Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:
Jag fetade lite till![]()
Jaha, men det kan ju tolkas som att bandkopian av 1982 års vinylmastering ligger som grund för samlings-CD:n "81-87". Och denna vinylmastering hade diskantlyft och basavskärning.
Birger skrev:Fast efter man lyssnat och testa så gör man antagligen en tolkning ??![]()
Nattlorden skrev:Jaja.
Men att inte ta åt sig trots samstämmiga rättningar ifrån flera personer, det är ok?
Det hela är mer komplicerat än så, ty skivsläppen har alla gjorts utan tillgång till Dagges master och utan hans vetskap - av en kopia. [/s]Flint skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:bandmastern 100% rakt av digitaliserad
Det heter LTS-utgåvan.
Om jag får mastern så blir det ju liksom 100% bekräftat och det är aldrig fel. Då kan ni lägga till texten "Bekräftat från säkra källor" på konvolutet.
Flint skrev:När man som du alltid gör försvarar dina åsikter med näbbar och klor utan någon som helst vilja till till kompromiss skapar det misstanke om "vad är det han döljer?". Kan man lita på den här personen? Precis som att gå in i en butik som bara säljer ett märke och där personalen framhäver det märket som världens bästa och allt annat är skit. Det inger inte trovärdighet och förtroende. Jag anser i alla fall själv att jag kan ifrågasätta mina åsikter och jag har t.ex. många gånger berättat att jag har gett transistorslutsteg åtskilliga chanser men att jag alltid faller tillbaka på rörsteg när det gäller korrekt återgiven musik. Detta kanske förklarar din och min ofta infekterade diskussionsform, i alla fall sett ur mitt perspektiv.
Flint skrev:Nattlorden
Men tänk på det där med att din hrm... "starka övertygelse" kan tolkas på många olika sätt. Samma gäller förstås alla inkl. mig själv.
Flint skrev:phon
Bättre kan du.
Avlyssningen har skett via en transistorförstärkare som jag inte kan upptäcka ....
subjektivisten skrev:Denna tråden skulle vinna mer om folk sluta tolka saker och istället lyssnar och testar.
phon skrev:Flint skrev:phon
Bättre kan du.
asså ... jag försökte i alla fall att (be)skriva lika illa.![]()
Avlyssningen har skett via en transistorförstärkare som jag inte kan upptäcka ....
Jag vet, dom är ganska små dom rackarna.![]()
Rörisar är mycket enklare att upptäcka, dom avger ju både glödljus och värme.
Man hittar dom enkelt med en värmesökande robot, en sån där auto(re)mower eller vad det heter.
subjektivisten skrev:petersteindl skrev:
Jaha, men det kan ju tolkas som att bandkopian av 1982 års vinylmastering ligger som grund för samlings-CD:n "81-87". Och denna vinylmastering hade diskantlyft och basavskärning.
Denna tråden skulle vinna mer om folk sluta tolka saker och istället lyssnar och testar.
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:Det är möjligt att dom sänkte 20-50Hz med 8-10dB på den tidigare utgivningen för att dom tyckte att den lät för bra.
Repetition:(min fetning)Dagge Lundquist skrev:Vid ... [vinylmastringen] gjordes små frekvenskorrigeringar, i allmänhet diskantlyft och basavskärning samt en lättare komprimering.
[För] ... samlings-CD:n "81-87" ... och efterföljande CD-utgivning av "Med rymden i blodet", har man använt en bandkopia av 1982 års vinylmastering.
Frågeställningen blir ju vad som skall anses vara mastern d v s referensen. Om Flint ser det som tidigare funnits som referens så har väl Flint rätt, eller?
Om referensen är bandet innan vinylmastringen så blir det tvärtom, men hursomhelst kan man se det som skillnad med absolutbelopp.
Frågan är, vilken är referensen för paas maxisingel?den skulle jag vilja ha
![]()
MvH
Peter
petersteindl skrev:Nu är frågan, tolkade jag rätt? Är det så att att bandkopian av 1982 års vinylmastering ligger som grund för samlings-CD:n "81-87" och att denna vinylmastering hade diskantlyft och basavskärning?
petersteindl skrev:Frågan är, vilken är referensen för paas maxisingel? den skulle jag vilja ha
phon skrev:petersteindl skrev:Frågan är, vilken är referensen för paas maxisingel? den skulle jag vilja ha
Det är originalbandet förstås, och det släpper jag aldrig ifrån mig!![]()
Det visar att JAG har rätt och alla andra har FEL.
Flint skrev:Det är möjligt att dom sänkte 20-50Hz med 8-10dB på den tidigare utgivningen för att dom tyckte att den lät för bra.

Nattlorden skrev:Flint skrev:Nattlorden
Men tänk på det där med att din hrm... "starka övertygelse" kan tolkas på många olika sätt. Samma gäller förstås alla inkl. mig själv.
Enkelt att fixa, låt bli att tolka, läs det som står.
Flint skrev:Hur många sinustoner går det på en phon?
DS skrev:Har sett dig uttrycka dig felaktigt för att sedan bli rättad av andra. Du har då uttryckligen bett om att man ska tolka ditt inlägg på ett sätt som lämpar sig för tillfället.
Eller så skyller du på gammla skolfärdigheter som tappats under årens gång!
Flint skrev:petersteindl
Jo jag lyssnade. Mycket nyttigt för att förstå vad övertoner tillför. Framgick det hur stort procentförhållandet var? Jag missade det. Tippar 10-20% nivå på övertonerna gentemot grundtonen.
petersteindl skrev:Flint skrev:petersteindl
Jo jag lyssnade. Mycket nyttigt för att förstå vad övertoner tillför. Framgick det hur stort procentförhållandet var? Jag missade det. Tippar 10-20% nivå på övertonerna gentemot grundtonen.
På en fyrkanvåg så är deltonerna udda. Det betyder att grundtonen räknas som 1a delton med 1/1 i nivå. nästa delton är 3e med 1/3 i nivå. Därefter blir det 5e deltonen med 1/5 i nivå och 7e med 1/7 i nivå osv.
Det betyder att övertonerna har som högsta nivå 1/3 och 11e-tonen har en nivå på 1/11. Alla övertoner däremellan ligger i det område du nämner d v s 5e, 7e och 9e.
MvH
Peter
Flint skrev:petersteindl skrev:Flint skrev:petersteindl
På en fyrkanvåg så är deltonerna udda. Det betyder att grundtonen räknas som 1a delton med 1/1 i nivå. nästa delton är 3e med 1/3 i nivå. Därefter blir det 5e deltonen med 1/5 i nivå och 7e med 1/7 i nivå osv.
Det betyder att övertonerna har som högsta nivå 1/3 och 11e-tonen har en nivå på 1/11. Alla övertoner däremellan ligger i det område du nämner d v s 5e, 7e och 9e.
MvH
Peter
Njae, jag menade nivån i styrka, % av grundtonen. Sen är det väl inte bara udda övertoner i en fyrkantvåg utan precis alla inkl, jämna, om den ska vara perfekt. Va?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot], sammel och 16 gäster