Bill50x skrev:mapem skrev:Jag har insett att jag aldrig kommer att bli nöjd så nu jagar jag inte längre. Bara om något går sönder byter jag ut det.
Ja, den nivån når alla gamla gubbar förr eller senare
/ B
Takes one to know one

Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:mapem skrev:Jag har insett att jag aldrig kommer att bli nöjd så nu jagar jag inte längre. Bara om något går sönder byter jag ut det.
/ B

MagnusÖstberg skrev:Ja, jag är nöjd.
Men skall väl få tummen ur och få upp mina surrounder, göra en lika estetiskt fin diffusor som Blixten och placera mina nuvarande basmoduler på annan plats för att ersätta dom med ett gäng Bremenbasar (de har jag redan och materialet till lådorna). Sen skall jag göra ett gäng signalkablar nån gång. Ingen panik på något sätt.
Några inköp på ljudsidan ser jag inga behov sett ur återgivningssynpunkt utan pillar jag med något framöver är det mest för att det är kul att konstruera och testa. Det är ett annat perspektiv.
KarlXII skrev:Takes one to know oneBill50x skrev:mapem skrev:Jag har insett att jag aldrig kommer att bli nöjd så nu jagar jag inte längre. Bara om något går sönder byter jag ut det.
DVD-ai skrev:Varför jagar jag egentligen total vansinnesperfektion?
Jagar jag "för jagandets skull" eller är det "målet som är målet"?
Vet jag vad jag jagar efter, och finns det någon anledning att jaga efter något som man inte är säker på varför man jagar efter eller ens vad det är..?!![]()
Är det värt att viga så mycket av ens liv, tid och energi åt det?
Finns det något här i livet som betyder mer, men som inte får komma fram på grund av ett alldeles för stort engagemang?
mvh//David
Säkert?StefanL skrev:Då sålde jag av min då dyra anläggning med så lite förlust som möjligt.
Nu för tiden ser jag på Hifi med lite mer sunda ögon.
celef skrev:jag tror nog det enbart är unga människor som snöar in på perfektion, äldre har liksom mognat till och insett att det är andra värden som är långt viktigare, men även okunskap kan nog få en att nåjja sig för detaljer

Kronkan skrev:
Denna sweetspot byggde jag förra sommaren.
Bill50x skrev:Säkert?StefanL skrev:Då sålde jag av min då dyra anläggning med så lite förlust som möjligt.
/ B
StefanL skrev:Bill50x skrev:Säkert?StefanL skrev:Då sålde jag av min då dyra anläggning med så lite förlust som möjligt.
Jo, men det vill jag ändå tro. Så mycket förlust gick jag inte.
Bill50x skrev:StefanL skrev:Bill50x skrev:Säkert?StefanL skrev:Då sålde jag av min då dyra anläggning med så lite förlust som möjligt.
Jo, men det vill jag ändå tro. Så mycket förlust gick jag inte.
Hehe, jooo. Men mer sunda ögon?
/ B
StefanL skrev:Märkte att jag njöt lika mycket av musiken på billigare anläggningar, så jag sålde allt. Så jag kom ifrån apparatfokus och kom in i musikfokus.![]()
Så lite sundare är det allt, enligt mig i alla fall.
StefanL skrev:Märkte att jag njöt lika mycket av musiken på billigare anläggningar, så jag sålde allt. Så jag kom ifrån apparatfokus och kom in i musikfokus.![]()
phloam skrev:StefanL skrev:Märkte att jag njöt lika mycket av musiken på billigare anläggningar, så jag sålde allt. Så jag kom ifrån apparatfokus och kom in i musikfokus.![]()
Musikfokuset kanske fanns där hela tiden, men stod i skuggan av apparatfokus? Sen när det senare minskar så framstår det som större fastän det egentligen inte är så stor skillnad.
Det som är lite lustigt är att många ser det som att apparatfokus på nåt sätt skulle "konkurrera ut" musikintresset - fast väldigt få skulle säga att ett hysteriskt musikintresse skulle riskera att konkurrera ut ett apparatintresseMusikintresset är helt enkelt inte lika beroende av att haka på ett annat intresse, som hifi/apparat/ljudkvaltetsintresset är....
Jansson skrev:phloam skrev:StefanL skrev:Märkte att jag njöt lika mycket av musiken på billigare anläggningar, så jag sålde allt. Så jag kom ifrån apparatfokus och kom in i musikfokus.![]()
Musikfokuset kanske fanns där hela tiden, men stod i skuggan av apparatfokus? Sen när det senare minskar så framstår det som större fastän det egentligen inte är så stor skillnad.
Det som är lite lustigt är att många ser det som att apparatfokus på nåt sätt skulle "konkurrera ut" musikintresset - fast väldigt få skulle säga att ett hysteriskt musikintresse skulle riskera att konkurrera ut ett apparatintresseMusikintresset är helt enkelt inte lika beroende av att haka på ett annat intresse, som hifi/apparat/ljudkvaltetsintresset är....
Dom konkurrerar inte med varandra.
Dom lever i en skön symbios.
KarlXII skrev:Jansson skrev:
...och förstärker, stimulerar och förädlar varandra.
phloam skrev:KarlXII skrev:Jansson skrev:
...och förstärker, stimulerar och förädlar varandra.
Synergi!
Lådorna var mer passande till Fyndabasar a´295 pix så de lirar nu, eller 4 basar lirar, 2st är utlånade till stenberg på forumet sedan nått årniklas skrev:MagnusÖstberg skrev:Ja, jag är nöjd.
Men skall väl få tummen ur och få upp mina surrounder, göra en lika estetiskt fin diffusor som Blixten och placera mina nuvarande basmoduler på annan plats för att ersätta dom med ett gäng Bremenbasar (de har jag redan och materialet till lådorna). Sen skall jag göra ett gäng signalkablar nån gång. Ingen panik på något sätt.
Några inköp på ljudsidan ser jag inga behov sett ur återgivningssynpunkt utan pillar jag med något framöver är det mest för att det är kul att konstruera och testa. Det är ett annat perspektiv.
Vad har du för nuvarande basar? Jag trodde du körde med Bremenbasarna sen länge...
phloam skrev:StefanL skrev:Märkte att jag njöt lika mycket av musiken på billigare anläggningar, så jag sålde allt. Så jag kom ifrån apparatfokus och kom in i musikfokus.![]()
StefanL skrev:phloam skrev:StefanL skrev:Märkte att jag njöt lika mycket av musiken på billigare anläggningar, så jag sålde allt. Så jag kom ifrån apparatfokus och kom in i musikfokus.![]()
Jag jagade alltid nästa uppgradering. Men hör jag en bra låt så reser sig nackhåren lika mycket i en mycket bra anläggning som i en (som min) skaplig anläggning. Eller i mina akg-lurar över Spotify via mobilen.
Goldfinger skrev:Precis, det där lilla sista som ofta kostar mycket men som ger ganska lite, är just för njutningens skull inte särskilt viktigt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster