Mikrofonkalibrering i mätprogram

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Mikrofonkalibrering i mätprogram

Inläggav Kraniet » 2011-06-14 12:14

Hur brukar det vara i mätprogram. Ska kalibreringsfilen innehålla mikrofonens frekvensgång som den är eller hur kompenseringen ska se ut för att den ska få en korrigerad frekvensgång.
Dvs ska värdena jag matar in vara positiva eller negativa för att det ska bli rätt?

Ta tex speaker workshop där jag måste editera en egen fil, ska den ha positiva eller negativa värden?

Holm impulse jobbar ju med .cal-filen direkt så där antar jag att det blir rätt om jag använder den medföljande filen till mikrofonen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-14 12:22

Arta kör "som micken mäter". Ser ut så här för nån sorts genomsnitts-WM61.

Bild

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2011-06-14 12:28

Den .cal fil jag har för min mikrofon (kalibrerad av IBF-Akustik) har avvikelsen registrerad. Dvs om mikrofonen rullar av i basen så har de lägsta frekvenserna negativa värden.

Om jag inte minns fel ("hundra" år sedan) går det bra att använda .cal-filen i SW, döp om den till .txt helt enkelt! (för det är väl en sådan SW vill ha?)

/Anders

edit: JustMLS kör .cal rakt av.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-14 12:33

diesel
Japp. Det är ju en textfil så den är bara att döpa om och ev rätta komma till punkt eller tvärs om, om det skiljer i själva sifferredovisningen i texten.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2011-06-14 12:38

Flint skrev:diesel
Japp. Det är ju en textfil så den är bara att döpa om och ev rätta komma till punkt eller tvärs om, om det skiljer i själva sifferredovisningen i texten.

Just det, nu klarnar det....... :)

JustMLS fixar faktiskt både punkt och komma.......klok programmerare!!

Ett elände annars det där med punkt-komma "standardiseringen", speciellt i Excel kan det bli problematiskt.....har i princip gått över helt till "amerikansk punkt-standard" för att slippa krångel. Nu blev det visst lite OT....ursäkta!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-14 13:06

Jag gjorde en RIAA-korrektion att lägga in i ARTA och använde Excel som mellanled å jäklar vad jag svor varje gång jag glömde det där med punkt och komma. Det var därför jag tog upp det här. Men till slut blev det bra.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-06-14 13:39

jag har ju en mikrofon från ibf också. Men så det är bara att döpa om .cal alltså. det är förstås en vanlig textfil det också förstås.. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-14 14:35

Ja det borde funka. Kolla dom och jämför upplägget.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-06-14 14:43

jo jag kollade nu men det går inte rakt av. ibf .cal-fil ser lite annorlunda ut, har ett annat format och kommatecken inte punkt som speakerworkshop har.
fick skriva en egen .frd till speakerworkshop men det funkar ju det med.
Men det verkar som att man kan konstatera att kalibreringsfilerna ska visa den frekvenskurva som är. Dvs det ska inte vara "kompenserad" frekvenskurva.

Bra att veta.. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2011-06-14 15:50

Kraniet skrev:jo jag kollade nu men det går inte rakt av. ibf .cal-fil ser lite annorlunda ut, har ett annat format och kommatecken inte punkt som speakerworkshop har.
fick skriva en egen .frd till speakerworkshop men det funkar ju det med.
Men det verkar som att man kan konstatera att kalibreringsfilerna ska visa den frekvenskurva som är. Dvs det ska inte vara "kompenserad" frekvenskurva.

Bra att veta.. :)

Den .cal filen jag har från IBF innehåller tre kolumner: Frekvens, Amplitud och Fas. Hur vill SW ha det? eller det är bara punkt o komma som skiljer?

Kompenserar programmen verkligen för mikrofonens fas-avvikelse också? Låter kanske rimligt, har bara inte tänkt på detta förut.........

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-14 16:13

Kan bara snacka för Arta och det programmet klarar sig bra utan faskolumnen.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-14 19:18

Flint skrev:Jag gjorde en RIAA-korrektion att lägga in i ARTA och använde Excel som mellanled å jäklar vad jag svor varje gång jag glömde det där med punkt och komma. Det var därför jag tog upp det här. Men till slut blev det bra.

Kan man inte ge ARTA en formel?

Annars kan man generera med GNUPlot en textfil med värden.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-14 19:38

n3mmr skrev:
Flint skrev:Jag gjorde en RIAA-korrektion att lägga in i ARTA och använde Excel som mellanled å jäklar vad jag svor varje gång jag glömde det där med punkt och komma. Det var därför jag tog upp det här. Men till slut blev det bra.

Formel går inte att lägga in utifrån. Programmet kallar (heter det så) en textfil med värden, i första hand frekvens och nivå.

GNUplot känner jag inte till.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-14 19:51

Flint skrev:
n3mmr skrev:

Formel går inte att lägga in utifrån. Programmet kallar (heter det så) en textfil med värden, i första hand frekvens och nivå.

GNUplot känner jag inte till.

Det blir att prova. Finns för linux/Windows/younameit

Man har ett kommandofönster, där man t ex kan skriva

plot sin(x)/x
och då poppar det upp ett fönster med en sinc. Det finns defaulter för hur den ska veta vilken variabel som är vilken i diagrammet, och hur många punkter den ska räkna fram och mellan vilka ingångsvärden.

Och alla defaults kan modifieras med kommandon eller konfigfiler.

Mycket använbart.

Man kan ge kommandon som säger att "plotta == skriv värden" också.

Samt spara kurvorna som bilder.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-14 19:53

n3mmr
Låter användbart. Det ska jag leta på och testa. Tack för uppslaget.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-06-14 20:01

beräknas inte fasen ur amplitudkurvan under antagandet att mikrofonen är ett minfassystem. då är faskurvan onödigt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-06-14 20:04

För Earthworksmikrofoner är kalibreringskurvan relativ.

Fasgången ignoreras helt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-14 20:07

rikkitikkitavi
Jag är nog inte riktigt med på vad du menar men jag testade en gång att ta bort fasvärdet och märkte ingen skillnad mot med. Tänkte därför att då går det att köra utan fasvärdet. Kanske är det med vid någon speciell redovisningsform i programmet som jag inte har provat.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-06-14 22:43

isåfall är nog fasen beräkna från responskurvan.

det går att beräkan med ngn form av derivering av amplitudkurvan för sk min fas system.

Naqref, jag hänger inte med vad du menar med relativ?

Återgå till Teknikforum