Att dema musik i butik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Att dema musik i butik

Inläggav HenrikTornquist » 2011-06-18 21:08

Det var länge sedan jag var inne i en hifi-butik, det ska erkännas. Måhända är jag också lite gammeldags, det får andra avgöra, men nog tusan ska man väl spela skivor när man demar? I den här butiken, en av Hi-Fi-klubbens butiker i Skåne, där spelade man glatt med Spotify. Är det här något som är okej och vedertagen branchstandard idag? Jag förväntar mig att man som seriös säljare vill åstadkomma bästa möjliga vid en demo, och då tycker jag nog inte att Spotify räcker riktigt. Har jag rätt eller fel, och finns det rätt och fel i den här frågan? Vad tycker ni andra om det?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-06-18 21:14

Man bör väl dema med det kunderna använder och då blir det nog Spotify eller liknande i de flesta fall. Är det bara premium är väl ljudet OK också. Någon här som lyckats höra skillnad mellan Spotify premium och CD i ett någorlunda seriöst blindtest?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2011-06-18 21:16

Hur många lyssnar på Spotify/streamat hemma?

De säljer Sonos också...

:wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-06-18 21:22

Nog för att jag tror att väldigt få personen skulle kunna höra skillnad på en högkvalitativ mp3 låt mot en cd skiva i en butik, men jag håller nog med om att man ändå borde försöka ge så bra ljud som möjligt.

Fördelen med spotify är att kunderna kan få lyssna på deras egen fav musik och inte bara en massa mossig gammal jazz som det oftast blir mycket av i en hifi affär annars.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-06-18 21:28

adzer skrev:Nog för att jag tror att väldigt få personen skulle kunna höra skillnad på en högkvalitativ mp3 låt mot en cd skiva i en butik, men jag håller nog med om att man ändå borde försöka ge så bra ljud som möjligt.

Fördelen med spotify är att kunderna kan få lyssna på deras egen fav musik och inte bara en massa mossig gammal jazz som det oftast blir mycket av i en hifi affär annars.

Gissa vad säljaren hittade på Spotify :lol: ?

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2011-06-18 21:56

Har svårt att tro att det skulle vara något större problem att träffa rätt i blindtest mellan Spotify premium och CD/16 bitars FLAC i en högpresterande, välinstallerad anläggning. Har själv svårt att finna nåt större nöje i Spotify.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-06-18 22:39

Mats skrev:Har svårt att tro att det skulle vara något större problem att träffa rätt i blindtest mellan Spotify premium och CD/16 bitars FLAC i en högpresterande, välinstallerad anläggning. Har själv svårt att finna nåt större nöje i Spotify.

Nej det tror inte jag heller, men större delen av alla "demos" i musikaffärer är i väldigt dåliga rum enligt mina erfarenheter. Både dåliga akustikt och mycket oväsen runtom från trafik och andra kunder.
De butiker som har riktigt seriösa lyssningsrum tror jag knappast kör spotify där inne.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2011-06-18 22:43, redigerad totalt 1 gång.

mike34

Inläggav mike34 » 2011-06-18 22:42

Det är inte bara rummen som är sunkiga i hifibutikerna. Sist Sanny X och jag va på hifiklubben så hade dom i allafall förstånd nog och dela ut hörselskydd :mrgreen:
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2011-06-18 22:48

mike34 skrev:Det är inte bara rummen som är sunkiga i hifibutikerna. Sist Sanny X och jag va på hifiklubben så hade dom i allafall förstånd nog och dela ut hörselskydd :mrgreen:

De använde Spotify då också... :lol:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

mike34

Inläggav mike34 » 2011-06-18 22:50

Sanny_X skrev:
mike34 skrev:Det är inte bara rummen som är sunkiga i hifibutikerna. Sist Sanny X och jag va på hifiklubben så hade dom i allafall förstånd nog och dela ut hörselskydd :mrgreen:

De använde Spotify då också... :lol:

Fast den gången tror jag dä kvetta rätt hårt vilket media det kom från.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-18 23:12

Har aldrig varit med om att de har speciellt mycket klassiskt när jag bett att få höra det i alla fall.

Jag kan inte bedöma överhuvudtaget om jag inte får höra storskalig klassisk musik.

Kan bara avgöra om det låter mer eller mindre "häftigt" med den musik de brukar ha gott om.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-06-18 23:17

Strmbrg skrev:Har aldrig varit med om att de har speciellt mycket klassiskt när jag bett att få höra det i alla fall.

Jag kan inte bedöma överhuvudtaget om jag inte får höra storskalig klassisk musik.

Kan bara avgöra om det låter mer eller mindre "häftigt" med den musik de brukar ha gott om.

Bra poäng.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-19 02:48

Att klaga över ev ultra små skillnader som spotify skulle kunna ge mot skivan och samtidigt svälja att man lyssnar i ett helt okänt rum och antagligen ett rum som är långt ifrån bra, är ganska lustigt, enligt mig.
Som svälja myror och svälja elefanter.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-06-19 04:39

Man får inte dema i butik med spotify enligt enligt licenserna, det räcker inte med att betala stimavgift.
Ett litet utsnitt ur "det finstilta"

3. Grant of license
You are granted a limited, non-exclusive, revocable license to make personal non-commercial use of the Spotify Software Application

Kvalitetsmässigt är det inga stora problem med ett premiumkonto, så det tekniska är inte så mycket att oroa sig för.

Användarvisningsbild
Trollmeister

Inläggav Trollmeister » 2011-06-19 09:38

Även om man har Spotify Premium så verkar det inte som att allt material finns tillgängligt i 320kbps.
Jämförde lite snabbt bandet Coldspells senaste platta (bara för att ta ett exempel), och där låter verkligen Spotifyversionen platt jämfört med CD:n.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-06-19 09:42

subjektivisten skrev:Att klaga över ev ultra små skillnader som spotify skulle kunna ge mot skivan och samtidigt svälja att man lyssnar i ett helt okänt rum och antagligen ett rum som är långt ifrån bra, är ganska lustigt, enligt mig.

Du menar alltså att spotify [/u]kan ge ultrasmå skillnader mot en skiva. Intressant uppfattning.
Sorry för understrykningen, skriver på mobilen.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-19 10:08

subjektivisten skrev:Att klaga över ev ultra små skillnader som spotify skulle kunna ge mot skivan och samtidigt svälja att man lyssnar i ett helt okänt rum och antagligen ett rum som är långt ifrån bra, är ganska lustigt, enligt mig.

Instämmer.
Man vet ju inte mycket om vad som orsakar vad i en sådan situation.
Det är för många X-faktorer inblandade.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-06-19 10:14

subjektivisten skrev:Som svälja myror och svälja elefanter.

Eller sila mygg och svälja kameler? :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-19 10:19

Kimpost skrev:

Det med ;)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-19 10:20

penke62 skrev:Du menar alltså att spotify [/u]kan ge ultrasmå skillnader mot en skiva. Intressant uppfattning.

Om det är samma master, ja! Jag är tämligen säker att dom flesta här skulle inte kunna skilja dom åt under ett blindtest.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-19 10:20

Kimpost skrev:

Intressant!

Jag märkte inte den lite udda formuleringen.

Mina felkorrigeringskretsar justerade tydligen innan texten landade i det så kallade medvetandet.
:)

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-06-19 11:24

subjektivisten skrev:
penke62 skrev:Du menar alltså att spotify [/u]kan ge ultrasmå skillnader mot en skiva. Intressant uppfattning.

Om det är samma master, ja! Jag är tämligen säker att dom flesta här skulle inte kunna skilja dom åt under ett blindtest.

Eftersom jag inte har gjort nämnda jämförelse tänker jag inte insistera, du kan mycket väl ha rätt. Dock hävdar jag att en seriös butik bör använda sig av bästa tänkbara förutsättningar, både vad gäller källa och rum.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-19 11:27

Det håller jag med om. Det är förvånansvärt hur få butiker som verkligen har bra rum.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-06-19 11:27

penke62 skrev:
subjektivisten skrev:

Eftersom jag inte har gjort nämnda jämförelse tänker jag inte insistera, du kan mycket väl ha rätt. Dock hävdar jag att en seriös butik bör använda sig av bästa tänkbara förutsättningar, både vad gäller källa och rum.

Då kan de börja med rummen. Jag har aldrig varit (ja det är sant..) hos en hifisäljare som hade ett rum som jag ens tyckte vad acceptabelt. Genomgående har de varit så usla att de inte spelar någon roll vilken utrustning som står i dem: Det låter skit ändå.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-06-19 13:17

Jag tycker nog att Spotify Premium duger fin-fint för att lyssna efter hur en anläggning låter, i den mån den låter alls. Mina icke-blinda försök här hemma har bara visat på skillnader när det uppenbarligen varit olika utgåvor av samma skiva.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-19 13:20

perstromgren skrev:Jag tycker nog att Spotify Premium duger fin-fint för att lyssna efter hur en anläggning låter, i den mån den låter alls. Mina icke-blinda försök här hemma har bara visat på skillnader när det uppenbarligen varit olika utgåvor av samma skiva.

Finns det gott om klassiskt på det där Spotify?
Udda komponister och diverse inspelningar av populära verk etc.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-06-19 13:28

Strmbrg skrev:
perstromgren skrev:Jag tycker nog att Spotify Premium duger fin-fint för att lyssna efter hur en anläggning låter, i den mån den låter alls. Mina icke-blinda försök här hemma har bara visat på skillnader när det uppenbarligen varit olika utgåvor av samma skiva.

Jo, rätt hyggligt! Ge mig några tittlar eller kompositörer, så kan jag kolla åt dig.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-06-19 13:29

steveo1234 skrev:
penke62 skrev:
subjektivisten skrev:

Då kan de börja med rummen. Jag har aldrig varit (ja det är sant..) hos en hifisäljare som hade ett rum som jag ens tyckte vad acceptabelt. Genomgående har de varit så usla att de inte spelar någon roll vilken utrustning som står i dem: Det låter skit ändå.

Kommer du ihåg Malmsjös gamla lokaler på Kullagatan här i stan? Det var ingen höjdare precis :).

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-19 13:31

perstromgren skrev:
Strmbrg skrev:

Jo, rätt hyggligt! Ge mig några tittlar eller kompositörer, så kan jag kolla åt dig.

Schönbergs Verklärte Nacht för stråkorkester.

Brahms andra symfoni.

Beethovens Eroicavariationer.

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2011-06-19 13:58

Då har vi uppenbarligen helt olika upplevelse av detta. Beror väl antingen på skillnader i anläggning och dess installation och eller på hur (olika) vi är beskaffade som lyssnande och musikälskande människor.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi