Fråga om MFB filter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Loud

Fråga om MFB filter

Inläggav Loud » 2011-06-03 03:00

Hur påverkas ett MFB bandpassfilters egenskaper om man sätter en pot innan det som här nedan?

http://cdn.makezine.com/make/blogs/blog ... hem_r2.gif

Det blir ju en spänningsdelare till innan själva filtret.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Fråga om MFB filter

Inläggav Svante » 2011-06-03 11:42

Loud skrev:Hur påverkas ett MFB bandpassfilters egenskaper om man sätter en pot innan det som här nedan?

http://cdn.makezine.com/make/blogs/blog ... hem_r2.gif

Det blir ju en spänningsdelare till innan själva filtret.

Du menar för att utimpedansen från poten varierar och att det skulle påverka filtrets tonkurva?

Ja, det gör den. Man behöver dock se på utimpedansen från hela kopplingen med pot - 1k -680 ohm och 680-ohmsmotståndet räddar det ganska bra.

Utimpedansen kommer att variera mellan 1k//680 och 6k//680, dvs mellan 404 och 610 ohm. Exakt vad det gör med filtret är väl inte enkelt att förutse, men i en ljusorgel är det kanske inte så allvarligt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-03 12:28

Blir så här. Vit=maxvolym. Grön=20%.

Bild

Men jag skulle välja lägre resonansfrekvenser för att få med mer av basdunksblinket.

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-03 13:33

Flint skrev:Blir så här. Vit=maxvolym. Grön=20%.

Bild

Är du 100 på det där? Alltså, det borde vara två kurvor som ger en flyttad resonansfrekvens, dels nära 0% och dels nära 100%, för då blir utimpedansen som lägst från potten.

Eller beror det på att du inte har simulerat nära 0%, att 20% ändå är 4 kohm ut. Hmm.

Hursomhelst undrar jag varför man har gjort filtren så smalbandiga, det kommer ju bara att blinka på vissa toner. Det vore bättre om bandpassfiltren tog bredare frekvensområden.

Tror jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-03 13:46

Ja. Noll på potten ger en betydligt lägre nivå men inte någon större förändring av resonansens läge. Men jag tog inte med noll dels för att det läget inte hörs och dels för att det förstörde skalan för de andra. Max volym stämmer som det är visat. Pottens ytterområden är 0.00001 och 0.99999 av spicetekniska skäl. Ett motstånd i LT-spice kan inte vara noll ohm. Det går förstås att göra pottsvepet logaritmiskt om man vill.

Här är stegen - 0 0.05 0.1 0.2 0.5 1

Bild

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-06-03 16:20

Flint sätter en ny ribba i hur bra och utförliga svar på faktiskt ska se ut!
Låt fler ta efter detta!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-03 16:26

Flint skrev:Ja. Noll på potten ger en betydligt lägre nivå men inte någon större förändring av resonansens läge. Men jag tog inte med noll dels för att det läget inte hörs och dels för att det förstörde skalan för de andra. Max volym stämmer som det är visat. Pottens ytterområden är 0.00001 och 0.99999 av spicetekniska skäl. Ett motstånd i LT-spice kan inte vara noll ohm. Det går förstås att göra pottsvepet logaritmiskt om man vill.

Här är stegen - 0 0.05 0.1 0.2 0.5 1

Bild

Nja, jag tycker nog att resonansen har flyttat sig åt höger även på den understa kurvan.

Den ligger bara så långt ner så att det inte syns lika tydligt

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-03 16:35

Svante skrev:Nja, jag tycker nog att resonansen har flyttat sig åt höger även på den understa kurvan.

Den ligger bara så långt ner så att det inte syns lika tydligt

:lol: Lägg märke till att jag skrev
"Ja. Noll på potten ger en betydligt lägre nivå men inte någon större förändring av resonansens läge."

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-03 16:41

schmutziger
Tack! Det var bussigt sagt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-03 17:38

Den här är nog mest tydlig. Serie 0.005 - 0.1 - 0.2 - 0.5 - 1 på potten.

Bild

Användarvisningsbild
Loud

Inläggav Loud » 2011-06-03 22:30

Wow! Där snackar vi svar. :) Det där programmet måste jag prova.

Jag antar också att det är bättre med vanliga hög- och lågpass filter till dom yttersta frekvenserna, och ett bredare bandpass i mitten. På min prototyp har jag gjort så.

För att få veta i praktiken, ska jag nog dock prova att bygga filtret på schemat också.

Jag har kommit fram till att det är svårare än jag trodde att få orgeln att fungera precis så som jag vill.

Måste få schemat till denna, oerhört imponerande: http://www.youtube.com/watch?v=w4FPnlHUKcY

Användarvisningsbild
Loud

Inläggav Loud » 2011-06-03 22:41

Men vart hamnar resonansfrekvensen för mellanregistret på denna krets egentligen? Den ser ut att hamna under 1 kHz, vilket är vad manuella beräkningar genererar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-03 23:24

Loud skrev:Men vart hamnar resonansfrekvensen för mellanregistret på denna krets egentligen? Den ser ut att hamna under 1 kHz, vilket är vad manuella beräkningar genererar.

Hur ser formlerna du använder ut?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-03 23:26

Loud skrev:Men vart hamnar resonansfrekvensen för mellanregistret på denna krets egentligen? Den ser ut att hamna under 1 kHz, vilket är vad manuella beräkningar genererar.

Stämmer. Jag tänker på t.ex. gitarr där höga E-strängen 12:e bandet ligger på drygt 600Hz. Det är ju en ganska hög ton men det mesta man lirar på gitarr är lägre toner (utom förstås ylande gitarrfantomer på 70-talet som oftast klättrade upp betydligt högre och töjde sig fördärvade). Mansröster ligger runt 150-250Hz nånstans i grundton. Äh. det är ju bara att prova men jag tror att ditt smalbandiga filter kan funka. Registren går i alla fall inte i varandra så mycket då.
Senast redigerad av Flint 2011-06-03 23:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-03 23:51

Svante skrev:

Här verkar det finnas formler.

http://sound.westhost.com/project63.htm

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-04 09:40

Flint skrev:
Svante skrev:

Ja, jo, att det finns såna förstår jag, men jag ville veta vilka formler Loud använde.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-04 09:48

Svante skrev:
Flint skrev:
Svante skrev:

Ja, jo, att det finns såna förstår jag, men jag ville veta vilka formler Loud använde.

Jag tippar att han använde det här programmet istället för att räkna. Det gjorde jag nyss. I min första simulering ändrade jag bara värde på kondingarna eftersom jag så att det bara var dom det skiljde på i originalexemplet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-04 09:58

Flint skrev:
Svante skrev:
Flint skrev:
Svante skrev:

Jag tippar att han använde det här programmet istället för att räkna. Det gjorde jag nyss. I min första simulering ändrade jag bara värde på kondingarna eftersom jag så att det bara var dom det skiljde på i originalexemplet.

Nja, nu skrev han "manuella beräkningar". Om man ser "att använda ett program" som "manuella beräkningar" så har det gått utför med ungdomen :) .

Såna där program är verkliga förståelsehindrare.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-04 10:01

Svante skrev:Nja, nu skrev han "manuella beräkningar". Om man ser "att använda ett program" som "manuella beräkningar" så har det gått utför med ungdomen :) .

Precis som räknedosan och kulramen. Men den senare är i alla fall kul. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-04 10:28

Flint skrev:
Svante skrev:Nja, nu skrev han "manuella beräkningar". Om man ser "att använda ett program" som "manuella beräkningar" så har det gått utför med ungdomen :) .

Precis som räknedosan och kulramen. Men den senare är i alla fall kul. :)

Hehe, ja de också. Mina studenter gillar inte att de inte får ha "snuttefilten" på tentan, fast det är jättenyttigt att vara utan.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-04 11:07

Med lägre förstärkning och Q-värde blir filtrets ingång högohmigare vilket tycks minska pottens inverkan på fo. Potten här graderad fullt ös till -60dB med 12dB-steg.

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-04 12:24

Ja, jag förstår ju inte riktigt varför Q-värdet ens ska vara så högt. Varför ska det vara en topp i stället för en platå på mitten?

Användarvisningsbild
Loud

Inläggav Loud » 2011-06-08 00:43

Killen som konstruerade kretsen utgick från en en spektrumanalyserare med 3 kanaler som han modiferade. Det kan ha varit en lyckträff, men förmodligen inte.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-08 00:50

Loud skrev:Killen som konstruerade kretsen utgick från en en spektrumanalyserare med 3 kanaler som han modiferade. Det kan ha varit en lyckträff, men förmodligen inte.

Varför inte. Det viktiga är ju att blinket är separerat och ändå jobbar ihop på nå't sätt. Den höga förstärkningen gör troligen att kretsarna bottnar men det gör nog inte heller nåt utan kanske bara syns som ett distinkt ändläge. Bygg och testa för böveln. Det skulle jag göra om jag var som du. Idén är ju kul nu med alla starka lysdioder som har dykt upp.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2011-06-08 01:19

Svante skrev:Ja, jag förstår ju inte riktigt varför Q-värdet ens ska vara så högt. Varför ska det vara en topp i stället för en platå på mitten?

Om du vill ha en platå måste du ha fler filter i serie.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-08 07:47

PeterAkemark skrev:
Svante skrev:Ja, jag förstår ju inte riktigt varför Q-värdet ens ska vara så högt. Varför ska det vara en topp i stället för en platå på mitten?

Om du vill ha en platå måste du ha fler filter i serie.

Ehnja... Alltså, det är möjligt att dämpningen i spärrbanden inte räcker, visst, men drar man ner Q-värdet på resonansen så får man ett platt område med lutningen 6 dB/oktav på vardera sidan. Det blir som en 1:a ordningens HP i serie med en 1a:ordningens LP.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-08 09:13

Loud skrev:Det där programmet måste jag prova.

Utifall du ev. har missat det, programmet heter LT-spice och är helt gratis.
Bara att hämta på den här sidan:
http://www.linear.com/designtools/software/

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-06-08 09:45

LT spice är ett utmärkt program och väldigt spritt idag tack vare att det är kompetent och gratis.

det finns dessutom en yahoo grupp som är mycket aktiv. bla finns det möjligheter att hämta alla möjliga modeller på olika aktiva och passiva komponenter.

det finns också gott om "komma igång med" manualer på nätet.

Simulering ersätter inte praktiska försök eller teoretisk kunskap utan fungerar som ett komplement.

genom att simulera kan man i princip göra samma sak som att laborera, men det går oehört mycket fortare så det går att testa olika fall som Flint har visat här.
Mycket, mycket lärorikt.

En modell kan aldrig vara mer än en modell och därför kan den inte täcka helt så ibland får man olika resultat. I detta fallet är det nog väldigt lika.

Med erfarenhet och kunskaper vet man när modellerna faktiskt faller till korta. den erfarenheten finns nog rätt så väl utbyggd här på faktiskt och andra kunskapscentra. Sedan bör man ändå förstå teorin bakom som ger dessa resultaten, mer eller mindre bra.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-08 11:01

rikkitikkitavi
Jag instämmer med drygt 100%.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-06-08 12:10

:)

Nästa