1 meter långt basreflexrör??

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-26 17:20

MagnusÖstberg skrev:
boom skrev:
Glebster skrev:Boom: Vidhåller du fortfarande din ståndpunkt att L26Roy simulerar konstigt eller rör det sig om simuleringsprogrammproblem?

Problemet är nog basta då den ändrar lådvolym och rör längd när man lägger till lite iso.
Men andvänder man 0% iso i lådan så räknar dom lika
Du menar att problemet är att Basta! gör rätt!!??

Är du säker på att basta gör rätt jag är det inte efter diverse mätningar.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-26 18:16

Att lådvolym och portlängd skall bli annorlunda är jag säker på.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-05-26 18:31

boom skrev:Är du säker på att basta gör rätt jag är det inte efter diverse mätningar.
Har du några mätningar att visa där Basta räknar fel?

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-05-26 18:48

När jag byggde mina mini-gurus jämförde jag en mätning med en Basta-simulering och det blev läskigt likt. 8O Väldigt imponerande.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-26 19:59

LasseA skrev:
boom skrev:Är du säker på att basta gör rätt jag är det inte efter diverse mätningar.
Har du några mätningar att visa där Basta räknar fel?

Jo dom fanns men en hårddisk ville inte vara med längre så dom gick förlorade +en massa annat matnyttigt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-26 23:52

boom skrev:
Svante skrev:För att reda ut skillnaderna (och eftersom jag är lat): Kan du posta

1. Vilken lådvolym, avstämningsfrekvens och rördiameter du har matat in i Bassbox, samt

2. Vilken lådvolym, avstämningsfrekvens, rördiameter och Viso du har matat in i Basta och

3. Vilka rörlängder programmen ger (både effective och actual för Basta)

...så kanske jag kan reda ut vad som orsakar skillnaderna.

fynda 1060
Basbox
1 lådvolym 45 liter avstämd till 20hz rör 69x591mm 3% med dämp
Basta
2 lådvolym 45 liter avstämd till 20hz rör 69 mm ca 3%

bastas rör effective 618mm

bastas rör actual 554mm

Ok, jag har faktiskt ingen bra förklaring. Jag vet ju hur Basta räknar, och det verkar stämma med det du skriver, men varför Bassbox behöver ett lite kortare rör vet jag inte.

Hursomhelst är skillnaden i avstämningsfrekvens ytterst liten, trots att det kan verka som att skillnaden i längd är hyfsat stor. Det beror på att resonansfrekvensen beror av roten ur längden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-27 00:36

27mm är ju ingen stor skillnad direkt..

Bastas fysiska rör är ju kortare, men det effektiva röret är ju 27mm längre än Bassbox´s.

Tycker det verkar tydligt att Bassbox skiter i den effektiva längden, och går man efter deras siffror kommer man få en något lägre avstämning.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-05-27 14:49

boom skrev:
Glebster skrev:Boom: Vidhåller du fortfarande din ståndpunkt att L26Roy simulerar konstigt eller rör det sig om simuleringsprogrammproblem?

Problemet är nog basta då den ändrar lådvolym och rör längd när man lägger till lite iso.

Skit i Basta! i en halv minut och tänk såhär: Om du tillför isotermisering (dämpmaterial) så ökar den akustiska volymen. Dvs lådan upplevs av elementet som att den är "större än vad den är". Konsekvensen av detta är då att om lådan blir större och samma avstämningsfrekvens ska behållas så behöver röret bli kortare.

Basta! gör således helt rätt.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-27 17:06

niklas skrev:
boom skrev:

Skit i Basta! i en halv minut och tänk såhär: Om du tillför isotermisering (dämpmaterial) så ökar den akustiska volymen. Dvs lådan upplevs av elementet som att den är "större än vad den är". Konsekvensen av detta är då att om lådan blir större och samma avstämningsfrekvens ska behållas så behöver röret bli kortare.

Är du helt hundra undrar det.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-27 17:51

boom skrev:

Aha, ja men då är ju förklaringen hittad.

Basta! räknar på en större lådvolym om man har dämpmaterial i lådan och det är avsiktligt eftersom det är precis det som händer i verkligheten.

Så det är inte ett problem utan en lösning ;) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-27 17:59

Det var ju lääängesedan vi konstaterade det ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-27 18:11

Haha, ja jag har inte lusläst tråden. <--- Akademikerunderstatement som egentligen betyder att jag har slarvläst tråden.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-27 18:15

;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-05-27 18:29

boom skrev:
niklas skrev:
boom skrev:

Men boom är DU helt hundra på hur det funkar? Av någon anledning så kommer jag att tänka på en Marantz, som du tyckte lät illa, när jag läser här ! :-/
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-27 18:43

jonasp skrev:
boom skrev:
niklas skrev:
boom skrev:

Men boom är DU helt hundra på hur det funkar? Av någon anledning så kommer jag att tänka på en Marantz, som du tyckte lät illa, när jag läser här ! :-/

Vill du ha ett litet fredags gräl då ställer jag upp

1 jo den lät illa men den dog en POP OF DEATH som det heter och den var behäftad med fel.
Men eftersom du är så smart så ta och läs maualen till marantz sen kan du diskutera mera när inte ens en återförsäljare kan alla delar i den och med gömda delar som ej är logiska.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-05-27 20:01

boom skrev:Vill du ha ett litet fredags gräl då ställer jag upp

Innan man påstår att det ena eller andra programmet räknar rätt eller fel kan man ju försöka undersöka sambanden på egen hand. Jag tycker nog det är ett förväntat resultat att avstämningen hos ett givet rör beror på den akustiska volymen och inte den mekaniska.

mvh
Jonas

PS. Det heter fredagsgräl, inte fredags gräl. :) DS
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-27 21:01

jonasp skrev:Det heter fredagsgräl, inte fredags gräl.

Eller varför inte fred dagsgräl? :wink:
Den som vet mest, tror minst.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-28 08:42

jonasp skrev:

Innan man påstår att det ena eller andra programmet räknar rätt eller fel kan man ju försöka undersöka sambanden på egen hand. Jag tycker nog det är ett förväntat resultat att avstämningen hos ett givet rör beror på den akustiska volymen och inte den mekaniska.

mvh
Jonas

Jag har nog både undersökt och funderat men för er så verkar det logiskt och för mig ologiskt .

För ändrar man viso så ändras vb och ändrar man vb så ändras port längden men då är det samma som att den isotermeringen som kommer in i lådan är jämställd med en träbit som är homogen.
Och tänker man så har så väger en isolering i regel runt 32kilo per kubik och då måste man räkna om det till liter volym och vad blir det ???

Och skall man ha en viss volym på lådan så kommer det inte att stämma i slut ändan för man vet inte hur mycket isolering som man måste stoppa i lådan för man har mät in det med tongenerator och multimeter .

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-28 09:57

boom skrev:
jonasp skrev:

mvh
Jonas

Jag har nog både undersökt och funderat men för er så verkar det logiskt och för mig ologiskt .

För ändrar man viso så ändras vb och ändrar man vb så ändras port längden men då är det samma som att den isotermeringen som kommer in i lådan är jämställd med en träbit som är homogen.
Och tänker man så har så väger en isolering i regel runt 32kilo per kubik och då måste man räkna om det till liter volym och vad blir det ???

Och skall man ha en viss volym på lådan så kommer det inte att stämma i slut ändan för man vet inte hur mycket isolering som man måste stoppa i lådan för man har mät in det med tongenerator och multimeter .

Nu ska vi se.

Du beskriver två olika saker:

1. Det finns ett fysikaliskt fenomen som gör att den effektiva lådvolymen ändras när man stoppar dämpmaterial i lådan*.

2. Det är svårt att veta i förväg hur mycket dämpmaterial man behöver. Ändrar man på mängden dämpaterial måste man därmed även ändra på rörlängden**.

Att 2 finns hindrar inte att 1 är sant, och det hindrar heller inte att det är intressant att simulera den volymändringseffekt som en viss mängd dämpmaterial har. Man önskar förstås att en simulering är exakt, men när den inte är det eller om man inte riktigt vet hur man vill bygga så är det förstås bättre ju noggrannare simuleringen är.

Att Viso finns i Basta! är en fördel. Det ger användaren en möjlighet att simulera effekterna av dämpmaterialet. Vill man blunda för fysiken kan man sätta Viso till 0, men varför skulle man göra det?

*Denna ändring är INTE en minskning av volymen som motsvarar att dämpmaterialet tar plats, utan ändringen beror på att luften utbyter värme med dämpmaterialet. När luft komprimeras blir den ju varm (tänk på en cykelpump) och då kommer den att ge mer mottryck än om den hade hållits vid konstant temperatur. Dämpmaterialet gör just det; håller luften vid en (mer) konstant temperatur och därigenom blir mottrycket mindre och lådan verkar därmed STÖRRE. Eftersom lådan verkar större ska röret vara kortare.

**Skillnaderna i rörlängd, eller snarare avstämningsfrekvens är dock typiskt inte jättestor för rimliga ändringar av dämpmaterialsmängd. Det är lätt att haka upp sig på decimaler i siffror, men tittar man på hur stor (liten) skillnaden är på tonkurvan så inser man att hela den här debatten är av ganska marginellt värde.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-28 10:21

Svante skrev:
boom skrev:
jonasp skrev:

mvh
Jonas

Nu ska vi se.

Du beskriver två olika saker:

1. Det finns ett fysikaliskt fenomen som gör att den effektiva lådvolymen ändras när man stoppar dämpmaterial i lådan*.

2. Det är svårt att veta i förväg hur mycket dämpmaterial man behöver. Ändrar man på mängden dämpaterial måste man därmed även ändra på rörlängden**.

Att 2 finns hindrar inte att 1 är sant, och det hindrar heller inte att det är intressant att simulera den volymändringseffekt som en viss mängd dämpmaterial har. Man önskar förstås att en simulering är exakt, men när den inte är det eller om man inte riktigt vet hur man vill bygga så är det förstås bättre ju noggrannare simuleringen är.

Att Viso finns i Basta! är en fördel. Det ger användaren en möjlighet att simulera effekterna av dämpmaterialet. Vill man blunda för fysiken kan man sätta Viso till 0, men varför skulle man göra det?

*Denna ändring är INTE en minskning av volymen som motsvarar att dämpmaterialet tar plats, utan ändringen beror på att luften utbyter värme med dämpmaterialet. När luft komprimeras blir den ju varm (tänk på en cykelpump) och då kommer den att ge mer mottryck än om den hade hållits vid konstant temperatur. Dämpmaterialet gör just det; håller luften vid en (mer) konstant temperatur och därigenom blir mottrycket mindre och lådan verkar därmed STÖRRE. Eftersom lådan verkar större ska röret vara kortare.

**Skillnaderna i rörlängd, eller snarare avstämningsfrekvens är dock typiskt inte jättestor för rimliga ändringar av dämpmaterialsmängd. Det är lätt att haka upp sig på decimaler i siffror, men tittar man på hur stor (liten) skillnaden är på tonkurvan så inser man att hela den här debatten är av ganska marginellt värde.

Då kommer en följd fråga är det en virtuel ökning av volymen eller är den mekanisk.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-28 10:43

boom skrev:Då kommer en följd fråga är det en virtuel ökning av volymen eller är den mekanisk.

Den frågan var svår att förstå.

Virtuell betyder skenbar, och det kan man väl säga att den är. Alltså, lådan blir ju uppenbarligen inte större, inte det man ser när man tittar på den eller mäter med en tumstock iaf.

Mekanisk är den väl inte då, om man med mekanisk menar just den volymen man kan mäta upp med en tumstock.

Men för högtalarelementet verkar lådan större. Och eftersom det är det som är det viktiga, så är den akustiska volymökningen högst reell. Man kan säga att den akustiska impedans som en isotermiserad låda har motsvarar en akustisk impedans för en större, icke isotermiserad låda har.

Lådan verkar alltså större utan att vara det (mätt med en tumstock).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-28 11:00

Det här är rätt elementära saker och jag undrar lite hur många som gör simuleringar/bygger utan att riktigt veta sambanden :?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-05-28 11:14

Svante skrev:Mekanisk är den väl inte då, om man med mekanisk menar just den volymen man kan mäta upp med en tumstock.

Mekanik är fysik och akustik är fysik. Det blir lite svårtytt att använda ordet mekanisk. Geometrisk volym är bättre ord för det som beskriver måtten på lådan. Ordet akustisk volym är i princip oproblematiskt anser jag.

Frågan om rörberäkningarna är rätt eller inte anser jag vara helt akademisk. I praktiken kommer de väldigt sällan stämma helt för det beror på så många fler saker än just bara diameter och längd. Är portöppningen bafflad, hur stor är baffeln, finns det andra ytor i närheten av portöppningen som hjälper till att förlänga porten akustisk, o s v.

I verkligheten måste man alltid* mäta var resonansen hamnar och justera portarna. Simuleringen är bara ett hjälpmedel som visar var man kanske vill hamna och kan användas som referens för hur mätningarna bör se ut.

*d v s om man verkligen bryr sig.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-05-28 11:17

MagnusÖstberg skrev:Det här är rätt elementära saker och jag undrar lite hur många som gör simuleringar/bygger utan att riktigt veta sambanden :?

Det är nog rätt många men jag ser det som rätt oproblematiskt och tänker inte moralisera över det. Det viktigaste är att man själv är nöjd. Gör man dessutom mätningar och justerar konstruktionen efter dessa så kan man kompensera för brister i den teoretiska kunskapen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-28 11:19

Naqref skrev:
Svante skrev:Mekanisk är den väl inte då, om man med mekanisk menar just den volymen man kan mäta upp med en tumstock.

Mekanik är fysik och akustik är fysik. Det blir lite svårtytt att använda ordet mekanisk. Geometrisk volym är bättre ord för det som beskriver måtten på lådan. Ordet akustisk volym är i princip oproblematiskt anser jag.

Frågan om rörberäkningarna är rätt eller inte anser jag vara helt akademisk. I praktiken kommer de väldigt sällan stämma helt för det beror på så många fler saker än just bara diameter och längd. Är portöppningen bafflad, hur stor är baffeln, finns det andra ytor i närheten av portöppningen som hjälper till att förlänga porten akustisk, o s v.

I verkligheten måste man alltid* mäta var resonansen hamnar och justera portarna. Simuleringen är bara ett hjälpmedel som visar var man kanske vill hamna och kan användas som referens för hur mätningarna bör se ut.

*d v s om man verkligen bryr sig.

Ja, det där var förstås mycket klarare.

...fast samtidigt kan jag tycka att simuleringar av lågfrekvensområdet idag är tillräckligt bra. Visst, man gör klokt i att mäta var man har hamnat, men inte brukar det väl skilja så väldans mycket mot simuleringarna? Det inträffar iaf inga katastrofer om man har ett rör som är 10% för långt, eller hur?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-05-28 11:37

Svante skrev:
Ja, det där var förstås mycket klarare.

...fast samtidigt kan jag tycka att simuleringar av lågfrekvensområdet idag är tillräckligt bra. Visst, man gör klokt i att mäta var man har hamnat, men inte brukar det väl skilja så väldans mycket mot simuleringarna? Det inträffar iaf inga katastrofer om man har ett rör som är 10% för långt, eller hur?

Nej, några katastrofer av bibliska proportioner lär inte inträffa. :)

Man får nog anse att det är mest om man har portöppningar nära andra ytor internt som det kan spela mer roll. Eller om man har nedåtriktade portar som spelar ner i mattan...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-28 11:45

MagnusÖstberg skrev:Det här är rätt elementära saker och jag undrar lite hur många som gör simuleringar/bygger utan att riktigt veta sambanden :?

Nog rätt många skulle jag tro.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-28 11:53

Naqref skrev:

Det är nog rätt många men jag ser det som rätt oproblematiskt och tänker inte moralisera över det. Det viktigaste är att man själv är nöjd. Gör man dessutom mätningar och justerar konstruktionen efter dessa så kan man kompensera för brister i den teoretiska kunskapen.

Visst är det så, men det är inte så himla lätt att mäta och tolka mätningarna heller.

Dessutom så tror jag ännu mindre på att de som får hjälp med simuleringar av andra sedan kommer kontrollmäta och justera i efterhand. De är på nått sätt helt beroende av den som gjort simuleringen. Därför om inte annat så får man kanske tänka till lite innan man slänger upp hjälpsamma simuleringar tycker jag.

Man kanske inte vet hur nöjd man skulle kunna bli ;)
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2011-05-28 11:55, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-05-28 11:55

MagnusÖstberg skrev:Man kanske inte vet hur nöjd man skulle kunna bli ;)

Ignorance is bliss 8)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-28 14:03

Om vi tänker oss två lådor, där den ena är knäckfull med dämpning för att virituellt uppfattas av elementet lika som den andra lådan, som är helt tom och mycket större.

Finns det verkligen absolut inget som kommer att skilja dem åt i praktiken? :)
Den som vet mest, tror minst.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum