Påverka Qtc

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Påverka Qtc

Inläggav Ragnwald » 2011-05-28 23:31

Hur mycket kan man påverka Systemets Q i en sluten subbas med hjälp av elektronik, innan andra nackdelar blir påtagliga?

Höja från 0,4 till 0,5 eller sänka från 0,7 till 0,5 tex.

Det blir ju en klart hörbar skillnad till det bättre, som jag uppfattat det, men vad händer egentligen?
Den som vet mest, tror minst.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-29 10:55

det är väl bara genom negativ drivning man kan sänka q-värdet. som ace-bass tex, nackdelarna där är att det är ett väldigt känsligt system som kan komma i svängning. Det förutsätter väl ett så linjärt element som möjligt (det är väl därför de flesta ace-bass har mottaktkopplade element)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-05-29 11:15

Ett fåtal moderna ace-bass har mer än ett element. De flesta har bara ett.

Användarvisningsbild
celef

Re: Påverka Qtc

Inläggav celef » 2011-05-29 12:15

Ragnwald skrev:Hur mycket kan man påverka Systemets Q i en sluten subbas med hjälp av elektronik, innan andra nackdelar blir påtagliga?

Höja från 0,4 till 0,5 eller sänka från 0,7 till 0,5 tex.

Det blir ju en klart hörbar skillnad till det bättre, som jag uppfattat det, men vad händer egentligen?

tyvärr kan jag inte hjälpa dig men blev så nyfiken att jag måste fråga: menar du att 0,5 låter bäst i alla lägen eller var 0,5 bara ett exempel?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-29 12:48

Nu menar jag de funktioner som finns i moderna delningsfilter, typ Velodyne SMS-1 och miniDSP etc.

Klart att skillnaden blir påtagligt bra, men vilka nackdelar kan dölja sig?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-29 13:32

UrSv skrev:Ett fåtal moderna ace-bass har mer än ett element. De flesta har bara ett.
Hade dom inte alltid två element från början?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-29 14:08

phon skrev:
UrSv skrev:Ett fåtal moderna ace-bass har mer än ett element. De flesta har bara ett.

Även 4 element fanns.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-29 14:47

Ragnwald skrev:Nu menar jag de funktioner som finns i moderna delningsfilter, typ Velodyne SMS-1 och miniDSP etc.

fast det är ju bara EQ, det påverkar inte elementets Qtc på nåt sätt om jag förstår det rätt.
Inte ens LT gör det utan den ändrar bara systemets tonkurva så den motsvarar en låda med annat Q. Men elementets Q är ju densamma även om systemet uppför sig frekvensmässigt som om det hade ett annat Q.
Fast jag kanske har missförstått.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-05-29 16:25

Kraniet skrev:
Ragnwald skrev:Nu menar jag de funktioner som finns i moderna delningsfilter, typ Velodyne SMS-1 och miniDSP etc.

fast det är ju bara EQ, det påverkar inte elementets Qtc på nåt sätt om jag förstår det rätt.
Inte ens LT gör det utan den ändrar bara systemets tonkurva så den motsvarar en låda med annat Q. Men elementets Q är ju densamma även om systemet uppför sig frekvensmässigt som om det hade ett annat Q.

Näe. Det där har du inte missförstått.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-29 16:47

Naqref skrev:
Kraniet skrev:

puh, vilken tur då. :)

Men frågan är ju fortfarande intressant. Vilka är nackdelarna av att EQa system. Annat än de uppenbara som att baselementet förväntas pumpa mycket mer luft om man sträcker ut frekvenskurvan tex.

Ser man till LT så finns ju två varianter. En där man använder ett element med lågt Q och en där man använder ett element med högre Q. Linkwitz presenterar ju båda varianter på sin sida. En med xls (med väldigt lågt qtc) och en bas med sls 12(med rätt så högt qtc). Om allt annat är lika vilket element är då att föredra i en LT-kompenserad låda?

I vilken utsträckning kommer elementet och systemets riktiga q-värde att påverka slutresultatet? Eller är det bara den slutgiltiga frekvenskurvan som spelar roll?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-29 16:51

var det inte något med disten, att denna är högre i system med högre q jämfört med system med låg q
Bikinitider

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-05-29 17:37

phon skrev:

Jo.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-05-29 18:07

celef skrev:var det inte något med disten, att denna är högre i system med högre q jämfört med system med låg q

Jag har för mig att det hängde ihop med motorstyrka, eller nått...

IÖ förklarade det i en tråd, jag glömt namnet på :?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-29 18:28

Vad sägs om att ett element med lite motorstyrka orkar hålla koll på konen bättre när påverkan är stark (trycket i lådan).
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2011-05-29 18:37, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-05-29 18:33

Har också för mig iö skrev något om det där, att det är bättre med lågt q än högt om man ska LTa, vet inte om det var den tråden men jag hittade här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 21#1069021

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-29 19:42

nadifierad skrev:
celef skrev:var det inte något med disten, att denna är högre i system med högre q jämfört med system med låg q

Jag har för mig att det hängde ihop med motorstyrka, eller nått...

IÖ förklarade det i en tråd, jag glömt namnet på :?

Intressant, men påverkan med en peq där vi kan sätta Q, blir ju onekligen riktigt bra.

Dålig kunskap på forumet, eller håller ni igen bara?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-29 19:54

Du menar med en LT?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-29 20:40

petersteindl skrev:
phon skrev:

Även 4 element fanns.

UrSv skrev:
phon skrev:

Jo.

B4-200 fanns väldigt tidigt och konstruerades av Kalle Ståhl. Det var deras svar på Cerwinvågen och slutet på discoperioden.

Bild

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-29 20:56

Naqref skrev:
Kraniet skrev:

Men, det är väl systemets Q som är intressant, och om man spär på systemets Q med en elektrisk resonans så blir det väl akustiskt samma sak som om det skulle varit en mekanisk resonans med motsvarande högre Q?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-29 23:11

paa skrev:Men, det är väl systemets Q som är intressant, och om man spär på systemets Q med en elektrisk resonans så blir det väl akustiskt samma sak som om det skulle varit en mekanisk resonans med motsvarande högre Q?

Exakt, det handlar ju om att påverka systemresonansen och det är inga problem med tex sms1, där Q är justerbart på en bred skala i specifik meny. :)

Var detta en nyhet? 8O

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-30 17:46

tror förvirringen kommer från att det står Qtc i rubriken vilket är elementets totala Q-värde.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-30 18:01

men, är inte:

qtc lika med q-tot i den slutna lådan

qts lika med q-tot på element i frirymd
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-30 18:50

celef skrev:men, är inte: