Seas P25-rex/DD 8ohm

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-19 12:17

boom skrev:
zapanasta skrev:
boom skrev:
zapanasta skrev:Tack för bra uppbackning med kurvor osv :) Ps,är dom med eller utan rumsstöd?

Ja tror ni det blir bra då med 140liters basreflex innan man börjar kapa? (det är smärtgränsen storleksmässigt)

Dom är utan rums stöd.

Oki,hur mkt brukar man lägga till i rumsstöd, +8 vid 20hz sen avtagande eller nåt va?

Nu när du har en låda på 100 liter så testa att köra den med isobarik koppling både slutet och basreflex .

Har testat alla 3 varianter flera ggr om :)

Isobarik går djupast med då stör jag mig på det mekaniska oljud som kommer vid högre nivåer..

Slutet spelar fint det med men gillar basreflexvarianten mest,går att spela högst ochså med basreflex innan oljud uppkommer...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-19 13:02

Då vet du vad du vill köra på då :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-19 13:14

zapanasta skrev:Ja man är väl tokig :)

Ska va nåt nytt hela tiden, men jag måste ju helt enkelt höra hur det låter om dessa i en anpassad låda......

Med din experimentlusta, kommer du så småningom bli en av våra experter, med Basta på skärmen och limflaskan i näven. :wink:

Varför inte bygga ett par i28-kopior, hur presterar dessa element uppåt i frekvens? :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-19 13:27

Ragnwald skrev:Varför inte bygga ett par i28-kopior, hur presterar dessa element uppåt i frekvens? :)
i28 har 8" basar, dessa P25 är på 10".

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-19 13:39

Jag tror inte att dessa låter jätte övertygande i en 2vägare, men det basserar jag bra på att spridningsegenskaperna väll kommer att bli knepiga att få styr på?!
Smalt helt enkelt...
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-19 14:16

paa skrev:
Ragnwald skrev:Varför inte bygga ett par i28-kopior, hur presterar dessa element uppåt i frekvens? :)
i28 har 8" basar, dessa P25 är på 10".

Aj då. Ne då lär de inte funka till det.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-19 14:55

Två inoägare har varit här och lyssnat,dom instämmer med att det redan nu låter förvånansvärt bra men tanke på att den ena sitter i en 45 literslåda och den andra i en 100 liters... (Dom spöar monacorsubbarna i allt utom ljudtryck redan)

kapar till 2 st 140 literslådor i morrn,undrar hur det kommer att låta då..

Nu är man nyfiken :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-19 15:09

DVD-ai skrev:Jag tror inte att dessa låter jätte övertygande i en 2vägare, men det basserar jag bra på att spridningsegenskaperna väll kommer att bli knepiga att få styr på?!
Smalt helt enkelt...
Jag tror i.o.f.s att det kan funka med kompressionsdriver och lämplig wave guide.

Annars har jag orginalritningen från SEAS på byggsatsen kallad Argon som har den basen, jag kan maila en skanning om någon behöver, PM:a emailadressen i så fall.
Den är på 70 liter och den har en 3" mellanregisterdome, vilket Seas har slutat tillverka.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-19 15:12

Ja dom både ser och känns som helt nya basarna (Kan inte blivit mkt använda)

Numren i nedre högra hörnet på lappen kanske är tillverkningsår/månad?

Bild

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-06-19 15:42

Kunde ju bli en häftig trevägare. 2 10" i basen som delas vid några hundra Hz, en 6,5 som mid och så någon kulig diskant :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-19 16:28

Han har ett par ganska trevliga "toppar" redan, så jag tycker han ska satsa på att bygga moduler av dessa om något :)

till TS: Hru delar du ?! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Snygg

Inläggav Snygg » 2011-06-19 17:32

zapanasta skrev:Två inoägare har varit här och lyssnat,dom instämmer med att det redan nu låter förvånansvärt bra men tanke på att den ena sitter i en 45 literslåda och den andra i en 100 liters... (Dom spöar monacorsubbarna i allt utom ljudtryck redan)

Så du har alltså planerat att använda bara 2st basar? Med 140L blir det för stort isobarik och fortfarande för litet (om än ok) för singel så..
Polarens subbar som alltså var 208L styck är byggda som konventionella lådor på knappt 40 i bredd, drygt 50 på djupet och runt 110 på höjden men sedan har fötter gjorts på baffeln och lådan placerats så att element och port spelar mot golvet. Låter mycket bra och jag antar att man tjänar lite tryck på det viset. Sedan tar lådan inte så mycket plats. Den sticker, placerad mot vägg, inte ut så långt i rummet och ger nästan intrycket av ett sideboard snarare än en högtalare. Ökar man djupet (höjden, som det blir med basarna neråt) till en meter har man 400L och två sådana blir inte så jäkla stort som man kan tro. De bygger ju bara 40cm ut i rummet. 2st sådana med 2 basar i varje så lär både djup och ljudtryck räcka och bli över.
Det går åt en jäkla massa trä bara..*s*
Är faktiskt.se jävligt snygg...för att inte tala om ödmjuk!

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-19 19:24

DVD-ai skrev:Han har ett par ganska trevliga "toppar" redan, så jag tycker han ska satsa på att bygga moduler av dessa om något :)

till TS: Hru delar du ?! :)

Inbyggt filter i steget jag använder till basarna..

Qrs lådorna delar jag inte alls,enda jag gjort där är att stoppa skummgummi ploppar i portarna (kör dom slutet)

Funkar utmärkt på detta sätt och ingen annan har anmärkt på nåt heller som lyssnat..

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-19 19:28

Snygg skrev:
zapanasta skrev:Två inoägare har varit här och lyssnat,dom instämmer med att det redan nu låter förvånansvärt bra men tanke på att den ena sitter i en 45 literslåda och den andra i en 100 liters... (Dom spöar monacorsubbarna i allt utom ljudtryck redan)

Så du har alltså planerat att använda bara 2st basar? Med 140L blir det för stort isobarik och fortfarande för litet (om än ok) för singel så..
Polarens subbar som alltså var 208L styck är byggda som konventionella lådor på knappt 40 i bredd, drygt 50 på djupet och runt 110 på höjden men sedan har fötter gjorts på baffeln och lådan placerats så att element och port spelar mot golvet. Låter mycket bra och jag antar att man tjänar lite tryck på det viset. Sedan tar lådan inte så mycket plats. Den sticker, placerad mot vägg, inte ut så långt i rummet och ger nästan intrycket av ett sideboard snarare än en högtalare. Ökar man djupet (höjden, som det blir med basarna neråt) till en meter har man 400L och två sådana blir inte så jäkla stort som man kan tro. De bygger ju bara 40cm ut i rummet. 2st sådana med 2 basar i varje så lär både djup och ljudtryck räcka och bli över.
Det går åt en jäkla massa trä bara..*s*

Kommer att börja med 2 i alla fall :)

140l kommer att räcka här inne,100l lådan jag har nu låter ju jättebra den med.

Spelar redan djupare än med monacorsubbarna, och 140l är min absoluta smärtgräns i fråga om lådvolymer :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-19 20:41

Nu går det att spela lika högt med isobarik som med en singel+att lådan går djupare :)

Upptäckte en miss jag gjort när jag testade detta första gången, satt lite trä kvar på ena basen från lådorna dom satt i och då blev det ju naturligtvis inte tätt :oops:

Så nu blir det 100liters isobarik i morrn (kanske,inte släppt tanken med singel än,kan ju ha 4 då så småningom)
kommer att fylla på med bilder efterhand oavsett..... :D

Testlådan...

Bild

Användarvisningsbild
Snygg

Inläggav Snygg » 2011-06-20 15:09

zapanasta skrev:Nu går det att spela lika högt med isobarik som med en singel+att lådan går djupare :)

Upptäckte en miss jag gjort när jag testade detta första gången, satt lite trä kvar på ena basen från lådorna dom satt i och då blev det ju naturligtvis inte tätt :oops:

Så nu blir det 100liters isobarik i morrn (kanske,inte släppt tanken med singel än,kan ju ha 4 då så småningom)

Testlådan...

Bild

De slutliga lådorna bygger du lämpligen så att elementen riktas nedåt. Då kan framsidan på lådan tillåtas gå hela vägen ner till golvet och "skymma" den som hänger på utsidan. De låter bra, men rent visuellt är det ju inga maffiga element så de är knappast något man vill ha synligt..
Baffel 25cm ifrån golv borde vara ganska lagom..

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-06-20 15:55

nadifierad skrev:Om du monterar elementen med membranen mot varandra, så får du en mindre luftmängd mellan membranen. Då kopplar de bättre till varandra, och det blir blir mindre distortion. :)

Bild

Så här ser en gammal HiFi-Kit byggsats ut.
Då sitter elementen på den nedre snedställda baffeln, med den ena basens magnet, stickandes ut! :)
Då kan man sätta en ram med högtalartyg framför, för att slippa se den. :wink:

Eller så här! :wink:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-06-20 16:52

zapanasta skrev:Nu går det att spela lika högt med isobarik som med en singel+att lådan går djupare :)

Testlådan...

Bild

varför inte lägre volym det skiljer 1 hz i f3db mellan 100 liter och 65 liter

Användarvisningsbild
Snygg

Inläggav Snygg » 2011-06-20 18:36

boom skrev:

Testlådan...

Bild

Frekvenslinjäriteten blir lidande högre upp...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-06-20 19:04

Snygg skrev:
boom skrev:

Testlådan...

Frekvenslinjäriteten blir lidande högre upp...

Nej den håller sig på mattan upp till 200hz och då är det marginel skillnad mellan 100 liter lådan och den på 65 liter

Föregående

Återgå till DIY-forum