High End-mässan i Stockholm: Svensk syntplatta i unik utgåva

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-10 12:58

Jaja.
Men att inte ta åt sig trots samstämmiga rättningar ifrån flera personer, det är ok?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-10 12:59

Nattis, Man kommer aldrig någonstans med en som inte vill diskutera. Så let it go. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-10 13:01

petersteindl skrev:
Jag fetade lite till :)

Jaha, men det kan ju tolkas som att bandkopian av 1982 års vinylmastering ligger som grund för samlings-CD:n "81-87". Och denna vinylmastering hade diskantlyft och basavskärning.

Denna tråden skulle vinna mer om folk sluta tolka saker och istället lyssnar och testar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-10 13:06

subjektivisten skrev:Denna tråden skulle vinna mer om folk sluta tolka saker och istället lyssnar och testar.

Det är precis vad jag gör. Vem av oss har varit mest saklig?

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2011-06-10 13:07

Fast efter man lyssnat och testa så gör man antagligen en tolkning ?? :wink:

Opps.. Jag trodde aldrig att jag skulle göra ett inlägg som handlade om synthmusik. Bortse från detta inlägg.. 8O

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-10 13:13

Birger skrev:Fast efter man lyssnat och testa så gör man antagligen en tolkning ?? :wink:

Man mäter också, med masvis. ;)
Det jag är mest förvånad över är hur låga krav många verka ha, eller oförmåga att höra dom mest basala skillnader.
Ena stunden så snackar man om massa små-små skillnader och nästa så hör man inte skillnader som är i samma nivå som VHS och bluray. Bra att tänka på i framtiden :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-10 13:54

Nattlorden skrev:Jaja.
Men att inte ta åt sig trots samstämmiga rättningar ifrån flera personer, det är ok?

När man som du alltid gör försvarar dina åsikter med näbbar och klor utan någon som helst vilja till till kompromiss skapar det misstanke om "vad är det han döljer?". Kan man lita på den här personen? Precis som att gå in i en butik som bara säljer ett märke och där personalen framhäver det märket som världens bästa och allt annat är skit. Det inger inte trovärdighet och förtroende. Jag anser i alla fall själv att jag kan ifrågasätta mina åsikter och jag har t.ex. många gånger berättat att jag har gett transistorslutsteg åtskilliga chanser men att jag alltid faller tillbaka på rörsteg när det gäller korrekt återgiven musik. Detta kanske förklarar din och min ofta infekterade diskussionsform, i alla fall sett ur mitt perspektiv.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-10 13:55

Flint skrev:
Nattlorden skrev:
Flint skrev:bandmastern 100% rakt av digitaliserad

Det heter LTS-utgåvan.

Om jag får mastern så blir det ju liksom 100% bekräftat och det är aldrig fel. Då kan ni lägga till texten "Bekräftat från säkra källor" på konvolutet.
Det hela är mer komplicerat än så, ty skivsläppen har alla gjorts utan tillgång till Dagges master och utan hans vetskap - av en kopia. [/s]
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-10 14:01

Flint skrev:När man som du alltid gör försvarar dina åsikter med näbbar och klor utan någon som helst vilja till till kompromiss skapar det misstanke om "vad är det han döljer?". Kan man lita på den här personen? Precis som att gå in i en butik som bara säljer ett märke och där personalen framhäver det märket som världens bästa och allt annat är skit. Det inger inte trovärdighet och förtroende. Jag anser i alla fall själv att jag kan ifrågasätta mina åsikter och jag har t.ex. många gånger berättat att jag har gett transistorslutsteg åtskilliga chanser men att jag alltid faller tillbaka på rörsteg när det gäller korrekt återgiven musik. Detta kanske förklarar din och min ofta infekterade diskussionsform, i alla fall sett ur mitt perspektiv.

Jag döljer inget, har ingen anledning till det eftersom jag inte har några som helst kopplingar till något eller någon, men däremot hatar jag att felkatigheter står skrivet så att de som kan mindre skulle råka tro på dem och eventuellt sabbar många år av sina liv innan de får dem rättade. Därför måste fel bekämpas på fläcken.

Klart det blir infekterat om du går på åsikt och jag går på fakta och de inte stämmer överrens.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-10 14:14

Nattlorden
Men tänk på det där med att din hrm... "starka övertygelse" kan tolkas på många olika sätt. Samma gäller förstås alla inkl. mig själv.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-10 14:21

Flint skrev:Nattlorden
Men tänk på det där med att din hrm... "starka övertygelse" kan tolkas på många olika sätt. Samma gäller förstås alla inkl. mig själv.

Enkelt att fixa, låt bli att tolka, läs det som står.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-06-10 14:37

Flint skrev:phon
Bättre kan du.

asså ... jag försökte i alla fall att (be)skriva lika illa. :oops: :D

Avlyssningen har skett via en transistorförstärkare som jag inte kan upptäcka ....

Jag vet, dom är ganska små dom rackarna. 8)

Rörisar är mycket enklare att upptäcka, dom avger ju både glödljus och värme.
Man hittar dom enkelt med en värmesökande robot, en sån där auto(re)mower eller vad det heter. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-10 14:38

subjektivisten skrev:Denna tråden skulle vinna mer om folk sluta tolka saker och istället lyssnar och testar.

Denna tråd skulle vinna på att diskutera sakfrågan istället för att diskutera varandra. (ingen kritik alls mot dig Subben, kändes bara som om ditt inlägg var på rätt väg och jag fyllde på... :-))

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-10 14:42

phon skrev:
Flint skrev:phon
Bättre kan du.

asså ... jag försökte i alla fall att (be)skriva lika illa. :oops: :D

Avlyssningen har skett via en transistorförstärkare som jag inte kan upptäcka ....

Jag vet, dom är ganska små dom rackarna. 8)

Rörisar är mycket enklare att upptäcka, dom avger ju både glödljus och värme.
Man hittar dom enkelt med en värmesökande robot, en sån där auto(re)mower eller vad det heter. :)

Suveränt kretaiv citeringsteknik. Att du kan det där med att citera vet jag redan sen tidigare men jag märker att du bara blir bättre och bättre. Respekt. :lol:

Sorry OT.

//

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-06-10 14:46

:D :D

Ja, vad gör man inte för att [s]få höja basen[/s] lätta upp stämningen ....

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-10 14:53

subjektivisten skrev:
petersteindl skrev:

Jaha, men det kan ju tolkas som att bandkopian av 1982 års vinylmastering ligger som grund för samlings-CD:n "81-87". Och denna vinylmastering hade diskantlyft och basavskärning.

Denna tråden skulle vinna mer om folk sluta tolka saker och istället lyssnar och testar.

Precis, och du har gjort en konstig citering och då blir ju sammanhanget svårt att förstå och dessutom har du nog tolkat fel. Citera bättre och tolka rätt så blir det nog bra.

Så här skrev jag.
petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:
Flint skrev:Det är möjligt att dom sänkte 20-50Hz med 8-10dB på den tidigare utgivningen för att dom tyckte att den lät för bra.

Repetition:

Dagge Lundquist skrev:Vid ... [vinylmastringen] gjordes små frekvenskorrigeringar, i allmänhet diskantlyft och basavskärning samt en lättare komprimering.

[För] ... samlings-CD:n "81-87" ... och efterföljande CD-utgivning av "Med rymden i blodet", har man använt en bandkopia av 1982 års vinylmastering.
(min fetning)

Frågeställningen blir ju vad som skall anses vara mastern d v s referensen. Om Flint ser det som tidigare funnits som referens så har väl Flint rätt, eller?

Om referensen är bandet innan vinylmastringen så blir det tvärtom, men hursomhelst kan man se det som skillnad med absolutbelopp.

Frågan är, vilken är referensen för paas maxisingel? :) den skulle jag vilja ha :)

MvH
Peter

Nu är frågan, tolkade jag rätt? Är det så att att bandkopian av 1982 års vinylmastering ligger som grund för samlings-CD:n "81-87" och att denna vinylmastering hade diskantlyft och basavskärning?

Om inte, hur var det i så fall?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-10 14:55

petersteindl skrev:Nu är frågan, tolkade jag rätt? Är det så att att bandkopian av 1982 års vinylmastering ligger som grund för samlings-CD:n "81-87" och att denna vinylmastering hade diskantlyft och basavskärning?

Det stämmer med min tolkning. Jag ser ingen annan logisk tolkning heller.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-10 15:03

phon skrev::D :D

Ja, vad gör man inte för att [s]få höja basen[/s] lätta upp stämningen ....

Ja, vissa höjer direkt i referensen - andra i interfacet.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-06-10 15:04

petersteindl skrev:Frågan är, vilken är referensen för paas maxisingel? den skulle jag vilja ha

Det är originalbandet förstås, och det släpper jag aldrig ifrån mig! 8)

Det visar att JAG har rätt och alla andra har FEL. :twisted:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-10 15:11

phon skrev:
petersteindl skrev:Frågan är, vilken är referensen för paas maxisingel? den skulle jag vilja ha

Det är originalbandet förstås, och det släpper jag aldrig ifrån mig! 8)

Det visar att JAG har rätt och alla andra har FEL. :twisted:

Du lyssnar ju bara på sinustoner. Här får du flera sinustoner som det är lite musik med :)

Sinus med musik

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-10 15:12

Hur många sinustoner går det på en phon?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-06-10 15:19

Flint skrev:Det är möjligt att dom sänkte 20-50Hz med 8-10dB på den tidigare utgivningen för att dom tyckte att den lät för bra.

På din senaste graf verkar det snarare som det är HP-filtrerat på båda, på LTS vid ~20Hz och på den andra vid ~50Hz. Dessutom verkar LTS-varianten ha lägre brusgolv (=modernare utrustning?). Därför ser den andra högre ut under 20Hz, men det är nog inget ljud utan bara gammalt brus från källarvåningen.

Bild
Senast redigerad av phon 2011-06-10 15:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-06-10 15:21

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Nattlorden

Enkelt att fixa, låt bli att tolka, läs det som står.

Har sett dig uttrycka dig felaktigt för att sedan bli rättad av andra. Du har då uttryckligen bett om att man ska tolka ditt inlägg på ett sätt som lämpar sig för tillfället. Eller så skyller du på gammla skolfärdigheter som tappats under årens gång!

Men det är ju några veckor sedan iof.... :roll:

Lite ödmjukhet vore kanske klädsamt, det har jag fått lära mig!

Edit: Sorry för OT, ska inte hända i denna tråd igen.
Senast redigerad av DS 2011-06-10 15:36, redigerad totalt 1 gång.
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-10 15:23

phon
Så kan man också tolka det.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-10 15:28

Flint skrev:Hur många sinustoner går det på en phon?

Upp till 9 låter det phint :)

Lyssna på länken. Den är synnerligen intressant. Efter att du lyssnat på länken från början till slut så lyssna igen. Då kan du ta spaken och gå in efter halva videon och lyssna. Det kommer låta olika än om du följer med varje ton. Beroende på var i videon du börjar så kommer det låta olika om samma komplexa ton. Antingen lägger hörseln ihop tonerna eller också kommer man höra tonerna var och en för sig men som en skala. I ena fallet blir det en musikskala som är konsonant. I andra fallet låter det som en aggresiv ton medans varje kommande delton blir som en musikskala.

Rätt roligt faktiskt.

Här är länken igen. Sinus med musik

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-10 15:33

petersteindl
Jo jag lyssnade. Mycket nyttigt för att förstå vad övertoner tillför. Framgick det hur stort procentförhållandet var? Jag missade det. Tippar 10-20% nivå på övertonerna gentemot grundtonen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-10 15:38

DS skrev:Har sett dig uttrycka dig felaktigt för att sedan bli rättad av andra. Du har då uttryckligen bett om att man ska tolka ditt inlägg på ett sätt som lämpar sig för tillfället.

Nej, då har ju rättningen kommit pga personen feltolkat mig. Hade säkert varit korrekt från deras sida om jag hade menat det dom de trodde.

Eller så skyller du på gammla skolfärdigheter som tappats under årens gång!

Det där gäller matematik... och det är inget konstigt... jag har inte faltat något på 16 år, så då kan det bli fel - men det har jag ju då både erkänt när det blivit fel samt förklarat. "skyller" är däremot trams från din sida, det är helt enkelt så enkelt att det man inte håller aktivt försvagas och jag har enbart använt boolsk algebra, lite vektorer och trigonometri efter teknis då jag jobbat med huvudsakligen icke-matematisk programmering, konfigurationshantering och installationer - hos en och samma arbetsgivare dessutom.

Till skillnad från andra så både erkänner jag fel, ber om ursäkt samt kan lägga om världsbilden om så skulle behövas. Fast sådan minns väldigt sällan...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-10 15:58

Flint skrev:petersteindl
Jo jag lyssnade. Mycket nyttigt för att förstå vad övertoner tillför. Framgick det hur stort procentförhållandet var? Jag missade det. Tippar 10-20% nivå på övertonerna gentemot grundtonen.

På en fyrkanvåg så är deltonerna udda. Det betyder att grundtonen räknas som 1a delton med 1/1 i nivå. nästa delton är 3e med 1/3 i nivå. Därefter blir det 5e deltonen med 1/5 i nivå och 7e med 1/7 i nivå osv.

Det betyder att övertonerna har som högsta nivå 1/3 och 11e-tonen har en nivå på 1/11. (Alla övertoner) deltoner däremellan ligger i det område du nämner d v s 5e, 7e och 9e.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-10 16:03

petersteindl skrev:

På en fyrkanvåg så är deltonerna udda. Det betyder att grundtonen räknas som 1a delton med 1/1 i nivå. nästa delton är 3e med 1/3 i nivå. Därefter blir det 5e deltonen med 1/5 i nivå och 7e med 1/7 i nivå osv.

Det betyder att övertonerna har som högsta nivå 1/3 och 11e-tonen har en nivå på 1/11. Alla övertoner däremellan ligger i det område du nämner d v s 5e, 7e och 9e.

MvH
Peter

Njae, jag menade nivån i styrka, % av grundtonen. Sen är det väl inte bara udda övertoner i en fyrkantvåg utan precis alla inkl, jämna, om den ska vara perfekt. Va?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-10 16:34

Flint skrev:
petersteindl skrev:

Det betyder att övertonerna har som högsta nivå 1/3 och 11e-tonen har en nivå på 1/11. Alla övertoner däremellan ligger i det område du nämner d v s 5e, 7e och 9e.

MvH
Peter

Njae, jag menade nivån i styrka, % av grundtonen. Sen är det väl inte bara udda övertoner i en fyrkantvåg utan precis alla inkl, jämna, om den ska vara perfekt. Va?

Jo, alla bråk :lol: :) som jag skrivit är skälva styrkan av deltonen och en fyrkantvåg består endast av udda deltoner. Det finns således inga jämna deltoner i en fyrkantvåg. För att en fyrkantvåg skall kunna bli perfekt så måste man addera till oändligheten av udda deltoner och det finns inte annat än i matematiska formler.

Jag vill helst skilja mellan övertoner och deltoner. Övertoner kan misstolkas. En ton kan vara uppbyggd av t.ex. 1 kHz + 7 kHz +9 kHz + 11 kHz. Grundtonen är 1 kHz, första övertonen är 7 kHz, andra övertonen är 9 kHz och 3e övertonen är 11 khz. Använder man deltoner så blir det första, sjunde, nionde och elfte deltonerna. På engelska kallas de för harmonics.

Grundtonen i en fyrkantvåg har styrka 1/1 = 1 = 100 %.
första övertonen är 3e deltonen med styrkan 1/3 = 33,3333... %
andra övertonen är 5e deltonen med styrkan 1/5 = 20 %
tredje övertonen är 7e deltonen med styrkan 1/7 = 14,28571... %
fjärde övertonen är 9e deltonen med styrkan 1/9 = 11,1111... %
femte övertonen är 11e deltonen med styrkan 1/11 = 9,090909... %
osv.

Här kan man läsa mer. http://en.wikipedia.org/wiki/Square_wave

MvH
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi