än på datablad och är inte ensam:
http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/TDA1541%20corner/TDA1541.html


Denna länk innehåller en del läsvärt, mest notervärt är författarens förkärlek till att koppla bort översamplingsfiltret till inte bara TDA- kretsen, utan även efterföljaren i en massa olika Sonyspelare.

Detta resulterar i betydande distorsion, ett försämrat ljud och kraftiga fasfel ovanför det hörbara området, som speglas ned i det hörbara, och det låter sämre än det borde.

Mest roande är kanske " modden" av en naim cd3, som ju ( av sunda skäl ) ju har översampling som standard. Författaren upplever en " fantastisk " förbättring då han kopplar bort översamplingsfiltret...
:?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2011-05-27 18:23

Richard skrev:
lennartj skrev:
Beträffande "dinosaurie-dac" hör jag till dem som litar mer på sina öron än på datablad och är inte ensam:
http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/TDA1541%20corner/TDA1541.html


Denna länk innehåller en del läsvärt, mest notervärt är författarens förkärlek till att koppla bort översamplingsfiltret till inte bara TDA- kretsen, utan även efterföljaren i en massa olika Sonyspelare.

Detta resulterar i betydande distorsion, ett försämrat ljud och kraftiga fasfel ovanför det hörbara området, som speglas ned i det hörbara, och det låter sämre än det borde.

Mest roande är kanske " modden" av en naim cd3, som ju ( av sunda skäl ) ju har översampling som standard. Författaren upplever en " fantastisk " förbättring då han kopplar bort översamplingsfiltret...
:?


Ja, att koppla bort filtret är ju löjligt eftersom vi då adderar en massa oharmonisk distorsion till det vi hade innan, kan bara inte bli bra.

Däremot kan man prova med olika branthet på filtret, både min ena Sony SACD och mitt Xonar låter noterbart mer öppet(ej samma som mer diskant) med ett "slow roll off"-filter vs ett "fast roll off"-filter.

Sony spelarna har ju filtret i DSD-kretsen och i alla fall på den ena går det att styra i firmware, ljudkortet har filtret inbyggt i CS4398-kretsen och i Linux går det att styra i ALSA(går inte att ändra under Windows). Jag föredrar "slow roll off".

Sondek
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2003-10-02

Inläggav Sondek » 2011-05-27 18:41

Extremt mycket snack i denna tråd... och väldigt lite verksta :?
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2011-05-27 18:51

Sondek skrev:Extremt mycket snack i denna tråd... och väldigt lite verksta :?


Ja, men snart kommer Lennarts utlovade recension, ju !

...kom igen, Lennart, kom igen... 8)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare
 
Inlägg: 1594
Blev medlem: 2007-06-14

Inläggav FalloutBoy » 2011-05-27 20:16

hevi skrev:För att vara petig så heter det "isocronous", eller på svengelska "isokron", eller på svenska periodisk, regelbunden.

Ja, så heter det givetvis. Jag hade tillfällig hjärnsläpp och blandade ihop uttrycken. :oops:
Bra info om USB i övrigt!

lennartj skrev:Du är välkommen att berätta vilka stora fördelar du ser (hör?) med 24 bits D/A-omvandlare när det gäller 16 bitssignaler.

Jag menar tekniska fördelar då det underlättar implementation av digitala filter, jitterreduktion och andra DSP-funktioner som används i moderna apparater.
Sen har givetvis moderna 24 bits D/A-omvandlare (alltså multi-bits delta/sigma-omvandlare) bättre teknisk prestanda i alla avseenden än 16 bits R/2R-omvandlare från 80-talet.

Beträffande "dinosaurie-dac" hör jag till dem som litar mer på sina öron än på datablad och är inte ensam:
http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/TDA1541%20corner/TDA1541.html

Ja, det är givetvis upp till var och en om man är intresserade av transparens och teknisk prestanda eller inte.
Många föredrar ljud med vissa "färgningar" och experimenterar med olika saker (NOS, ta bort filter, rör, etc.) för att åstadkomma den typ av förvrängning man eftersträvar.
Jag ser inget fel med det. Huvudsaken är att man själv är nöjd med ljudet.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2011-05-27 20:23

Jag har beställt en DAC idag....men ingen Brik. Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2011-05-27 20:38

KarlXII skrev:Jag har beställt en DAC idag....men ingen Brik. Bild


What a fxxck ! :evil:

:D

Vad blev det ?

( vet du om att Cambridges dacmagic befanns vara istort sett helt transparent vid SR: s test i Umeå nyligen ? ).
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
hevi
iller
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2003-10-12

Inläggav hevi » 2011-05-27 20:48

KarlXII skrev:Jag har beställt en DAC idag....men ingen Brik. Bild


Om du orkar pallra dig över till mig i helgen så kan vi spela en låt eller två på min brik, eller på din DAC... Du har iof hört brik:en redan, i mitt kök på svag volym med ett par synnerligen ofördelaktigt "köksskåpsplacerade" piM, om jag inte missminner mig...

H

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2011-05-27 21:28

Jag förbättrade en av mina "DAC"-ar, nämligen ett av mina ljudkort, rätt rejält med det här;

Bild

"Direct hardware device without any conversions", tala om killer-feature i ett OS för en ljudnörd :D

Mjukvarulagren i ett OS förvanskar ofta signalen mer än hörbart och "bit-perfect" är vanligen avlägset, ett undantag är ett annat av mina ljudkort som är ett X-Fi där man faktiskt kan välja "bit-perfect" i drivrutinen om man kör Windows.

Men det här är med ett Asus Xonar DX-ljudkort som saknar den möjligheten i Windows, men i Linux går det. "Bit-perfect".

Sanningen är att det det medför en högst avsevärd förbättring av ljudkvaliteten att aktivera "Direct hardware ...", det känns som att den sista gardinen lyftes bort och att alla bromsar i alla register blev helt avstängda. Spotify blev löjligt bra.

Xonar DX är bra som "DAC" - till en dator, fast det är ett ljudkort, det sitter ett Cirrus CS4398 på den och vad som i övrigt ser ut att vara komponenter av god kvalitet. Det som är dåligt är att det måste sitta i en datorlåda, men är den datorlådan ändå ens musikserver så gör det inte så mycket. Och Xonar DX är lika billigt som en BRIK, fast då får man ett betydligt mer påkostat DAC-chip och ljudprocessorn C-Media Oxygen AV200 som sitter på är en högst kapabel DSP. Man får dock ingen lös DAC.

Har man en datorlåda som man kan placera på ett rimligt ställe i närheten av där man lyssnar tror jag att Xonar DX är ett betydligt bättre välljuds-klipp än en BRIK. Principen Super-ljud för en spottstyver irl.

Men det skulle vara skoj att jämföra, såklart :)

Användarvisningsbild
hevi
iller
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2003-10-12

Inläggav hevi » 2011-05-27 22:35

rylandes skrev:Audio över USB är ju ett relativt nytt begrepp och rätt så komplicerat med ett antal nya "buzzwords" från olika säljare som "asynkrona DAC'ar.

...

Några bidrag och/eller avvikande åsikter? :)
[/b]


Mnjae (=mitt bidrag):

Om vi distantierar oss från de olika endponts som finns i USB protokollet så bubblar det ned till att antingen kör man iskront, dvs att hosten pumpar in data i devicen utan återkoppling och sen är det upp till devicen att hinna göra någonting vettigt med datat, eller så kör man asykront (dvs en kombination av bulk och interrupt-endpoints) där devicen signalerar till hosten att det behövs mer data.

Skillnaden är subtil, men samtidigt fundamental. Visserligen ska man veta att USB ett pollat protokoll där hosten (=PCn) håller i "taktpinnen". Även om USB protokollet kräver tämligen välkalibrerade klockor i både host och klient, så går hosten och devicens klocka aldrig riktigt lika snabbt, vilket gör att man vid isokron överföring -där PCn bara pumpar ut data i någon godtycklig takt- måste justera klockan i devicen utifrån någonting periodiskt från hosten. Det är alltså hosten som pytsar ut samples utan återkoppling från klienten.

Är klockorna bara liite olika (vilket dom allitid är) så går bufferten i klienten antingen i taket eller så går den torr, förr eller senare (och med den buffert som en typisk USB-Audioklient har råd att ligga på, så handlar det typiskt om sekunder innan det börjar glittcha).

Detta innebär att klienten vid isokron överföring i praktiken alltid måste förlita sig på en PLL (phase locked loop) för att justera klockan i förhållande till hosten för at hålla bufferten inom watermarksen.

Eftersom den isokrona kommunikationen i själva verket är periodisk med en fast periodicitet som oftst inte är jämt delbar med de flesta audioformat och bestäms helt av hosten så måste man skicka olika stora paket för att "gå jämnt uppöver tid" och det är detta som ställer väldigt höga krav på PLLens förmåga att undertycka denna iregularitet.

Vid asynkron överföring så är det visserligen fortfarande hosten som pollar klienten, men det går då att upprätta ett protokoll där klienten flaggar upp för hosten (via interrupt- och kontrollendpoints) att bufferten i klienten börjar bli låg och att hosten måste skicka en bunt samples så bufferten inte går torr. Dnna approach gör att klienten (DACen) kan driva klockan utan inblandning av en störkänslig PLL.

H

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster