sänka bruset 8-10dB är det lönt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

sänka bruset 8-10dB är det lönt?

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-06-12 14:43

Upplever lite högfrekvent brus ur subwoofern (Bremenbas i sluten låda m Linkwitz Transform) . (delar 24/24 vid ca 90 Hz) mot topparna (9LEAH) och då givetvis i tysta passager.

Bruset härör från elektronikkedjan (filter+förstärkare mm) samt till viss del uppfångat via signalkablar.

Som temporär lösning har jag funderat på att seriekoppla en spole på subwoofern, har några 1,5 mH (DCR ~0,2 ohm) liggandes på annan plats .

Enligt Basta ger detta en sänkning av nivån med ca 8-10dB vid 5kHz, och därmed dämpas bruset lika mycket. signalen är ju long gone vid dessa frekvenserna iom den aktiva delningen.

Är det lönt och får jag sinnesro av detta?

Detta är väl mest en retorisk fråga, men även sådana brukar få svar på faktiskt... :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-06-12 15:39

Bort med bruset. Finns bara en acceptabel källa till hörbart brus idag och det är i mickarna och även där är det gränsfall... menar att det ofta går att komma ifrån även där men inte alltid.

Mina två å femti! :)

p.s. Vadan modda elektroniken samt införa balanserad överföring?

/Peter

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-06-12 15:40

Om det är lönt kan bara du avgöra. Resultatet tar iaf jag gärna del av! :)

Kör hårt!

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-06-12 17:03

tack för tipsen!
det är bara en liten biltur för att hämta spolen så det får jag väl se till och göra till slut.

Piotr, balanserat hjälper väl i stort sett mot externa störningar, mellan apparaterna?

Jag vet inte om bruset är externt eller internt, skulle tro det är en kombination. Med externt menar jag att det är externa källor som strålar in i signalvägen, med internt syftar jag på komponenternas egenbrus. Ibland svårt att skilja åt.

Men ett aktivt delningsfilter baserat på OPA2134 som arbetar m linjenivå kan inte brusa så mycket. däremot kan det ju brusa en del i förstärkaren (AVR7300) som jag har modifierat en del.
Och basarna har ju hög känslighet.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-06-12 17:13

rikkitikkitavi skrev:tack för tipsen!
Och basarna har ju hög känslighet.

Just det - finns fördelar med lågkänslighet.
Med en spole i serie kan det då vara ide att ha ett nät som sänker impedansen vid högre frekvenser inkopplat mellan förstärkare och spole???
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-12 18:10

Vad är det för drivelektronik?

Ev ska man kanske minska förstärkningen, men i o m Linkwitz-transform så tänker jag att jag vet för lite om kopplingen.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-06-12 18:34

Drivelektroniken?

Det är signalen från förstärkaren (AVR7300) tagen EFTER ingångsväljaren och volymkontrollen (tyvärr) vilket givetvis sabbar S/N.
Insåg detta just nu iom Nmmrs fråga. Jag har nog underskattat bruset i kretslösningen...

Filtret arbetar m den dämpade signalen, men egenbruset påverkas ju inte av detta.
Dessutom påverkas ju en dämpad signal desto mera av yttre brus.

Denna signal matar ett 24/24 dB LR filter+ LT transform baserad på OPA 2134 i en separat låda (hemmabygge)

Från denna tas HP och LP signalerna tillbaka till AVR men direkt in på slutstegen.

Kommande modifiering innebär att signalen skall tas FÖRE volymkontroll men det innebär givetvis att en flerkanalsvolym måste installeras i kretsen. Komponenter för detta är inhandlade. Förhoppningsvis hinner projektet avslutas innan hösten.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-13 13:40

rikkitikkitavi skrev:Drivelektroniken?

Det är signalen från förstärkaren (AVR7300) tagen EFTER ingångsväljaren och volymkontrollen (tyvärr) vilket givetvis sabbar S/N.
Insåg detta just nu iom Nmmrs fråga. Jag har nog underskattat bruset i kretslösningen...

Filtret arbetar m den dämpade signalen, men egenbruset påverkas ju inte av detta.
Dessutom påverkas ju en dämpad signal desto mera av yttre brus.

Denna signal matar ett 24/24 dB LR filter+ LT transform baserad på OPA 2134 i en separat låda (hemmabygge)

Från denna tas HP och LP signalerna tillbaka till AVR men direkt in på slutstegen.

Kommande modifiering innebär att signalen skall tas FÖRE volymkontroll men det innebär givetvis att en flerkanalsvolym måste installeras i kretsen. Komponenter för detta är inhandlade. Förhoppningsvis hinner projektet avslutas innan hösten.

Ahh.

Hmm, det skulle vara att ta på sig mycket jobb att alls börja rådge om detta.

Bäst vore att bygga ett aktivt filter med slutsteget som ett aktivt element.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-06-13 16:17

Que?

Hur menar du med att slutsteget är ett aktivt element i filtret?

Poängen är att jag vill ha ett DSP baserat delningsfilter på sikt för att kunna bla kompensera m tidsfördröjningar. Det ger också en väldigt smutt lösning att experimentera med.

Orsaken till att jag valt denna lösning var att jag sparar väldigt mycket arbete med att bygga separata slutsteg och får en snyggt paketerad lösning i form av en effektreciever. Sådant skall inte underskattas...

Problemet är som sagt att jag underskattat brusnivån och bremenbasarnas känslighet trots allt.

Inser att det blir betydligt värre med DCX2496 direkt om man inte gör något åt dess ebarmeligt dåliga analogdelar. Vilket är en ganska lätt sak egentligen.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-13 16:30

rikkitikkitavi skrev:Que?

Hur menar du med att slutsteget är ett aktivt element i filtret?

Poängen är att jag vill ha ett DSP baserat delningsfilter på sikt för att kunna bla kompensera m tidsfördröjningar. Det ger också en väldigt smutt lösning att experimentera med.

Orsaken till att jag valt denna lösning var att jag sparar väldigt mycket arbete med att bygga separata slutsteg och får en snyggt paketerad lösning i form av en effektreciever. Sådant skall inte underskattas...

Problemet är som sagt att jag underskattat brusnivån och bremenbasarnas känslighet trots allt.

Inser att det blir betydligt värre med DCX2496 direkt om man inte gör något åt dess ebarmeligt dåliga analogdelar. Vilket är en ganska lätt sak egentligen.

Man kan bygga ett aktivt lågpassfilter typ en sallen-key-länk kring ett slutsteg med precis gain.
För att rensa bort brus som ligger långt över passbandet.

Och så har du hittat ett av problemen med aktiva delningsfilter.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-06-13 16:35

Ah, du menar så. Jo, jag har sett liknande med tex LM3886 kretsar som i mångt och mycket är OP förstärkare (som egentligen alla slutsteg kan ses som)

Kruxet är att det blir knepigt att realisera om man vill bygga tex en bryggkopplad förstärkare.. tex för att få lite kraft i basen.

Jag är medveten om kompromissen som jag har i min nuvarande setup. Bara inte att den var så stor :)

får se om jag kan lösa det med en annan kompromiss :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-06-13 19:04

Jag tror du kommer höra att du har hört bruset när du blivit av med det.
Med lite tillväjning så kanske du inte lider idag men det kommer du bli varse att det har du gjort ändå. :-)

mvh/Harryup

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-06-13 19:57

Harry, hör du nåt brus från 366-an?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-06-14 00:50

Javisst går det att få till, beror på hur man ställer in den. Men idag har jag inget brus om man inte har huvudet nån eller ett par dm ifrån hornet och då har det en verkningsgrad på ungefär 114dB/m/W. Om det vill sig riktigt illa kan man lyckas få till brussvansar som följer musiken men då får man jobba lite. Men på vanliga tröga högtalare så har jag svårt att tro att man kan lyckas bli störd på brus.

mvh/Harryup

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-06-14 14:27

Harryup skrev:Javisst går det att få till, beror på hur man ställer in den. Men idag har jag inget brus om man inte har huvudet nån eller ett par dm ifrån hornet och då har det en verkningsgrad på ungefär 114dB/m/W. Om det vill sig riktigt illa kan man lyckas få till brussvansar som följer musiken men då får man jobba lite. Men på vanliga tröga högtalare så har jag svårt att tro att man kan lyckas bli störd på brus.

mvh/Harryup

Tack, vad skönt! :)
/M

Återgå till Teknikforum