Moderator: Redaktörer
dimitri skrev:Det verkar (iblnad) som att ju större diametern ju bättre.
Emellerid verkar inte så fallet vara om man tittar på färdiga konstruktiner (inos bl.a.)
D
Piotr skrev:
"Punktkälla" har inget att göra med talspolediametern i synnerhet för styva koner och koner som jobbar i sitt kolvformiga område.
/Peter
Piotr skrev:"Punktkälla" har inget att göra med talspolediametern i synnerhet för styva koner och koner som jobbar i sitt kolvformiga område.
/Peter
MKo skrev:Min personliga uppfattning är att ljudkällan skall komma från en punkt, således borde egentligen en talspole vara en "punkt" för att vara optimal ur just det avseende, i praktiken finns flera andra saker att ta hänsyn till som gör att talspolen måste ha en viss diameter och inte heller för liten heller för den delen.
I praktiken tror jag kompromissen blir en kompromiss mellan dels gällande strävanden efter akustiska "punkt" källan och å andra sidan alla andra krav som fungera sämre i en "punktformad" talspole, högsta frekvensen som skall avges skall ju också tas i beaktan.
Effekttålighet är ju en detalj bl.a som blir lägre med mindre talspole "if all else equal".
mvh Michael
Piotr skrev:Dynaudio är ju kända för sina stora talspolar som dessutom lindas med sexkantig tråd. Deras små monitorer har bättre dynamisk prestanda än de flesta konkurrenterna pga detta. Lägre termisk kompression helt enkelt.
"Punktkälla" har inget att göra med talspolediametern i synnerhet för styva koner och koner som jobbar i sitt kolvformiga område.
/Peter
hevi skrev:Jag förstår ditt resonemang, men själva punktformigheten har ju egentligen ingenting med diametern på talspolen att göra.
hevi skrev:Däremot har det att göra med hur man oftast/alltid väljer att fästa in valda talspole mot konen.
hevi skrev:Ditt resonemang förutsätter att talspolen fästes i konen längs talspolens periferi.
hevi skrev:Teoretiskt sett finns det ju faktiskt ingenting som hindrar dig från att designa ett element där kopplingen mellan talspole och kon är mycket punktformig, men där själva talspolen är stor, eller till och med större än elementet, eller hur?
MKo skrev:hevi skrev:Jag förstår ditt resonemang, men själva punktformigheten har ju egentligen ingenting med diametern på talspolen att göra.
Nej egentligen inte, om vi nu ska spänna vyerna rejält och använda vår vildaste fantasi.
hevi skrev:MKo skrev:hevi skrev:Jag förstår ditt resonemang, men själva punktformigheten har ju egentligen ingenting med diametern på talspolen att göra.
Nej egentligen inte, om vi nu ska spänna vyerna rejält och använda vår vildaste fantasi.
Klart att vi ska! Du talar ju om punktformiga talspolar, och jag bara följer efter, lixom!![]()
hevi skrev:Nä, men för att vara lite seriös, så kanske det inte framgick helt tydligt i ditt första inlägg att hela resonemanget endast gäller högtalarelement som är designade för att bryta upp kontrollerat och att man genom att låta membranet övergå från en kolvrörelse till böjvåg kan få bättre spridningsegenskaper för höga frekvenser och att vågningen i membranet påverkas/begränsas av talspolens infästning (eller nå't sån't).
Henrik
Naqref™ skrev:
Stor talspole= lång tråd i talspolegapet (=hög Bl), större effekttålighet och potentiellt jämnare kraftfördelning på membranet.
Liten talspole= mer koncentrerat magnetflöde i gapet (= hög Bl), lägre rörlig massa, bättre förutsättningar för bra spridning i det område som finns ovanför den fundamentala membranresonansen.
IngOehman skrev: Bäst jag säger det direkt så inte Svante får chans att anmärka på det...
IngOehman skrev:Jo, i synnerhet är det intressant i sammanhanget att många som har till yrke att göra just dessa bedömningar (läs konstruktörerna av marknadens alla högtalare), inte känner till fysiken som behöver kännas till för att man skall kunna bedöma rätt!![]()
![]()
I brist på sådan kunskap (som inte kan "licencieras" till okunniga, i form av något högtalarsimuleringsprogram...) tar de därför avstamp från någon dogm de fallit i förtjusning inför...Exempelvis att "stora talspolar är bra", eller att "små talspolar är bra", eller "talspolar skall lindas av silvertråd", eller något annat lika (till lögnaktighet) överförenklat tumregeltramseri.
Märklig bransch.![]()
IngOehman skrev:Jag gillar verkligen inte jämförelser av instrumentbyggande och högtalarkonstruktion.
<snip>
Det handlar inte ett dugg om att förstå, utan endast om att lyssna och skapa sköna klanger, det finns ingen mall för uppdraget.
I högtalarfallet är situationen helt motsatt - det handlar om att INTE skapa. Högtalare skall endast återskapa det som skapats tidigare.
Det handlar väldigt mycket om att förstå problemet för att kunna hitta de optimala lösningarna. Förvisso är det viktigt att kunna lyssna även för högtalarkontruktören, men uppdraget är att höra fel för att kunna konstruera bort fel.
IngOehman skrev:Har jag talat om "full förståelse", eller är det ord du, av något mystiskt skäl (troligen ondsint) vill lägga i in mun?
Oavsett detta: Nej. verkligen inte. Tumregler är dumregler. Dem bör man alltid undvika att dela ut, och dessutom vara vaksam så att man inte börjar fråga efter (det är lätt hänt).
Tumregler är en svarsmodell för den som inte förstår tillräckligt för att skapa sig en bild av problemet, men som i brist på insikt om "faran med att utan insikt ändå vilja ha ett svar", vill ha ett svar.![]()
Det är just detta jag tycker är så onödigt, och ställer till med så mycket elände.
IngOehman skrev:PS. Jag tror dock att kunskap om fysiken KAN vara värdefull, även för violinbyggare.
IngOehman skrev:Missförstå mig inte, jag vet att det finns massor av människor som inte vill förstå, utan bara vill höra tumregler, men jag tycker det är synd att det är så, eftersom det jämt och ständigt leder till konstigheter när tumregelälskande människor börjar argumentera mot dem som kan på riktigt.
Svante skrev:
Det är många lärare och utbildningsansvariga som går i den fällan; först ska vi ha teorin, sen kan man tillämpa den. Det är bara det att om man inte begriper vad man kan ha teorin till så är det fruktansvärt svårt att lära sig den, utom för ett fåtal.
Användare som besöker denna kategori: genstruktur och 31 gäster