Lite verklig dynamik från omgivningen till vardags

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Lite verklig dynamik från omgivningen till vardags

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-14 21:02

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/vardagsljud.wav

Vi börjar med ett toabesök. Det fanns i en tidigare tråd en tabell där det uppgavs att ljudnivån vid spolning ligger på 85 dB. Det ska testas. Fram med en ljudnivåmätare, fixa en kalibrerington. Får bli vattenstrålen i tvättstället. Ljudnivåmätaren vid mikrofonerna, vilka står uppställda ca en meter från toastolen, en inbyggd Ifö. Visar på 65 dB linjärt (20-20k) och toppnivån på ljudspåret hamnar -24.9 dBFS i vänster resp. -29.7 dBFS i höger kanal (tvättstället befinner sig till vänster om mikrofonerna). Nu trycks det för spolning. Toppnivån hamnar på -17.4 resp. -18, dvs. 7.5 resp. 12.3 över 65 dB. 72.5-77 dB. En bit ifrån 85 dB.

Nu ska vi ut i garaget. Ni kommer kanske ihåg testskivan från HiFi News & Record Review? Har en annan port, en Car-In vikport. Blev lite vind som överstyrde i början men precis efter är toppnivån -2 dBFS, dvs. ca 23 resp. 28 dB över tvättstället i början eller 88-93 dB på 1.5 m från portens insida.

Tar en runda med bilen. Mikrofoner ligger baksätet och samma inställningar som tidigare. Klippte bort dörrstängningen som orsakade överstyrning. Först lite rangerande, sedan lite tätort och en rondell följd av en kort accerlation upp till 80-90. Får hejda mig lite eftersom det går ett par med hund utmed landsvägen.

4:20 - 5:20, 90-95 km/h på väg132
5:35, vänder och accar upp till 175 km/h (detta är en 80-väg...)
Nivån drar iväg till ca 95 dB.

Det här ljudspåret kan man köra på kalibrerad nivå i den egna anläggning. 65 dB vid lyssningsplats för vattenstrålen, långsam visning på ljudnivåmätaren.

Den som vill kan göra en spektrumanalys. Eftersom jag använt riktade mikrofoner finns det lite tapp under ca 100 Hz. Möjligen att ljudet från bilen stämmer rätt bra i basen men sätet gör det nog lite diskantfattigt.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/MasVis/toa.gif
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... klippt.gif
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... klippt.gif

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-06-14 21:11

Föredömligt experiment, Roger!

Visst kommer jag ihåg garagedörren, jag har skrämt slag på folk med den! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-14 21:20

Jag har gjort något liknande tidigare. Då kalibrerade jag när sonen spelade saxofon. Spelade in och sedan upp med samma volym. Normalt kör man inte ljudanläggningen riktigt på den nivån.... Skulle nog vilja hålla mig åtminstone 5 dB, kanske 10, under den verkliga nivån. Kommer ihåg att min svägerska tyckte det var väl högt när man satt nära saxophonen. Det är det ju och man vill sitta en bit ifrån.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-06-14 21:27

RogerGustavsson: Hur brett isär var mickarna? Låter väldigt brett tycker jag. Eftersom du körde med riktade mickar kanske nån form av ORTF-konfiguration av mickarna hade varit bra.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-06-14 21:33

Jag provkörde din inspelning, Roger, men mina Gradient SW-63 tyckte inte riktigt om basinnehållet vid korrekt nivå. :oops:

Jag har provat egeninspelat piano vid korrekt nivå, och det var rätt kul. Bekymret var dock att musikrummet hamnar i kaskadkoppling, eftersom flygeln står mellan högtalarna.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-14 21:43

DanNorman skrev:RogerGustavsson: Hur brett isär var mickarna? Låter väldigt brett tycker jag. Eftersom du körde med riktade mickar kanske nån form av ORTF-konfiguration av mickarna hade varit bra.

Det var just ORTF! Har inte testat alls utan bara riggade upp dem så. De brukar sitta i ORTF på stativet mellan varven. Har heller hunnit prova hur det låter i den egna anläggningen, la upp inspelningen här först. Lyssnade bara i enkla lurar när jag klippte ihop spåret.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-14 21:53

RogerGustavsson
Kul initiativ. Jag har hört en av dina inspelningar tidigare då med musik och jag reagerar likadant den här gången att du lyckas hålla bruset väldigt lågt. Jag lyckas inget vidare där. Sen verkar det vara bra krut i kärran. Det låter så framför allt i sista "repan". Kul.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-14 21:57

Jo, det är krut i kärran. 210 hästar och god för 234 km/h, har testat...

När det gäller bruset så är det nog så att mickar och förstärkare går bra ihop. Vågade aldrig sjösätta ditt förslag, den där Mullard-kretsen. Mikrofonerna är rätt populära för de som kräver lågt brus, naturinspelningar och liknande.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-06-14 21:59

RogerGustavsson: Ok, bra :) Hur långt mellan kapslarna? Kan bero på att jag har för brett mellan mina högtalare, och det kanske funkar bättre i lurar, ja :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-14 22:08

RogerGustavsson skrev:Jo, det är krut i kärran. 210 hästar och god för 234 km/h, har testat...

När det gäller bruset så är det nog så att mickar och förstärkare går bra ihop. Vågade aldrig sjösätta ditt förslag, den där Mullard-kretsen. Mikrofonerna är rätt populära för de som kräver lågt brus, naturinspelningar och liknande.

Mullardgrejen var ju mest ett spånande och den hade nog brusat mer än vindbruset på inspelningen är jag rädd. Spelar du in musik nu också?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-14 22:22

Spelar in alldeles för sällan. Skulle vilja spela in saxofonocktetten som sonen spelade i nyligen. Mycket trevligt sound! Han spelar även i en annan konstellation men där gör blandningen med de elförstärkta instrumenten det svårt att fånga med några få mikrofoner. Tycker om att fånga ljudet som det blir i en lämplig lokal. Dessvärre går deras duktige ledare i pension. Han får dem alltid att övrrträffa sig själva. Hustrun spelar i Huskvarna Musiksällskap och de har jag spelat in vid ett par tillfällen. Dessvärre har orkestern en kraftig slagsida, det fattas cellos och framförallt en basist. Amatörer är det ju men visst kan de också få till det.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-14 22:43

Fina inspelningar Roger. :)
Vad är det för mikar?

Basljudet i bilen, torde vara däckvibrationer och vindtryck.
Förr när jag var mer noga, kollade jag alltid konsumentverkets däcköversikt och valde däck med lågt rulljud. Rätt stor skillnad faktiskt.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-14 22:56

Kul med "riktigt" arbete!

Jag måste dock bara varna lite för att använda riktmikar till att mäta ljudtrycksnivå. De mäter ju inte bara ljudtryck utan även tryckgradient. Och det är inte säkert att tryckgradienten beter sig som ljudtrycket, proportionaliteten är olika för olika vågtyper.

Det får bla till effekt att man får proximityeffekt, dvs bashöjning nära, alt bassänkning långt ifrån miken. Beroende på källans spektrum kan nivån bli ganska fel.

Det får också till effekt att mikrofonen blir döv för vissa riktningar, dvs man underskattar nivån för ljud bakifrån. Om man kalibrerar i en efterklangsrik miljö, långt ifrån källan så kommer en del av kalibreringsljudet in i "mät"-mikrofonen och kalibreringen blir fel.

Men ändå, sånt här är roligt. Det blir antagligen inte hemskt fel och ibland är det ju bara viktigt att det blir ungefär rätt, för att få en känsla för hur starkt det är.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-14 23:27

Jo, visst är jag medveten om att de hade varit mera korrekt med rundtagande mikrofoner. Har sådana kapslar också.... Men då krävs lite större avstånd mellan mikrofonerna och någon passande skena hade jag inte. Med tanke på att avstånden inte var speciellt stora, tror jag att det blir någorlunda rätt (har ännu inte lyssnat via högtalare). "Kalibreringen" är i varje fall gjord med en rundtagande kapsel.

Däck med lågt vägljud gör skillnad. De jag har sedan påsk är hyfsat tysta men det är en kombi med lite mulligt avgasljud och lite bredare däck. Misstänker att placeringen av mikrofonerna liggandes på baksätet bidrar till att diskanten dämpas. Blir liknande effekt om man ligger i baksätet själv. Mikrofonerna är mina gamla Nakamichi som är i väldigt bra skick. Har samlat på mig ett antal. Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-15 00:05

RogerGustavsson skrev:"Kalibreringen" är i varje fall gjord med en rundtagande kapsel.

Du menar ljudnivåmätaren?

Det är ju just det som är felet. Ljudnivåmätaren mäter äpplen och mikrofonerna päron. Sen säger du att du vet hur många äpplen det är baserat på hur många päron du ser.

Visserligen finns det nog korrelation mellan päronskörd och äppleskörd, från år till år, men de är inte samma.

Det hade faktiskt varit bättre om ljudnivåmätaren hade haft en riktad kapsel, men sådana finns inte att köpa eftersom det är så hopplöst att mäta ljudtrycksnivå med en riktad kapsel...

...mest sagt i utbildningssyfte, jag gillar fortfarande försöket. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-15 00:18

Om signalen hade varit en ljudtryckssignal, och om bruset i början är 65 dB lin så hade följande gällt:

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-15 07:16

Jag kunde förstås ha spelat in signalen från ljudnivåmätaren också... Då hade den kunnat få vara referens vid uppspelningen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-15 16:55

Har nu lyssnat via högtalare. En nivå liknande verkligheten fås om man med hjälp av en ljudnivåmätare mäter ca 65 dB, ca tio sekunder efter ljudfilens början, på en meters svstånd från vänster högtalare. Sedan tycks det bli stora mängder lågbas när garageport och biltur avverkas. Det bli klart brummigare än vad det känns i bilen. Antagligen behövs en annan mikrofonplacering. Mängden bas sätter orentlig fart på baselementens membran, fast piP klarar det. I min egna ljudanläggning hamnar nivån lite över "vanligt" läge. -12 dB visar displayen på när jag kör min ljudfil med "vardagsljud". Där hamnar man bara när det spisas högdynamiska ljudfiler som Värmlands Nations Kör eller Cantate Domino. Dåligt mastrade ljudfiler brukar ge ungefär -25 dB på displayen, ibland ännu mindre. Just nu lyssnar jag på The Animals' och "House of the rising sun", -28 på displayen. Jag vill inte höja ett uns trots att det är musik som tilltalar mig.

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2011-06-15 21:22

Den där grunkan som kommer innan dörrgnisslet var rätt så lågbasig precis som bilturen. Lågbasen låg som ett djupt träsk i rummet ... men annars funkade det fint. :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-15 21:46

Så, nu har jag lyssnat också, jag kunde inte det igår.

Roligt är det med "riktiga" ljud som inte har processats (frånsett riktverkan/proximity då). De låter så annorlunda när de är lyfta ur sitt sammanhang, och öppnar öronen på en liksom. Nästa gång man hör ljudet i verkligheten så låter det som det gjorde på inspelningen i stället...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-15 22:05

conny_a skrev:Den där grunkan som kommer innan dörrgnisslet var rätt så lågbasig precis som bilturen. Lågbasen låg som ett djupt träsk i rummet ... men annars funkade det fint. :lol:

Det var nog vinden om blåste in i garaget, jag bor väldigt utsatt 150 m över Vätterns yta... Det är mitt garage nere till höger på denna bild, http://static.panoramio.com/photos/original/6920035.jpg

Basigheten känns lite överdriven vid bilturen som jag nämnt tidigare. Har aldrig sett baskonerna fladdra så tidigare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-15 22:09

Svante skrev:Så, nu har jag lyssnat också, jag kunde inte det igår.

Roligt är det med "riktiga" ljud som inte har processats (frånsett riktverkan/proximity då). De låter så annorlunda när de är lyfta ur sitt sammanhang, och öppnar öronen på en liksom. Nästa gång man hör ljudet i verkligheten så låter det som det gjorde på inspelningen i stället...

Jo, det är märkligt att vi inte hör ljuden på samma sätt dagligdags. Det är väldigt lätt att förleda folk genom att be dem vara uppmärksamma på något, samtidigt missar vi något annat.

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2011-06-15 22:10

RogerGustavsson skrev:Det var nog vinden om blåste in i garaget, jag bor väldigt utsatt 150 m över Vätterns yta... Det är mitt garage nere till höger på denna bild, http://static.panoramio.com/photos/original/6920035.jpg

Basigheten känns lite överdriven vid bilturen som jag nämnt tidigare. Har aldrig sett baskonerna fladdra så tidigare.

Det är där alltså ... inte långt från utsikten ...
http://conny.nu/wp/wp-content/uploads/2 ... hk_web.jpg

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-16 07:13

Här en dokumenterande liknande inspelning som RogerGustavssons men i rummet och i mono. Micken en WM61 uppställd ca. två meter från mig och den akustiska gitarr jag spelade in. Ref.nivå vet jag inte. Inget efterabete gjort. Det vore kul med lite kommentarer om rummets akustik.

Länk

//

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-16 07:39

conny_a skrev:Det är där alltså ... inte långt från utsikten ...
http://conny.nu/wp/wp-content/uploads/2 ... hk_web.jpg

Ja, det är rätt nära, fast jag bor längst uppe på toppen av berget. Utsikten ligger lite lägre på 210 meters höjd, min kåk på 236 m.

Så här beskrivs Soldattorp nummer 61:
Ingen bostad i Hakarp hade ett skönare läge än Fagerslätts soldattorp. Hela södra den av Vättern låg i blickfånget. Från sin bostad uppe på hakarpshöjderna kunde soldatfamiljen, vid klart väder, tydligt utskilja de olika byggnaderna inne i staden Jönköping. Gårdar, ängar, bördiga åkrar och grönskande skogar gav variation åt utsiktsbilden och solnedgångarna över Vättern var fantastiska.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-16 08:07

Flint skrev:Här en dokumenterande liknande inspelning som RogerGustavssons men i rummet och i mono. Micken en WM61 uppställd ca. två meter från mig och den akustiska gitarr jag spelade in. Ref.nivå vet jag inte. Inget efterabete gjort. Det vore kul med lite kommentarer om rummets akustik.

Var lite mera bakgrundsljud på din inspelning. Det är rätt tyst hemma hos mig. Möjligen att din rundtagande Panasonic-mick tar upp mera lågfrekvent ljud, fast det fanns det förstås i överflöd vid min biltur trots njurmickar. Brusnivån är högre men det är ju så med de mickarna, speciellt om man är längre ifrån en rätt svag ljudkälla som en akustisk gitarr. Känns som du har längre efterklang i ditt rum. Det låter i alla fall lite torrare i mitt vardags-/lyssningsrum.

Bjuder på två snuttar inspelade när sonen spelade saxofon i höstas. Närtaget och väldigt torrt, låter bättre ute i köket.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... ck%202.wav

Nu visste han inte att jag redan satt igång inspelningen.... Han brukar hålla på så här mest hela tiden, här när han letar efter noter bland notställen.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... ck%205.wav

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-16 08:24

Flint skrev:Här en dokumenterande liknande inspelning som RogerGustavssons men i rummet och i mono. Micken en WM61 uppställd ca. två meter från mig och den akustiska gitarr jag spelade in. Ref.nivå vet jag inte. Inget efterabete gjort. Det vore kul med lite kommentarer om rummets akustik.

Länk

//

Jag kan inte, du spelar ju som en gud, Flint. Och så är det omosat. Hur 17 ska man då kunna kommentera rummet? När man kommer dit i tanken är man ju redan hög :D .

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-16 08:24

RogerGustavsson
Ja mitt rum har nog ganska lång efterklangstid. Nästa steg i akustikkursen livet blir att sätta sig in i det där med efterklangsmätning. Men som du sa är din inspelning med grabben och hans sax mer närmickad. Låter som 50-70cm nånstans.

Jo, jag har problem med en ganska hårt trafikerad väg utanför och jag lyckades pricka in morgontrafiken nyss med min insp. På inspelningar låter trafiken lågbas men hört i verkligheten betydligt högre upp i frekvens. Dessutom har jag ventilationsljud som jag normalt har vant mig vid men som stör rejält på inspelningar av den här typen.

Din son har något "japanskt" över sig i det verbala improvisationsuttrycket. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-16 08:27

Svante skrev:

Länk

//

Jag kan inte, du spelar ju som en gud, Flint. Och så är det omosat. Hur 17 ska man då kunna kommentera rummet? När man kommer dit i tanken är man ju redan hög :D .

Å gu va snäll du ä Svante. Säg till om du behöver låna pengar nån gång. :lol:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-16 08:42

Körde filerna med Felix i MasVis. Hög crest och man ser tydligt i vilket register en saxofon håller sig. Betydligt mera lågfrekvensljud på det senare spåret.
Bild
Bild

Nästa

Återgå till Generellt om hifi