Jag fick därför en halvmuppig idé; att man kunde ha en cykelklocka som skulle ge ifrån sig starkt riktade ljud. När man vill cykla om på vänster sida, plingar man ett vänsterriktat ljud. Fotgängaren uppfattar då tydligare att man kommer från snettbakifrånvänsterhållet, och kan väja undan till höger. Och vice versa. Fattat poängen?
Mina frågor till de som har erfarenhet av hur ljud fungerar:
1) Går det att konstruera en enkel plinganorndning som ger i från sig kraftigt riktade ljud? Jag tänker mig som enklast två vanliga cykelklockor med en liten platta mellan? Tänk Jecklin-skiva fast tvärtom. Eftersom ljudet är ganska högfrekvent är det väl inte så svårt att rikta någorlunda? Eller skulle man behöva en kvadratmeters avskiljningsskiva för att den skall ha någon väsentlig inverkan?
2) För att fotgängaren ska uppfatta någon skillnad på ljud som kommer från (nästan) en och samma ljudkälla, men som skickats ut från källan i olika riktningar krävs det att ljudet reflekteras mot något så att det når målet från en annan riktning än ljudet från en rundstrålande källa skulle göra (eller?). Men är naturen i allmänhet för dämpande för att det ska göra någon väsentlig skillnad?
3) Kunde man tänka sig en elektrisk version av stereoklockan som skulle vara betydligt effektivare men ändå inte mycket mer komplicerad än den ovan nämnda konstruktionen?
Om någon vill bli miljonär på idén så är det väl fritt fram, men skicka gärna en gratis stereocykelklocka till mig om ni lyckas