Moderator: Redaktörer
ivor-isobarik skrev:... LS3/5A vilken efter några justeringar blev Linns stora klassiker tillsammans med den skivspelare som de så förtjänstfullt stal,eh förlåt,kopierade blåprintarna på för den arme Hamish Robertson vilken gjorde det fatala misstaget att vända sig till Ivor Tiefenbruns far för att låta tillverka tallrikslagret i LP12án,förlåt RD11án..
Aerob skrev:Kan inte folk prata om isobarik-koppling istället för att älta den här smörjan?
jonasp skrev:Aerob skrev:Kan inte folk prata om isobarik-koppling istället för att älta den här smörjan?
Bra idé!![]()
On-topic då: jag tror det finns många högtalare med mer artikulerad bas än Keltik. Fastän jag inte hört den, och trots att den har isobarik!
Ha!
Richard skrev:jonasp skrev:Aerob skrev:Kan inte folk prata om isobarik-koppling istället för att älta den här smörjan?
Bra idé!![]()
On-topic då: jag tror det finns många högtalare med mer artikulerad bas än Keltik. Fastän jag inte hört den, och trots att den har isobarik!
Ha!
Precis! On topic !
Som svar på ditt påstående:
Det betvivlar jag- och i sådanafall, kan du nämna något exempel ?
jonasp skrev:Det här är ju ändå teknikforum. Då tycker jag resonemangen gärna får vara en aning teoretiska. Eller väldigt mycket förresten.
Frågan är: varför skulle Keltik - eller någon annan högtalare för den delen - låta mer "artikulerat" i basen än utan motsvarande isobarikkoppling? Tar man samma element som sitter i Keltik och placerar i en dubbelt så stor låda - alltså utan isobarisk koppling - så får man alltså enligt dig Richard betydligt sämre artikulation i basen.
Då är mina frågor tvenne till dig Richard:
1. Vilka egenskaper (tekniska, kvantifierbara) ändras när man går från isobarisk koppling till konventionell (sluten låda eller basreflex)?
2. Vilka egenskaper (tekniska, kvantifierbara) påverkar hur pass artikulerad vi uppfattar basen?
jonasp skrev:Men Richard, här har vi ett problem. Du säger att isobarik är överlägsen. Jag frågar på vilka parametrar, och söker kvantifierbarhet. Och sen drar du bara upp, "jag har hört Keltik, och den är bäst!"
Är det verkligen allt du har att komma med?
Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Isobarik är en metod att ta till då man av olika skäl inte kan använda element med passande parametrar.
Enbart? Kan man inte använda mindre låda för att få samma djupa bas tex?
/ B
jonasp skrev:Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Isobarik är en metod att ta till då man av olika skäl inte kan använda element med passande parametrar.
/ B
Jo - men säg att elementen du har passar i 60 liter låda, då kan du använda 30 liter istället med identiska prestanda. Men tar du fram element från början ser du naturligtvis till att de passar direkt i 30-literslådan.
Slutresultatet blir identiskt.
Richard skrev:Fast du har ju en reel minskning av 2:à distorsion vid mottaktkoppling än ett singelelement, samt även en minskad lådkompression på det yttre elementet eftersom det inre " håller" emot kompressionen som kommer från lådan.
ivor-isobarik skrev:På tal om Isobarik så har vi i afton grillat Kloutgrill,druckit conjak,spelat Keltik med 3 st Klout samt till nöds ett lånat 4200 i diskanten samt gamla delningsfilter...
Rikard verkar har rätt i att äldre Linnprylar trivs tillsammans,i alla fall var det vad vi upplevde i kväll,att uppgradera delningsfiltren från gamla sorten till näst nyaste Chakra känns snarare som att köpa en sjukt dåligt EQád kurva för tiotusen i kretskortsform. Nu är det inte färdigexperimenterat ännu men det förefaller som vi håller på att lösa det Keltiska mysteriet..
ivor-isobarik skrev:Har inte hunnit kolla ännu men som jag kanske tidigare sagt så lutar det även mot att de äldre filtren(till Klout) är EQade annorlunda än de nyare filtren. Där ligger troligtvis färgskillnaden. Orsaken kan vara dels lastproblem eller så ett annat ljudideal,eller bådadera. Pluset är att man får mer plats i rummet då man klossar keltik mot väggen i stället för ut 35-40 centimeter. Nackdelen är att det inte är en keltik längre.
EQ manövern räddar kanske ansiktet(eller nätdelen) på Akurate slutsteget.
Innan vi klöser ur varandra ögonen så kan vi väl vänta tills 4200 är testat med "mörka" färgande kort. Och klouten fått smaka chakrafilter..
Rod heter han, för vän av ordning..
Richard skrev:jonasp skrev:Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Isobarik är en metod att ta till då man av olika skäl inte kan använda element med passande parametrar.
/ B
Jo - men säg att elementen du har passar i 60 liter låda, då kan du använda 30 liter istället med identiska prestanda. Men tar du fram element från början ser du naturligtvis till att de passar direkt i 30-literslådan.
Slutresultatet blir identiskt.
Fast du har ju en reel minskning av 2:à distorsion vid mottaktkoppling än ett singelelement, samt även en minskad lådkompression på det yttre elementet eftersom det inre " håller" emot kompressionen som kommer från lådan.
-Martin- skrev:MagnusÖstberg skrev:1) Elementen är såpass mycket bättre idag att andratonssnacket är löjligt.
![]()
2) Hur tänks det nu?
MagnusÖstberg skrev:Det där inlägget blev lite rörigt för mig, vad vill du ha utvecklat?
Elementen är såpass mycket bättre idag att andratonssnacket är löjligt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster