Adhoc skrev:Med baselement som är ventilerade bakåt har Magnus Östberg nämnt 10 cm bakåt. Peter Steindl höll med om cirkus 10 cm "generellt". När jag var ihärdig angående "absolut minimimått" med fortfarande bra resultat för Bremenbasarna trodde Peter att ca 7 cm fortfarande borde duga. Jag fick till 80 mm bakåt genom att fräsa ett stort hål i bakstycket och lägga in en "avsats" för en 3 mm tätande plåt. -Blev perfekt för grunda takmonterade basar där projektorn skjuter mot duken ca 8 a´10 mm under baslådorna.
MÖ-s och Steindels "findings": Vore intressant att del av teorierna bakom detta. Speciellt en sammanställning med elementstorlekar, frekvensområden, box-konfigurationer etc...
Mig veterligen har inte (kyl-)luftfödet någon påverkan på akustiken (även om strömningshastigheten säkert är hög) utan rimligtvis borde det räcka att se till att "tillräckligt bra flöde" råder. Eventuellt med en liten "pigg" i mitten så som Mich visat i en tidigare tråd.
Som sagt, sedan beror det ju på vad elementen ska sitta i för applikation. I mitt fall handlar det om Surround-kanaler som spelar ner till 80 Hz.