Lyssning till piP, Dynaudio samt Majik 140

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilka högtalare tror du lät bäst ?

Pip med aktiva subbasar.
25
27%
Linn majik 140
12
13%
Dynaudio Contour 3,4
54
59%

Antal röster : 91

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-05-26 10:42

zapanasta skrev:
JanBanan skrev:
Laila skrev:Fan, har ni inte gett er än . . . va gafflar ni om . . . :roll: 8O . . .
va inte matchen redan avgjord . . . :roll: :D

Men det blev ju fel resultat! Fel elektronik. Fel akustikbehandling. Fel musik. Fel deltagare. Fel preferenser. Bristande erfarenhet. Osv.

Ja det är otroligt,men förvånad blir man ju inte efter ett antal år här på forumet :)

Ursäkta, men vad är det i denna tråden att bli förvånad över? De flesta har
röstat på Dynaudio, som också visade sig vara rätt och det har varit härligt
gemytlig stämning. Nästan inga inlägg är ju av typen att resultatet var "fel",
även om det kommit massivs av ironiska gliringar.

Här ser jag inte det du/ni ser faktiskt. Det spelar liksom ingen roll vad folk
skriver eftersom andra "redan vet vad de tycker".
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-26 10:45

Kan man se det på skärmen kan man alltid spara - så det så!Bild

/ B

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-05-26 11:24

Tjusigt Bill. :)

Visst är de fina.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-05-26 12:27

shifts skrev:
zapanasta skrev:
JanBanan skrev:
Laila skrev:Fan, har ni inte gett er än . . . va gafflar ni om . . . :roll: 8O . . .

Men det blev ju fel resultat! Fel elektronik. Fel akustikbehandling. Fel musik. Fel deltagare. Fel preferenser. Bristande erfarenhet. Osv.

Ja det är otroligt,men förvånad blir man ju inte efter ett antal år här på forumet :)

Ursäkta, men vad är det i denna tråden att bli förvånad över? De flesta har
röstat på Dynaudio, som också visade sig vara rätt och det har varit härligt
gemytlig stämning. Nästan inga inlägg är ju av typen att resultatet var "fel",
även om det kommit massivs av ironiska gliringar.

Här ser jag inte det du/ni ser faktiskt. Det spelar liksom ingen roll vad folk
skriver eftersom andra "redan vet vad de tycker".

Håller med. Tycker inte heller att det varit taskig stämning i denna tråd.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-05-26 13:01

zapanasta skrev:
JanBanan skrev:

Herrarna fortsätter att imponera med sin briljanta analys! :D

Kram, Michael

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-05-26 13:11

MichaelG skrev:
zapanasta skrev:
JanBanan skrev:

Kram, Michael

Duktige herrn missade kanske dessa:

Nattlorden skrev:Dynaudios imponator-bas gick alltså hem... och med tanke på ljudbildskommentaren så ställer jag mig tveksam till om T-kvot och väggdämpning på piP var "by the book". Eller så har recensenten helt andra kriterier på vad ljudbild är än jag.

Sen tycker jag det är trist att "vad kan spela högst" är en parameter att väga in.... man skall naturligtvis inte pressa något ur användningsområdet innan man börja jämföra.

RogerJoensson skrev:
Richard skrev:DYNAUDIO !
..var vinnare med bred marginal vid lyssningen.

Den enda som spelade i ett på något vis akustikbehandlat rum(?).
Vad hjälpte det att piP hade hjälp av två xxls- tolvor då de inte klarar att spela tillräckligt högt utan ansträngning, och inte heller låter lika rent vid lägre ljudnivåer.

Pip är en liten högtalare. Det var väl inte så svårt att gissa att om vill man spela jättehögt så borde den ha svårt att hänga på de övriga, i jämförelse, jätteburkarna. :roll:

prolinn skrev:Hade gissat att piP-anläggningen skulle göra bäst ifrån sig. Majik 140 med dålig källa är inget vidare och även Dynaudio trodde man skulle dissikera Spotify (även premium-varianten) som den sörja det är, men Dynaudio är tydligen sämre än man kunde befara. Att det inte framgår hur dåligt MP3 är, är chockerande. Vad ni menar med bättre är också en smula svävande. Att av detta dra slutsatsen att piP eller Majoik 140 är sämre högtalare än Dynaudio 3.4 känns väl löst.

Logiken haltar till hakan. Den enda någorlunda säkra utsagon av ert test torde vara att Squeesebox Duetten är riktigt dålig.

MagnusÖstberg skrev:Aha, de stackars XXLS-basarna var inte aktivt kompenserade och ni delade alldeles för djupt i frekvens. Ni delade säkert med nån gammal hembioreceiver med 24/12 också så att stackars piP fick hicka när ni spelade lite starkare.

Då så, ja då blir det ju såklart fel resultat.
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2011-05-26 13:16

Jag tror. Observera tror att Magnus Östberg bara var lite lätt sarkastisk men det ska han ju egentligen svara på själv.

Annars är det här forumet väldigt speciellt såtillvida att många läser in egna saker i andras inlägg. Rätt eller fel.

Jag är inte ett dugg förvånad att Dynaudio upplevdes som bäst. Otroligt välgjorda är dom ju och i ett bra rum så blir det som oftast säkert bra. :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-05-26 17:41

A-men-fö-fan JanBanan det där är ju snäll kritik för att vara Faktiskt.se :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-26 18:04

JanBanan skrev:
MichaelG skrev:
zapanasta skrev:
JanBanan skrev:

Kram, Michael

Duktige herrn missade kanske dessa:

Nattlorden skrev:Dynaudios imponator-bas gick alltså hem... och med tanke på ljudbildskommentaren så ställer jag mig tveksam till om T-kvot och väggdämpning på piP var "by the book". Eller så har recensenten helt andra kriterier på vad ljudbild är än jag.

Sen tycker jag det är trist att "vad kan spela högst" är en parameter att väga in.... man skall naturligtvis inte pressa något ur användningsområdet innan man börja jämföra.

RogerJoensson skrev:
Richard skrev:DYNAUDIO !
..var vinnare med bred marginal vid lyssningen.

Den enda som spelade i ett på något vis akustikbehandlat rum(?).
Vad hjälpte det att piP hade hjälp av två xxls- tolvor då de inte klarar att spela tillräckligt högt utan ansträngning, och inte heller låter lika rent vid lägre ljudnivåer.

Pip är en liten högtalare. Det var väl inte så svårt att gissa att om vill man spela jättehögt så borde den ha svårt att hänga på de övriga, i jämförelse, jätteburkarna. :roll:

prolinn skrev:Hade gissat att piP-anläggningen skulle göra bäst ifrån sig. Majik 140 med dålig källa är inget vidare och även Dynaudio trodde man skulle dissikera Spotify (även premium-varianten) som den sörja det är, men Dynaudio är tydligen sämre än man kunde befara. Att det inte framgår hur dåligt MP3 är, är chockerande. Vad ni menar med bättre är också en smula svävande. Att av detta dra slutsatsen att piP eller Majoik 140 är sämre högtalare än Dynaudio 3.4 känns väl löst.

Logiken haltar till hakan. Den enda någorlunda säkra utsagon av ert test torde vara att Squeesebox Duetten är riktigt dålig.

MagnusÖstberg skrev:Aha, de stackars XXLS-basarna var inte aktivt kompenserade och ni delade alldeles för djupt i frekvens. Ni delade säkert med nån gammal hembioreceiver med 24/12 också så att stackars piP fick hicka när ni spelade lite starkare.

Då så, ja då blir det ju såklart fel resultat.

+1, vissa verkar inte läsa det som står
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-26 18:34

Allt blir så roligt när man lyfter det ur sitt sammanhang.

Måste berömma JanBanan för kreativ citering.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-05-26 18:43

MagnusÖstberg skrev:Allt blir så roligt när man lyfter det ur sitt sammanhang.

Om du tycker att ett citat av något av dina inlägg är roligt så måste du leva ett jävligt tråkigt liv.
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-26 18:48

JanBanan skrev:

Om du tycker att ett citat av något av dina inlägg är roligt så måste du leva ett jävligt tråkigt liv.

Men det skrev jag väl inte?

Jag nämde överhuvudtaget inte mig själv i sammanhanget utan uttryckte bara att du är så rolig när du verkar tycka att du är underfundig. Du är den roliga kufen.

Tack för att du gör livet lite roligare för alla oss andra :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-05-26 19:01

MagnusÖstberg skrev:
JanBanan skrev:

Men det skrev jag väl inte?

Jag nämde överhuvudtaget inte mig själv i sammanhanget utan uttryckte bara att du är så rolig när du verkar tycka att du är underfundig. Du är den roliga kufen.

Tack för att du gör livet lite roligare för alla oss andra :)

Om det är någon som beter sig som en kuf här så är det du.
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-05-26 19:12

Jo men det är ju klart att rösterna sticker några i ögonen men till er kan jag bara säga, gilla läget!
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-26 19:15

JanBanan skrev:Om det är någon som beter sig som en kuf här så är det du.

Du avreagerade dig rätt diskret iallfall, det är ju inte alla som kan läsa i den forumdelen du skrev det i.

Känns det bättre nu?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-26 19:17

MagnusÖstberg skrev:Du avreagerade dig rätt diskret iallfall, det är ju inte alla som kan läsa i den forumdelen du skrev det i.

Skrev vad?

/ B

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-05-26 19:26

MagnusÖstberg skrev:

Du avreagerade dig rätt diskret iallfall, det är ju inte alla som kan läsa i den forumdelen du skrev det i.

Känns det bättre nu?

Du är verkligen patetisk.
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-26 19:46

JanBanan skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Känns det bättre nu?

Det går ju alltid att debattera vilket beteende som är det patetiska, men du är nog inte rätt motpart för det.

Du har fått din lekstuga, använd den till dina förolämpningar, tydliga som substila.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-05-26 19:51

MagnusÖstberg skrev:
JanBanan skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Känns det bättre nu?

Det går ju alltid att debattera vilket beteende som är det patetiska, men du är nog inte rätt motpart för det.

Du har fått din lekstuga, använd den till dina förolämpningar, tydliga som substila.

Som sagt, du är patetisk. Du har en översittarattityd som är rätt komisk med tanke på att du inte ens kan stava. Men så är det ju ofta med svagbegåvade med mindervärdeskomplex. :lol:
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-26 20:00

Det är tur att du finns.

Men nu är nog det allmänna intresset för den här OT chatten slut.
Jag saknar dig.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-05-26 20:18

Bäste Jan Banan.

Den högtalare som ansågs låta bäst i testen var den enda som hade ett rum som på något vis var akustikbehandlat (om jag förstått rätt). Helt i linje med vad jag påpekade innan resultatet presenterades.- Att den högtalaren kunde tänkas ha vissa fördelar av detta. Varför skulle jag då ha något problem med att just den högtalaren vann? :roll:
Kanske skulle den vunnit även utan akustikbehandlingen och det skulle väl inte varit fel det heller. Om testen gick ut att bedöma hur varje högtalarpar lät där de råkade stå och några tyckte något visst, hur skulle det kunna vara fel? Har någon uttryckt något sådant? Har någon annan än du uppfattat det så?

Och vad är det som är konstigt med att lilla Pip skulle ha svårt att matcha de andra (jämförelsevisa) gignaterna i att spela högt? Det är väl inte något konstigt med detta heller!??

-Är du så'n eller spelar du bara?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-05-26 20:21

RogerJoensson skrev:-Är du så'n eller spelar du bara?

Så'n :?:
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-05-26 20:34

RogerJoensson skrev:
Och vad är det som är konstigt med att lilla Pip skulle ha svårt att matcha de andra

Därför att Pip kräver så fruktansvärt mycket av sin omgivande miljö för att ens komma i närheten av vad den kan leverera. Finns det någon på forat som kan påstå att Pip levererar lika mycket välljud i sitt hem som den gör i sin demonstrationsmiljö? eller Pi60 för den delen?

Det snackas ju om hur välspelandes dessa högtalare är, men under vilka förhållanden gör den det!?

Är det verkligen en grundläggande förutsättning att ditt hus/lägenhet måste byggas om för att få högtalarna att prestera ordentligt?

:?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-26 20:40

Kan påpeka att det finns få högtalare som inte presterar bättre om de ges bra förutsättningar.

Tycker det var kul att Dynaudiohögtalarna hade fått lite omboning :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-05-26 20:54

DS skrev:Därför att Pip kräver så fruktansvärt mycket av sin omgivande miljö för att ens komma i närheten av vad den kan leverera. Finns det någon på forat som kan påstå att Pip levererar lika mycket välljud i sitt hem som den gör i sin demonstrationsmiljö? eller Pi60 för den delen?

Det snackas ju om hur välspelandes dessa högtalare är, men under vilka förhållanden gör den det!?

Är det verkligen en grundläggande förutsättning att ditt hus/lägenhet måste byggas om för att få högtalarna att prestera ordentligt?

Det där är en myt, jag har hört PiP i de mest skiftande miljöer och det har alltid låtit som en PiP.

Bara för att en konstruktör rekommenderar hur en högtalare skall vara uppställd, innbär ju inte att alla andra konstruktörer som inte rekommenderar placering automatiskt har en universell högtalare som funkar i alla läger. Jag förstår inte att folk ideligen försöker vända på en rekommendation till något negativt.

Ok ställer du upp högtalare i ett kalt vardagsrum med ekande väggar och hårt odämpat golv, så låter det troligtvis inte så bra det kan göra, men det gör det sannolikt inte med andra högtalare heller, om man inte sitter i sweetspot med ett par hyggliga dipoler.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-26 21:51

Tengil skrev:Bara för att en konstruktör rekommenderar hur en högtalare skall vara uppställd, innbär ju inte att alla andra konstruktörer som inte rekommenderar placering automatiskt har en universell högtalare som funkar i alla läger. Jag förstår inte att folk ideligen försöker vända på en rekommendation till något negativt.

Ja, det är verkligen konstigt att klaga på bra info och rekommendationer.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-05-26 22:47

MagnusÖstberg skrev:

Du avreagerade dig rätt diskret iallfall, det är ju inte alla som kan läsa i den forumdelen du skrev det i.Känns det bättre nu?

Vaddå forumdel som inte alla kan läsa? Jag hänger inte med.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-05-26 23:10

Tengil skrev:
DS skrev:Därför att Pip kräver så fruktansvärt mycket av sin omgivande miljö för att ens komma i närheten av vad den kan leverera. Finns det någon på forat som kan påstå att Pip levererar lika mycket välljud i sitt hem som den gör i sin demonstrationsmiljö? eller Pi60 för den delen?

Det där är en myt, jag har hört PiP i de mest skiftande miljöer och det har alltid låtit som en PiP.

Enligt dig ja, är det en myt bara för att du upplever det så?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-26 23:15

Tengil skrev:... jag har hört PiP i de mest skiftande miljöer och det har alltid låtit som en PiP.

Grundljudet finns alltid där, som med de flesta högtalare. Precis som man känner igen Kalle oavsett om han pratar i Globen eller i badrummet. Men naturligtvis spelar miljön roll för hur bra det låter.

/ B

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-05-26 23:21

sprudel skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Du avreagerade dig rätt diskret iallfall, det är ju inte alla som kan läsa i den forumdelen du skrev det i.Känns det bättre nu?

Vaddå forumdel som inte alla kan läsa? Jag hänger inte med.

Spam-avdelningen...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi