Helt enkelt.
Öh, den sista meningen var själva argumentet.
Nä, det här inlägget är inte riktat till någon speciell.
Det är riktat till alla.
Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:FBK skrev:@IngOehman
Noterat dina svar, bara ännu mer ordbajseri och hal som en ål som vanligt.
Du har inga argument, vilket du kompenserar med personangrepp, som vanligt.
Måste vara jobbigt för dig. Jag känner med dig.
Vh, iö
Strmbrg skrev:Kultur (vad det nu är?) är högt och fint.
Konsumtion (vad det nu läggs i begreppet?) är simpelt och lågt.
Nä, jag säger inte att det är så.
Säger inte att det inte är så heller.
Jag bara ville skriva det. Och därefter läsa det.
Man kan tex ägna sig åt sk klassisk musik äv olika orsaker. Emellanåt flera av dem.
Det kan vara "fint" att besöka ett konserthus, konversera kring diverse fakta om det som skall framföras.
"Gösta Järvi är född i Kazakstan av Belgiska föräldrar."
"Faktum är att Orvan Apanssons opus tre skrevs före hans opus ett."
"Gregorgis Gvidis hade precis sålt sin gamla Skoda när han skrev andantet i sin åttonde stråkkvartett."
Samtidigt kanske vederbörande kalenderbitare egentligen inte får ut något somhelst emotionellt av det som spelas upp.
Han bara samlar fakta och trivs i den fina miljön.
Vederbörandes fru, kanske mer spanar på andra damers sobeljackor än läser i programmet?
Kanske kan det vara så.
Kanske kan det vara på tusen andra sätt.
Och låt det vara så då.
Själv tycker jag att ovanstående fabuleringar är ganska löjliga, om dess motsvarigheter finns i verkligheten.
Men det är ju bara vad jag tycker. Och det är naturligtvis inte något absolut faktum att det är löjligt.
Samma sak med apparater och musik.
Någon vägrar erkänna sitt huvudfokus på prylarna. Samtidigt kan vederbörande en himla massa fakta om en himla massa prylar.
Någon annan har en helt annan hållning.
Man kan tycka att vadsomhelst är bra eller dumt, eller obegripligt.
Men det är ju bara en viss persons åsikt.
Inte något naturvetenskapligt faktum.
Det är därför trevligare att bara ta del av andras tankar, resonement och hållning än att rangordna dem utifrån något försök till skalering.
FBK skrev:IngOehman skrev:FBK skrev:@IngOehman
Noterat dina svar, bara ännu mer ordbajseri och hal som en ål som vanligt.
Du har inga argument, vilket du kompenserar med personangrepp, som vanligt.
Måste vara jobbigt för dig. Jag känner med dig.
Vh, iö
Behövs inga argument, har inte behovet av att vinna till varje pris som du har. Och angående personangrepp så visst, men jag ser inte det som mer fult än att ha en "nedlåtande ton" som du allt för ofta har när någon inte kliar dig på ryggen. Och det sista är också i linje med hur du brukar uppträda när någon har skrivit något som du anser vara personangrepp då är du ett offer som bara vill väl,problemet är bara att det är omöjligt att ta dig på allvar när du har den där stilen med lite nedlåtande ton. Ha lite mer självinsikt (alla är inte perfekta) och framförallt ödmjukhet så lär jag ta dig på större allvar, så du behöver inte känna med mig, jag mår prima.
Ursäkta alla att det blev OT igen, men ingen ska behöva känna med mig när jag inte behöver det.
Strmbrg skrev:Mer bråk!
Mindre samtal.
Och framför allt:
Så lite resonement som det bara är möjligt.
phloam skrev:forts:IngOehman skrev:Det finns goda skäl att försöka förstå vad det är som gör att vissa som
"håller på med hifi", istället för att känna glädje, känner frustration.
1. Det är kanske inte så konstigt egentligen; ett ideal som är ouppnåeligt i normala bostadsrum, ingen rak korrelation mellan hur mycket man njuter av musiken och hur mycket pengar man pumpar in i lösningen.
2. Säljrelaterad sammanblandning av musikintresse och musiklyssnande med intresse för extrem ljudåtergivning och ljudteknik.
3. Kan det bli mer upplagt för frustration? Hela branschen bygger ju på frustration, ffs...
IngOehman skrev:[…] entydligare (nä, jag vet att det inte finns något sådant ord) […]
IngOehman skrev:[…] så låter jag mig inte styras av några måsten, ens om de är väldigt
kulturellt populära måsten.
Strmbrg skrev:"Nr 42?.."
"Ja, skulle jag kunna få ett par hekto av den där Brucknersymfonin där?"
"Jajjamen! Det är ett mycket mört andante. Något annat?"
"Ja, det där i sås där borta, vad är det?"
"Det är Waughan Williams, best of."
"Njäe, jag tar åtta skivor lufttorkad Mahlers tvåa."
"Utmärkt val! En väldigt torr inspelning från Mercury."
DVD-ai skrev:Är jag verkligen så ensam om det...![]()
paa skrev:...Men det beror i vilket fall på att evolutionen fört männinskan till där vi är genom att man försöker förbättra allt in absurdum.
Strmbrg skrev:
...Numera så inser jag att det är jag själv som inte är i form de gånger det inte "låter bra".
Flint skrev:Nu kom jag på det. Det som driver mig mest är egoism. Jag vill gilla det jag hör och jag vill ha kul med min hobby.
phloam skrev:Tack för ett långt och engagerat svar!
Jag ska fundera mer innan jag kommenterar, men en spontan tanke är att frustration kanske inte alltid är så negativt(vilket kanske inte framgick i mina tre punkter)
subjektivisten skrev:4. Ta det luuuuuugnt. Att långsamt bygga upp systemet, utan lån och tveksamma mellansteg. Om drömmen är ett visst system, sikta på det men ta den tiden det tar. Ungefär så tänker jag själv.
subjektivisten skrev:4. Ta det luuuuuugnt. Att långsamt bygga upp systemet, utan lån och tveksamma mellansteg. Om drömmen är ett visst system, sikta på det men ta den tiden det tar. Ungefär så tänker jag själv.
DVD-ai skrev:Och jag vill ut och resa och så vill jag köpa ett boande och se/ göra saker jag inte gjort och jag har insett att om jag ska kunna göra detta och samtidigt leva med den standard som jag INTE är beredd att priorytera bort, så kommer det att ta O-äääänderligt lång tid innan jag kan ha mitt drömsystem.
kommer rent av aldlrig att komma dit, helt garanterat, utan minsta tvivell
DVD-ai skrev:jag har insett vad "målet" är/var ocg att det är för långt borta för att jag ska se det vara värt det arbete som kommer att krävas att ta sig dit. Och det kommer dessutom att ta sådan tid att målet med största sannorlikhet ändå inte är det samma när jag väll är där...
Där med så tror jag mig nu vara väldigt på det klara med vad som har varit min drivkraft inom denna Hobby, och jag vet nu varför det så plöttsligt upphörde för över ett halvår sedan...
Och jag vet nu varför jag tänker som jag gör nu och varför jag tänkte som jag gjorde tidigare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster