Fråga om MFB filter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Loud

Inläggav Loud » 2011-06-09 02:15

Dags att tanka spice med andra ord.

Det första filtret till mellanregistret jag gjorde låg mellan 700 och 1500 Hz ungefär och då kom bara dom högsta tonerna i röstregistret med. Om man skruvade ner dämpningen så mycket att rösterna kom med då det bara var röst, bottnade mellanregistret helt då resten av musiken kom igång och LEDsen lyste max hela tiden. Nu kör jag 300-1200 Hz och det fungerar kanoners.

På bas och diskant skulle det kunna vara en bra idé med bandpassfilter. Just nu delar jag basen på 50Hz eftersom jag måste ha hög gain på denna och vill inte få med mellanregistret. Den fångar discodunket snyggt, men det kan vara så att låga basgångar gör att filtret bottnar lite väl mycket. Ett andra ordningens bandpass på 60-80 Hz kanske är vad som gäller. Eller andra ordningens lågpass som delar vid 80 Hz istället. Då kan jag förstärka discodunket utan att få med så mycket av mellanregistret eller ge för mycket kräm till låga basgångar.

Samma på diskant, övertoner som man inte riktigt uppfattar som ligger högt upp i frekvens får lampan att blinka utan att man kan koppla det till musiken riktigt. Kanske bättre att lägga sig på en range som fångar hi-hat och lite till typ.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 09:07

Det där låter mycket trovärdigt.

Användarvisningsbild
Loud

Inläggav Loud » 2011-06-09 16:33

Provat nu att köra ett 50Hz lågpassfilter 12 db/oktav parallellt med ett 80Hz lågpass 24 dB/oktav. Justerade dom så att dom ger exakt lika mycket ljus vid en sinus på 90Hz. Förvånansvärt liten skillnad mellan dom båda. 24dB/oktav filtret fångar discodunk lite bättre för att det sorterar bort kontinuerliga frekvenser från mellanregistret. Låga basgångar verkar inte vara något problem. Känns inte värt att lägga en OP till på kretskortet då jag har ont om plats på det så kör nog på 50Hz 12 dB/oktav.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 16:38

Här händer det saker. Respekt!

Föregående

Återgå till Teknikforum