justerbar volym-digital signal?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
robert293

justerbar volym-digital signal?

Inläggav robert293 » 2011-06-09 19:13

kan man justera volym på en digital signal?
tex coaxial ut på en cd eller liknande, finns det något sådant på marknaden?

ursäkta om frågan låter dum, men jag har ärligt talat ingen susning.

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: justerbar volym-digital signal?

Inläggav n3mmr » 2011-06-09 19:17

robert293 skrev:kan man justera volym på en digital signal?
tex coaxial ut på en cd eller liknande, finns det något sådant på marknaden?

ursäkta om frågan låter dum, men jag har ärligt talat ingen susning.

Det är inte alls så ovanligt!

Många chipsets för DVDer och sånt har en sån funktion, som funkar bra.

Men nån lös pryl vet jag inte.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-06-09 20:05

Finns säkert varianter men det jag kommer på är ett ljudkort med SPDIF I/O kopplat till en liten dator med lämplig mjukvara (finns gratis) alt. genom ljudkortets (ofta förekommande) digitala mixer.

Hur tänkte du använda den? Ett fast läge eller att justera som vilken vanlig VC som helst?

/Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-09 20:50

Om man sänker i den digitala domänen förlorar man väl bitdjup?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-09 20:56

RogerGustavsson skrev:Om man sänker i den digitala domänen förlorar man väl bitdjup?

Det finns väl chips idag som jobbar med 56 bitar. Det borde i så fall räcka och bli över.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2011-06-09 21:18

jag har en integrerad 2kanals förstärkare som har digitala ingångar (coax/toslink) men den har ingen fjärrstyrning...bara en manuell volympott.

tänkte då att man kunde justera volym även om jag kör digitalt, kanske inte fullt ut 1-100 utan justera lite grann beroende på inspelningar mm.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-09 21:22

petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:Om man sänker i den digitala domänen förlorar man väl bitdjup?

Det finns väl chips idag som jobbar med 56 bitar. Det borde i så fall räcka och bli över.

Men man har väl bara 16-bitar i bästa fall från en CD? Om man sänker t.ex. 6 dB i den domänen forloras väl en bit?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-06-09 21:42

Det som händer när du tar en 16bit signal och fipplar med den i säg 64bit float och kör ut i en 24bit DAC är att du får lite extra brus på signalen. Bruset är 24bit dither och eftersom det ligger på ca. -140dBFS så hörs det inte.

Om man (inte jag) räknar på hur mycket bruset ökar från det ursprungliga 16bit dither-bruset så räknar man alltså på hur mycket ett brus på -90dBFS ökar då det adderas till det nya bruset på -140dBFS.

Två brusiga signaler med samma RMS ger +3dB RMS och max +6dB peak, dvs. ganska liten skillnad. Nu är dock fråga om en skillnad på 50dB på de ingående bruskällorna och det ger väl en ökning på 0.1dB eller mindre gissar jag på.

Siffrorna är ungefärliga och någon som orkar får gärna räkna. I slutändan beror det naturligtvis på vad för dither man använder. Ofta använder man färgad dither och/eller noise shaping.

Digital volymkontroll rätt implementerat är i praktiken perfekt.

/Peter

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2011-06-09 21:47

någon som har tips på en cd/dvd som har denna funtion, gärna billig sådan :roll:

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-09 23:28

robert293 skrev:någon som har tips på en cd/dvd som har denna funtion, gärna billig sådan :roll:

Pioneer DV575 med fipplad firmware.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-06-10 00:53

Min dac kör med 32 bitar och när man räknar lite på det hela så blir det 10 bitar över som man kan använda för volymkontroll utan förlust av bitdjup.
Det bör bli något i stil med -60dB och det brukar räcka för de flesta behov.
Så, visst finns det...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-06-10 09:19

Det är lätt att tänka fel som jag ser det när det gäller detta ämne.

Saken är den att bruset ligger ju konstant i ett digitalt system vilket betyder att dynamiskt omfång (DR) också gör det. DR är ju avståndet mellan brusgolvet och 0dBFS dvs. full utstyrning.

Frågan är hur stort DR man behöver när man spelar svagt?

Anledningen till att man behöver ett lågt brusgolv är ju om man vill kunna spela starkt med dynamiskt material och mycket höga toppar om säg 120dB SPL eller så. För detta behöver man så mycket gain i systemet att brusgolvet åker upp till gränsen för hörbarhet för 16bit dither.

Man behöver alltså inte tänka i termer om förlorade bitar. Det enda man behöver tänka på är om man kan spela på den volymen man önskar och om digitalsystemets brusgolv är hörbart då eller ej.

Sänker man volymen med en volymkontroll (analog eller digital) så att 0dBFS/full utstyrning ligger på 60dB SPL så behöver man ju inga 120dB DR utan det räcker gott med ca. 70-80dB DR i systemet. Detta är allt som krävs för att bruset skall hamna under hörbarhet.

/Peter

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-10 10:39

Piotr skrev:Det är lätt att tänka fel som jag ser det när det gäller detta ämne.

Saken är den att bruset ligger ju konstant i ett digitalt system vilket betyder att dynamiskt omfång (DR) också gör det. DR är ju avståndet mellan brusgolvet och 0dBFS dvs. full utstyrning.

Frågan är hur stort DR man behöver när man spelar svagt?

Anledningen till att man behöver ett lågt brusgolv är ju om man vill kunna spela starkt med dynamiskt material och mycket höga toppar om säg 120dB SPL eller så. För detta behöver man så mycket gain i systemet att brusgolvet åker upp till gränsen för hörbarhet för 16bit dither.

Man behöver alltså inte tänka i termer om förlorade bitar. Det enda man behöver tänka på är om man kan spela på den volymen man önskar och om digitalsystemets brusgolv är hörbart då eller ej.

Sänker man volymen med en volymkontroll (analog eller digital) så att 0dBFS/full utstyrning ligger på 60dB SPL så behöver man ju inga 120dB DR utan det räcker gott med ca. 70-80dB DR i systemet. Detta är allt som krävs för att bruset skall hamna under hörbarhet.

/Peter

Det viktiga är att den utjämning m h a brus som görs (dithering) är effektiv och hindrar att sista-biten-händelser låter som dist.

I dag verkar det finnas kretsar, i alla fall kretsar, som i princip kan ge en bra och väl fungerande volymkontroll i den digitala domänen. OBS: väl fungerande i sista avspelnings/avlyssningsledet, inte i nåt omvandlingsled.
Däremot verkar det klenare med digitala apparater för detta.

EN känner jag: en WD TV Live HD kan faktiskt göra volymreducering på den digitala utgången innan man skickar till sin D/A. Så om man nöjer sig med att spela från en mediaserver kan det göras.
Hur man skulle skicka in en S/PDIF-ström i den mediaspelaren utan att det kostar massor av pengar och arbete, det vet jag inte.

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2011-06-10 16:35

n3mmr skrev:
robert293 skrev:någon som har tips på en cd/dvd som har denna funtion, gärna billig sådan :roll:

fipplad firmware?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-06-10 17:42

S/PDIF kan innehålla ljud upp till 24 eller 20 bitar. Så det beror lite på hur DACen gör (om den läser alla bitar eller inte), hur resultatet kan bli. Jag har ett svagt minne av att min Sony CD kan ändra volym på digital utgången. Min digitalbox gör det, men det vill inte jag!

Notera dock att ändring av Dolby Digital eller DTS ljud inte kan göras. (Naturligtvis går det, men det skulle bli dyrt dyrt.)

//Michae

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2011-06-10 18:36

sant...min samsung p850z digital box kan också ändra volym digitalt så då borde det ju finnas flerformats spelare som fixar detta...vet att min förstärkare har ett sacd syskon men den är alldelles för dyr att ha som enbart transport/volymkontroll då förstärkaren har dacen inbyggd och då blir nog sharp dx-sx1 värdens dyraste volym kontroll :roll:

tycker det är urdumt av sharp att sätta volymkontrollen hos cd spelaren men det finns säkert en/några anledning/ar till detta.

någon som vet på rak arm en spelare som fixar volymkontroll på den digitala sidan....någon som har en sådan spelare till salu så slå ett pm....

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-10 22:05

robert293 skrev:
n3mmr skrev:

fipplad firmware?

'
Alltså, hackad firmware. Min kan digital volym och dessutom går den direkt på första filmen, utan att kolla varningar och sånt.

Plus en del annat smått

http://www.pioneerfaq.info/dv575.php?player=DV-575A

Återgå till Teknikforum