hybrid-transformatorer för VHF till UHF

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

hybrid-transformatorer för VHF till UHF

Inläggav n3mmr » 2011-05-26 09:14

Jag köpte mig en T-koppling för frekvenser från VHF till UHF, i tron att jag skulle kunna använda den som kombinator i st f som splitter, dvs två antenner in till TVn.

Men det verkar inte funka.

Jag kan inte riktigt förstå varför inte: en transformatorkopplad fyrportshybrid med fjärde porten borta ska väl funka alldeles utmärkt för att:

koppla båda antennerna till TVn
inte koppla mellan de två antennerna (vill inte störa kabelnätet)

men med T-kopplingen på plats blir signalkvaliteten för DVB-T helt osannolikt usel! Nivån går ner de förväntade 3 db, men kvaliteten går från 10 (==max) till 1-2, dvs oanvändbart på Mux 5, och till 4-6 för övriga Muxar.

OBS: Jag använder en T-koppling märkt "Radio, 4-1500 MHz", inte en märkt "TV", detta för att få kontakternas kön rätt.

Undersökning av vad som kommer in på antenn och kabel visar att det borde kunna funka: För alla de kanaler där DVB-T-muxar kommer in är det helt tyst från kabelnätet, och även tvärtom, alla kabelTV-kanaler är i princip helt tysta i luften. Man väljer tydligen kabelkanaler på det sättet helt avsiktligt.

Detta är alltså då bara "uppmätt" med TVns DVB-mottagares signaluppgifter i finjusteringssidorna.

Är det nåt jag missar? Eller innebär detta att jag har mekaniska/elektriska problem med sladdar, kontakter eller T-kopplingen?

Jag ville slippa skaffa en separat DVB-mottagare nu, utan ville vänta till hösten.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-26 10:49

Det borde fungera tycker jag, men nån störning får du tydligen ändå. Möjligen kan tunerns/TV´ns ingångssteg bli överstyrt av den samlade signalnivån, det är ganska vanligt.

Prova att köra bara UHF genom T-stycket, för att se om/hur det dämpar. Egentligen skulle du terminera den andra porten då med 75 ohm.

Om det är OK med bara UHF, koppla på kabelsignalen igen. Blir det störningar då så kanske du kan dämpa kabelsignalen med en dämpsats, det är ofta ganska hög nivå på kabelsidan.

Prova en justerbar dämpare 0-20 dB, en sån där enkel vinklad plåtmoj med en liten skruv på ena sidan. Kolla av hur svag signal du klarar dig med från kabelsidan.

Om det istället är störningar på rätt frekvens (dvs fel frekvens) från kabeltåten så kan du kanske använda ett vanligt antennfilter istället för T-stycket. Ett sammankopplingsfilter med UHF in på en port och hela VHF in på den andra, med gemensam ut.

Då finns det en chans att eventuella UHF-störningar från kabelsidan dämpas bort ... alltså om det nu är sådana störningar det handlar om.

Jag tror nog mer på överstyrt ingångssteg.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-05-26 11:51

Jag tror inte det kommer funka. Mig veterligen måste du ha en diplexer när du kopplar ihop två antenner (gjorda för olika band). Antennarnas egen dämpning/isolation är ofullständig; för vissa frekvenser finns det dämpning medan vid andra kan det bli interefrens och utsläckning som följd. Det är ju inte heller något krav på antenntillverkarna...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-26 12:05

Antennfiltret är en diplexer, men en vanlig T-split har runt 20 dB dämpning åt "fel" håll så det brukar fungera. Jag kör ofta med T-splittar i olika kombinationer, och har inte haft några problem med det, men man får ju mäta och justera i varje enskilt fall.

Ofta blir det kombinationer av radiosplit och TV-split, samma innehåll men "tvärtom" kontakter. Man kan använda tre såna och en bit kabel som en cirkulator för antennsignaler, och dirigera dom olika signalerna dit dom skall. Det brukar jag göra då jag vill köra helt olika signaler åt varsitt håll i samma koax-kabel.

Lite dämpning blir det förstås, men som jag skrev, det är sällan problem med för låg signal, snarare tvärtom.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-05-26 12:39

Det kan inte vara så att han tar ut signalen på fel port; han får ut differensen istället för summan(?)

PS. Fast det är väl ingen riktig cirkulator du fixar till utan en "hybrid"? :)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-05-26 17:40

-Martin- skrev:Det kan inte vara så att han tar ut signalen på fel port; han får ut differensen istället för summan(?)

PS. Fast det är väl ingen riktig cirkulator du fixar till utan en "hybrid"? :)

Nej, det är de vanliga T-kopplingar som Kjell eller Elfa säljer för 20-50 spänn.

Min tro är att det skulle vara värt att prova med två förstärkare och en mixer.

Men, fan va krångligt!

Det skulel inte funka att köra ett UHF//VHF filter: Kabelsignalen ligger även i liten mån på UHF.

Det är en brist att inte TVn har flera antenningångar och switchar beroende på mottagningstyp.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-05-26 22:37

phon skrev:
Ofta blir det kombinationer av radiosplit och TV-split, samma innehåll men "tvärtom" kontakter. Man kan använda tre såna och en bit kabel som en cirkulator för antennsignaler, och dirigera dom olika signalerna dit dom skall. Det brukar jag göra då jag vill köra helt olika signaler åt varsitt håll i samma koax-kabel.

Lite dämpning blir det förstås, men som jag skrev, det är sällan problem med för låg signal, snarare tvärtom.

Beskriv! Det verkar intressant

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-26 23:51

Prova. :)

Bild

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-05-27 09:44

phon skrev:Prova. :)

Bild

Jaha.

Kan du beskriva hur du kopplade tre T och en bit kabel för att göra en cirkulator??

Jag vet vad en cirkulator är, i o f s, men jag undrade vad du menade för koppling.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-05-27 09:49

phon skrev:Prova. :)

Bild

En bredbandig dämpsats????

Vaffödefö?

För att se om det är överstyrt ingångssteg det handlar om??

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-27 13:45

Ja, överstyrt eller stört av kabel-TV är vad jag tror. Min tes är att det är överstyrt, eller i vart fall stört och att du klarar dig på 10-20 dB lägre nivå från kabel-TV-sidan. Det var det jag tänkte att du skulle prova.

Koppla ur kabel-kabeln ur T-stycket och kolla in signalkvaliten på UHF, via T-stycket. Koppla sedan in kabel-kabeln också och se om UHF-kvaliten sjunker. (det var väl det som hände?)

Koppla in kabel-kabeln via en dämpsats och undersök hur låg signal du verkligen behöver. Du behöver bara några dB över treshold på digitala kanaler, men för ev analoga behövs ju rätt bra s/n, samt en viss absolut nivå, för någorlunda brusfri bild.

Du har väl rensat bort annat i signalvägen, så att kabelsignalen inte går via några andra modulatorer i en video, DVD eller nåt TV-spel innan den når fram?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-05-27 17:15

phon skrev:Ja, överstyrt eller stört av kabel-TV är vad jag tror. Min tes är att det är överstyrt, eller i vart fall stört och att du klarar dig på 10-20 dB lägre nivå från kabel-TV-sidan. Det var det jag tänkte att du skulle prova.

Koppla ur kabel-kabeln ur T-stycket och kolla in signalkvaliten på UHF, via T-stycket. Koppla sedan in kabel-kabeln också och se om UHF-kvaliten sjunker. (det var väl det som hände?)

Koppla in kabel-kabeln via en dämpsats och undersök hur låg signal du verkligen behöver. Du behöver bara några dB över treshold på digitala kanaler, men för ev analoga behövs ju rätt bra s/n, samt en viss absolut nivå, för någorlunda brusfri bild.

Du har väl rensat bort annat i signalvägen, så att kabelsignalen inte går via några andra modulatorer i en video, DVD eller nåt TV-spel innan den når fram?

Jo, till det sista. Det är antingen direkt in i TVn (kvalitetsvärdet 10 på allt)
eller ensam via ett T, då går det ner ett snäpp eller två, eller med kabelTV in i andra halvan av T-et.

Jag TROR du har rätt, och ska skaffa:

ett 75-ohms-slutmotstånd
En variabel dämpsats.

för att se.

Men egentligen ska jag ha en DVB-T2-mottagare, och då är problemet borta.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-27 19:37

n3mmr skrev: En variabel dämpsats.

Dom var ju inte så enkla att få tag på om man vill ha IEC-kontakter, visade det sig vid en liten rundkoll ....

Jag kan slänga ner en i en jiffypåse till dig om du misslyckas.

Slutmotståndet behöver du nog inte.

En sån får inte plats i en normal jiffypåse, men annars så har jag såna också ... T2-mottagare alltså .... :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-27 19:42

Om det inte skulle hjälpa att bara dämpa signalen, eller om det inte går av kabel-signal-skäl att dämpa, så finns det dämpsatser som dämpar selektivt map frekvens, band IV/V.

Det är små boxar med fyra justerbara filter i som man kan ställa på t.ex. fyra av de digitala muxarna. Man kopplar in filtret i kabelsladden och det lämnar då ett (någorlunda) rent utrymme där muxarna ligger (som kommer i andra sladden).

Ett sånt filter får enkelt plats i en jiffypåse. :)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-05-27 20:14

phon skrev:
n3mmr skrev: En variabel dämpsats.

Dom var ju inte så enkla att få tag på om man vill ha IEC-kontakter, visade det sig vid en liten rundkoll ....

Jag kan slänga ner en i en jiffypåse till dig om du misslyckas.

Slutmotståndet behöver du nog inte.

En sån får inte plats i en normal jiffypåse, men annars så har jag såna också ... T2-mottagare alltså .... :)

Vad har du för några??

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-27 23:17

Humax BXR

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-05-28 05:57

phon skrev:Humax BXR

Är dom nåt att ha?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-28 13:01

Nä, analoga tuners är bäst. :)
Med ratt och skala för frekvensen.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-05-29 13:58

phon skrev:Nä, analoga tuners är bäst. :)
Med ratt och skala för frekvensen.

SUCK!

Jag ville ju veta om en HUMAX BXR är en bra T2-mottagare?
Kan du inte svara på det, snälla.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-29 17:59

Inte vet jag. Det blir bild, men jag gillar inte att man ser alla rynkor på hallåorna. Jag föredrar SD eller projen som är ännu luddigare. ;)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-05-29 22:49

phon skrev:Inte vet jag. Det blir bild, men jag gillar inte att man ser alla rynkor på hallåorna. Jag föredrar SD eller projen som är ännu luddigare. ;)

Suck.

Lessen att jag alls började prata om ämnet.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-05-30 09:22

Som sagt, jag tror inte det kommer funka. "Hybriden" är förmodligen en bredbandig Wilkinson (effektdelare) och jag har aldrig hört talas om att dessan kan användas som kombajners...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-30 09:40

... spänningen stiger ... :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-30 10:51

-Martin- skrev:Som sagt, jag tror inte det kommer funka. "Hybriden" är förmodligen en bredbandig Wilkinson (effektdelare) och jag har aldrig hört talas om att dessan kan användas som kombajners...

Wilkinson, funkar den inte som kombiner?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-30 11:40

n3mmr skrev: Suck.

Lessen att jag alls började prata om ämnet.

Jag vet helt enkelt inte om Humaxen är en bra T2-mottagare, vare sig i egen kapacitet eller jämfört med någon annan T2-mottagare.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-05-30 12:18

phon skrev:
-Martin- skrev:Som sagt, jag tror inte det kommer funka. "Hybriden" är förmodligen en bredbandig Wilkinson (effektdelare) och jag har aldrig hört talas om att dessan kan användas som kombajners...

Wilkinson, funkar den inte som kombiner?

Beror på hur man definierar combiner...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-30 14:20

Här definierar vi väl den som en -3dB-hybrid som högst troligt kommer att fungera, bara n3mmr får fatt i en dämpsats nångång ... :)

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-05-30 15:41

phon skrev:Här definierar vi väl den som en -3dB-hybrid som högst troligt kommer att fungera, bara n3mmr får fatt i en dämpsats nångång ... :)

Eller han kanske bara suckar... :wink:

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-05-31 08:31

Jo jag suckar över att det ska vara så svårt att få raka svar på enkla frågor.

Men: angående hybrid/combiner/wilkinsondelare/...: phon sa att han åstadkom en cirkulator mha tre T-kopplingar och en bit kabel...

Den kopplingen skulle jag gärna vilja se: jag får inte ihop det.

Skulle man kunna tänka sig att goa herrn phon sänkte sig till denne obildade bondtölps nivå och beskrev cirkulatorkopplingen i fråga??

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-05-31 08:35

Àngående ursprungligt problem:

Jag hittade två UHF-förstärkare (såna som säljs i radiohandeln på landet där DVB-T är svårt att få att funka) i lådorna. Den ena kopplade jag in mellan DVB-T-antennen på balkongen och T-kopplingen. Då försvann problemen: signalstyrka gick upp till max på TVns mätsidor, och signalkvaliteten blev 10 på allt också. Och kabelTVsignalen verkar inte störa ut DVBT, längre.

Jaha.

INTE överstyrt ingångssteg utan...vadå?

Nästa

Återgå till Teknikforum