Moderator: Redaktörer
mx skrev:adzer skrev:ja
När då och varför?
mx skrev:Varför har equalizers fått så dåligt rykte?
adzer skrev:mx skrev:Varför har equalizers fått så dåligt rykte?
För att det oftast finns lösningar som ger bättre resultat i slutändan. Att dessa kostar enorma mängder pengar och kräver mycket tid att genomföra bryr sig folk inte om. "Är det inte bäst så är det ingen idé att ens försöka" mentaliteten är stor hos många.
För sådana personer som jag, där ekonomiska och platsmässiga tillgångar inte alltid finns så är en eq en mycket smidig lösning som kan förbättra ljudet avsevärt.
mx skrev:Strmbrg skrev:*) Och då kan det ju vara på sin plats att definiera vad man vill uppnå först.
Bli mer nöjd med ljudet.
mx skrev:Hehe, jag väckte frågan bara för att jag sett att många är negativt inställda
till equalizers. Vill reda ut varför.
Själv har jag slutat bry mig om anläggningen och lägger alla slantar och all tid
på att köpa ny musik (och lyssna på den).
adzer skrev:mx skrev:Varför har equalizers fått så dåligt rykte?
För att det oftast finns lösningar som ger bättre resultat i slutändan. Att dessa kostar enorma mängder pengar och kräver mycket tid att genomföra bryr sig folk inte om. "Är det inte bäst så är det ingen idé att ens försöka" mentaliteten är stor hos många.
För sådana personer som jag, där ekonomiska och platsmässiga tillgångar inte alltid finns så är en eq en mycket smidig lösning som kan förbättra ljudet avsevärt.
Flint skrev:mx skrev:Varför har equalizers fått så dåligt rykte?
Kan nog ha att göra med att den ofta hamnade hos gemene man med pottarna som en hängmatta och att det av finlirarna och puritanerna med korrekt uppfattning sågs som mycket billigt och nedvärderande.
bassman skrev:Flint skrev:mx skrev:Varför har equalizers fått så dåligt rykte?
Kan nog ha att göra med att den ofta hamnade hos gemene man med pottarna som en hängmatta och att det av finlirarna och puritanerna med korrekt uppfattning sågs som mycket billigt och nedvärderande.
Det ligger mycket i det Flint!
Min första riktiga stereo var 70-80 horn + horn i mellan diskant register. En JVC reciver med SEA-kontrol (en fembandig eq). Den gjorde verkligen ett bra jobb och var ett villkor för att uppnå en gnutta hifi. Det spelade inte snyggt men kraftigt
Flint skrev:mx skrev:Varför har equalizers fått så dåligt rykte?

KarlXII skrev:Flint skrev:mx skrev:Varför har equalizers fått så dåligt rykte?
Det är därför man talar om PEQ numera, det är oerhört audiofilt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster