Pi60s

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2005-05-18 08:09

Lite OT:

Har inget företag försökt köpa upp iö's verksamhet då dom antagligen skulle kunna tjäna bra med pengar på dessa högtalare vid en rejäl massproduktion samt marginell höjning av pris ?

Mvh

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-05-18 13:03

IÖ är nog inte intresserad av att sälja sin hobby. Jag tror inte att det skulle vara så lönsamt att producera kvalificerade högtalare i stora serier. Hur stora serier tror du t.ex. Carlsson och Ino har? Det är små marginaler för tillverkare som Carlsson och Ino. Stora serier lär det heller inte bli utan vidare, det krävs mycket kostsam marknadsföring för det och framförallt en stor kundkrets som är beredd att betala. Slutprodukten skulle förmodligen inte bli mycket billigare, det räcker väl att titta på konkurrerande produkter för att se hur det blir med den saken. Dessutom skulle åtminstone jag sakna direktkontakten med tillverkaren/konstruktören mm. I Inos fall handlar det förmodligen också om att ha full kontroll över produktens utformning utan inblandning av vare sig ekonomer eller marknadsförare. Bäst lämpad att svara är förstås IÖ själv....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-18 13:25

och det har ju bevisats hur mycket okunnigt folk kan dema itu dem på mässa genom att göra fel... skulle krävas otroligt mycket av försäljningsleden...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-05-18 21:58

om du ska ha ett butikspris under 4 000 måste nog fabrikspriset ligga under 1 000 och så lågt tror jag inte att volumproduktion kan plocka ned det
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-18 22:19

IngOehman skrev:

Ett erbjudande kan jag komma med dock:
Om Rikard (eller om du stavar Rickard eller Richard, Rhenriks?) kan producera pi60s för 4000:- per par, så kommer du inom kort att vara en rik man!

Leverera dem till mig bara!

Du behöver inte hitta köpare själv heller, för jag har en lång, lång kö av köpare som jag inte klarar av att göra så glada som jag skulle önska. Jag har haft svårt att serva så väl som jag nog borde.

Varje par i tillfyllest kvalitet (25 par i varje fall i år) som du kan producera (jag ger dig info om vilket faner och lack varje par skall ha bara) köper jag med glädje av dig för 24 820:-, plus kostnad för ytbehandling.

I runda slängar kan du alltså tjäna din vinst (drygt 20 000:-) * 25 par = över 500 000:- redan innan året är slut. Det är väl är rätt ok på ett drygt halvår? :P

Jag tror du får rätt svårt att svara upp till dina fantasisiffror dock. Det senaste paret pi60s-kabinett jag fick levererat kostade mig strax under 14 000:-, detta för bara kabinetten alltså, och oräknat frakt...

Jag vet ju inte hur filtren ser ut, hur du specar dina element etc, så det blir ju rätt svårt för mig att sätta igång och tillverka. Däremot kan jag gärna åta mig att leverera ett par fanérade mdf burkar i kylskåpsformat om du pröjsar 14 lök för dem. Såna kan jag få ihop för 2000 max, så det blir ju en rejäl vinst bara där: 12 x 25 = 300'000 för innevarande år.

Notera gärna att jag skrev att en tillverkare som audio pro, som kan tillverka i volym, säkerligen skulle kunna få ner materialkostnaden på så sätt att de färdiga högtalarna skulle kunna säljas för runt 4-5 lök. Jag skrev aldrig att du med din nuvarande tillverkningsmetod skulle kunna få ner priset så lågt. Jag tror helt enkelt inte att din tillverkningsmetod är särskilt kostnadseffektiv. Jag har heller aldrig påstått att den vinst du gör på varje par skulle vara 40'000-4'000 = 36'000. Jag tror inte du gör så stor vinst som du skulle kunna göra.

IngOehman skrev:
PPPS. Om "konkurrerande"* svenska (och europeiska) högtalartillverkare nu kan tillverka högtalare som är bättre (eller lika bra) och billigare (eller lika billiga) som pi60s, så kan man fråga sig varför ingenjörer och andra på deras produktions- och utvecklingsavdelningar väljer att köpa pi60s eller andra Ino Audio-modeller (nej ingen får några rabatter) av mig?

*Jag ser dem inte som konkurrenter, eftersom jag aldrig, som dom, kan producera i sådana antal att jag märks på marknaden. Min verksamhet är ju på hobbybasis och är dessutom tämligen esoterisk.

Återigen, om du utgår ifrån att du tillverkar högtalarna så billigt som det bara går, så är jag benägen att hålla med dig: de stora tillverkarna är inga konkurrenter. Om man däremot kan visa att de större aktörerna skulle kunna serietillverka samma högtalare betydligt billigare än du, ja då är det en annan femma, eller hur? För jag antar att du inte släppt t ex specarna för elementen öppet för allmän beskådan? Ska de stora tillverkarna köpa samma element så måste det ske genom dig, eller? Smart :wink:

Slutligen:
IngOehman skrev:
I själva verket försöker jag beräkna priserna så att jag skall gå 15% plus även på monteringssatserna, för det finns så många konstnader för bensin, transporter, nedlagda utvecklingsprojekt, hyra, mässbesök, kunskapsförkovring, forskningsprojekt (som ju för det mesta inte går att belasta specifika högtalamodeller med), datorer, mätinstrument, lagerkostnader mm som jag inte kan betala annars.

Du får ursäkta men i mina ögon ser denna redgörelse mer ut som en affärsplan än som en hobbyverksamhet.

Användarvisningsbild
molle

Inläggav molle » 2005-05-18 22:23

RogerGustavsson skrev:... I Inos fall handlar det förmodligen också om att ha full kontroll över produktens utformning utan inblandning av vare sig ekonomer eller marknadsförare. Bäst lämpad att svara är förstås IÖ själv....

Så förhåller det sig säkerligen. Mindre aktörer med en eller en dominerande ägare kan fokusera mycket mera på långsiktiga investeringar och projekt som inte tvunget måste kunna visa svarta siffror senast nästa bokslut. En parallell till Ikea och H&M är lätt att göra. Om Ikea hade marknadens avkastningskrav på sig skulle de med största sannolikhet inte investera de enorma pengar som de gör i Ryssland. Den affären är nog bra på lång sikt, men knappast i ett kortare perspektiv.

Vilken högtalartillverkare skulle hålla fast vid, förfina och vidareutveckla en konstruktion från 1978? De allra flesta tillverkarna verkar underblåsa den traditionelle audiofilens allvarligaste åkomma "newer soundsbetteritis" genom att spotta ut nya modeller som påstås förbättrade i varje avseende jämfört med den senaste modellen.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-05-18 22:25

En högtalare som jag misstänker har en enorm (relativt sett..) kommersiell potential är piP !

Den är:
1. Liten.
2. Snygg. (Inget märkvärdigt men tillräckligt.)
3. Har uppenbarligen mycket bra bas för storlek och prissegment.
4. Placerbar - med gott ljudresultat - nära vägg, där de flesta kommer att placera dem - oavsett vad rekommendationen skulle vara.
5. Billig - misstänker jag - i serieproduktion.

Detta kan göra den mycket attraktiv för medelmusikkonsumenten.

Idag kostar den strax under 4000:- för byggsats med samtliga delar utom ytbehandling. Med tanke på mängdrabatt på elementen och t ex låddelar så borde man kunna producera den som färdig produkt till konsumenten för inte högre, men kanske lägre, än 4000:-.

Inbillar jag mig i alla fall... :D
Mundus Vult Decipi

planetaryice

Inläggav planetaryice » 2005-05-18 22:41

Håller med totalt i alla fall med den fakta som jag har hört om piP. Verkar vara en fantastisk högtalare och jag ser fram emot att få lyssna på dessa framöver. Dock tror jag att ur en kommersiell synvinkel skulle man tjäna mycket på att ha en ny design på lådan. Med tanke på priset skulle även personer som inte är riktigt insatta i Hifivärlden vara intresserade av denna modell. "Vanliga kunder" som funderar på nya högtalare tilltallas till stor del av hur högtalaren presterar men även till stordel av det yttre. Med en nyare lite mer utmanande design (en som skiljer sig från mängden) skulle förmodligen fler vara intresserad och tilltalas av att investera i dessa talare. Viktigt är att den ska utstråla lyx och kvalité. Men detta är ju bara mina teorier:)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-05-18 22:44

""Vanliga kunder" som funderar på nya högtalare tilltallas av stor del mycket på hur högtalaren presterar men även till stordel av det yttre. Med en nyare lite mer utmanande design (en som skiljer sig från mängden) skulle förmodligen fler vara intresserad och tilltalas av att investera i dessa talare."

Det är nog ingen vidare bra idé. Den ser ut som den gör av en anledning, formen har stor betydelse för hur det låter.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-05-18 22:52

planetaryice, "design" för sakens skull är ingenting konstruktören av piP sysslar med. Om du PM:ar mail kan du få produktkatalogen, eller du kanske redan har den?

Vh
Martin
11010000

planetaryice

Inläggav planetaryice » 2005-05-18 23:42

Nu talar jag inte om det. Självklart tror jag att man försämmrar ljudet om man börjar tänka lite mer estetiskt. Men det var ju inte det som mitt inlägg handla om. Jag anser bara att för den "vanliga kunden" eller "genomsnittskunden" så skulle man ur en kommersiell synvinkel tjäna på en ny design.

Verkar att så fort man talar om piP och förändringar så möter man hårt motstånd. Jag hoppas att konstruktören inte blir irriterad av mina inlägg utan tvärtom blir glad att man "ifrågasätter"(skapar tankegångar hos mottagaren).

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-05-18 23:55

planetaryice skrev:Nu talar jag inte om det. Självklart tror jag att man försämmrar ljudet om man börjar tänka lite mer estetiskt. Men det var ju inte det som mitt inlägg handla om. Jag anser bara att för den "vanliga kunden" eller "genomsnittskunden" så skulle man ur en kommersiell synvinkel tjäna på en ny design.

Men då finns det ju 1000-tals andra högtalare att välja mellan. Om man inte ska ha nån där ljudkvaliteten kommer i första hand alltså. Det är inte den delen av "marknaden" som Ino fyller upp.
planetaryice skrev:Verkar att så fort man talar om piP och förändringar så möter man hårt motstånd. Jag hoppas att konstruktören inte blir irriterad av mina inlägg utan tvärtom blir glad att man "ifrågasätter"(skapar tankegångar hos mottagaren).

Det är nog för att de är övertygade om att en förändring kommer försämra ljudkvaliteten. Annars finns det ju, som sagt, andra högtalare. Man kan välja att köpa Ino eller att låta bli, det är upp till var och en. Själv tycker jag att det är fantastiskt att det finns åtminstone en tillverkare som är så kompromisslös.

planetaryice

Inläggav planetaryice » 2005-05-19 00:03

Jag talar inte om vad konstruktören borde göra! Det spelar ingen roll vilken typ av produkt konstruktören vill konstruera. Jag talar inte om att förändra Ino!!!!!!
Jag talar bara om en högtalare som skulle kunna vara vilken som helst. Jag talar om vad man skulle tjäna på om man var ute efter att bara sälja.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-05-19 00:18

planetaryice skrev:Håller med totalt i alla fall med den fakta som jag har hört om piP. Verkar vara en fantastisk högtalare och jag ser fram emot att få lyssna på dessa framöver. Dock tror jag att ur en kommersiell synvinkel skulle man tjäna mycket på att ha en ny design på lådan.

Topic är dessutom pi60s. Sorry om jag missuppfattade dig.

planetaryice

Inläggav planetaryice » 2005-05-19 00:21

Håller med totalt i alla fall med den fakta som jag har hört om piP. Verkar vara en fantastisk högtalare och jag ser fram emot att få lyssna på dessa framöver. Dock tror jag att ur en kommersiell synvinkel skulle man tjäna mycket på att ha en ny design på lådan.

dvs om man nu var ute efter det. Aja inte det tråden handlar om så vi avslutar det här :)

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-05-19 00:27

Okidoki 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-19 01:10

Först och främst: Tack Rikard för att ditt senaste inlägg inte innehöll några otrevligheter. :)

Några saker är nog fortfarande lite missförstådda dock :? , så de kommenterar jag gärna.

rhenrics skrev:Jag vet ju inte hur filtren ser ut, hur du specar dina element etc, så det blir ju rätt svårt för mig att sätta igång och tillverka.

Självklart får du alla specar, ritningar och adresser till alla leverantörer runt världen som levererar delar till elementen. Det är ju meningen att du skall tillverka allting, inklusive alla element.

rhenriks skrev:Däremot kan jag gärna åta mig att leverera ett par fanérade mdf burkar i kylskåpsformat om du pröjsar 14 lök för dem. Såna kan jag få ihop för 2000 max, så det blir ju en rejäl vinst bara där: 12 x 25 = 300'000 för innevarande år.

Jag tror inte du har en aning om hur pi60s-lådorna är konstruerade...

Jag måste utgå ifrån att du exempelvis inte känner till att en pi60s-låda inte är en vanlig rektangulär mdf-låda, utan det är två lådor inuti varandra med gucka emellan. Inte heller tror jag du vet att det inte (av förlustoptimeringsskäl) går att gera dem, ej heller kan man förse dem med kantlister? ALLA ytor måste faneras, flera av dem manuellt.

Försöker man gera hörnen ökar fogarnas fjädringsolinjäritet dramatiskt vid extrema påkänningar (tänk på att högtalarna kan hantera över 10 000W över 250 Hz och upp till delningen, vilket utsätter materialet för ganska stora påfrestningar) så fogarna elasticitetsegenskaper i olika dimensioner är vitala.

Vidare är delar baffeln solid och 41 mm tjock. Dessutom går kabinettet inte (bara delvis) att NC-fräsa eftersom formerna innehåller innerhörn som av begripliga skäl inte går att fråsa fram med roterande verktyg med mindre än att en mångaxlig fräs används (såvitt jag vet är de mycket ovanliga för träbearbetning).

Om du bara sett bilder (och kanske inte tittat på dem så noga heller förstår du säkert inte heller att en ytterligare komplicerande faktor är att faneret används som skarvförband, det vill säga går inte (annat än delvis) att göra i en fanerpress. Eftersom det till på köpet är omöjligt att applicera limpressar i vissa dimensioner måste stora delar av processen måste göras för hand med värmelim.

Allt det ovanstående kanske i dina ögon verkar som rätt så korkade processer, utvecklade utan hänsyn till produktifierbarhet och kostnadseffektivitet, och isåfall tolkar du dem helt rätt. Det är ju hela grunden till högtalarsystemets tillblivelse - att jag blev ombedd att med utgångspunkt från pi60 utveckla ett system där inga andra hänsyn än optimering av de fysikaliska egenskaperna tagits. Jag har aldrig påstått att det rent kommersiellt/ekonomiskt är en "sund" konstruktion, men vid sidan av piP är det ändå den högtalare jag själv spelar mest på (förvisso delvis beroende på att jag inte har någon miljö att lyssna i, tillräckligt stor för att de större systemen skall göras rättvisa).

Slutligen är jag lite förvånad över att du tar fasta på beloppet 14 000:-, trots att jag var extremt tydlig med att påpeka att de INTE för kosta så mycket om högtalaren skall kunna produceras utan stora förluster. Läs det jag skriver. Då ser du att jag absolut INTE är intresserad av att betala dig 14 000:- för ett par kabinett. Det jag erbjöd mig att göra var att köpa HELA högtalaren av dig för 24 000:-.

rhenriks skrev:Notera gärna att jag skrev att en tillverkare som audio pro, som kan tillverka i volym, säkerligen skulle kunna få ner materialkostnaden på så sätt att de färdiga högtalarna skulle kunna säljas för runt 4-5 lök.

Jo, jag såg att du skrev det, men det spelar ingen större roll eftersom du inte har aning om hur högtalaren är kontruerad, och således inte kan bedöma vad de kostar att tillverka. Jag har begärt in offerter på pi60s-lådan från ett tjogotal snickare de senaste de senaste 15 åren, och den som offererat lägst ville ha 6800:- paret, men levererade en högtalarlåda som inte gick att använda, och krävde dessutom när första paret var byggt att få mer betalat än överenskommits! Det fick han inte, men 6800:- var i sjön, för et oanvändbart par. Din idé om produktionspris är inte verklighetsrelaterad.

Om du känner till något om hifi-branschen vet du säkert att en högtalare som säljs för 5000:- typiskt köps in för mellan 3000 och 3500:- (30 - 40 i marginal) av butikerna. Därutöver finns en ungefär lika stor (ibland större) distributörsmarginal, varvid fabriksut blir mellan 1800:- och 2275:-. Om vi förutsätter att tillverkaren vill tjäna pengar också är det uppenbart att högtalarna måste kunna produceras för mellan 1000:- och 1500:-. I själva verket måste det vara ännu billigare för att täcka alla frakter och annat.

Du har naturligtivs helt rätt i att Audio Pro exempelvis skulle kunna tillverka pi60s väsentligt billigare än jag kan, men frågan är hur mycket billigare?

Utvecklingskostnaden blir ju en väsentligt mindre andel om många flera par kan tillverkas, men frågan är var gungan balanserar? Jag kan tänka mig att man med skicklig marknadsföring (och oförändrat pris) skulle kunna tiodubbla säljet, eller kanske mycket mera? Men då med konsekvensen att marknaden skulle mättas snabbt, och "nya försämrade (läs annorlunda) modeller" måste tas fram efter någar år. Säg att man skulle kunna sälja 250 par per år!

Hur mycket billigare skulle de kunna tillverka dem då? Jag är ingen expert på sådant här, men kanske kunde tillverkningspriset sänkas till 12 000:- paret (möjligheten för köparen att välja faner fritt är förstås kasserad) utan att produkten behöde försämras på någon punkt.

Sen vill de som företag förstås tjäna pengar också, och om de skall tjäna pengar vill jag också göra det, så 5000:- till mig. Låt oss säga att de säljer till distributör för 26 150:- (förutsätter nu snål 35-marginal), vilket i sin tur renderar ett inpris till hifi-butikerna om 40 237:- (samma snåla 35-marginal), och ett kundpris om 67 061:-.

Men en sak fattas i ekvationen: Kostnaden för marknadsförningen! Inte vet jag vad en sådan kostar, men för en högtalare i denna prisklass (och små antal) blir det säkert en väsentlig andel i varje fall, låt säga att högtalarens pris till kund slutar på 80 000:- (vilket fortfarande förvisso är väsentligt billigare än alla "konkurrerande" system, som väl i inget fall kostar mindre än 120 000:-).

Summering:

#Högtalarna blir alltså DYRARE, nästan dubbelt upp, till kund (och man kan fråga sig om det verkligen kommer att säljas 250 par på ett år då...),

#Man kommer inte längre att kunna välja fritt (bland över 100 fanér) vilken yta och lack man önskar sig, och

#Högtalaren kommer, så snart marknaden mättas (jag känner mig spyfärdig bara jag använder sådana här ekonomi-ord), säg efter fyra år, att försvinna från marknaden och ersättas av en ny och sämre modell (eftersom det skulle ta ett tiotal år att få fram någon verklig väsentlig förbättring, och det skulle dessutom kosta alldeles för många miljoner för att företaget skulle vilja spendera dem på åtgärder vars komplexitet gör dem oanvändbara i marknadsföringen...),

#Nästan ingen som köper dem kommer längre att ha en aning om alla de experiment, analyser och tankar som ligger bakom konstruktionen, ej heller kommer de kunna få någon vettig hjälp att få högtalarna att ge sitt yttersta i den miljö de hamnar. Trots att högtalaren rent tekniskt är lika bra, blir den det i praktiken det ändå inte, eftersom köparen inte kommer att veta hur det går till att få den att göra sitt bästa.

Frånsett att jag skulle slippa allt det tråkiga jobbet och dessutom kanske kunde göra några miljoner (250 par * 5 000:- * 4 år = 5 000 000:-) i vinst, finns alltså bara nackdelar!

Man kan säga att ett sådant experiment vore en parodi på den företagsverklighet som dödat så mycket fina saker, bara för att ekonomer och marknadsmänniskor varit övertygade om att poängen med allt är att tjäna pengar, fast det i själva verket inte alls är så, utan det är att göra något värdefullt för dem man delar jorden med under sitt korta liv. Det är ju så kort att det är väldigt rimligt att tänka på vad man kommer att ha bidragit med när det är slut.

Missförstå mig inte, jag tycker det är jättekul att köpa saker som jag kanske kommer att ha kul med, för pengar, så jag skulle gärna vilja ha massor av pengar! Men inte hur som helst/till vilket pris som helst.

Jag tror det flesta förstår vad jag säger om jag yttrar hypotesen att det finns EN SAK i varje människas liv som har ett "större värde", som man inte kan kompromissa med, för då förstör man sin egen dröm, den där som växte fram när man var så liten att man ännu inte förstått att det finns korruption och ondska.

Ja, för många ken det kan förstås finnas fler än "en sak" där man är oförmågen att sälja sig - de flesta skulle nog inte kunna ta emot en massa pengar för att döda någon exempelvis, men bortsett ifrån de där självklarheterna* kan det finnas en annan, mindre självklar, "en sak". En som är personlig och som man tror på passionerat, det är den jag tänker på.

För mig är det musik, och jag måste ju utgå ifrån mig själv - jag tror jag bättre kan göra nytta med återgivandets problematik än komponerande och/eller musicerande.

*Som kanske egentligen inte är så självklara. De finns ju många som kan döda ett djur för pengar, och vissa gör det gratis, eller betalar till och med en massa pengar för att få vara med i skogen och få döda något som kommer skuttande.

rhenriks skrev:Jag skrev aldrig att du med din nuvarande tillverkningsmetod skulle kunna få ner priset så lågt. Jag tror helt enkelt inte att din tillverkningsmetod är särskilt kostnadseffektiv.

Nej, det har du förstås rätt i, men sätter man allting i perspektiv (dens perspektiv, som vill ha ett par pi60s) tror jag ändå tillverkningsmetoden är det. Ineffektiviteten i produktifikation och produktion kompenseras ju av att en massa andra kostnader är helt bortplockade. Kostnader för formgivning, marknadsföring och alla säljmarginaler är helt bortplockade.

Den kostnadseffektiva produktion du talar om tjänar ju bara till att spara in pengar som alla de som är i vägen till köparen skall tjäna.

IngOehman skrev:
PPPS. Om "konkurrerande"* svenska (och europeiska) högtalartillverkare nu kan tillverka högtalare som är bättre (eller lika bra) och billigare (eller lika billiga) som pi60s, så kan man fråga sig varför ingenjörer och andra på deras produktions- och utvecklingsavdelningar väljer att köpa pi60s eller andra Ino Audio-modeller (nej ingen får några rabatter) av mig?

*Jag ser dem inte som konkurrenter, eftersom jag aldrig, som dom, kan producera i sådana antal att jag märks på marknaden. Min verksamhet är ju på hobbybasis och är dessutom tämligen esoterisk.

rhenriks skrev:Återigen, om du utgår ifrån att du tillverkar högtalarna så billigt som det bara går, så är jag benägen att hålla med dig: de stora tillverkarna är inga konkurrenter. Om man däremot kan visa att de större aktörerna skulle kunna serietillverka samma högtalare betydligt billigare än du, ja då är det en annan femma, eller hur?

Njae... Det vet jag inte. Det är ju självklart att de kan tillverka dem billigare, men jag är inte lika övertygad om att de kan sälja dem billigare, tyvärr. Kunde de det så slapp ju jag. Såsom när jag på 80-talet slapp fortsätta tillverka slutsteg.

Huvudskälet till att de inte är konkurrenter är dock en annan, nämligen det jag specifikt omtalade: Jag kan inte tillverka några antal att tala om alls, så jag märks inte.

Ur den motsatta synvinkeln (min) är det ännu självklarare att "konkurrenterna" inte är konkurrenter, eftersom jag blir glad när jag slipper producera några högtalare. Om någon är nöjd med något som jag sluppit sätta ihop så slipper ju jag jobbet.
Perfekt! Då blir de nöjda, och jag får mer tid att jobba som akustikkonsult (vilket är ren förtjänst), eller att vara ledig! :P

rhenriks skrev:För jag antar att du inte släppt t ex specarna för elementen öppet för allmän beskådan?

Jodå, specarna är tillgängliga för den som har ett seriöst intresse. Jag har inga hemligheter annat är för sådana med uppenbart ont uppsåt. Principen är enkel: Fråga så svarar jag, kanske! :wink:

rhenriks skrev:Ska de stora tillverkarna köpa samma element så måste det ske genom dig, eller? Smart :wink:

Nej, nej, självklart inte. Om de skall tillverka högtalarna åt mig billigare än jag kan göra dem är det ju ingen poäng att jag skall leverera element, jag kan ju inte göra dem billigare. Om du anser dig kunna tillverka pi60s för under 24 000:- så hjälper jag dig förstås på alla sätt, även med information för produktion av element (men de delar jag bygger elementen av är alldeles för dyra för att kunna användas i element för de priser du siktar efter). Men jag står förstås inte till förfogande med "gratis arbetskraft för all framtid" för att hjälpa dig att göra om alla års arbete med elementutveckling som jag redan lagt ned, för att du skall kunna tillverka dem billigare i Kina. Att byta elementtillverkare är ju att börja om från början.

Om de (du) anser att de (du) kan tillverka högtalarelementen billigare så förutsätter jag att du menar att du kan det utan att jag skall behöva starta om och repetera sisådär 27 års utvecklingvåndor med en helt ny elementtillverkare? Jag betalar inte mer än totalt 24 000:- per par, varken i form av pengar eller arbete. Kan du göra dem billigare än så är jobbet ditt.

rhenriks skrev:
IngOehman skrev:
I själva verket försöker jag beräkna priserna så att jag skall gå 15% plus även på monteringssatserna, för det finns så många konstnader för bensin, transporter, nedlagda utvecklingsprojekt, hyra, mässbesök, kunskapsförkovring, forskningsprojekt (som ju för det mesta inte går att belasta specifika högtalamodeller med), datorer, mätinstrument, lagerkostnader mm som jag inte kan betala annars.

Du får ursäkta men i mina ögon ser denna redgörelse mer ut som en affärsplan än som en hobbyverksamhet.

Kallar du en marginal på 15%, som skall täcka alla kostnader för annat än material, för en affärsplan, får du nog ingen framgång som affärsplanerare... :wink:

Nejdu, det är bara så enkelt att jag är tvungen att ha viss koll på kassan för att inte kostnaderna för min hobby (som egentligen inte alls är den där tråkiga delen att producera högtalare, utan att lyssna på musik och titta på film) skall ta ekonomisk död på mig.

Om jag bad dig åka å köpa en liter mjölk åt dig skulle du säkerligen ställa upp, utan att be mig om varken besinpengar eller betalning för mjölken, men jag är ganska säker på att du skulle be om både besinpengar och kapitalbelopp om jag bad dig åka till Tyskland för att köpa en begagnad Porsche åt mig. Det handlar om ekonomisk skala helt enkelt (blir det för mycket pengar inblandade måste man räkna så att man inte går under).

Det är samma sak här, om jag skall tillverka högtalare åt folk måste jag ha viss koll på vad det kostar, för räknar jag fel blir det väldigt dyrt för mig.

Vh, Ing. Öhman
Senast redigerad av IngOehman 2005-05-20 00:18, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-19 01:21

planetaryice skrev:Nu talar jag inte om det. Självklart tror jag att man försämmrar ljudet om man börjar tänka lite mer estetiskt. Men det var ju inte det som mitt inlägg handla om. Jag anser bara att för den "vanliga kunden" eller "genomsnittskunden" så skulle man ur en kommersiell synvinkel tjäna på en ny design.

Verkar att så fort man talar om piP och förändringar så möter man hårt motstånd. Jag hoppas att konstruktören inte blir irriterad av mina inlägg utan tvärtom blir glad att man "ifrågasätter"(skapar tankegångar hos mottagaren).

Har absolut ingenting emot dina inlägg. De är mycket trevliga, även om jag nog inte kommer att hugga på förslagen. :wink:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-05-19 02:27

Hej!

planetaryice skrev:Med en nyare lite mer utmanande design (en som skiljer sig från mängden) skulle förmodligen fler vara intresserad och tilltalas av att investera i dessa talare. Viktigt är att den ska utstråla lyx och kvalité. Men detta är ju bara mina teorier:)

Om inte apelsinfärgad björk sticker ut från mängden så vE*t inte
vad ...

Tänk er förresten (blunda! Nej, dumsnut, läs först!) en butik med hyllorna
fulla av piP-lådor i hundratals olika färger och fanér (+ ett gäng
specialare med olika bets och sånt, för att verkligen visa vad som
går att hitta på).
- Vecken goodisbutik!! :D

(Å så skulle man kanske välja körsbär ändå ...)

planetaryice skrev:Verkar [som] att så fort man talar om piP och förändringar så möter man hårt motstånd.

Tråkigt att du upplever det så, men det kan ju bero på att så
många är så himla nöjda med pluttarna som de är (pluttarna alltså
(dvs piP)) ...? :idea:
(Dessutom är det väl alltid knepigt att tala om talare utan att möta motstånd ...)

Kom på en attans fiffig sak förresten (så här i nattmössan då)!
 Om man i sann audiofil-anda tröttnat på sina högtalare och liksom
vill ha nåt nytt ...
... då kan man ju köpa exakt samma högtalare, fast med en annan
yta! Och så har man fått nåt nytt, utan att behöva offra det fina
ljudet. 8)

Glada efter vråldyr mörk choklad-hälsningar,
E*

PS. IngOehman, tur att det inte var några PS där - man vill ju
gå och lägga sig nån gång också (blir varmt med nattmössa
(faktiskt!)).

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2005-05-19 08:09

Även om man inte går i vinst pengamässigt så tvivlar jag ju inte på att Pip drar in sin vinst i form av god reklam för företaget.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-05-19 09:38

Citat IÖ: "Man kan säga att ett sådant experiment vore en parodi på den företagsverklighet som dödat så mycket fina saker, bara för att ekonomer och marknadsmänniskor varit övertygade om att poängen med allt är att tjäna pengar, fast det i själva verket inte alls är så, utan det är att göra något värdefullt för dem man delar jorden med under sitt korta liv. Det är ju så kort att det är väldigt rimligt att tänka på vad man kommer att ha bidragit med när det är slut.

Missförstå mig inte, jag tycker det är jättekul att köpa saker som jag kanske kommer att ha kul med, för pengar, så jag skulle gärna vilja ha massor av pengar! Men inte hur som helst/till vilket pris som helst.

Jag tror det flesta förstår vad jag säger om jag yttrar hypotesen att det finns EN SAK i varje människas liv som har ett "större värde", som man inte kan kompromissa med, för då förstör man sin egen dröm, den där som växte fram när man var så liten att man ännu inte förstått att det finns korrumption och ondska.
"

OT: Det där var verkligen fint skrivet! Ibland tror jag att det ekonomiska tänkandet (ej endast åsyftande pengar, utan utan den korruption av själ som ofta förekommer när allt skall ha ett syfte, mål och mening) är så genomsyrande att många av oss har blivit blinda. Denna dialog i tråden visar enligt min mening på oförstånd och förvåning som följer när man har glömt värden bortom de rent ekonomiska och stöter på synpunkter vilka ej tar fasta på de 'gängse' sätten att resonera.

Tror jag....
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-19 09:54

Hej Ingvar, och tack för ett ofantligt uttömmande svar, och uteblivna otrevligheter. Du verkar vara på gott humör. Bra! :D

Jag ska inte sticka under stol med att siffran 4-5000 kr bara var något jag slängde ur mig utan att tänka alltför mycket.Några kommentarer och frågor har jag dock.

1. Om jag nu (hypotetiskt) kunde tillverka högtalarna för väsentligt mycket mindre pengar än det du erbjuder dig att köpa dem för (ca 24 lök), varför skulle jag sälja dem till dig och inte direkt till slutkund för samma pris du ämnar sälja dem för, dvs drygt 40 lök? :D

2. Det är sannerligen en komplicerad process att bygga dessa lådor. Jag trodde t ex fanéering mest var av estetiska orsaker, men enligt dig ska alltså alla ytor fanéras? Invändigt också? Men om nu denna process att bygga lådorna är så komplicerad, och gör att färdigbyggda pi60s blir väsentligt dyrare än byggsatsen, hur kommer det sig då att du anser att man når ett lika eller åtminstone nästan lika fullgott resultat om man köper högtalarna omonterade och med lådor i rå mdf och bygger allt själv. Med tanke på den komplicerade och dyra tillverkningen borde det väl rimligen vara tämligen lätt att misslyckas på egen hand, om man nu inte är utbildad snickare?

3. Nej, 15 % i marginal är inget vidare det håller jag med om, men själva redogörelsen vittnar ju om att du tagit om inte två så åtminstone ett steg längre från att vara ren hobbyverksamhet. Vad man sedan har för marginalmål är ju en helt annan sak. Du nöjer dig uppenbarligen med att låta rörelsen betala åtminstone alla dina omkostnader. Som du själv skrev så har du ju dessutom högre marginal på de färdigbyggda högtalarna.

Missförstå mig inte. Jag missunnar dig inte betalning för den möda du lägger ner och har lagt ner under många år mend utveckling. Inte alls. Jag reagerar bara på vad du skrivit tidgare, om hur din tillverkning och försäljning helt saknar ambitioner, mål och strategi. Men du har ju precis redogjort för en strategi här, inte sant? Följande: "Jag har begärt in offerter på pi60s-lådan från ett tjogotal snickare de senaste de senaste 15 åren, och den som offererat lägst ville ha 6800:- paret, men levererade en högtalarlåda som inte gick att använda, och krävde dessutom när första paret var byggt att få mer betalat än överenskommits! Det fick han inte, men 6800:- var i sjön, för et oanvändbart par. Din idé om produktionspris är inte verklighetsrelaterad.

Om du känner till något om hifi-branschen vet du säkert att en högtalare som säljs för 5000:- typiskt köps in för mellan 3000 och 3500:- (30 - 40 i marginal) av butikerna. Därutöver finns en ungefär lika stor (ibland större) distributörsmarginal, varvid fabriksut blir mellan 1800:- och 2275:-. Om vi förutsätter att tillverkaren vill tjäna pengar också är det uppenbart att högtalarna måste kunna produceras för mellan 1000:- och 1500:-. I själva verket måste det vara ännu billigare för att täcka alla frakter och annat.

Du har naturligtivs helt rätt i att Audio Pro exempelvis skulle kunna tillverka pi60s väsentligt billigare än jag kan, men frågan är hur mycket billigare?

Utvecklingskostnaden blir ju en väsentligt mindre andel om många flera par kan tillverkas, men frågan är var gungan balanserar? Jag kan tänka mig att man med skicklig marknadsföring (och oförändrat pris) skulle kunna tiodubbla säljet, eller kanske mycket mera? Men då med konsekvensen att marknaden skulle mättas snabbt, och "nya försämrade (läs annorlunda) modeller" måste tas fram efter någar år. Säg att man skulle kunna sälja 250 par per år!

Hur mycket billigare skulle de kunna tillverka dem då? Jag är ingen expert på sådant här, men kanske kunde tillverkningspriset sänkas till 12 000:- paret (möjligheten för köparen att välja faner fritt är förstås kasserad) utan att produkten behöde försämras på någon punkt.

Sen vill de som företag förstås tjäna pengar också, och om de skall tjäna pengar vill jag också göra det, så 5000:- till mig. Låt oss säga att de säljer till distributör för 26 150:- (förutsätter nu snål 35-marginal), vilket i sin tur renderar ett inpris till hifi-butikerna om 40 237:- (samma snåla 35-marginal), och ett kundpris om 67 061:-.

Men en sak fattas i ekvationen: Kostnaden för marknadsförningen! Inte vet jag vad en sådan kostar, men för en högtalare i denna prisklass (och små antal) blir det säkert en väsentlig andel i varje fall, låt säga att högtalarens pris till kund slutar på 80 000:- (vilket fortfarande förvisso är väsentligt billigare än alla "konkurrerande" system, som väl i inget fall kostar mindre än 120 000:-).

Summering:

#Högtalarna blir alltså DYRARE, nästan dubbelt upp, till kund (och man kan fråga sig om det verkligen kommer att säljas 250 par på ett år då...),

#Man kommer inte längre att kunna välja fritt (bland över 100 fanér) vilken yta och lack man önskar sig, och

#Högtalaren kommer, så snart marknaden mättas (jag känner mig spyfärdig bara jag använder sådana här ekonomi-ord), säg efter fyra år, att försvinna från marknaden och ersättas av en ny och sämre modell (eftersom det skulle ta ett tiotal år att få fram någon verklig väsentlig förbättring, och det skulle dessutom kosta alldeles för många miljoner för att företaget skulle vilja spendera dem på åtgärder vars komplexitet gör dem oanvändbara i marknadsföringen...),

#Nästan ingen som köper dem kommer längre att ha en aning om alla de experiment, analyser och tankar som ligger bakom konstruktionen, ej heller kommer de kunna få någon vettig hjälp att få högtalarna att ge sitt yttersta i den miljö de hamnar. Trots att högtalaren rent tekniskt är lika bra, blir den det i praktiken det ändå inte, eftersom köparen inte kommer att veta hur det går till att få den att göra sitt bästa.
"

Det är ju uppenbart att du tänkt till i fråga om produktion, marknadsföring, kundanpassningar, kundsupport etc etc, och tagit fram en strategi som passar dig och dina mål bäst. Syfte: att tillgodose en efterfrågan på marknaden av högkvalitativa högtalare till ett konkurrensmässigt pris, utan att själv bli lidande ekonomiskt utan tvärtom låta rörelsen stå på egna ben (ekonomiskt) med en viss genererad vinst, samtidigt som du kan ägna dig åt det du verkligen vill (om det nu är konsulting, kolla på film, eller sova). Det är en strategi, och vare sig du vill erkänna det eller ej så är du en aktör i branschen.
Senast redigerad av rhenrics 2005-05-19 09:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-05-19 09:58

Vad avses i sammanhanget med "ekonom" - det är ju ett ganska vitt begrepp. Är det en person med en formell utbildning på akademisk nivå eller helt enkelt någon som på något sätt arbetar med ekonomiska spörsmål? Är före dette chefen för LM Ericsson, Teknologi Doktor Lars Ramstedt ekonom? :D En ekonom kan ju ha en simpel uppgift som att bara betala firmans räkningar samt bokföra och en sådan ekonom kan ju knappast beskyllas för att fatta beslut som påverkar prdouktutveckling och resultat.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-05-19 10:09

2. Det är sannerligen en komplicerad process att bygga dessa lådor. Jag trodde t ex fanéering mest var av estetiska orsaker, men enligt dig ska alltså alla ytor fanéras? Invändigt också? Men om nu denna process att bygga lådorna är så komplicerad, och gör att färdigbyggda pi60s blir väsentligt dyrare än byggsatsen, hur kommer det sig då att du anser att man når ett lika eller åtminstone nästan lika fullgott resultat om man köper högtalarna omonterade och med lådor i rå mdf och bygger allt själv. Med tanke på den komplicerade och dyra tillverkningen borde det väl rimligen vara tämligen lätt att misslyckas på egen hand, om man nu inte är utbildad snickare?

pi60s kan inte köpas i byggsats ofanerade.
/Jonas

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-05-19 10:16

Ett förklarande:
Byggsats enligt Ino är en helt färdigmonterad låda med eller utan faner, där filter, element, dämpmaterial, kontakter monteras av kund. Finns inga byggsatser där du själv limmar ihop lådan. Man kan dock köpa alla komponenter utan låda om man nu skulle vilja det.
/Jonas

Ps. Man kan inte beställa alla modeller i "byggsats" eller bara komponenter.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-05-19 10:17

JonasNilsson skrev:

pi60s kan inte köpas i byggsats ofanerade.
/Jonas

sen menas nog också från iö's sida att det är ganska tidskrävande*...jag e snickare å det skulle ta lång tid jämfört med 4kantiga lådor...

ps: *tid är pengar hos ett snickeri

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-19 10:55

IngOehman skrev:Försöker man gera hörnen ökar fogarnas fjädringsolinjäritet dramatiskt vid extrema påkänningar (tänk på att högtalarna kan hantera över 10 000W över 250 Hz och upp till delningen, vilket utsätter materialet för ganska stora påfrestningar) så fogarna elasticitetsegenskaper i olika dimensioner är vitala. Vh, Ing. Öhman
Hejsan,

Jag blev nyfiken på detta med 10k watt. Praktiska tester eller? Isf vad används för monsterapparat (labbutrustning) för att generera 10k watt vid ca 6 ohm?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-05-19 11:01

EngelholmAudio skrev:Jag blev nyfiken på detta med 10k watt. Praktiska tester eller? Isf vad används för monsterapparat (labbutrustning) för att generera 10k watt vid ca 6 ohm?

Är också riktigt nyfiken! :)

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-05-19 11:08

Morello skrev:Vad avses i sammanhanget med "ekonom" - det är ju ett ganska vitt begrepp. Är det en person med en formell utbildning på akademisk nivå eller helt enkelt någon som på något sätt arbetar med ekonomiska spörsmål? Är före dette chefen för LM Ericsson, Teknologi Doktor Lars Ramstedt ekonom? :D En ekonom kan ju ha en simpel uppgift som att bara betala firmans räkningar samt bokföra och en sådan ekonom kan ju knappast beskyllas för att fatta beslut som påverkar prdouktutveckling och resultat.

Ramstedt var Filosofie Doktor (kemi)
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-05-19 11:19

Style skrev:
Morello skrev:Vad avses i sammanhanget med "ekonom" - det är ju ett ganska vitt begrepp. Är det en person med en formell utbildning på akademisk nivå eller helt enkelt någon som på något sätt arbetar med ekonomiska spörsmål? Är före dette chefen för LM Ericsson, Teknologi Doktor Lars Ramstedt ekonom? :D En ekonom kan ju ha en simpel uppgift som att bara betala firmans räkningar samt bokföra och en sådan ekonom kan ju knappast beskyllas för att fatta beslut som påverkar prdouktutveckling och resultat.

Ramstedt var Filosofie Doktor (kemi)

Dra på trissor. Han dokotrerade vid ESCA Laser Laboratoriet och där sysslar man ytterst lite med kemi :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi