Fyllefestalådor med givna element.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
stompstomp

Fyllefestalådor med givna element.

Inläggav stompstomp » 2011-06-20 10:32

Hej på er.

Behöver lite hjälp med att räkna ut en lämplig basreflexlåda till några element jag redan har, och alla lådor jag får fram med beräkningsprogram blir alldeles för små för att stå bra och tåla fulla stökiga personer.

I värsta fall får jag bygga lönnfack i dom för att öka storleken lite, om man inte kan bygga nåt som ökar basen med lådvolymen.

Vad tror ni man kan få ut av dom här elementen? (skratta inte nu :))

2st Fane Sovereign 10-275
Värden: http://www.hifikit.se/index.php?id=2658

4st Piezoskrikor från ljudia.

Jag är ute efter en liten puckel runt 95 hz och en svagt sluttande kurva nedåt, men jag undrar om hifikits värden verkligen stämmer, för vissa program protesterar när man slår in värdena.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-20 14:01

Sög på nätete och hitta produktens parametrar från tillverkaren, dom stämmer förhoppningsvis lite bättre, även om även dom sällan stämmer mer än "hjälpligt"...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2011-06-20 15:56

Om man vill ha större lådor och mer bas skulle jag bygga ett par Schmacks horn. De brukar betraktas som horn till 8" element men orginalelementen var snarast 9". Dina element borde funka utmärkt. Basen kommer inte att bli djup säg 40-50 Hz men du får bra strålningsresistans ( små konutlag)

Det finns flera varianter på Schmackshornen, de som Iophon publicerade ser vettiga ut :D

Med ett Fr på 60 Hz och Qes på 0,35 kan man inte förvänta sig någon djupbas i basreflexlådor.

Användarvisningsbild
stompstomp

Inläggav stompstomp » 2011-06-20 20:49

Tänker högt här så bare with me...

Hmmm, schamcks ser intressanta ut, men verkligen inget för nybörjaren.
Jag är ju ingen gud med cirkelsågen precis.

Hur räknar man ut ett schmackshorn?

Baselementen kanske är för fel för technodunk?

I måååånga år har jag haft ett par spånskivelådor med MGR 25P40, ca 50x35x35 cm och ett kort 70mm rör, som hade ett lager av 22mm hård isolering inne i och endast baksidan av glasull. Dom har tålt enormt med stryk och levererat mycket festglädje - men nu är dom slut.
Finns det nåt element som skulle kunna ersätta dom, och tåla lite mer effekt?
Bästa grejen var att dom inte ruttnade när dom glömdes ute.

Sorry för allt mitt dravel, jag vill bara kunna dra på och dansa :)

offtopic: Kan det vara schmackshorn som sitter i JVC's RVB99?
Bild
Dom spelar helt otroligt mycket bas med två 5-tummare.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-06-21 00:34

Nja jvcn bygger på basreflexportar. Och tycker du den lirar mkt bas så ska du höra harman kardon go&play som lirar lika mkt bas (och något mer) fast mkt djupare och renare :P

Ontopic: Det verkar nog som horn är rätt väg för så små basar.

Körde själv ett par 12or i stora lådor som festburkar ett bra tag. Dock gick ena baselementet. De tålde helt enkelt inte att spelas på det viset efter ett tag. De var egentligen gjorda för midbass och mellanregister :)

annars bygg dem som toppar och sätt ett par stora lådor med en 15tums bas under? :P

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-21 02:04

Verkar som HiFikit bara har ett ex kvar.

Robusta festburkar ska ha svinhög verkningsgrad, för att höras utomhus etc.
Stora lättdrivna, bredbandiga element, som inte stämms av djupare än 50Hz, blir prima och med lite efterforskning billigt.
Kolla med Ljudia och Billebro, etc.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-21 06:34

Ja, många billiga element som kan serie/parallell kopplas till passande inpedans ger en mycket hög känslighet och samtidigt även en otrolig tålighet i konstruktionen.
Det ser jag som ett allternativ, något billigt med plastkoner så att dom tål lite sprit och öl... :lol:

Det optimala vore nästan om du byggde något i stil med en boombox så att det blir en smidig sak med hög känslighet och som kan poppa på ganska bra.
Problemet är att det baselementet som du har inte medger så vansinnigt mycket... Man blir liksom låst direkt.

Men om du absolut måste använda dom så kan det vara en bra ide att bygga en låda med två kammare och elementen spelades åt var stitt håll ut ur lådan ?!
Allt beror ju på hur ni tänkt att använda högtalaren/ högtalarna, vad kommer att vara deras huvudsakerliga användningsområde ?!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2011-06-21 15:31

Om du kan tänka dig att köpa några billiga element till så kolla in Billebros billigaste 12" för 300 kr och tappade horn. De är enkla att bygga bara raka delar tillsågade på Beijer Bauhas etc..
http://www.cowanaudio.com/th.html

Förläng lådorna ovan för en liten sluten låda för Fane elementen gör dom så små att Fane elementen fallar av under 150-200 Hz så slipper du delningsfilter. Baselementet blir rätt skyddat i synnerhet om man köper ett metallgallar från Biltema och täcker öppningen med.

Inte mycket finlir och HiFi men attans massa dunka dunka per krona.

Tappade horn, egentligen pipor, ger mycket hög verkninggrad innom ett snävt område till priset av en ofta ojämn frekvensgång

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-06-21 16:51

stompstomp skrev:Tänker högt här så bare with me...

Hmmm, schamcks ser intressanta ut, men verkligen inget för nybörjaren.
Jag är ju ingen gud med cirkelsågen precis.

Hur räknar man ut ett schmackshorn?

Det gör man inte, det är redan gjort! Jag skulle vilja påstå att det är ett rent elände att konstruera ett veckat horn, så man undviker nog det i det längsta.

Så här ser det ut, om du inte rdan kollat:

Bild

Jag har byggt ett åt mig själv, för nästan 40 år sedan. Det fungerade som ställning åt mitt 200-litersakvarium samtidigt som det dunkade på! Det har sedan länge gått till brasved, tyvärr.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
stompstomp

Inläggav stompstomp » 2011-06-21 19:25

Beakungen skrev:Nja jvcn bygger på basreflexportar. Och tycker du den lirar mkt bas så ska du höra harman kardon go&play som lirar lika mkt bas (och något mer) fast mkt djupare och renare :P

Ontopic: Det verkar nog som horn är rätt väg för så små basar.

Körde själv ett par 12or i stora lådor som festburkar ett bra tag. Dock gick ena baselementet. De tålde helt enkelt inte att spelas på det viset efter ett tag. De var egentligen gjorda för midbass och mellanregister :)

annars bygg dem som toppar och sätt ett par stora lådor med en 15tums bas under? :P

Jo, jag bygger gärna horn, men då vill jag ju ha elementen framåt ändå för mellanregistret, men det låter sig väl inte göras?

Toppar och subbar går bort mest för att det blir så otympligt och det kräver ett steg till.

Användarvisningsbild
stompstomp

Inläggav stompstomp » 2011-06-21 19:50

DVD-ai skrev:Ja, många billiga element som kan serie/parallell kopplas till passande inpedans ger en mycket hög känslighet och samtidigt även en otrolig tålighet i konstruktionen.
Det ser jag som ett allternativ, något billigt med plastkoner så att dom tål lite sprit och öl... :lol:

Det optimala vore nästan om du byggde något i stil med en boombox så att det blir en smidig sak med hög känslighet och som kan poppa på ganska bra.
Problemet är att det baselementet som du har inte medger så vansinnigt mycket... Man blir liksom låst direkt.

Men om du absolut måste använda dom så kan det vara en bra ide att bygga en låda med två kammare och elementen spelades åt var stitt håll ut ur lådan ?!
Allt beror ju på hur ni tänkt att använda högtalaren/ högtalarna, vad kommer att vara deras huvudsakerliga användningsområde ?!

Huvudsakliga användningen är trädgårdsfester med 20-50 pers, det spelas allt, men gärna techno och mainstream popmusik, och det dras alltid på allt vad det går innan det låter helt skit.
Jag är musiker också, så jag hör tydligt när inte basarna klarar mer. Ibland känner jag lite på konerna om dom är varma.
Det går på max helt enkelt! :)

Jo, som du sa, plastkoner är suveräna för dom klarar väder.
Ensamma brukar dom vara för effektklena, så det får väl bli att investera i 4 nya.
Skulle det räcka med 8or eller dom kan inte sparka bra nog i bottnen utomhus, eller det beror helt på lådan?

Problemet för mig med att lägga i fler element är vikt och storlek, annars hade väl optimalt varit att bygga ett en-tons-horn som toppar runt 70hz med en 10'a och ha en portad 8 som midbas och valfri piezo i toppen.

Hela paketet ska gå in i en liten bil när man fäller sätena, det är ett måste.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-06-21 20:23

Jag hade dessa på en fest i min ungdoms dagar i en trädgård hos en kusin och dom skrämde alla grannar på flyckten samt hördes 3km genom skogen:

Bild

Det var bra flås i min lilla etta med dessa samt mellanregisterhorn och en rejäl diskant i en separat passande låda ovanpå. Verkningsgraden var straxt över 100dB. :D
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
stompstomp

Inläggav stompstomp » 2011-06-21 20:41

screen skrev:Jag hade dessa på en fest i min ungdoms dagar i en trädgård hos en kusin och dom skrämde alla grannar på flyckten samt hördes 3km genom skogen:

Det var bra flås i min lilla etta med dessa samt mellanregisterhorn och en rejäl diskant i en separat passande låda ovanpå. Verkningsgraden var straxt över 100dB. :D

Hmm, ja jag vet ju hur horn kan låta, och kännas, men man måste väl upp i storlek på själva lådan för att det ska sparka ordentligt? Den du visar där är ju 80cm hög och saknar 'rasslet' ändå :)
Senast redigerad av stompstomp 2011-06-23 12:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
stompstomp

Inläggav stompstomp » 2011-06-23 12:35

Hmmm...

Nej jag ska sluta tramsa...man kan inte göra bra bas utan att gå upp lite i storlek.

Jag ska ställa ett par frågor som ni KAN svara på :)

1. Vilket program är bäst på att räkna ut portade lådor med två identiska element i samma kammare?

2. Kan man i något program "dra" lite i en grafisk frekvenskurva och få lådan (och kanske delningsfilter) justerad efter detta?

Tekko

Inläggav Tekko » 2011-06-24 17:02

Winisd tex, probox 2000(mest avsett för bilbas dock)

Speaker workshop, loudspeaker lab.

Användarvisningsbild
stompstomp

Inläggav stompstomp » 2011-07-10 22:46

Nu blev det såhär av tidsbrist att jag tog mina gamla festalådor på ca 50 liter efter isolering, och gjorde en helt ny baffel för en Billebro Alpha 12'a (fs48), två olika piezoskrikor och ett 130mm långt avloppsrör 110 som reflex.

Bild

Första testen lät inte så illa, men inte fantastiskt heller. Elementen är inte inspelade än. Lustigt nog visslade det massor luft i en av skrikorna, den fick jag dränka i värmelim på baksidan för den skulle bli tyst.

Det flåsar gött i reflexen och elementet ser ut att stå still, så jag har fått rätt på tuningen iallafall...

Men ett litet problem finns ju: Winisd visar att det ska ligga en topp på 2,5db vid 170hz.

En lite fråga lyder: Är det lönt att bygga ett filter som plockar bort toppen eller tappar jag för mycket verkningsgrad om jag filtrerar?

Om det är lönt med filter, hur bygger man ett notchfilter för mitt problem? Gärna ritning som svar...

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2011-07-11 15:02

Den lilla toppen gör bara midbasen lite fetare absolut inget att ta bort
8)

Användarvisningsbild
stompstomp

Inläggav stompstomp » 2011-07-15 11:29

Nä, du hade rätt. Inga filter behövdes.

Spelat in dom nu med sinusbastoner och rumble i ett par dagar, och det blev ju ett helt annat fluff i botten på dom.

(Ett tips till er som vill spela in element bland känsliga grannar: ställ dom mot varandra i motfas. Då hör man även alla brister i lådan tydligare.)

Nu är dom även testade med många-whisky-öron och jävlar viljken skillnad det var på dessa basarna med RÄTT basreflex jämfört med mina gamla MGR-10or med fel rör.

Bra tryck helt enkelt, med djup skön discobas. Även när man går en bit ifrån festen, runt huset och så.

En liten topp runt 3khz, men det får man ju med dubbla piezo kan jag tänka.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-07-16 17:41

Det här blir hur bra som helst. :)
Den som vet mest, tror minst.

Återgå till DIY-forum