Foppa13 skrev:Falkis: Vad är det för modell på Luxor högtalarna? Har du själv erfarenhet av dom högtalarna så du vet hur ett lämpligt filter skulle kunna se ut?
///Foppa
Med förbehåll för fel, subjektiva kuckelimuck-fasoner samt okunskap, högst ovetenskapligen..;
Jag har haft ett par såna där, som jag givit bort senare... Det är riktigt skönt ljud i dem, men om man kopplar till en någorlunda neutral förstärkare, så är man i behov av att nästan dra upp bas och diskant i max, det är min erfarenhet.
Jag vet att jag har länkat hit förut, men det är nämligen så, att Kjell Kranzberg, som var aktiv här förut, berättade att ECOTEC har tagit över hela Luxors kvavarande lager, när de lade ner, nån gång på 90-talet, eller var det 80?
Och de har bland annat lite filter på hemsidan, som jag tror skulle passa som handen i handske för dessa högtalalare, uan att veta mycket om filter, så verkar det bland annat vara samma värde på diskantkondingen i dessa filter, som kondingen som sitter löst på diskantens plus-pol:
http://www.ecotec-online.se/
De har även ett till sorts filter:
Utan större vetenskapligt kunnande, så skulle jag satsa på det övre filtret. Eller varför inte beställa två av varje, eftersom de kostar omkring 20 kr st.

I alla fall, så tycker jag mycket om diskanten och mellanregistret, tror det är samma som satt i deras stora högtalare, med 10"-bas...

Jag har inget att göra med dem på Ecotec, men tycker att de var så djämrans trevliga och billiga, så jag rekommenderar dem. De har en minimiorder på 100 kr, och frakten är bara postens vanliga. De har även lite intressanta "nålmikrofoner"

Jag tycker att dessa Luxor 4041, tror jag de heter, är hursomhelst väldigt mysiga, och ger nästan ett lite rörigt ljud, ihop med en dirigent eller en äldre receiver, modell Metall/Trä/Plexi!

Som sagt, har du råd, så tycker jag du ska beställa dessa filter och prova, för jag tror dessa filter är konstruerade för dessa element.
Obs, det sitter för det mesta en skumkantsbas i dessa, som oftast, i de flesta fallen, har vittrat sönder, och behöver kantas om eller bytas ut, jag skulle kanta om eftersom jag gillar soundet i briljantbasen! Den kan se bra ut genom gallret, och låta bra, men ändå sjunga på sista versen, vilket du kanske skulle kolla upp...
Det är nån snubbe här på forumet som kommit på att man kan blanda textillim och lite vatten, OBS; jag minns inte om det var just det, men TROR det!, och pensla på försiktigt, så blir det en gummikant när den torkat.
Vem var det som skrev det, egentligen? Tror han är aktiv nu faktiskt!
Varm hälsning, från amatören / Falkis