kan man justera volym på en digital signal?
tex coaxial ut på en cd eller liknande, finns det något sådant på marknaden?
ursäkta om frågan låter dum, men jag har ärligt talat ingen susning.
Moderator: Redaktörer
robert293 skrev:kan man justera volym på en digital signal?
tex coaxial ut på en cd eller liknande, finns det något sådant på marknaden?
ursäkta om frågan låter dum, men jag har ärligt talat ingen susning.
RogerGustavsson skrev:Om man sänker i den digitala domänen förlorar man väl bitdjup?
petersteindl skrev:RogerGustavsson skrev:Om man sänker i den digitala domänen förlorar man väl bitdjup?
Det finns väl chips idag som jobbar med 56 bitar. Det borde i så fall räcka och bli över.
robert293 skrev:någon som har tips på en cd/dvd som har denna funtion, gärna billig sådan
Piotr skrev:Det är lätt att tänka fel som jag ser det när det gäller detta ämne.
Saken är den att bruset ligger ju konstant i ett digitalt system vilket betyder att dynamiskt omfång (DR) också gör det. DR är ju avståndet mellan brusgolvet och 0dBFS dvs. full utstyrning.
Frågan är hur stort DR man behöver när man spelar svagt?
Anledningen till att man behöver ett lågt brusgolv är ju om man vill kunna spela starkt med dynamiskt material och mycket höga toppar om säg 120dB SPL eller så. För detta behöver man så mycket gain i systemet att brusgolvet åker upp till gränsen för hörbarhet för 16bit dither.
Man behöver alltså inte tänka i termer om förlorade bitar. Det enda man behöver tänka på är om man kan spela på den volymen man önskar och om digitalsystemets brusgolv är hörbart då eller ej.
Sänker man volymen med en volymkontroll (analog eller digital) så att 0dBFS/full utstyrning ligger på 60dB SPL så behöver man ju inga 120dB DR utan det räcker gott med ca. 70-80dB DR i systemet. Detta är allt som krävs för att bruset skall hamna under hörbarhet.
/Peter
robert293 skrev:n3mmr skrev:robert293 skrev:någon som har tips på en cd/dvd som har denna funtion, gärna billig sådan
Pioneer DV575 med fipplad firmware.
fipplad firmware?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster