Distorsion vid avstämningefrekvensen! (Problem löst...)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
luminous

Distorsion vid avstämningefrekvensen! (Problem löst...)

Inläggav luminous » 2005-05-22 11:27

När jag höll på att testa min Peerless HDS 162 bas i sin låda idag så råkade jag hitta ett konstigt fenomen. Just vid avstämningsfrekvensen (40Hz) så kan jag inte öka membranutslaget till mer än ca 5mm innan tredjetonsdistorsionen på 120Hz ökar lavinartat ända tills den är större än grundtonen! Membranutslaget minskas samtidigt.

Jag testade om samma olinjäritet fanns hos min MDS 10" subwoofer, och det var samma sak där.

En intressant sak är att om man ställer nivån på gränsen innan det här inträffar så kan det funka perfekt i 5 sekunder kanske innan tredjetonsdisten börjar öka starkt.

Vad kan det här bero på? Jag har för mig att jag har hört talas om det här innan. Kan portens olinjäritet vara inblandad? Jag använder en 3" port till min Peerless bas. Jag tyckte det var rätt stort för en 6,5" bas, men ändå så får jag blåsljud ganska enkelt så tydligen överstyr den ganska lätt. :?

Idéer?
Senast redigerad av luminous 2005-05-22 15:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Kraftig distorsion vid avstämningefrekvensen!

Inläggav Svante » 2005-05-22 14:11

luminous skrev:När jag höll på att testa min Peerless HDS 162 bas i sin låda idag så råkade jag hitta ett konstigt fenomen. Just vid avstämningsfrekvensen (40Hz) så kan jag inte öka membranutslaget till mer än ca 5mm innan tredjetonsdistorsionen på 120Hz ökar lavinartat ända tills den är större än grundtonen! Membranutslaget minskas samtidigt.

Jag testade om samma olinjäritet fanns hos min MDS 10" subwoofer, och det var samma sak där.

En intressant sak är att om man ställer nivån på gränsen innan det här inträffar så kan det funka perfekt i 5 sekunder kanske innan tredjetonsdisten börjar öka starkt.

Vad kan det här bero på? Jag har för mig att jag har hört talas om det här innan. Kan portens olinjäritet vara inblandad? Jag använder en 3" port till min Peerless bas. Jag tyckte det var rätt stort för en 6,5" bas, men ändå så får jag blåsljud ganska enkelt så tydligen överstyr den ganska lätt. :?

Idéer?

Saken är den att ett basreflexsystem har en kraftig dipp i membranamplituden vid portens resonans. Så om du använder membranamplitud och inte ljudstyrka som nivåreferens så kommer du att behöva fläska på mer vid just portresonansen för att nå upp till din referensnivå (5 mm). Det verkar mycket troligt att det är porten som överstyr. Om du i stället ger högtalaren en konstant inspänning och undersöker hur disten varierar med frekvensen så skulle jag gissa att du har en dipp i distorsionen vid portresonansen, så länge som du inte överstyr porten.

Tidskonstanten på 5 s förbryllar mig, dock. Det är inte nåt som händer i förstärkaren? Har du mätt hur mycket dist förstärkaren ger när du gör testet?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2005-05-22 15:22

Vad pinsamt! :oops: Jag var visst uppe i över 20V med den lilla NAD förstärkaren, inte så konstigt att den inte mäktade med... Nån admin får gärna ta bort den här tråden!

Tidskonstanten berodde säkert på att förstärkaren inte kunde lämna 50W kontinuerligt speciellt länge eller nåt med soft-clipping funktionen. Fast NAD 314 förstärkaren verkar ju klara betydligt mer än de 35W som den är speccad till i 8 ohm!

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-05-22 15:28

Ta absolut inte bort! Det är ju tack vare egna och andras misstag man lär sig.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2005-05-22 15:41

Iof sant Iffe :wink:

Svante, nu när du nog ändå kommer titta igen i den här tråden snart; du använde väl HDS 164 i de högtalarna du byggde? Mina HDS basar har en resonansfrekvens på 54Hz ungefär, efter nån timmas inspelning. Märkte du hur mkt den ändrades med inspelningen på dina exemplar? 54Hz är ju 9Hz mer än vad som specifieras av tillverkaren, rätt kasst! Speciellt som jag byggde lådorna utan att mäta upp just mina ex!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-22 16:18

luminous skrev:Iof sant Iffe :wink:

Svante, nu när du nog ändå kommer titta igen i den här tråden snart; du använde väl HDS 164 i de högtalarna du byggde? Mina HDS basar har en resonansfrekvens på 54Hz ungefär, efter nån timmas inspelning. Märkte du hur mkt den ändrades med inspelningen på dina exemplar? 54Hz är ju 9Hz mer än vad som specifieras av tillverkaren, rätt kasst! Speciellt som jag byggde lådorna utan att mäta upp just mina ex!

Instämmer i att tråden ska vara kvar. Betydligt skämsigare trådar finns dessutom, det här var ju inte så farligt.

Helt riktigt att mina HDS164 hade en högre fs än vad databladet angav, och inte heller jag mätte mina exemplar innan jag byggde. Vad värre är är väl att jag inte har mätt på dem sen de blev inspelade, jag har mest bara lyssnat. :oops:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
gustav

Inläggav gustav » 2005-05-23 10:00

Körde en HDS-bas (typ ...439) flera dygn på full amplitud.
Resonansfrekv (zmax) ändrades inte mätbart under denna tid.
Och visst låg den för högt, tror det var nära 50Hz men inte över.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-23 10:26

Svante skrev:Vad värre är är väl att jag inte har mätt på dem sen de blev inspelade, jag har mest bara lyssnat. :oops:
Fy Svante. Inte lyssna på musik!! :evil:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-23 19:31

EngelholmAudio skrev:
Svante skrev:Vad värre är är väl att jag inte har mätt på dem sen de blev inspelade, jag har mest bara lyssnat. :oops:
Fy Svante. Inte lyssna på musik!! :evil:

Ja, jag skäms. Men på äldre dar har jag börjat inse att det inte lönar sig att hålla såna här laster hemliga. Även om det är pinsamt. :D

Återgå till Teknikforum