Jag föredrar ordet nivå istället för volym. Ljudnivå. Mäts i dB. Hög nivå eller låg nivå. På engelska blir det i så fall level. Eftersom det är enklast att mäta tryck så används nivå på tryck vilket på engelska heter Sound Pressure Level SPL.
Men volym är kanske det vanligaste uttrycket. Jag tror att jag helt spontant säger hög volym och låg volym om jag använder ordet volym. Sedan kan det förkortas ännu mer och då blir det högt kontra svagt eller möjligtvis lågt. Men högt och lågt tillhör snarast fenomenet tonhöjd. Säg till en musiker att det är för högt

Tillför man ordet nivå bakom så funkar det.
Det är inte lätt med språket.
Vad gäller dB så är det en logaritmisk enhet och är ett mått på en nivå d v s
nivå på ljudtryck. Nivåer är alltid relativa och även i detta fall. Då går man över till logaritmisk skala och väljer en referens som alla nivåer relateras till. I det här fallet har man valt hörseln som referens och närmare bestämt det tröskelvärde på ljudtryck för uppfattbarhet hörseln har vid 1 kHz. Ljudtryck mäts i pascal Pa som är ett absolut fysikaliskt mått. Den tröskelns absolutvärde är 20 mikropascal d v s 20 μPa. I detta fall är det RMS som gäller.
Tar man och tittar på vad denna referens innebär på en logskala så får man log(20/20) = log1 = 0. Det betyder att på logskalan har referensen alltid värdet noll oavsett om det rör sig om tryck eller inte. Dubbla ljudtrycket blir 20*log2 = 6,02 dB.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.