Stereocykelklocka?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Meanderdahl

Stereocykelklocka?

Inläggav Meanderdahl » 2011-06-12 22:00

När man cyklar bland folk och fä händer det sig ibland att pedestrianer på väg i samma färdriktning väjer undan åt exakt fel håll när man ska köra om. Antagligen beror det på att de uppfattar ljudet av cykeln som om den kom från ett annat håll än den riktiga.

Jag fick därför en halvmuppig idé; att man kunde ha en cykelklocka som skulle ge ifrån sig starkt riktade ljud. När man vill cykla om på vänster sida, plingar man ett vänsterriktat ljud. Fotgängaren uppfattar då tydligare att man kommer från snettbakifrånvänsterhållet, och kan väja undan till höger. Och vice versa. Fattat poängen?

Mina frågor till de som har erfarenhet av hur ljud fungerar:

1) Går det att konstruera en enkel plinganorndning som ger i från sig kraftigt riktade ljud? Jag tänker mig som enklast två vanliga cykelklockor med en liten platta mellan? Tänk Jecklin-skiva fast tvärtom. Eftersom ljudet är ganska högfrekvent är det väl inte så svårt att rikta någorlunda? Eller skulle man behöva en kvadratmeters avskiljningsskiva för att den skall ha någon väsentlig inverkan?

2) För att fotgängaren ska uppfatta någon skillnad på ljud som kommer från (nästan) en och samma ljudkälla, men som skickats ut från källan i olika riktningar krävs det att ljudet reflekteras mot något så att det når målet från en annan riktning än ljudet från en rundstrålande källa skulle göra (eller?). Men är naturen i allmänhet för dämpande för att det ska göra någon väsentlig skillnad?

3) Kunde man tänka sig en elektrisk version av stereoklockan som skulle vara betydligt effektivare men ändå inte mycket mer komplicerad än den ovan nämnda konstruktionen?

Om någon vill bli miljonär på idén så är det väl fritt fram, men skicka gärna en gratis stereocykelklocka till mig om ni lyckas :).

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-06-12 22:40

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-12 22:45

Uppfinning, riktat horn:

Bild

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Stereocykelklocka?

Inläggav n3mmr » 2011-06-13 14:30

Meanderdahl skrev:När man cyklar bland folk och fä händer det sig ibland att pedestrianer på väg i samma färdriktning väjer undan åt exakt fel håll när man ska köra om. Antagligen beror det på att de uppfattar ljudet av cykeln som om den kom från ett annat håll än den riktiga.

Jag fick därför en halvmuppig idé; att man kunde ha en cykelklocka som skulle ge ifrån sig starkt riktade ljud. När man vill cykla om på vänster sida, plingar man ett vänsterriktat ljud. Fotgängaren uppfattar då tydligare att man kommer från snettbakifrånvänsterhållet, och kan väja undan till höger. Och vice versa. Fattat poängen?

Mina frågor till de som har erfarenhet av hur ljud fungerar:

1) Går det att konstruera en enkel plinganorndning som ger i från sig kraftigt riktade ljud? Jag tänker mig som enklast två vanliga cykelklockor med en liten platta mellan? Tänk Jecklin-skiva fast tvärtom. Eftersom ljudet är ganska högfrekvent är det väl inte så svårt att rikta någorlunda? Eller skulle man behöva en kvadratmeters avskiljningsskiva för att den skall ha någon väsentlig inverkan?

2) För att fotgängaren ska uppfatta någon skillnad på ljud som kommer från (nästan) en och samma ljudkälla, men som skickats ut från källan i olika riktningar krävs det att ljudet reflekteras mot något så att det når målet från en annan riktning än ljudet från en rundstrålande källa skulle göra (eller?). Men är naturen i allmänhet för dämpande för att det ska göra någon väsentlig skillnad?

3) Kunde man tänka sig en elektrisk version av stereoklockan som skulle vara betydligt effektivare men ändå inte mycket mer komplicerad än den ovan nämnda konstruktionen?

Om någon vill bli miljonär på idén så är det väl fritt fram, men skicka gärna en gratis stereocykelklocka till mig om ni lyckas :).

Jag blir i alla fall glad åt en medcyklist som förefaller kunna tänka sig att använda klockan.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-06-13 19:45

Å då behövs det någon form av utbildning så att man reagerar på rätt sätt vid signaleringen? nån form av gångarutbildning med förarbevis?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-06-13 19:56

Jag stör mig mest på att folk både går och cyklar på bägge sidorna av vägen på cykel- och gångbanor.
På vanliga vägar vet alla att det är högertrafik, men på en cykelled är det visst helt ok att cykla eller gå 3-4personer i bredd så man tar hela vägen.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-13 21:20

adzer skrev:Jag stör mig mest på att folk både går och cyklar på bägge sidorna av vägen på cykel- och gångbanor.
På vanliga vägar vet alla att det är högertrafik, men på en cykelled är det visst helt ok att cykla eller gå 3-4personer i bredd så man tar hela vägen.

T 0 M på Västerbron kommer folk vräkande i 40 knyck utför mot Hornstull, på riddarholms-sidan.... Åså blir dom skitsura när nån bilist nästan krossar dom vid Högalidsgatan.

Ändå finns det cykelriktningsmarkeringar på marken.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-13 21:22

MrQaffe skrev:Å då behövs det någon form av utbildning så att man reagerar på rätt sätt vid signaleringen? nån form av gångarutbildning med förarbevis?

De flesta gångtrafikanter jag kör förbi efter ringklocks-signalering viker undan rätt.

Användarvisningsbild
Meanderdahl

Inläggav Meanderdahl » 2011-06-13 23:05

MrQaffe skrev:Å då behövs det någon form av utbildning så att man reagerar på rätt sätt vid signaleringen? nån form av gångarutbildning med förarbevis?

Njäe, det var inte riktigt tanken :). Om du hör någon plinga snett bakom dig till vänster (eller höger) väjer du väl automatiskt åt höger (eller vänster)? Genom att skapa ett fantompling ännu längre till vänster (eller höger) än man egentligen är, blir det tydligare för fotgängaren varifrån faran är på väg.

Det kan förståss bli problem när man ska passera mitt mellan två gångare.

Användarvisningsbild
Meanderdahl

Inläggav Meanderdahl » 2011-06-13 23:17

n3mmr skrev:

De flesta gångtrafikanter jag kör förbi efter ringklocks-signalering viker undan rätt.

Problemet är den lilla andel som blir förvirrad och viker undan fel och tränger in en i närmaste broräcke eller dike.

(Det bästa vore ju om alla skulle fortsätta att bara gå rakt fram när de hör en cyklist närma sig. Men så fungerar det tyvärr inte i verkligheten.)

Återgå till Teknikforum