Ett minst sagt intressant butiksbesök på Hifi-Skåne

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Ett minst sagt intressant butiksbesök på Hifi-Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2011-06-09 22:40

Jag var nere hos Schmutziger under långhelgen och vi hade det gött i solen. Vi spatzerade lite på staden och under lunchen (som var väldigt god) så tog jag upp Wisenhoff högtalarna och då nämnde mr. Schmutz att dom fanns på Hifi-Skåne och att det var alldeles på vägen om vi skulle spatzerade till los bolagos lite senare. Gjort och sagt, vi gick dit.

Det var en ganska trevlig butik med lite olika hifi-prylar i varierande prisklass, vissa grejor såg riktigt dyrt ut och var det säkert. En annan blev glad av kuriosan som stod här och var i vintage-form, massa gamla godbitar. Efter ett tag så blev vi tillfrågade om vi behövde hjälp men vi ville bara kika runt lite. Väl inne i "lyssningsrummet" så såg jag att dom hade två intressanta par högtalare, PSB One Alpha och ATC 11 Monitor (har läst positivt om dom).

Jag hojtade på säljaren och han kom direkt och vi fick lyssna på dom båda paren. Rummet var nog inte akustikbehandlat överhuvudtaget och placeringen var lite halvknepig där dom stod högt uppe på en hylla bland en massa högtalare. Inget av paren lät bra, dom lät olika men inte bra. När vi hade lyssnat ett tag så utspelade sig en (enligt mig) ganska intressant dialog:

(Jag): - Har du några högtalare som du tycker att vi bör lyssna på nu när vi ändå är här?
(Säljaren): - Tja, vad får det kosta?
(J): - Det spelar mindre roll, sätt på några som du tycker är bra.
(S): - Men det är klart att det spelar roll vad det kostar. I sådant fall kan du ju välja ett par högtalare som kostar flera miljoner.
(J-förvånad): - Jahaa, men finns det inga här som du tycker är speciellt bra.
(S): - Jag tycker att alla är bra.
(J-paff): - Tycker du att alla är bra? (noterar att han inte sade prisvärda)
(S): - Ja, alla är bra.

I den något förvånade och tryckta stämning som blev (jag blev både förvånad och kände mig lite illa behandlad, hans attityd var inte så trevlig) så klipper Mr. Schmutz in:

(Schmutz): - Men dom där System Audio högtalarna har man ju hört en del om och det har sagt positiva grejor om dom. Vet du om det är en 2-vägare eller om det är någon annan konstruktion?
(S): - Jag vet inte. Jag bryr mig inte om hur dom är konstruerade. Jag bara lyssnar.

(Konstpaus från hela sällskapet)

(Schmutz): Men det är ju klart att det spelare roll, jag tycker det är intressant hur man har fått ihop det med de fyra 4-tums elementen att lira bra.(plus något till som jag inte kommer ihåg, schmutz får fylla i).
(S): - Nej, det spelar ingen roll för mig. Jag bara lyssnar.
(Schmutz): - Jaja, ok, men kan vi lyssna på dom då så får vi höra hur det låter.
(S): - Javisst.

Vi sätter oss ner och lyssnar burkarna, som inte heller låter bra. Sedan ger vi upp och tackar för oss och iaf jag jobbar hårt för att inte se ut som en fågelholk och att inte börja garva innan vi kommer ut ur butiken.

Det är väl en sak att ha en egen uppfattning om Hifi, men är man en säljare i en butik så är väl ändå huvudsyftet att sälja? Det fanns INGET i det han gjorde där i butiken som fick oss att vilja köpa något. Faktum var att jag var mer köpsugen innan jag träffade honom.

Är det bara jag som tycker att situationen verkar konstig?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 22:52

Den där killen kör buss inom ett halvår. Alla fel på en gång.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-06-09 23:15

Jag tycker inte det är konstigt, ni hade ju inte köpt nåt ändå; ni (eller era vänner) var inte potentiella kunder, eller?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-09 23:16

Jag har, en gång känt väldigt otrevligt bemött på en HiFi butik i stockholm. väldigt norchalant och "torr" ton och man märkte att han på något sätt nedvärderade mig för att jag inte gillade dom jätte dyra "Audio res... " något, som han demade.
Han hade ett par själv kom det fram sedan.

Det började med att jag gick in i butiken och så ville jag lyssna på ett par högtalare i 11kkr klassen som jag var intresserad av att lyssna till.
Han tittar lite nedvärderande på mig med blicken " Jaha ska du lyssna på dom och motvilligt så släpade han sig till demorummet och kopplade in dom väldigt slarvigt och utan att bry sig placering eller invinkling.

Han startar en låt och står och tittar på mig, Jag funderar på allt möjligt, men mest vad som är fel med honom, Jag går helt enkelt fram och flyttar högtalarna och vinklar in dom någorlunda riktigt och sätter mig igen.

Efter några väl valda låtar så tycker jag det låter helt ok, inget "fel" men dom är inte "hela vägen" dit jag vill.
Han rynkar lite på näsan och låter mig få klart för mig "att för 11kkr får man ingenting värt att kalla HiFi minsan" fast väl insnärjt i visor.

Jag bestämmer mig för att ändra taktik och nämner att jag har ett krell steg av större modell och tillhörande elektronik som jag ärvt av min far och att jag vill ha passande högtalare som låter bra.
Han ändrar då drastiskt sätt och blir plötsligt mycket intresserad, han börjar tala gott om det här märket som han själv kör med osv osv...
Hämtar dom och kopplar in noga med placering m.m.

Efter ett tag med samma låtar så känner jag att detta låter sämre än dom >100kkr billigare högtalarna och jag säger detta till honom.
Varpå han ser mycket förnärmad ut och jag tackar för mig... :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-06-09 23:20

Flint skrev:Den där killen kör buss inom ett halvår. Alla fel på en gång.

Knappast. De har varit säljare där i över 20 år nu. (Och jargongen är oförändrad).

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-06-09 23:24

Objektivisten skrev:Jag tycker inte det är konstigt, ni hade ju inte köpt nåt ändå; ni (eller era vänner) var inte potentiella kunder, eller?

Som säljare skall man alltid utgå från att alla besökare är potentiella kunder. Eller har man en butik bara för sin egen skull?

Edit: Faktum var att jag såg den däringa skivtvätten för första gången där i deras butik. Det är den jag diskuterar under köpråd. Hade det varit en fantastisk trevlig säljare så hade vi 1. Stannat kvar längre och 2. Ev. köpt något. Kanske en skivtvätt. Jag tycker att trevlig och säljande personal skall belönas (om man nu behöver något och dom har det man behöver). Nu blir det ev. näthandel för den prylen istället.

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2011-06-09 23:27

Jag har bara varit på hifi skåne en gång, när jag gjorde skåne runt och letade mest prisvärda (egna favorit) stativare upp till 7000:-

Kan inte påstå att jag blev överdrivet positivt bemött heller.
Har aldrig känt mig sugen att gå tillbaka efter det. Men det kanske var för billigt för att locka fram entusiasm hos säljarna.

Blev ett par Energy c-200 från Flatscreen center i Löddeköpinge till sist (numera sålda) där dom var betydligt trevligare och mer hjälpsamma trots det billiga priset.
Denon AVC-X4800H -> -> Emotiva XPA-5 & Emotiva XPA-4 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-06-09 23:29

Fjonkalicious skrev:
Objektivisten skrev:Jag tycker inte det är konstigt, ni hade ju inte köpt nåt ändå; ni (eller era vänner) var inte potentiella kunder, eller?

Som säljare skall man alltid utgå från att alla besökare är potentiella kunder. Eller har man en butik bara för sin egen skull?

Du är ju inte en potentiell kund, eller hur? Han var en duktig erfaren säljare som insåg det snabbt. Varför ska han ödsla tid på dig? Han har ett jobb att sköta och viktigare saker att tänka på. :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-06-09 23:33

Objektivisten skrev:Du är ju inte en potentiell kund, eller hur? Han var en duktig erfaren säljare som insåg det snabbt. Varför ska han ödsla tid på dig? Han har ett jobb att sköta och viktigare saker att tänka på. :)

Word-of-Mouth: http://en.wikipedia.org/wiki/Word-of-mouth_marketing

Det jobbet han skötte innan han demade för oss var att försöka få in kanalerna på tv:n. Oerhört viktigt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-09 23:35

Känna sina löss på gången. – Att känna igen någons oftast tvivelaktiga avsikter, på grundval av egna erfarenheter från tillfällen då man själv betett sig lika dubiöst.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 23:38

Man får inte visa sån nonchalans ändå, även om känner den inom sig. Det kan komma en nästa gång också. Och att fråga vad låddan får kosta? Och att säga att man skiter i tekniken och bara lyssnar? Och att inte ens rekommendera något man själv gillar som ett utgångsläge för letandet och testandet? Bedrövligt!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-09 23:41

Ofta kan ju kunderna betydligt mer än bodknoddarna.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 23:44

Strmbrg skrev:Ofta kan ju kunderna betydligt mer än bodknoddarna.

Då är det bara för knodden att inse det och åka med så blir det oftast affär i alla fall. Att sälja är ingen tävling om vem som vet mest.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-06-09 23:46

Jag): - Har du några högtalare som du tycker att vi bör lyssna på nu när vi ändå är här?
(S): - Men det är klart att det spelar roll vad det kostar. I sådant fall kan du ju välja ett par högtalare som kostar flera miljoner.

Läs själv vad du säger. Vad förväntar du dig? En öl i handen och ett par timmar i demorummet. Ni har ju ingen koll, så går det inte till, ingen affär på G. Hade ni istället gått in och sagt att ni var intresserade av hifi i allmänhet och om 'det var okej att lyssna runt lite' så hade ni blivit bemötta helt annorlunda och kanske t o m fått kaffe :wink: . Respect för 'säljaren'. Enough said från mig.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-06-09 23:48

Flint skrev:Den där killen kör buss inom ett halvår. Alla fel på en gång.

Knappast! (här också) Det finns gott om sådana i olika Hifibutiker, och de är oftast kvar. Verkar inte som kraven är så höga på butikspersonal till Hifibutiker. Sedan är det ju inte bara personalen som kan vara dålig, ägarna kan vara lika dåliga.
Ett exempel:
Nyligen så besökte jag en av Stockholms största butiker och frågade om ett par högtalare fanns hemma för Demo, nej blev svaret och då undrade jag över ett annat par och de fanns inte heller hemma för demo. Sedan sade han till mig, känner igen dig. Ja du har säkert sätt mig på en massa mässor svarade jag, och sedan försvann han bara iväg och kom tillbaka pratandes i telefon och jag tittade runt lite och efter en stund så gick jag då känslan sade att det ej fanns något intresse för mig som kund.
Handlar jag något där i framtiden, kommer jag rekommendera någon annan att handla där...

Ps. Om han visst vem jag var så kan jag förstå då jag kritiserat honom ordenligt på ett forum, men jag är osäker på det.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-06-09 23:52

Flint skrev:

Man får inte visa sån nonchalans ändå, även om känner den inom sig. Det kan komma en nästa gång också. Och att fråga vad låddan får kosta? Och att säga att man skiter i tekniken och bara lyssnar? Och att inte ens rekommendera något man själv gillar som ett utgångsläge för letandet och testandet? Bedrövligt!

Det beror på omsättningen. :D

idag finns internet också Flint och kunderna är väldigt pålästa och full i f-n, både vad gäller kunskap, priser och inköpskanaler.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 23:54

FBK
Du skulle ha tagit närmaste stärkare och dragit den i backen så att kylflänsarna ringde som kyrklockor och sagt - Jag tar den, vad kostar den?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-06-09 23:55

Objektivisten skrev:
Jag): - Har du några högtalare som du tycker att vi bör lyssna på nu när vi ändå är här?

Läs själv vad du säger. Vad förväntar du dig? En öl i handen och ett par timmar i demorummet. Ni har ju ingen koll, så går det inte till, ingen affär på G. Hade ni istället gått in och sagt att ni var intresserade av hifi i allmänhet och om 'det var okej att lyssna runt lite' så hade ni blivit bemötta helt annorlunda och kanske t o m fått kaffe :wink: . Respect för 'säljaren'. Enough said från mig.

Vet inte om du har en oförmåga att läsa eller om du bara har en förutfattad mening av mig. Läs hela inlägget och inse att vi faktiskt gjorde det du rekommenderade även om jag inte formulerade mig exakt som du skriver.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-06-09 23:57

Flint skrev:FBK
Du skulle ha tagit närmaste stärkare och dragit den i backen så att kylflänsarna ringde som kyrklockor och sagt - Jag tar den, vad kostar den?

:mrgreen: Usch vad fattig jag skulle bli, då så gott som allt där är dyrt.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 23:58

Objektivisten skrev:
Flint skrev:

Det beror på omsättningen. :D

idag finns internet också Flint och kunderna är väldigt pålästa och full i f-n, både vad gäller kunskap, priser och inköpskanaler.

Ja, risken finns förstås att butiken får agera demo och köpet sker via internet i ett helt annat land. Men kan inte butiken konkurrera med hjälp av någon annan egenskap som motiverar köp är det väl lika bra att dom slår igen då.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-06-10 00:00

Fjonkalicious skrev:
Objektivisten skrev:

Vet inte om du har en oförmåga att läsa eller om du bara har en förutfattad mening av mig. Läs hela inlägget och inse att vi faktiskt gjorde det du rekommenderade även om jag inte formulerade mig exakt som du skriver.

Nej jag läser rätt bra. Du går in i en butik och önskar lyssna på några bra högtalare som får kosta vad som helst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-10 00:02

Objektivisten skrev:Nej jag läser rätt bra. Du går in i en butik och önskar lyssna på några bra högtalare som får kosta vad som helst.

Det är ju en kalasstart! Kan knappast bli bättre.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-06-10 00:05

Flint skrev:
Objektivisten skrev:Nej jag läser rätt bra. Du går in i en butik och önskar lyssna på några bra högtalare som får kosta vad som helst.

Det är ju en kalasstart! Kan knappast bli bättre.

:lol:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-06-10 00:11

Objektivisten skrev:
Nej jag läser rätt bra. Du går in i en butik och önskar lyssna på några bra högtalare som får kosta vad som helst.

Jag har svårt att se problemet. Jag ber att han skall sätta på något(redan där har jag gett han en utgångspunkt att det skall finnas i butiken) som han tycker låter bra (det vill säga att han har en möjlighet som säljare att dels visa vad han tycker är bra ljud och även kränga på mig något skitdyrt, alternativt sälja något som han tycker är prisvärt). Jag vill lyssna på något bra oavsett peng från hans butik. Är det för mycket begärt?

Vi kan ju vända på det. Hej, jag vill gärna lyssna på något som kostar mellan 5000-5103 kr och det spelar ingen roll hur det låter. Är det så det skall fungera?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-06-10 00:13

Fjonkalicious skrev:
Objektivisten skrev:

Jag har svårt att se problemet. Jag ber att han skall sätta på något(redan där har jag gett han en utgångspunkt att det skall finnas i butiken) som han tycker låter bra (det vill säga att han har en möjlighet som säljare att dels visa vad han tycker är bra ljud och även kränga på mig något skitdyrt, alternativt sälja något som han tycker är prisvärt). Jag vill lyssna på något bra oavsett peng från hans butik. Är det för mycket begärt?

Vi kan ju vända på det. Hej, jag vill gärna lyssna på något som kostar mellan 5000-5103 kr och det spelar ingen roll hur det låter. Är det så det skall fungera?

Hade det blivit affär? Köper du mycket i hifi-butiker, handen på hjärtat?

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-06-10 00:48

Att som säljare bära sig åt på det viset är helt förkastligt.
Jag vet från personer i min egen omgivning där säljare gått miste om affärer för flera hundra tusen kronor pga dåligt och idiotiskt bemötande.

Man kan aldrig ta något för givet som säljare. När jag jobbade i butik kunde det komma in "svenssons" i slitna alldagliga kläder och det slutar med att de betalar med platina kort.

Professionell, vänlig och bra service genererar merförsäljning. Ett gott bemötande ökar chanserna inte bara den dagen utan även ett långt tag framåt.

Otroligt att såna människor får behålla jobben?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-06-10 00:57

Kan inte objektivisten berätta hur man skall uppföra sig och se ut i en hifibutik om man vill ha förstklassig service ? :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-10 00:58

Jag blev utkörd ur en hifibutik en gång. Jag begrep inte varför, kanske jag liknade någon pennalist de haft på besök tidigare. :|
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-10 01:07

Obbi, jag ger Flint flera + här och det beror på en sak som ingen ännu har nämnt. Som butiksägare eller säljare bör man intiutivt känna på sig om dessa konsumenter är potentiella kunder eller inte, ... MEN man måste känna på sig om deras erfarenhet sprider sig som ringar på vattnet. De behöver inte köpa. Det som är viktigt är att om man som säljare inser att den person som är framför en kan ge upphov till 10 andra presumtiva kunder så måste man ge ett öppet och ärligt och ödmjukt intryck där man får en bra dialog med konsumenten ifråga.

Som god säljare vet man om det kan bli affär eller inte. Bedömer man det som att dessa personer inte kommer att handla så får man försöka avgöra om dessa personer har en krets runt omkring sig som tar intryck av det de säger och om så är fallet så bör man ta hand om personerna på ett så gott sätt som möjligt.

Det finns flera sätt som retar konsumenten. Jag tror att nonchalans är det värsta. Mobbing kommer som nr två. Förnedring som nummer tre.

Om säljarna lyssnar och returnerar serven på ett sätt som motspelaren kan svara mot så har man bollen i spel. Säljer man inte så gäller det att skapa en god liten match. Konsumenten kan då gå därifrån med en bra feeling oavsett om konsumenten förlorade matchen eller inte.

Med nonchalans uppstår inget spel och knappast heller med mobbing, men med förnedring kan faktiskt ett visst spel förekommit och då har säljaren hittat den svaga punkten. Detta gör att säljaren får viss respekt om än inte positiva vibbar.

Att ha butik är inte det enklaste eftersom det finns så många knäppgökar som tar tid i ens liv. De säljare som ändock kan få en erfarenhet från knäppgökarna som värdesätts och visar detta så att knäppgökarna förstår har faktiskt vunnit halva segern. Det är nämligen inte många knäppgökar som får den feedback att de trots allt är uppskattade.

Då jag hade Ljudbutiken så var jag inte så bra på detta som jag borde varit, men jag hade Bengan som var smidig och rolig och omtyckt och han kunde vända på vilken vidbränd stek som helst. Han finns på detta forum och skriver många kloka inlägg.

Jag vill också tillägga att säljare kan ha sämre dagar där icke-köpare kan råka få känning av detta. Shit happens.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2011-06-10 01:09

Hifiklubben i Karlstad är väldigt trevliga. Trots att det var mer eller mindre uppenbart att jag som jag också sa, är student. och kommer inte köpa dessa BåW för över 100laxar.

Dema han mycket entusiastiskt och pratade mycket om tekniken och designen på högtalarna. Tog fram egna skivor med låtar han ville spela för oss och bad mig komma tillbaka någon dag med egna skivor :)

Till och med tjejen som fick följa med tyckte det var kul :lol:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi