mH

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad

mH

Inläggav NADifierad » 2011-06-05 23:05

Hur funkar det där med mH, i spolar egentligen?
Är det antalet varv som avgör värdet, eller spelar trådresistansen också roll?
Hur påverkas antalet varv av om den är luftlindad, kontra ferrit?

Jag tänkte att om man visste det, så kanske man kan linda av spolar till önskat värde, utan att behöva mäta. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-06 11:35

Med ferritkärna blir tråden kortare/behövs värre varv för en given DC-resistans. Kärnan kan mättas med distorsion som följd. Om det går att åstadkomma önskad induktans med en luftlindad spole som inte blir alltför stor, är det ofta det som väljs. Misstänker att det kan vara vanskligt att linda av en godtycklig spole. Om spolen är känd och någon rekommenderar en viss avlindning känns det bättre.

Gör en sökning på t.ex. "coil calculator" och du får många svar.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-06-06 12:04

Tack!
:)

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-06-06 15:19

En spoles induktans (värde) beror ju på en kombination av lindningens inre och yttre diameter och bredd samt antal varv. Det går alltså inte enkelt att beräkna hur många varv som skall lindas av om man vill minska värdet. Det enda säkra är att mäta.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-06-06 15:51

Jag har länge funderat på att köpa en multimeter som kan mäta induktans.
Men det är ju så sällan man behöver en sån...

Men som vanligt, finns det inga genvägar :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-06-06 15:53

Trådens resistans spelar också in. Hur mycket beror ju på hur spolen ser ut, men den är där.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-06 19:43

adzer skrev:Trådens resistans spelar också in. Hur mycket beror ju på hur spolen ser ut, men den är där.

Trådens resistans påverkar inte spolens induktans, men väl dess resistans.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-06-06 20:02

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-06 20:04

Klarar 200H. 8O Va bra, då klarar den också att mäta primärinduktansen på de flesta utgångstrafo till rörslutsteg. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-06-06 23:40

Svante skrev:
adzer skrev:Trådens resistans spelar också in. Hur mycket beror ju på hur spolen ser ut, men den är där.

Helt riktigt.

Dessutom tycker jag man skall skilja på storheter, enheter och prefix.

Alltså, det heter inte: "Hur många millihenry är spolen på?".

Det heter: "Hur stor är induktansen?", "Jo, den är 450 mH".

"Å resistansen då?", "Den är 300mohm"....
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-06-06 23:42

Flint skrev:

Klarar 200H. 8O Va bra, då klarar den också att mäta primärinduktansen på de flesta utgångstrafo till rörslutsteg. :)

Ännu bättre om man kan mäta induktansen vid några olika frekvenser. En egenskap att hålla ögonen efter.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-06 23:47

Morello skrev:
Flint skrev:

Ännu bättre om man kan mäta induktansen vid några olika frekvenser. En egenskap att hålla ögonen efter.

Och speciellt med utg.trafo. Fler önskemål - kunna mäta vid lite olika ström genom mätobjektet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-07 00:10

Morello skrev:Dessutom tycker jag man skall skilja på storheter, enheter och prefix.

Jag håller med och det är förstås kutym i den tekniska världen att göra så. Undantaget är väl amerikanerna som har fått ordet "voltage" att ersätta "tension".

Jag rättar ivrigt studenter som skriver "volttal".

...men undrar ändå: Behöver man egentligen göra det? Varför ska vi ha olika ord för storhet och enhet? De kunde väl åtminstone få påminna om varandra?

Om man helt plötsligt i detta nu fick insikten att vi behöver storheter och enheter så tror jag att vi skulle döpa dem mer systematiskt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2011-06-07 00:48

Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-07 10:11

Det verkar osannolikt... Är den på skämt???
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-06-07 11:08

Svante skrev:
Morello skrev:Dessutom tycker jag man skall skilja på storheter, enheter och prefix.

Jag håller med och det är förstås kutym i den tekniska världen att göra så. Undantaget är väl amerikanerna som har fått ordet "voltage" att ersätta "tension".

...men undrar ändå: Behöver man egentligen göra det? Varför ska vi ha olika ord för storhet och enhet? De kunde väl åtminstone få påminna om varandra?

Om man helt plötsligt i detta nu fick insikten att vi behöver storheter och enheter så tror jag att vi skulle döpa dem mer systematiskt.

Frågan är om man har på teknis att göra om man inte under tre år på naturvetenskapligt gymansium har lärt sig något så basalt som att skilja på storhet och enhet? 8O

"Mitt kilotal är 70" :roll:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-07 11:12

Morello skrev:
Svante skrev:

Frågan är om man har på teknis att göra om man inte under tre år på naturvetenskapligt gymansium har lärt sig något så basalt som att skilja på storhet och enhet? 8O

Är ditt kilogramtal bara 70 vikt? 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-07 11:14

Morello skrev:
Svante skrev:

Då borde du nog försöka öka din enhet lite. 8O

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-06-07 11:45

mitt tusental är 92 . så kan man ju inte säga. blir inte bättre med- min vikt är 0,092 kilokilo.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-07 12:11

KK funker inte. Kommer att förväxlas globalt med konkurs och lokalt i exklusiva HiFi-kretsar med Magnus.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-06-07 13:47

Svante skrev:

De medger detta: "The name "voltage", commonly used in the English language, is an exception from the principle that a quantity name should not refer to any name of unit. "

Ref: http://www.electropedia.org/iev/iev.nsf ... =121-11-27
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-06-07 16:47

Svante skrev:

Det är helt rätt.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-06-07 21:30

Flint skrev:

Höhöhö. Jag har några 50 mikroHenry-drosslar som jag nog vågar sätta en liten slant på att den där apparaten inte kan mäta induktansen på. 8)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-06-07 21:32

Flint skrev:

Då borde du nog försöka öka din enhet lite. 8O[/quote]

Det är massan han borde öka dumsnut :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-07 21:36

jonasp skrev:
Flint skrev:

Höhöhö. Jag har några 50 mikroHenry-drosslar som jag nog vågar sätta en liten slant på att den där apparaten inte kan mäta induktansen på. 8)

Jag tror dig. Höll på i morse med en utg.trafo på påstådda (och hjälpligt manuellt egenuppmätta) värden på 60H och försökte hitta en bra metod att mäta upp den med Arta. Vore praktiskt om det funkade. Lögn i havet. Ändrar sig hela tiden beroende på mätmetod och t.ex olika ström dvs. referensmotstånd. Manuellt fixar jag det dock med en bryggkoppling och probe och ett skåp.

Rättning.
Äh, såg nu att du skrev uH vilket är något helt annat än 50H som jag triggade på men jag låter novellen stå kvar ändå. Men 50uH tror jag faktiskt att jag klarar med Arta och den aktiva mätjiggen. Ska prova. Hur många varv på en säg 6mm borr rör det sig om?
Senast redigerad av Flint 2011-06-08 00:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-07 21:39

jonasp skrev:
Flint skrev:

Då borde du nog försöka öka din enhet lite. 8O

Det är massan han borde öka dumsnut :wink:

I detta nomenklaturkaos är det inte säkert att han förstår det. Bäst att säga fel så kanske han hajjar. :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-06-08 06:28

Flint skrev:Rättning.
Äh, såg nu att du skrev uH vilket är något helt annat än 50H som jag triggade på men jag låter novellen stå kvar ändå. Men 50uH tror jag faktiskt att jag klarar med Arta och den aktiva mätjiggen. Ska prova. Hur många varv på en säg 6mm borr rör det sig om?

Ingen batteridriven multimeter orkar magnetisera kretsen i drosseln. Den väger drygt 20 kg. Induktansen är inte så hög men det krävs en hel del kräm för att få fart på den magnetiska kretsen.

Jag jobbar med elkraft. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-08 06:36

Haha... Ja då kanske det ställer sig lite värre. Hur mäter du den spolen? Rent praktiskt?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-06-08 06:53

Flint skrev:Haha... Ja då kanske det ställer sig lite värre. Hur mäter du den spolen? Rent praktiskt?

Man kan använda specialgjord mätbrygga (hos leverantören), eller ansluta den till nätet via vridtrafo så att man får lagom mycket ström i den. Samtliga mätmetedor bygger på att man på något sätt har den ansluten i något som liknar ett trefasuttag på något sätt.

Återgå till Teknikforum