Kan anläggningen bli för bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Inläggav Strmbrg » 2011-06-17 07:41

phloam skrev:Det lustiga med denna tråd är att vi egentligen hade kunnat skippa allt tjafs om återgivning :) Att bra är bättre än sämre på ett antal olika sätt är ju rätt trivialt.

Det intressanta är snarare vad som händer när en musiklyssnare exponeras för riktigt bra hifi. I de allra flesta fall många mycket positiva saker, men ibland kommer kanske lite oväntade reaktioner.

Sånt har det nog inte pratats så mycket om här på faktiskt.se så ämnet är fortfarande intressant imho :)


Oavsett grundtema från trådskapare eller inläggare, så tenderar samtalen graviteras mot apparatprestanda och rumsegenskaper.

Nä, mera öppenhet och bruttotankar, po prosto!
Mindre prestige och vinnarinstinkt är nog inte så pjåkigt det heller.
Tycker jag.

Jag tror att man riskerar att lyssna ganska så "apparat-fokuserat" då man ställs (sätts) inför en synbarligen påkostad apparatur (i ett uppenbart anpassat rum).

Lite andäktigt på sätt och vis, som i en stor kyrka kanske?
Eller som när man bjudits möjlighet att lyssna på ett föredrag av någon mycket speciell person.

Alltså, ovanstående behöver naturligtvis inte betyda att den påkostade apparaturen är sämre än vad man tycker att den verkar.
Liite mer nyanserat än så, vill jag nog ha det.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2011-06-17 07:50

För det mesta av samtida musik och remastrad dåtida är en bra anläggning för bra och därmed alltså inte bra.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Inläggav MichaelG » 2011-06-17 08:51

Strmbrg skrev:Jag tror att man riskerar att lyssna ganska så "apparat-fokuserat" då man ställs (sätts) inför en synbarligen påkostad apparatur (i ett uppenbart anpassat rum).

Lite andäktigt på sätt och vis, som i en stor kyrka kanske?
Eller som när man bjudits möjlighet att lyssna på ett föredrag av någon mycket speciell person.



Jag känner igen detta. Jag funderar på om det kan ha att göra med ingången till lyssnandet. Jämför följande två scenarior:

- Sätt dig tillrätta nu, så ska du få lyssna på en av de finaste anläggningar som någonsin byggts. Bara signalkablarna kostar som en normal månadslön. Lyssna särskilt till hur fantastiskt rent och utsträckt basområdet är. Lyssnar du extra noga hör du faktiskt hur fläktsystemet i inspelningslokalen går på och av under musiken.

- Sätt dig tillrätta nu, så ska du få lyssna på skithäftig musik. Jag hittade den på nätet häromkvällen när jag var ute och surfade och jag blir alldeles lycklig av den.

Även om såväl anläggning som musik är identisk i de två scenariorna, kan själva upplevelen mycket väl bli påverkad av själva ingången till lyssnandet. Tror jag.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Inläggav MichaelG » 2011-06-17 08:57

Flint skrev:För det mesta av samtida musik och remastrad dåtida är en bra anläggning för bra och därmed alltså inte bra.


Jag testar din tes och spelar (i nämnd ordning) Sofia Gubaidolina, Arvo Pärt, Henryk Gorecki, Alfred Schnittke. Men är dessvärre tvungen att anmäla avvikande uppfattning. Det låter alldeles utmärkt i en bra anläggning och jag kan inte tro att det skulle bli bättre i en sämre dito. :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2011-06-17 09:00

MichaelG
Det är ok. Jag kan dock tycka att ditt val är något smalspårigt representativt. :)

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Inläggav MichaelG » 2011-06-17 09:28

Flint skrev: Jag kan dock tycka att ditt val är något smalspårigt representativt.


Nu måste jag protestera igen! 8O Låt vara att Henryk och Arvo i vissa lägen kan påminna om varann med sina långa svepande strofer (ungefär som man skulle kunna säga att Rolling Stones och Motörhead har mycket gemensamt med sin rytm- och gitarrbaserade musik där distorsionen bidrar till konstverket. Men i övrigt skiljer de sig ganska mycket från varann). Men på vilket sätt menar du att Sofia, eller Alfred har något gemensamt med varann? Eller med de bägge andra? Förvisso använder samtliga fyra symfoniska (och andra akustiska) instrument i sina kompositioner. Men i så fall kan man ju likställa all musik som har trummor, gitarr och sång som viktiga beståndsdelar. Och det känns ju litet väl generaliserande.

Eller du kanske menade något annat med "smalspårigt"? :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2011-06-17 09:34

MichaelG
Njae. Det som fattas är kanske den kommersiellt mest gångbara [s]dyngan[/s] musiken som säljs eller ladds ner per pall typ listmusik och skramlet som överröstar trafiken och sorlet när man möter tonåringar på stan ivrigt lyssnandes i sina hörlurar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57318
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-06-17 10:09

MichaelG skrev:Eller du kanske menade något annat med "smalspårigt"? :)


Det var väl precis det han menade, att du höll dig i ett enda fack instrumenteringsmässig; ingen elektronmusik, ingen chipmusik, ingen poprock, ingen finsk skrikkör, ingen samplingsmusik, inget färgat brus...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2011-06-17 10:24

.... inget sinussvep ...





:roll:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
conny_a
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2009-12-22

Inläggav conny_a » 2011-06-17 10:33

MichaelG skrev:Och min tes "En dålig inspelning låter ofta sämre ju sämre den återges" betyder alltså att man ofta (men inte nödvändigtvis alltid!) uppfattar ljudet från en dålig inspelning som sämre, ju sämre förutsättningar man ger den vad beträffar anläggningens prestanda.


Jag tror de flesta kan ta in teserna men generaliseringarna blir för allmängiltiga. Ibland är det bättre att ge några goda exempel också. Då kan folket relatera till teserna.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15192
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2011-06-17 11:10

Man måste nog vikta "dåligheten".
Om man har 2 anläggningar i övrigt identiska så när som att den ena bara går ner till 45Hz och den andra til 18Hz så kan det ju vara så att på grund av de rumsproblem man har så kommer den dåliga anläggningen fall i basen vara gynnsamt för musikupplevelsen ändå. Som ett exempel.
SÅ det som är dåligt för en kanske inte ens är ett hinder för en annan.
Skall man spela i en lyhörd lägenhet så kanske inte galaxens mest dynamiska anläggning är bäst om smaken dessutom inriktar sig på japanska trummor. Så svårigheten är nog att det finns inte bara en svaghet utan frågan är snarare om den personliga störnivån överträdes av någonting och i så fall om man kan stå ut ändå eller är det olidligt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57318
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-06-17 11:13

Harryup skrev:Man måste nog vikta "dåligheten".
Om man har 2 anläggningar i övrigt identiska så när som att den ena bara går ner till 45Hz och den andra til 18Hz så kan det ju vara så att på grund av de rumsproblem man har så kommer den dåliga anläggningen fall i basen vara gynnsamt för musikupplevelsen ändå.


Det betyder inte att den som går till 18Hz är för bra, det betyder att rummet är för dåligt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2011-06-17 11:18

Nattlorden skrev:Det betyder inte att den som går till 18Hz är för bra, det betyder att rummet är för dåligt.


Ja, det borde väl vara fastställt för länge sen att rummet är en del av anläggningen, tom en dominerande sådan.

Hörlurar är enda undantaget, förutom in-ear lurar där passningen i hörselgången är om möjligt ännu mer dominerande.

Användarvisningsbild
berma
 
Inlägg: 502
Blev medlem: 2003-08-26

Inläggav berma » 2011-06-17 13:54

xeizo skrev:
Nattlorden skrev:Det betyder inte att den som går till 18Hz är för bra, det betyder att rummet är för dåligt.


Ja, det borde väl vara fastställt för länge sen att rummet är en del av anläggningen, tom en dominerande sådan.

Hörlurar är enda undantaget, förutom in-ear lurar där passningen i hörselgången är om möjligt ännu mer dominerande.


Mot framtidens land på gummimadrasser !?

Det är märkligt hur den här diskussionen alltid landar i hur bra en bra anläggning är (underförstått ens egen?) . Hur sämre egentligen är bättre, och att det då finns en förbättring man bör göra.

Mer skrämmande hur man ska tänka för att ”nå fram”, hur de som inte förstår tänker då de tänker fel, hur de som tänker rätt tänker. Hur man ska tänka för att tänka rätt, att man kan och ska tänka om.

Och, riktigt läskigt, hur det ska kännas då man ”nått fram” och man sitter där i sin mörka källare med ”det perfekta ljudet”...

Den intressanta diskussionen i den här tråden var väl varför det ibland är mer njutningsfullt att lyssna på en mindre perfekt anläggning. Vad det beror på, om man nu har en tillräckligt bra anläggning, att man ändå ibland hellre lyssnar via en lite sämre maskin.

Det trodde jag iaf.

mvh. :?

Användarvisningsbild
berma
 
Inlägg: 502
Blev medlem: 2003-08-26

Inläggav berma » 2011-06-17 13:54

xeizo skrev:
Nattlorden skrev:Det betyder inte att den som går till 18Hz är för bra, det betyder att rummet är för dåligt.


Ja, det borde väl vara fastställt för länge sen att rummet är en del av anläggningen, tom en dominerande sådan.

Hörlurar är enda undantaget, förutom in-ear lurar där passningen i hörselgången är om möjligt ännu mer dominerande.


Mot framtidens land på gummimadrasser !?

Det är märkligt hur den här diskussionen alltid landar i hur bra en bra anläggning är (underförstått ens egen?) . Hur sämre egentligen är bättre, och att det då finns en förbättring man bör göra.

Mer skrämmande hur man ska tänka för att ”nå fram”, hur de som inte förstår tänker då de tänker fel, hur de som tänker rätt tänker. Hur man ska tänka för att tänka rätt, att man kan och ska tänka om.

Och, riktigt läskigt, hur det ska kännas då man ”nått fram” och man sitter där i sin mörka källare med ”det perfekta ljudet”...

Den intressanta diskussionen i den här tråden var väl varför det ibland är mer njutningsfullt att lyssna på en mindre perfekt anläggning. Vad det beror på, om man nu har en tillräckligt bra anläggning, att man ändå ibland hellre lyssnar via en lite sämre maskin.

Det trodde jag iaf.

mvh. :?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Inläggav Strmbrg » 2011-06-17 14:14

berma skrev:...
Den intressanta diskussionen i den här tråden var väl varför det ibland är mer njutningsfullt att lyssna på en mindre perfekt anläggning. Vad det beror på, om man nu har en tillräckligt bra anläggning, att man ändå ibland hellre lyssnar via en lite sämre maskin.

Det trodde jag iaf.

mvh. :?


Apparaterna och/eller tekniken samt möjligen känslan av att ha nått jättelångt avseende apparater och teknik skall nog inte underskattas.
Sedan är det underordnat huruvida det tar sig uttryck i apparat-suktan, insiktsfullt tekniskt kunnande eller allmän prestige-lusta.

Det är ju grabbar som är i farten.

Inget fel i det.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
berma
 
Inlägg: 502
Blev medlem: 2003-08-26

Inläggav berma » 2011-06-17 16:09

Strmbrg skrev:
berma skrev:...
Den intressanta diskussionen i den här tråden var väl varför det ibland är mer njutningsfullt att lyssna på en mindre perfekt anläggning. Vad det beror på, om man nu har en tillräckligt bra anläggning, att man ändå ibland hellre lyssnar via en lite sämre maskin.

Det trodde jag iaf.

mvh. :?


Apparaterna och/eller tekniken samt möjligen känslan av att ha nått jättelångt avseende apparater och teknik skall nog inte underskattas.
Sedan är det underordnat huruvida det tar sig uttryck i apparat-suktan, insiktsfullt tekniskt kunnande eller allmän prestige-lusta.

Det är ju grabbar som är i farten.

Inget fel i det.


Grabbar ! Ja så är det ju förstås !
blev bara lite trött på någon slags enkelspårighet.
sorry!

///

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2011-06-17 16:14

:D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2011-06-17 17:53

Strmbrg skrev: Apparaterna och/eller tekniken samt möjligen känslan av att ha nått jättelångt avseende apparater och teknik skall nog inte underskattas.


Avses ha eller nått betonas?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Inläggav Strmbrg » 2011-06-17 18:12

phon skrev:
Strmbrg skrev: Apparaterna och/eller tekniken samt möjligen känslan av att ha nått jättelångt avseende apparater och teknik skall nog inte underskattas.


Avses ha eller nått betonas?


Om jag hade syftat på ett organ, så hade jag skrivit 'nåt', inte 'nått'.

:wink:
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
conny_a
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2009-12-22

Inläggav conny_a » 2011-06-17 19:52

Nä, det är dags att spela en skiva. Bra musik är ändå bra musik. För bra musik finns nog inte ... jo, om man får en hjärtattack av glädjeyttringen ... kanske. Fast i det fallet, var anläggningen för bra, egentligen? :roll:

I vilket skede av händelsekedjan borde man stanna när man avgör om anläggningen var för bra?

Kan det vara så att om anläggningen är för bra så kan den orsaka en kedjereaktion ... en upplevelse utöver det vanliga ... som i ett senare steg orsakar skada på sig själv eller andra?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Inläggav Strmbrg » 2011-06-17 19:56

"Onödigt bra", tror jag är en bättre utgångspunkt att resonera kring, egentligen.

Men, det har vi ju redan avhandlat.
:)

Skulle också kunna tänka mig att spela lite musik.
Men sambon härjar runt med dammsugaren på övervåningen så störnivån ner till musikrummet är lite väl störande.
:?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2011-06-17 19:59

conny_a skrev:Nä, det är dags att spela en skiva. Bra musik är ändå bra musik. För bra musik finns nog inte ... jo, om man får en hjärtattack av glädjeyttringen ... kanske. Fast i det fallet, var anläggningen för bra, egentligen? :roll:

I vilket skede av händelsekedjan borde man stanna när man avgör om anläggningen var för bra?

Kan det vara så att om anläggningen är för bra så kan den orsaka en kedjereaktion ... en upplevelse utöver det vanliga ... som i ett senare steg orsakar skada på sig själv eller andra?

Bäst att du svarar själv. Troligen inte så många här som känner dig tillräckligt bra för att göra den bedömningen av dig.

Användarvisningsbild
conny_a
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2009-12-22

Inläggav conny_a » 2011-06-17 20:06

Flint skrev:
conny_a skrev:Nä, det är dags att spela en skiva. Bra musik är ändå bra musik. För bra musik finns nog inte ... jo, om man får en hjärtattack av glädjeyttringen ... kanske. Fast i det fallet, var anläggningen för bra, egentligen? :roll:

I vilket skede av händelsekedjan borde man stanna när man avgör om anläggningen var för bra?

Kan det vara så att om anläggningen är för bra så kan den orsaka en kedjereaktion ... en upplevelse utöver det vanliga ... som i ett senare steg orsakar skada på sig själv eller andra?

Bäst att du svarar själv. Troligen inte så många här som känner dig tillräckligt bra för att göra den bedömningen av dig.


Jag är nog lite för lugn av mig för att brista ut i spontana glädjedanser som resulterar i att jag ramlar över rörförstärkaren och får en rejäl stöt av spänningen när slutrören går i kras ...

Nej, det är nog inte så lätt för mig att bli skadad på nåt vis. Jag har ju inte så effektstarka / högkänsliga grejer heller så att starka ljud (transienter) kan skada öronen heller.

Jag bara undrar över idén att hifisökandet kan gå överstyr ...

Användarvisningsbild
roggaro
 
Inlägg: 4738
Blev medlem: 2009-06-11
Ort: Hising Island

Inläggav roggaro » 2011-06-17 21:46

vill bara tillägga ang. diskutionen är att olika upptagningar av samma 'musikstycke' låter helt olika :wink:

live and let live :P
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
prolinn
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 2007-11-28

Inläggav prolinn » 2011-06-17 22:19

xeizo skrev:Ja, det borde väl vara fastställt för länge sen att rummet är en del av anläggningen, tom en dominerande sådan.


Trams! En bra violinist är en bra violinist, är en bra violinist och det gäller även om man byter violinisten mot någon musiker trakterande vilket instrument som helst. Det hör man i nästan vilket rum som helst. Det kan börjar bli svårt i tomma badrum eller trapphus, men dom tillhör ju extremerna. Samma med en anläggning. Det hörs om den är bra eller inte, oberoende av i vilket rum den står. Det blir givetvis bättre om rummet är bra, men att det skulle vara dominerande är löjligt! Rummets påverkan kan göras mindre eller större om man inte ställer grejerna rätt i rummet, men det är väl onödigt. Lika bra att ställa in prylarna rätt - väl!?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32031
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2011-06-17 22:25

prolinn skrev:
xeizo skrev:Ja, det borde väl vara fastställt för länge sen att rummet är en del av anläggningen, tom en dominerande sådan.
Trams! En bra violinist är en bra violinist, är en bra violinist och det gäller även om man byter violinisten mot någon musiker trakterande vilket instrument som helst. Det hör man i nästan vilket rum som helst. Det kan börjar bli svårt i tomma badrum eller trapphus, men dom tillhör ju extremerna. Samma med en anläggning. Det hörs om den är bra eller inte, oberoende av i vilket rum den står. Det blir givetvis bättre om rummet är bra, men att det skulle vara dominerande är löjligt! Rummets påverkan kan göras mindre eller större om man inte ställer grejerna rätt i rummet, men det är väl onödigt. Lika bra att ställa in prylarna rätt - väl!?

+1

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2011-06-17 23:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2011-06-17 22:27

+1

Goldfinger
 
Inlägg: 2787
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Inläggav Goldfinger » 2011-06-17 23:10

Är av samma åsikt fast jag lägger in en brasklapp för att en del verkar gå in till 100% för att lyssna på så mycket rum som möjligt med uppställningar och lyssningspositioner som är helt uppåt väggarna. (Ja tom ordagrant), jag förstår dom att de tycker så då.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48462
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-06-18 04:16

Bill50x skrev:
prolinn skrev:
xeizo skrev:Ja, det borde väl vara fastställt för länge sen att rummet är en del av anläggningen, tom en dominerande sådan.

Trams!

En bra violinist är en bra violinist, är en bra violinist och det gäller även om man byter violinisten mot någon musiker trakterande vilket instrument som helst. Det hör man i nästan vilket rum som helst. Det kan börjar bli svårt i tomma badrum eller trapphus, men dom tillhör ju extremerna.

Samma med en anläggning. Det hörs om den är bra eller inte, oberoende av i vilket rum den står. Det blir givetvis bättre om rummet är bra, men att det skulle vara dominerande är löjligt! Rummets påverkan kan göras mindre eller större om man inte ställer grejerna rätt i rummet, men det är väl onödigt. Lika bra att ställa in prylarna rätt - väl!?

+1

/ B

Jag håller med om allt det som prolinn skriver, utom hans allra första ord.

Skälet till att jag inte håller med om det är att jag ju i allra högsta grad
håller med om det som xeizo skrev dessförinnan!

Ordet "Trams!", som prolinn inleder med, antyder att han inte håller med
xeizo. Men det han skriver därefter är bara en massa självständiga själv-
klarheter, som inte på något sätt är argument eller på något annat sätt
ens bemöter mot det xeizo skrivit. Det vill säga är yxskaft.

Givet detta tycker jag det är tråkigt att se hans inledning.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mirage och 3 gäster